
Het geweldige rechtssysteem van de Verenigde Staten van Amerika.
Meestal heb je te maken met afschrijving bij het kopen van een (tweedehands) auto. Dat gaat niet op voor de eigenaar van een Ferrari F430, integendeel. Hij lijkt er financieel een stuk beter van te worden.
Waar anders dan in de VS heeft dit verhaal zich afgespeeld. Hamid Adeli, een bankier, heeft van zijn zuurverdiende salaris een Ferrari F430 uit 2007 gekocht. Zo gezegd, zo gedaan. De man kocht de occasion van een Mercedes-Benz dealer in het noordwesten van Arkansas. Het is verstandig om met dit soort auto’s eerst een aankoopkeuring te doen en dat deed Adeli dan ook. Een Ferrari-dealer in Plano, Texas was verantwoordelijk voor de inspectie.
Er waren een paar issues, maar die konden wel opgelost worden. Nadat Adeli de eerste kilometers maakte met zijn F430 ontdekte hij een vreemde benzinelucht. De man besloot de Mercedes-dealer te bellen waar hij de Ferrari van heeft gekocht. Het zeker voor het onzekere werd genomen en de auto werd in de tussentijd met een berger meegenomen.
Een lokale garage zette de F430 op de brug en daar ontdekte men een lekkende brandstofpomp, een kapotte uitlaat en problemen met de ophanging. De problemen waren al aangekaart door de eerdere inspectie van de Ferrari-dealer, maar de Mercedes-dealer heeft de issues nooit opgelost. Dit, terwijl het autobedrijf wel beloofde dat de auto technisch in orde was bij levering.
De man besloot naar de rechter te stappen. Waar je in Nederland een rechtszaak wint en een waardebon voor de Groupon krijgt, is dat in de Verenigde Staten wel anders. De Mercedes-dealer werd aangeklaagd voor fraude, malafide handelspraktijken en het niet naleven van de garantievoorwaarden.
Een jury ging mee in het verhaal van Adeli. De Ferrari-koper wil ruim 5,8 miljoen dollar van de Mercedes-dealer zien. 6.835 dollar in compensatieschade, 13.366 dollar voor incidentele posten en 5,8 miljoen dollar voor het onrecht wat de man is aangedaan.
Het autobedrijf is in hoger beroep gegaan. Of dat laatste bedrag ook daadwerkelijk uitgekeerd gaat worden is nog maar de vraag. In het hoger beroep stelt de Mercedes-dealer dat ze in totaal 27.340 dollar willen uitkeren. Dat is wel wat anders dan al die miljoenen. (via Autonews)
De beste man had gewoon het Autoblog aankoopadvies moeten bekijken ;)
@beast95: behalve de belachelijke eis heeft hij volgens mij het aankoopproces inclusief keuringen best goed gedaan.
@beast95: zo is natoeeeer
Amerika is precies een vrouw. Zoveel dingen die zo onlogisch zijn en geef ze nooit alleen de leiding maar uiteindelijk blijft het wel een prachtig land
@elias: ze verdienen die natuur niet
@elias:
Europa is tenminste een echte vent ..
@lincoln: nu jij nog.
@herbert: hè een nieuwe @lincoln fanboy, snap je wel dat jouw comments enkel en alleen koren op de molen is?
@f31bmw320d: zeker, maar ach we moeten de beste knul tegen zichzelf in bescherming nemen.
@herbert: baas
@elias: Geen wonder dat dat land een groot emotioneel wrak is.
compleet van de pot gerukt dat land. Maar dat is weinig nieuws toch?
@dutchdriftking:
Jackie Chiles documentaire gezien ??
@lincoln: ik kan hem niet vinden. Wat is dat voor docu?
@lincoln: Nee, de moeite waard?
Valt best mee maar het zal de MB dealer geen tweede x gebeuren iig dus beter voor de consument u en ik.
Dat bedrag zal het vast niet worden maar je kan het altijd vragen en beter als een Groupon zoals uit de tekst toch ? Ik heb zelf 3 ongelukjes gehad en leverde me totaal $28.000 op.
De emotionele schade die je oploopt als je een vreemde benzinelucht ruikt is eigenlijk onbecijferbaar.
@mashell: voor de rest Mastercard.
Leuk, eigenlijk heeft deze F430 last van probleempjes die alle F430’s vroeg of laat krijgen: lekkende uitlaatspruitstukken, kapotte afdichting benzinepompen en speling op ball joints. Misschien brengt de Mercedes-Benz dealer dit nog aan als zijnde producteigenschappen.
Vreemd; dat klinkt meer als een VW-dealer… zal wel een foutje van de auteur zijn!
Hamid toch!
@amersfoorter:
Chancespearl ..
Die probleempjes met de auto noemen ze ‘karakter’ en ‘emotie’.
