Bizar maar waar. Iemand heeft een Ferrari F12berlinetta gekocht om in aanmerking te komen voor een LaFerrari.
Dat komt zo. Om één van de 499 LaFerrari’s te mogen kopen, is een grote zak met geld niet genoeg. Je moet daarnaast ook minimaal vijf andere Ferrari’s bezitten. Pas dan neemt de fabrikant uit Maranello je een beetje serieus.
Wanneer je dan als verwend mormel op de Filipijnen woont en ‘maar’ vier exemplaren in je collectie hebt, kun je met recht spreken over een luxeprobleem. Gelukkig wist de eigenaar dat probleem prima op te lossen door een rode F12berlinetta aan zijn collectie toe te voegen.
Daarmee had hij gelijk een primeurtje. Het is de eerste F12 op de Filipijnen. De kans is groot dat hij bij de overhandiging van zijn LaFerrari dezelfde primeur heeft.
Of deze meneer wordt gewoon lekker uitgeloot en komt niet in aanmerking voor de Ferrari der Ferrari’s. Kwestie van gunnen of misgunnen, koopt hij maar een telefoon voor de troost. (via topgear.com)
autobart zegt
Wat mij betreft zouden ze die VlamFerrari dan wel mogen houden…
cocksdriveaudi zegt
Ach arme kerel zullen we problemen ruilen oh ja koop dan wel wat anders als 5 handtasjes
adyton zegt
Pff. Al die moeite om er dan mss nog naast te grijpen.
Dan liever wat geduld tonen en James List eens checken. Zal er wel snel op verschijnen. En heeft hij hem nog sneller ook
norge zegt
Ook al zou ik het geld hebben en de wagen mooi vinden zou ik nooit zo kruipen voor een autofabrikant.
Maar ik denk dat dit gewoon een broodje aap verhaal is.
marww zegt
@norge: Je koopt van een autofabrikant een auto die zij fabriceert, omdat je een andere auto, die zij nog gaat fabriceren, ook wil kopen. Waarom is dit kruipen? Het is niet alsof de beste manier aanbiedt om de schoenen van de directie te poetsen; hij koopt een auto om daarmee te voldoen aan de vereisten die de autofabrikant stelt om te ervoor te zorgen dat de meest bijzondere auto die zij denkt te gaan produceren in de naar haar mening juiste handen te laten vallen. Getuige het grote aantal Ferraribezitter ter wereld moet er toch op een bepaalde manier een schifting worden gemaakt? Kruipen lijkt me niet echt op zijn plaats hier, maar wellicht heb je je laten leiden door de verhalen dat Ferrari, schofterig als zij kan zijn, weigert auto’s aan bepaalde autojournalisten uit te lenen.
norge zegt
@marww: Als ik het geld en zin zou hebben om zo’n auto te kopen verwacht ik van de betreffende fabriek gewoon dat ze hem aan mij leveren zonder wachttijd en rare poespas. Zoniet dan koop ik wel een andere auto. Nederlands gezegde is Klant is koning….
marww zegt
@norge: Zonder wachttijd? Jij krijgt normaliter direct je auto mee, wanneer jouw krabbel onder het verkoopcontract is opgedroogd?
En nogmaals: waarom is dit kruipen, en beter nog: waarom is dit ‘poespas’?
norge zegt
@marww: Ik wel, als ik een nieuwe auto koop eis ik de auto binnen een paar weken te krijgen. Zoniet mogen ze hem houden.
fant zegt
Nou, ik heb liever een F12 dan een LaFerrari hoor :)
jordy14 zegt
Dat is een rijke tatta.
750i zegt
@jordy14: tatta?
kickass zegt
@jordy14: Hij is een Filipijn, helaas geen Hollander.
kjeld zegt
Ik blijf toch echt een liefhebber van de FF. Wat een goed concept imho.
Maar goed koop er toch nooit een (geen geld). Misschine een BMW Z3 coupe dan http://s1.cdn.autoevolution.com/images/news/gallery/bmws-that-will-be-missed-the-bmw-z3_3.jpg ;)
awesome zegt
@kjeld: wist je dat daar helemaal geen achterbank in zit?
Laatst bekeken, maar geen optie meer mee kind en hond.
griffendahl zegt
@awesome: Naar mijn idee is dat alleen maar positief…
Emile_Benz zegt
Dus…als iemand nu 5 tweedehandsjes koopt (Dino’s e.d.), dan komt diegene ook automatisch in aanmerking voor een LaFerrari? (of hij/zij ingeloot wordt is vers twee)
Yeelen zegt
@Emile_Benz: Als het via het programma van Ferrari zelf gaat wel, denk ik. Anders weet ik het niet.
thomcarspotter zegt
Wat een onzin dat je 5 andere Ferrari’s moet hebben.
lambo4all zegt
@thomcarspotter: hoezo?.. Logies toch dat ze hun beste klanten eerst de kans geven? En dan moeten ze dus ergens een grens trekken.
