Niches zijn er om op te vullen. De concurrentie doet immers niet anders.
Volvo biedt een Cross Country pakketje aan op onder andere de V60, S60 en de V40. Een bekend recept dat we ook bij Volkswagen (cross) en Audi (allroad) zien: wat extra plastic en iets hoger gepositioneerd ten opzichte van het reguliere model.
De mogelijkheid is aanwezig dat Volvo dit kuurtje ook gaat toepassen op de V90, maar vooralsnog is dit niet gebeurd. Gelukkig zijn er fotosoepers als Theophilius Chin die ons alvast van een voorschotje kunnen voorzien. Mooi? Mhaw. Wel functioneel. Voor zover je een bospaadje gaat betreden met een V90 natuurlijk.
Zoals het een echte boswachtersauto betaamt: hier moet een diesel in. Dat zit bij de V90 wel goed, aangezien je keuze hebt uit drie dieselmotoren. Een V90 Cross Country als D5 AWD PowerPulse met 235 pk en 480 Nm graag.
misterdrogba zegt
Ideale reiswagen! Iets hoger op de poten, zee van ruimte en een dijk van een diesel. Maar als ik toch moet kiezen, een A6 Allroad Bi-TDI graag.
dick1980 zegt
@misterdrogba: al gehad, nu een XC90 T8. Zou nooit meer terug willen, alsof je een generatie achteruitloopt.
mikkeloentje zegt
@dick1980: Hoe bevalt het om de 400km tanken je?
dick1980 zegt
@mikkeloentje: ik tank 1x in de 1000km. Mijn woon-werk en meeste sociale contact speelt zich allemaal af binnen elektrische range. Ik verbruik zo’n kwart tank per week. Ik heb m dan ook echt gekocht omdat hij beter bij m’n actie-radius paste dat de BiTDI. Die sleet alleen maar hard omdat ie nooit warm werd…
gekketurbo zegt
@dick1980: Ik heb ook sinds vrijdag een XC90. Inderdaad wat een verademing om daarmee te rijden. Heb helaas nog geen laadpas dus 0 x kunnen stekkeren en heb ongeveer 450 km gehaald op 1 tank. Niet echt zuinig maar met een 320 pk motor en 2.3 ton aan gewicht kan je dat ook niet verwachten.
SimonMc zegt
@mikkeloentje: Waarschijnlijk beter dan om de 1000 km die olie weer bij te vullen.
toniominestrone zegt
@SimonMc: hoe orgineel! Gaaaaaaaap!
jaccovdzaag zegt
@toniominestrone: Toch plust ‘ie als een malle!
dutchcorvette zegt
@mikkeloentje: dat weet je als je zo’n auto koopt.. Ik rij zelf ook een zuipende V8 op benzine privé… Tsjaa dat hoort er bij
amgc63 zegt
@dutchcorvette: Hoezo vergelijk je een “zuipende v8” met een hybride?
mikkeloentje zegt
@dutchcorvette: Heeft die ook een 40 liter benzine tank?
baap zegt
@mikkeloentje: Nee, hij heeft een 40l V8!
dutchcorvette zegt
@mikkeloentje: nee….. Dat niet
gregorius zegt
@dick1980: Maar even serieus.
De XC90 T8 is ‘beter’ omdat het van de nieuwe generatie is? Of maakt het SUV-zijn het beter dan de verhoogde stationwagon?
Ik kan me voorstellen dat de v90-XC meer baggage ruimte zal krijgen als de XC90; dat het makkelijker is met parkeren en dat het ook wel wat brandstof/elektricieit zal besparen.
dick1980 zegt
@gregorius: de XC90 is beter in alle opzichten. Comfort, luxe, techniek (m.u.v. de lane assist en ACC en voorwiel-ophanging), afwerking, geluid, ruimte, materialen. Het enige opzicht waarin dit niet het geval is, is het weggedrag in ‘extreme’ rij-situaties. En aangezien mijn vrouw en dochter extreme situaties niet zo op prijs stellen… ;-) En idd: als je van de BiTDI in de XC90 stapt, stap je echt duidelijk merkbaar in een nieuwe generatie auto.
Meer ruimte voor bagage-ruimte voor de V dan de XC? Dat denk ik niet. Op z’n best dezelfde hoeveelheid ruimte, maar waarschijnlijker is minder. Vergeet niet dat de XC hoger is dan de V, en de derde zitrij plat een vlakke laadvloer oplevert.
Parkeren zal met de (draaicirkel van de) V net zo moeilijk/makkelijk zijn als met de XC. Ik heb de 360-graden camera als optie gekozen, ik manouvreer vaak makkelijker een vak in dan de gemiddelde bestuurder van een B-segmenter ;-)
miata93 zegt
Hij kan het goed hebben
michaelcorleone zegt
Maken past wel bij Volvo.
str8six zegt
Meenemen
Dutchdriftking zegt
Doe maar de gewone, dat is echt een chique verschijning. Dit doet afbreuk een het mooie rustige design van de auto.
dick1980 zegt
@dutchdriftking: eens.
borrelnoot zegt
@dutchdriftking: eensch
Robert zegt
@dutchdriftking: 1s
Ik heb al die opgeruigde versies toch al nooit begrepen. Tenzij je er wekelijks een tandemasser of paardentrailer achter hangt.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@RRRobert: Of in Scandinavie woont, of Spanje, of Italië, of elk ander land dan Nederland, waar deze versies super succesvol zijn…
dick1980 zegt
Ik denk dat TC er behoorlijk naast zit. Volvo levert de XC90 al met Urban Rugged en Urban Luxury pakket. Ga er (om onderdelen zo uitwisselbaar als mogelijk te maken) gerust vanuit dat het eruit komt te zien zoals die pakketten. Dit is veel te voorzichtig, teveel naar Audi gekeken.
piebepost zegt
@dick1980: Dat hoop ik niet. Dat Ruggen pakket is precies wat het niet had moeten zijn. De plank behoorlijk misgeslagen. ?
