Omdat Max beter is dan Pastor, of…?
Het heeft even geduurd, maar afgelopen weekend was hij daar opeens weer in Spa. Pastor Rafael Maldonado Motta, kortweg Crashtor, verscheen aan de start van de eerste WEC-race van het jaar voor het team van Dragonspeed in de LMP2-klasse. Samen met teamgenoten Nathanael Berthon en Roberto Gonzalez legde de Venezolaan uiteindelijk beslag op de 11de plaats overall. Je kan ook zeggen een-na-laatste in de LMP2-klasse, maar dat klinkt net wat minder puik.
In zijn F1-periode was Pastor steevast een van mijn favoriete coureurs. Altijd wild, op het randje en bij vlagen vlijmsnel. Je wist elke race dat het waarschijnlijk weer in tranen zou eindigen, maar het potentieel zat er in ieder geval in. Ergens diep van binnen, bedekt onder de diepe laag stof die zijn talloze crashes deden opwaaien. Zijn overwinning in de Spaanse Grand Prix van 2012 zal nog lang tot de verbeelding blijven spreken. Beste resultaat: eerste, één keer, op merites. Tweede beste resultaat: vijfde.
Na het seizoen van 2015 droogden de miljoenen Venezolaanse oliedollars op die Pastor meekreeg van het socialistische regiem in zijn land teneinde Venezuela internationaal op de kaart te zetten. Daarmee kwam ook zijn F1-carrière tot een einde. De brokkenpiloot verdween van het toneel, hoewel hij in 2017 nog sporadisch ingezet werd door Pirelli voor bandentests. Ook de 33-jarige Pastor zelf geeft nu toe: de F1 is voor hem een gesloten boek. De extra vrije tijd heeft hij intussen gebruikt om zijn gezin wat uit te breiden, zo grapt hij. Met trots verklaart de Grand Prix-winnaar dat hij in het WEC geen geld meebrengt om te scheuren, maar dat het team hem gewoon graag wilde hebben.
Desalniettemin zingt de naam ‘Maldonado’ momenteel rond in de wereld van de F1. Niet omdat een van de teams interesse heeft in zijn diensten, maar wel omdat er momenteel een andere coureur actief is die de laatste tijd voor een vergelijkbare hoeveelheid rondvliegend carbon zorgt. We hebben het uiteraard over niemand minder dan onze Max. En nee, dat komt echt niet door onze vergelijking tussen de twee coureurs. Oppervlakkig of niet, internationaal ziet men ook de parallellen die getrokken kunnen worden tussen Max en Maldo. Misschien nog wel iets meer dan wij Max-adepten hier in Nederland.
Het Belgische La Derniere Heure zag met de Venezolaan binnen de landsgrenzen haar kans schoon om Pastor zelf maar eens te vragen naar zijn mening over deze kwestie. Maldonado wijst de vergelijking echter van zich af:
Max is een fantastische coureur. Maar hij is nog erg jong en het is normaal dat hij nog steeds fouten maakt. Hij moet ervaring opdoen. Maar het vergelijk met mij is misplaatst.
Zo zijn we terug bij de subtitel van dit bericht. We zullen maar aannemen dat Pastor bedoelt dat Max beter is dan hijzelf, alhoewel hij natuurlijk ook zou kunnen bedoelen ‘nee joh, die Max is een crash-kind, ik ben toch veel beter’. Waar zijn die journalisten die kritisch door blijven vragen als je ze nodig hebt…Enfin, gelukkig hebben we de beelden nog van Max en Maldo die samen een robbertje vechten op het circuit.
pielemuis zegt
Context context context .
fmgarcia zegt
Max heeft nog even de tijd om 16% te halen! Maar als echte fan hoop ik ook dat hij eind dit jaar over Pastor heen zit! Hij heeft het talent echt wel om ieder te verrassen. Kijk naar bocht 14 in China bij Vettel, die zag niemand aankomen!
w0o0dy zegt
Ach de dwazen die dit soort onzin roepen laat staan schrijven zullen er nog even fijntjes aan herinnerd worden dat ze zo oliedom waren op het moment dat Max voor het eerst de wereldtitel binnenhaalt.
willeme zegt
@w0o0dy: Het zit wel diep bij jou, he? :-D.