felix1989 zegt
@lambo4all: ja, echt logies inderdaad
9114life zegt
@felix1989: +1
beckerbauer zegt
@9114life: op het duimpje klikken is voldoende
9114life zegt
@beckerbauer: werkte toen niet op mijn iPhone. Had ik anders wel gedaan.
imba zegt
@felix1989: *logisch, http://www.encyclo.nl/begrip/logies
imba zegt
@imba: @lambo
thomcarspotter zegt
@lambo4all: logies? Oh en als ze al 5 Ferrari’s hebben waarom moeten ze dan ook nog die absurd hoge prijs betalen. Dit is gewoon je klanten afdrogen..
sjamp zegt
Toch knap. Van Ferrari. Dat zie ik bijvoorbeeld PSA of VAG nog niet voormekaar: extra auto’s verkopen omdat je klanten alleen een bepaald model auto verkoopt als ze al minimaal x-stuks in bezit hebben.
Het zou wel de oplossing kunnen zijn voor se kwakkelende Europese automarkt. Misschien een goed idee om op de achterkant van mijn bierviltje even uit te werken …….
saxoke zegt
@sjamp: ik had al 1 PSA in huis voor ik mn berlingo kocht…
Nu heb k 2 PSAatjes staan… en ja hoor… k ben dr best blij mee…
Saxo gaat leuk de hoek om en de berlingo is verrekte gemakkelijk met de kinders…. my next one: een c5 v6 hdi240 tourer. Die staat echt hoog op mn verlanglijstje… maar daarvoor moet k nog ff enkele eurootjes bijeen zoeken en PSA wenst dat k dan eerst nog 3 andere koekedozen bij aanschaf….
OverSoft zegt
@saxoke: Nog nooit iemand zo over een Citroen zien dromen…
saxoke zegt
@OverSoft: t was ook maar om aan te duiden hoe onnozel de regel van Ferrari is…. (maar die C5 vind k toch wel n leuk karretje)
undifined1 zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
maurits123 zegt
Die 499 zullen er uiteindelijk wel 4999 worden.
baap zegt
Ferrari heeft het wel behoorlijk hoog in de bol. 5 Ferrari’s in bezit hebben? Arrogantie ten top..
keesje1987 zegt
Dan heeft hij mooi pech want die dingen zijn al uitverkocht
alcantara zegt
Klopt, ik wist dit woensdag al.
De koper is zelfs een Nederlander, Sjoerd van Stokkum om precies te zijn.
thomcarspotter zegt
@alcantara: en die woont op de Fillipijnen?
alcantara zegt
@thomcarspotter: Tegenwoordig wel, ik zou de Belastingdienst het pleziertje ook niet gunnen om zo’n wagen op Nederlands kenteken te kopen.
Hupke zegt
@alcantara: Da’s die irritante autotester die ze hier ook al eens een paar keer hebben laten opdraven?
Moet die toch ergens ooit eens geld uit hebben geslaan als die zo licht over de aankoop van een F12 gaat.
alcantara zegt
@Hupke: Sjoerd irritant? Sjoerd is een held! En helden mogen nou eenmaal veel verdienen imo.
Hupke zegt
@alcantara:
Ik ben de laatste persoon om te zeggen wat een ander verdienen mag.
Maar met wat heeft die dat geld binnengeharkt toch niet als autorecensent?
Misschien dat z’n manier van doen iets minder op de zenuwen werkt van nederlanders of misschien dat het gewoon iets persoonlijks is maar ik vind hem echt afschuwelijk irritant.
Ik zou nog liever met smell-o-vision kijken naar Wouter die een zeikton test dan naar Sjoerd die een Jaguar XJ220 of Mclaren F1 doet.
rubentheys zegt
@Hupke: Zijn bezigheden vind je allemaal op zijn LinkedIn-profiel.
Voor de rest ben ik het wel met je eens dat hij als autoreviewer niet de beste/prettigste om naar te luisteren was. :)
matje140 zegt
@alcantara: Inderdaad, Sjoerd is een held! Ik genoot altijd ongelofelijk van zijn video’s op Petrolhead (en hier ook). Maar die heeft toch niet ineens zoveel geld verdient dat ‘ie vijf Ferrari’s heeft en geld heeft voor een LaFerrari? Een paar jaar geleden werd Petrolhead nog gestopt vanwege geldgebrek, hij reed overigens een paar jaar geleden nog een Golf V R32, daarna kocht ‘ie een 911 (MKI) Carrera S omdat ‘ie een R8 te duur vondt :S… Dan is het toch nu niet zo dat ‘ie opeens geld door ramen en deuren smijt en zomaar vijf Ferrari’s koopt en een LaFerrari wil?