Overigens hoop ik dat Volvo dit plannetje laat voor wat het is. Ben niet zo’n liefhebber van dit concept.
Tonnie zegt
@piebepost: dan koop je ‘m toch gewoon niet;) dat is het mooie van meerdere merken en meerdere modellen. Dat er voor iedereen wel íets bij zit.
piebepost zegt
@Thijsj: Haha ik mocht willen dat ik in staat was om ‘m te kopen…
Maar goed, daar heb je zeker gelijk, maarja, het liefhebbershart hè…
exotic zegt
Wellicht minder interessant voor ons kikkerlandje, maar vooral in de besneeuwde landen van ons mooie planeetje is het zeer zeker een meerwaarde.
Absoluut niets mis mee, maken!
parker zegt
@exotic: ik durf te wedden dat NL de hoogste XC dichtheid kent van heel Europa.. Sneu maar waar.
ronnys zegt
@exotic: Het is ook makkelijk voor al die mensen die nu op leeftijd beginnen te komen. Doordat hij wat hoger is kan je makkelijker in/uitstappen zonder dat de auto gelijk zo lomp wordt als die full size SUV’s.
driftkicker zegt
@ronnys: omdat de s, v, xc en crosscountry allemaal exact even lang en breed zijn?
amnesia zegt
Meer als prima voor Bartel-Jaap om de kids naar het voetbal te transporteren.
knipperlichtje zegt
@amnesia: nee, beter!
cadrez zegt
Is in mijn ogen niet echt compatibel met de strakke / cleane lijn van de auto. Doe mij maar de gewone ;)
freezzr zegt
Maken of maken bedoel je zeker!
daniel23ccx zegt
Ziet er niet slecht uit, maar liever een xc90 dan
jack_abarth zegt
Alleen kleinere velgen en een wat hogere band graag!
kennone zegt
Eentje met een 5pitter zou heel mooi zijn
ukbob zegt
@kennone: die gaan er (helaas) sowieso niet komen.. Architectuur van de #90 modellen is alleen geschikt voor 4-cilinders
thefmanl zegt
Doen!!!
phaeton zegt
Tja als opvolger van de V70 zit het er wel in, al is ie een stukkie langer.
dutchcorvette zegt
Nergens voor nodig.. Koop dan gewoon een XC90
stationcar zegt
Logisch dat er een opgeruigde variant komt, met de XC 70 heeft Volvo deze niche/dit segment populair gemaakt en bijna uitgevonden.
jolig zegt
Dat zou Volvo wel een directere concurrent van de A6 Allroad geven, dat zijn de XC70 en 90 allebei niet echt. Maar die verkoopt volgens mij niet zo heel fantastisch. Mensen gaan toch vaker voor de SUV in het hogere segment en niet voor de crossroader en die hebben ze al in huis.
apriliarsv zegt
Toch vind ik het jammer dat Volvo nog alleen maar viercilinders gebruikt. Een dergelijke auto heeft gewoon de souplesse van een zes- of achtcilinder nodig. Die hybrides.. je komt er wel en het gaat ook snel, maar je merkt dat zo’n blok de handen meer dan (te zelfs) vol heeft aan het gewicht van de auto. Vol toeren loeiend in plaats van zijdezacht voortglijden. Mijns inziens is er, afgezien van de fiscale aspecten, geen enkel argument voor zulke auto’s
ThomasBol zegt
Heeft iemand voor de lol die 21 duims wielen in de Volvo configurator al eens aangeklikt? Geen pan, zo’n gangstervelg op een Volvo. Zonde, zonde, zonde.
mstiic zegt
Kraken.
sulobb zegt
Onnodig.
vonklausenburg zegt
Laten we niet vergeten dat de eerste generatie (lees: laatste generatie 850 dus) V70’s ook al als Cross Country leverbaar waren. Ergens twintig jaar terug al gelanceerd. Iedereen sprak schande, moord en brand. Uiteindelijk heeft Volvo met de latere generaties de XC versies groot gemaakt waardoor later pas Audi met plastieken meuk kwam. Laten we eerst maar kijken wanneer Volvo er over gaat spreken. Voor dit moment: ter kennisname aangenomen.
9000cse zegt
Ik vind dat Volvo het sinds de overname door onze Chinese medemens erg goed doet. Met name de S- maar vooral de V- en XC90 zijn in een moeilijk segment toch echte kanjers. Om echter nu al de niches te gaan opzoeken lijkt me wat te vroeg. Het zou van mij gerust mogen, maar ik denk dat het er gewoon nog te vroeg voor is.
vonklausenburg zegt
@9000cse: vergeet niet dat Volvo dit niche is gestart tweede helft jaren negentig. Ze moeten praktisch wel.
pinut187 zegt
Maken, kan je toch weer wat harder mee over de drempels en in dat mooie bruin een sjieke verschijning.
siebren zegt
Denk wel dat hij er gaat komen. De XC70 verkocht volgens mij ook niet slecht. De kunnen hem nu alleen geen XC meer noemen net als met die v60 cross country
c-ad zegt
Doe ‘m dan ook in een leuk camokleurtje en niet in leasegrijs.
martijn11 zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
lazy123 zegt
Kraken, V – verschrikkelijk
O – ontwerp
L – letterlijk
V – verschrikkelijk
O – ontwerp
wolffjee zegt
Dit is natuurlijk een inkoppertje.. dit model komt er sowieso..