@viezefreddyw: hierna een schadeclaim van Ferrari voor laster…
@viezefreddyw: wat is dat nu voor een opmerking dat het emotie betreft, indien zulke grote technische problemen niet meer verholpen worden. Emotionele dip vd koper snap ik wel, echter de eis van bijna zes miljoen USD is echt lachwekkend.
Iedereen is daar inmiddels triljardair ..
@lincoln: ze blijven maar bijdrukken.
Een bankier die een 2ehands Ferrari koopt? Kan geen echte bankier zijn.
@ghengiskhan: Waarschijnlijk komt hij niet in aanmerking voor een nieuwe en nu al helemaal niet meer met zoveel negatieve reclame voor Ferrari, met wat er allemaal niet deugd.
Waarschijnlijk worden die 5,8 miljoen gevorderd als “punitative damages”. in de VS wordt als schadevergoeding soms ook een schadevergoeding toegewezen ter hoogte van het bedrag dat de aansprakelijke partij zou hebben verdiend/bespaard door het onrechtmatige handelen. Een bekend voorbeeld is een amerikaanse fastfood keten die in al haar filialen de koffie te warm maakte (waardoor men deze langer kon serveren). Toen iemand de koffie over zich heen kreeg en brandwonden op liep, werd er ook een schadevergoeding toegewezen die gebaseerd was op de besparing die dit beleid had opgeleverd. Het voordeel wordt de aansprakelijke partij dus ontnomen. Zo kom je wel aan miljoenen… De volgende die zich meldt met brandwonden krijgt deze punitative damages doorgaans niet meer vergoed.
In dit geval lijkt mij de hoogte van het bedrag (5,8 miljoen) wel erg ver gezocht. Ik denk niet dat die uiteindelijk wordt toegewezen.
@mpgc: ik waardeer het enorm dat je de moeite neemt om het uit te leggen hier, maar de meeste hier weten het verschil niet eens tussen de eis en de uitspraak, zo blijkt
@lekkaah: kon het even niet laten, sorry ??
@lekkaah: prima toelichting van mpgc , ik had geen idee waar de hoge claims vandaan kwamen. Wel absurd hoog. De man heeft wel een prachtige Ferrari, mooier gaat ie waarschijnlijk niet meer worden en de auto is alleen het geld al waard om naar te kijken. Daarmee heeft ie ook geen last van de technische probleempjes.
@mpgc: apart, waar zit ‘m die 5,4 miljoen in dan?
Hoe kan dat bedrag hoger zijn dan de nieuwprijs van de auto? Dit is gewoon de VS waar ze door het schuiven van dozen al miljonair worden.
@him: Wordt het haarfijn uitgelegd, ga jij vragen hoe het zit..
@fisto: in de VS wordt als schadevergoeding soms ook een schadevergoeding toegewezen ter hoogte van het bedrag dat de aansprakelijke partij zou hebben verdiend/bespaard door het onrechtmatige handelen….
waar zit de hoogte van het bedrag van 5,8M in dan leg jij het mij eens haarfijn uit?
@him: de Mercedes garage heeft dus onrechtmatig geld bespaard door auto’s niet goed te prepareren alvorens deze af te leveren aan klanten. Oftewel PRECIES hetzelfde principe als in het koffievoorbeeld.
@fisto: : Dit was al helder beste fisto.
Waar zit de hoogte van het bedrag van 5,8m in? Anders gevraagd.. hoe komt het bedrag van 5,8m tot stand? waarom is het geen 10m of een ton? de auto is tenslotte nieuw ca 3ton en als de MB dealer een oplichter is dan is de schade van 5,8m (waar die ook op gebaseerd is) niet voor de Ferrari koper mag ik hopen als we het over “ justice” hebben. Je zou max de dagwaarde (in goede toestand) van de auto moeten/mogen uitkeren. Die 5,8m heeft niets met die Ferrari koper te maken.
@him: Lees de eerste uitleg anders nog paar keer door. De hoogte van het bedrag staat in relatie tot de besparing die de garage heeft gemaakt door over een langere periode auto’s slecht geprepareerd af te leveren. Het bedrag heeft dus helemaal niets te maken met de waarde van de Ferrari. Als je je dus blijft afvragen waarom het geclaimde bedrag hoger is dan de waarde vd Ferrari, dan mis je het hele principe wat hierboven haarfijn is uitgelegd.
@fisto: je hebt gelijk.
@him: respect voor het gewoon toegeven, zelfzaam online-fenomeen!
Het is misschien wat buiten proportie, maar in principe prima dat zo’n bedrijf moet bloeden. In Nederland kunnen crimineeltjes met BOVAG op de deur overal mee wegkomen.
@jaapiyo: het principe is inderdaad prima. Pak het voordeel af. Alleen viegen ze in de VS vervolgens een beetje uit de bocht ?
Valt wel mee hoor, ook in Nederland zijn de bedragen voor smartegeld behoorlijk omhoog gegaan.
https://www.nederlandactueel.nl/smartegeld-na-ongevallen-in-supermarkten-veenendaal-en-utrecht/