If you can’t stand the heat, stay out of the kitchen. Aldus BMW.
In het rijtje van slecht doordachte acties hebben we een nieuwe parel: een 39-jarige man uit het Vlaamse Wemmel die zijn geleasede BMW M2 verkoopt alsof het een oude fiets op Marktplaats was. Het Openbaar Ministerie denkt daar wat minder luchtig over en eist een jaar celstraf. Maar hé, wat zijn een paar juridische consequenties als je denkt een grootse shortcut te nemen in het leven?
Het begon allemaal in 2020, toen de beste man. een leasecontract tekende bij BMW Financial Services in Bornem. Hij reed even rond in zijn sportieve bolide, maar ontdekte al snel dat maandelijkse betalingen niet bepaald verdwijnen als je ze negeert.
Oplossing? Niet de auto terugbrengen zoals normale stervelingen zouden doen, maar hem verkopen aan een garage in Wemmel. Briljant, toch? Nou, niet helemaal.
Man verpatst BMW die van BMW is
Volgens de procureur maakte de man zichzelf moeilijk te traceren door ambtshalve geschrapt te zijn. Uiteindelijk vond men hem toch, en gaf hij toe dat hij financieel zo diep in de put zat dat de auto al lang weg was – en terugkopen zat er natuurlijk niet in. De BMW zelf? Die werd later beschadigd teruggevonden in, jawel, Bulgarije. Wat die arme M2 daar deed, blijft een mysterie.
Dit is overigens niet dit heerschaps eerste juridische avontuurtje. Met dertien veroordelingen achter zijn naam – een indrukwekkend CV, maar niet het soort dat werkgevers inspireert – lijkt hij het stapelen van problemen tot een kunst te hebben verheven. Zelfs nu loopt er nog een dossier waarin Mercedes Benz een slachtofferrol speelt. Knappe prestatie.
Op 10 februari weten we meer. Of de wannabee autoverkoper dan een lesje rijker is? We twijfelen. Misschien beter investeren in een fiets – die kun je tenminste zonder al te veel gedoe doorverkopen.
nofxke zegt
Hij verkocht de auto aan een garage in Wemmel en dan was de auto plots in Bulgarije?
Ik volg het niet…
P zegt
Het zal wel geen cardoen of autohero zijn waaraan hij die M2 verkocht..denk even na.
't Peugje zegt
AutoHero bundelt gewoon autohandelaars door heel Europa aan elkaar. Maar op een jonge M2 komt de hoogste bieder echt niet uit Bulgarije. Ik denk eerder dat een gerenommeerde handelaar binnen 1 minuut door heeft dat het een lease auto betreft, want ja daar is het kentekenbewijs goed voor. Uiteindelijk via de zwarte markt in Bulgarije terecht gekomen kennelijk.
vopo zegt
Vind het altijd onbegrijpelijk dat deze mensen keer op keer een auto kunnen kopen/leasen. Misschien zijn ze erg goed in het vervalsen van bankafschriften of een werkgeversverklaring, anders kan ik het niet bedenken.
Bastiaan zegt
Moeten wij 1x waar vergeten bij de zelfscan kassa, hebben we direct een winkelverbod
a_buis zegt
Fake it till you make it
't Peugje zegt
Fake it till the monkey comes out of the sleeve
gwnbmw zegt
Mijn opa en oma, die nog nooit in hun leven een lening hebben afgesloten (ook geen hypotheek), nog nooit enige vorm van schulden hebben gehad en een gemiddeld pensioen+ aow hebben moesten een maand lang werkelijk waar elk stukje informatie wat er over hun bekend was indienen om een toyota aygo te kunnen leasen. Hoe kan deze man in godsnaam geaccepteerd zijn in de systemen om een auto van een ton te kunnen leasen?
osmo zegt
Iets met nieuw opgerichte vennootschappen en veel te optimistische financiële ramingen.
donjunior zegt
Ouderen zijn sowieso een risico groep qua financien. Dat is niet heel vreemd want de kans dat die van de ene op de andere dag overlijden is natuurlijk een stuk groter. En dan zit je als bedrijf wel met je lease/lening.
Rokende Wielen zegt
Ik vind dit een beetje een vreemde redenering; ouderen hebben een vaste bron van inkomsten: AOW en met een beetje mazzel ook een pensioen. Werkloos raken kunnen ze niet meer. Als er een leeftijdsgroep is die zo langzamerhand wel wat ervaring zou kunnen hebben hoe je met geld omgaat zijn het wel ouderen. Maar goed, menig oudere is “kapitaalkrachtig” genoeg om gewoon een auto te kopen ipv leasen. En onder de streep is kopen vrijwel altijd goedkoper dan leasen.
Dat een bedrijf met een lease/lening zou zitten bij een plots overlijden van de persoon die betaald is simpelweg een ondernemersrisico. Het product waarvoor betaald wordt gaat terug naar het bedrijf en ze zoeken een nieuwe leasen of ze verkopen de auto. Het financiële risico zal wel meevallen denk ik.
donjunior zegt
Mooi dat je dat een vreemde beredenering vind, maar dat is niet iets wat ik nu zelf bedacht heb. Heb dit al veel vaker gehoord dat leasemaatschappijen evenals hypotheek- en leningverstrekkers ouderen altijd als risicogroep zien. Leuk dat ze een vast inkomen hebben maar dat is niet het aangekaarte risico toch?
mashell zegt
Is toch logisch? Die financieringsinstanties regelen alles volgens een standaardprocedure van achter het bureau. Betaal je niet, sturen ze brieven, deurwaarders etc. Maar de bejaarden die het gore lef hebben te overlijden die reageren gewoon helemaal nergens meer op. Dat levert gigantisch veel gedoe op met nabestaanden, notarissen en zo dan dat wijkt enorm af van de standaardprocedure.