Uiteraard zou het fantastisch zijn als hij een WK binnenharkt. Hij heeft ongetwijfeld het talent ervoor. Dit seizoen gaat het niet gebeuren. Een keertje 5e, een keertje 6e en twee DNF’s. Zijn teamgenoot heeft al een P1 en P4 op zak en een DNF waar hij niets aan kon doen. Dus met die auto is er absoluut meer mogelijk. En in het vierde seizoen als F1 coureur zou je normaliter minder fouten verwachten.
thierryvth zegt
@willeme: maar wat voor de een fouten zijn zijn voor de ander nog geen fouten, geen fouten betekend in de f1 file rijden en hopen dat je volgend jaar weer een stoeltje krijgt. Dat Max meedoet om te racen voor iedere plek is geen fout dat is sport en zo zouden er meer moeten zijn
willeme zegt
@thierryvth: Het is een fantastische coureur voor de sport, absoluut! En dat ie naar voren wil is geweldig. Het levert bijzonder goede televisie op. Hij is ook nog eens een keer niet politiek correct, dus de interviews zijn ook om van te smullen.
Het is alleen niet altijd nodig. Het grote risico bij Hamilton in China en daarna bij Vettel: het was zo zonde. Het hoefde niet. Vettel zei zelfs dat hij hem er toch wel langs zo laten, vanwege het grote verschil in grip.
De Red Bull is ook dit seizoen niet de beste auto, dus je zal een risico moeten nemen om naar voren te eindigen. Maar juist die risico’s lijkt Verstappen dit jaar anders in te schatten. Het verschil tussen een magistrale actie en een brokkenpiloot is de mate van succes.
Het is nooit ontkend dat Verstappen niet goed zou zijn, maar in tegenstelling tot veel Nederlandse media is het weleens goed om ook een tegengeluid te laten horen. In de buitenlandse pers is het ook allemaal minder hosanna. Absoluut een potentieel kampioen, maakt nogal veel foutjes momenteel.
thierryvth zegt
@willeme: jij bent bezig met wat anderen er van vinden, ten eerste ben ik blij met dit gedoe want met een beetje mazzel valt de hele olav mol voetbal supporter colonne af, dat is 1
2 ik vind helemaal niet dat er veel fouten zijn gemaakt, anderen hebben moeite met close racen en ruimte te geven (dat ging alleen mis met Ric vorig jaar en Monaco seizoen 1, Ric heeft ook gelijk het is een sore loser en in dit geval is dat maar goed ook want daar hebben de winnaars wel meer last vast, zie senna en schummi)
3 dat we in NL hosanna zijn en de rest vd wereld niet dan mis je toch het een en ander, zo goed als iedere voormalig wereldkampioen is lyrisch over max en dan nog de sky pundits, P windsor ect ect of de argentijnse journaliste die vertelde dat sinds Max ze daar weer F1 kijken. Het jong is simpelweg de messi van de F1 of je dat nu wil downplayen of niet, en 2 of 3 slechte races veranderen daar niets aan
w0o0dy zegt
@willeme: Licht trauma overgehouden aan de carrière van Jos. Bakken talent, goede stoel gevonden, beetje mazzel en alles leek op koers voor een prachtige toekomst en ik was er elke seconde die ik aan f1 kon spenderen mee bezig. Tot de pech toesloeg en de journalisten massaal over elkaar heen vielen om nog negatiever over Jos te schrijven dan de concurrent. Ieder foutje uitvergroten, rare statistieken waarbij de feiten over het uitvallen achterwege bleven. Manipulatie en desinformatie alleen maar om te scoren.
Ik denk dat je daar ver van weg moet blijven als je houdt van F1 en daar graag een Nederlander in rond ziet rijden. Max is de “Once in a lifetime” kans van raceminnend Nederland op een wereldtitel. Daar zouden we heel erg zuinig op moeten zijn.
Kritiekloos is nog iets anders.. de waarheid is dat Max slecht scoort dit jaar en idd slechter dan zou kunnen met deze auto maar aan de andere kant: Hamilton snijdt zijn band kapot (dat was onnodig van de kant van beide en bij andere rijders geeft Hamilton wel ruimte), Ricciardo verprutst zijn dummy omdat Max slimmer reed en Ricciardo “fully committed” was. Niet de fout van Max, maar wel veel risico genomen. De actie met Vettel was omdat die de deur openzette en Max in een fractie van een seconde de beslissing nam ervoor te gaan.. Niet wetende dat Vettel vervolgens gewoon de binnenkant ging pakken….