midasracer zegt
@Hupke: Sjoerd is toch de oprichter van Quote? Daar is hij dan behoorlijk rijk mee geworden. En wie denkt dat de Phillippijnen alleen uit sloppenwijken en arme jankende straatkinderen bestaan, think again. Er zijn ongetwijfeld arme gedeeltes, maar er zijn ook rijke eilanden waar westerlingen en Amerikanen in luxe leven. En nog steeds goedkoop. Een klant van mij is bijna gepensioneerd zeeman en gaat er binnenkort wonen.
matje140 zegt
@midasracer: Sjoerd is niet de oprichter van Quote, dat is Jort Kelder (die ik dan weer bloedirritant vind). Sjoerd is wel hoofdredacteur geweest toen Jort Kelder ermee stopte.
gearhead zegt
Wat een fucking arrogante regeling van die mode homo fabriek in Italië……… Wat een wijven
autobart zegt
@gearhead: Inderdaad, ik zou veel blijer met een Aventador zijn. Een auto die er ten minste gelikt uitziet en een geluid waarvan je gaat kwijlen.
phaeton zegt
@autobart: Wie zegt dat kopers van Ferrari’s niet ook een Lamborghini hebben staan?
lambo4all zegt
@gearhead: bladiebladiebla, maar ondertussen lacht ferrari het laatst met hoge winsten en exclusiviteit. Blijf jij maar lekker huilie huilie doen achter je toetsenbord.
keesje1987 zegt
@gearhead: jajaja, last van de warmte?
Rick-dos zegt
Fijn voor hem.
jaapiyo zegt
Puur toevallig stond er net hier F12Berlinetta voor de deur. Nou ja…helaas wel aan de andere kant van de straat bij de overburen maar toch :). Ik heb dus maar even de tijd genomen om het ding eens te bewonderen en in het echt is het toch echt een machtig mooie machine zeg, plaatjes doen er echt geen recht aan. Met name de neus, het iets verlaagde stuk van het dak en de ‘heupen’ komen in het echt veel mooier uit. De auto ziet er ook wat minder groot uit dan op een foto naast bijvoorbeeld een Aventador, het is echt wel een mooi laag sportwagenformaat met ook een heel mooi interieur (deze had donkerbruin leer met contrasterende stiksels en volgens mij wat extra carbon details).
Zelfs als deze Filipijn dus niet ingeloot wordt is het geen troostprijs.
Of het arrogant is of juist zorgen dat je product in goede handen komt ben ik niet helemaal over uit, maar kennelijk nodigde Ettore Bugatti potentiele kopers zelfs uit om bij hem thuis te eten en als ze dan niet bevielen mochten ze geen auto kopen. Nieuw is het dus in ieder geval niet om je klanten zelf uit te selecteren.
Hupke zegt
@jaapiyo:
Bij Bristol en sommige andere merken is dat ook zo. Die verkopen hun producten ook niet aan jan en alleman die de nodige flappen op tafel kan leggen.
Ik begrijp ergens wel dat je je product niet wil meegeven aan de eerste de beste aap maar de regel 5 ferrari’s hebben heeft daar bar weinig mee te maken. Da’s gewone pure geldklopperij.
flyinglotus zegt
Wanne Laffe Arie
mmot05 zegt
Met de Enzo was het toch ook zo, je moest minimaal 4 bezitten om in aanmerking te kunnen komen.
dragspert zegt
Dit gebeurde bij de Enzo toch ook al? Is niet echt iets nieuws dus.
phaeton zegt
@dragspert: inderdaad.. ik meende dat je voor een Enzo ook een F40 en nog 2 of 3 andere moest hebben. Het is zoals gezegd best logisch dat je niet de eerste de beste klant jouw gelimiteerde productie geeft en je beste klanten teleurgesteld achterlaat.
amglover zegt
Die LaFerrari is binnen no-time verkocht , wat een exclusiege auto gaat dat tog zijn. Best slimme truck van Ferrari dat je minimaal ongeveer 5 andere Ferrari’s moet hebben hahahaha.
alcantara zegt
Wat een bullshit regel, wat nou als je hem tweedehands koopt?
davelepeef zegt
@alcantara: ik begreep dat er vroeger koopcontracten waren waarbij vroege verkoop werd uitgesloten? Tweedehands zullen ze vast wel verschijnen, maar in eerste instantie vast niet voor wat je bij Ferrari betaalt…
pagani86 zegt
Hmm dus de marketing van Ferrari werkt wel op deze manier…
bempi zegt
Hij kan nog altijd voor een M5 gaan.
jayamg zegt
slaat helemaal nergens op maar ja ik heb nog liever een f12
Bartholomeo zegt
Ferrari begint op Apple te lijken.. Gelimiteerde versies verkopen, absurd hoge prijzen voor wat de concurrentie goedkoper en beter aanbied.
Als Apple hier lucht van krijgt zal je als iSheep minimaal 4 Appel producten moeten hebben om de nieuwste update te krijgen van hetzelfde produkt.
beckerbauer zegt
@Bartholomeo: Appels met peren vergelijken, wel eens van gehoord?