Dus als je objectief kijkt heeft Max vooral veel momenten waarop het muntje de verkeerde kant opviel ipv de goede kant op. Vergelijk je dat met Ricciardo dan zie je dat bij hem dat precies andersom is. Is dat kwaliteit of geluk? Is het bij Max dus een “foutenfestijn’ of heeft hij net dat kleine beetje pech dat Ricciardo tot nu toe niet heeft gehad. Herinneren we ons nog vorig seizoen? Max de pech in het begin, Ricciardo de pech in de tweede helft. En wie was de gevierde man toen? Wie scoorde meer punten dan wie dan ook? Precies, Max.
willeme zegt
@w0o0dy: Dat is kwaliteit. Ricciardo heeft er een talent voor om uit de problemen te blijven. Net als Button heeft hij een bijzonder cleane rijstijl. Hij kan ook genadeloos toeslaan en precies de goede hoeveelheid risico in zijn move meenemen. Echt bijzonder knap! Verstappen is dit seizoen gewoon wat onbesuisder. Persoonlijk denk ik dat Olav Mol het bij het rechte eind had met zijn enige scherpe vraag dit seizoen. Hij kan met deze Red Bull minder gooien en smijten dan voorheen. Dat is ook te zien in fouten die voorheen niet te zien, die hij voorheen nauwelijks maakte. Elk raceweekend wel weer een paar.
Nu zal het ook een stukje tussen de oren zitten. Een paar goede finishes, een regenrace en een gezonde portie geluk en iedereen is weer laaiend over de aanstaande wereldkampioen.
Jos Verstappen was een uitstekend coureur. Ik heb nooit de ‘grinbakgrappen’ begrepen, eigenlijk. Dat kwam namelijk bijna nooit voor. In het begin was het wel een coureur die ook risico’s nam. Maar ik denk niet dat zijn carrière in het slop is geraakt door de Nederlandse pers. Dat is onzin, die schreef bijna niet over hem.
Verstappen was geen makkelijk te ‘vermarkten’ jongeman. In tegenstelling tot zijn zoon, die wat dat betreft een waanzinnig charisma heeft. Ook de marketing-dansjes doet Verstappen Junior net even wat leuker, wat de sponsors nu eenmaal willen (zij betalen er immers voor).
Ook de manager van Verstappen (Huub Rothengatter) was niet de makkelijkste. Een ijzersterke onderhandelaar, maar niet iemand met de gunfactor. Zeker niet bij de topteams waren ze niet onder de indruk van hem. Wel kudos voor Rothengatter, want hij bezorgde Jos bijna altijd een F1 zitje MET salaris. Jos reed bij de mindere teams, maar was daar wel altijd de nummer 1 coureur. In de kwalificaties matig, maar met de start meedogenloos en goed qua racepace.
Al met al was Jos echt niet minder dan Coulthard, Irvine, Salo, Wurz,Trulli, Fisichella, Ralf Schumacher of Heinz Harald Frentzen. Integendeel. Er komt natuurlijk ook een beetje geluk bij kijken. Als teammaat van M. Schumacher sta je altijd met 3-0 achter.
“Ik denk dat je daar ver van weg moet blijven als je houdt van F1 en daar graag een Nederlander in rond ziet rijden. Max is de “Once in a lifetime” kans van raceminnend Nederland op een wereldtitel. Daar zouden we heel erg zuinig op moeten zijn.”
Dat is onzin. Het is aan Verstappen zelf of hij de wereldtitel binnenhaalt. Hij heeft er 15 jaar de tijd voor en kan op een gegeven moment gewoon de auto kiezen die hij wil. Als Hamilton, Vettel, Raikkonen en dergelijke vertrokken zijn is hij de grote man, met Gasly, Ocon en Sainz erachter. Dat komt echt wel goed.
Als blogger heb ik de vrijheid om de pech-reeks van Verstappen te interpreteren zoals ik dat wil. In dit geval is het gewoon zo dat hij een aantal zaadraces heeft gereden met veel foutjes en veel pech. Dat mag, nee moet, benoemd worden. Bij Ziggo wordt alles weggewuifd en bedekt onder de mantel der liefde. Het feit dat Bart Chabot de enige was met zinnige woorden zegt veel.
Maar zoals ik kritiek uit op races van Verstappen, mag jij het natuurlijk hartstochtelijk oneens zijn en kritiek uiten op een artikel! Graag zelfs, houdt ons scherp. Het ergste is nog een saai artikel ;-).
thierryvth zegt
@willeme: dat uit de problemen blijven is onzin, dat is een kwestie van geluk of pech en met die mentaliteit kom je er nooit, mag hopen dat hij nou juist daar niet naar luistert.
Vorig jaar hoorde je ook dat gezwets, als je denkt zonder achteraan te gaan rijden je invloed heb op wat er gebeurd in bocht 1 dan snap je niks van F1 of racen in algemeen.
Doe mij denken aan dat voetbal gelul als ze zeggen “hij was op zoek naar een overtreding” , ric reed vorig jaar troosteloos rond en nu is het weer geweldig, het is allemaal de waan van de dag en dat leeft nu net onder Nederlandse “journalisten” en de zogenaamde f1 fan. Ik ga messi geen voetbal tips geven, Lebron James geen basketbal adviezen, federer geen tennis advies en de genen die Max adviezen geeft moet zich afvragen wat hij er meer van snapt dat Max zelf
thierryvth zegt
@willeme: dat “jullie” dit overigens volgen op ziggo zegt eigenlijk wel genoeg, iedereen met een beetje liefde voor en verstand van F1 zet ziggo uit zodra F1 beging, zelden zo’n nagemaakt zooitje gezien en dan als uitsmijter -ik zit steeds mis, ik doe net alsof ik er iets van snap, als max zijn eerste race wint praat ik de laatste ronde vol over wat het mij allemaal doet- Olav mol.
willeme zegt
@thierryvth: Het is de grootste zender in Nederland betreft F1, dus dat volg ik. Gelukkig gelijktijdig met Sky (die ik echt geweldig vind). Af en toe de Duitser en soms ook de Belgen. Mol heeft een tweede man erbij nodig, net al alle andere zenders. Hij weet echt wel een hoop van F1, die kerel doet dit al jarenlang.
Maar dat ze überhaupt Kamphues overwogen hebben is bevreemd mij. Maar ja, we hebben in Nederland niet veel goede ex-racers, laat staan die ook nog kunnen presenteren.
fmgarcia zegt
@willeme: Prachtig geschreven dit. Mensen moeten kritisch blijven of geen mening uitspreken. Max komt er wel. Nu hopen dat Liberty Ziggo eruit schopt en een fatsoenlijke team bij elkaar schraapt. Will Buxton, Ted Kravits en Di resta bijvoorbeeld. Daar betaal ik gerust €30 voor in de maand
cloverleaf zegt
@willeme: goed verhaal lekker kort
cloverleaf zegt
@cloverleaf: wel een goed verhaal overigens ?
Alex_79 zegt
Funny thing is, naar aanleiding van dat robbertje vechten dat hierboven wordt vertoond probeerde journalisten toen al aan Pastor een sappige quote over Max te ontlokken, maar Pastor zelf ging daar niet mee, verklaarde zich “geweldig geamuseerd te hebben met het gevecht, of vonden jullie het er dan niet goed uitzien op tv?” Toen was het interview vlug over :p
por100 zegt
cliché #100: ik heb liever dat hij nu fouten maakt. Liever niet zoals vettel vorig jaar deed, die daarmee een kans op de wereldtitel zelf weggooide. Dat is pas pijnlijk …
Sterker nog, van mij mag max lekker doorgaan op dezelfde voet (zolang het niet onveilig wordt). Lekker de grens overgaan, dan weet je tenminste zeker waar die grens ligt.
Idioot ook dat hij in persoonlijkheid/karakter/gedrag wordt vergeleken met mensen wiens hippocampus al volgroeid is. Max moet vooral niet volwassen zijn, want dat is ie niet en als hij dat toch gaat forceren dan mist hij een belangrijk onderdeel van zijn ontwikkeling.
Dus als ie de volgende keer weer crasht wees dan niet meteen teleurgesteld, maar bedenk dat max weer een geweldige les heeft geleerd om nog beter te worden. Zolang het (in redelijkheid) veilig blijft, blijf ik fan.
kevin_cooman zegt
Gewoon iets minder risico nemen, zorgen dat je iedere race hierdoor in top 5 zit voor rest seizoen, nu en dan eens een podium ertussen (misschien een overwinning) en dan staat Mercedes of Ferrari te zwaaien met contract
pielemuis zegt
@jaapiyo: https://www.instagram.com/p/BifMTLRhsrb/
Dit is wel een erg toepasselijke foto. Maldonado in een Mad Max auto.