Schattig of een lauwwarme poging? Er staat weer een retro-geïnspireerde EV op de planning die erg op de welbekende Volkswagen Kever lijkt.
Revivals: werken ze ooit? Op een zeker moment werkten ze prima voor Volkswagen toen de Kever een nieuw leven ingeblazen werd. De rol van ‘auto voor de massa’ had de Golf op zich genomen, dus de New Beetle werd een soort modedingetje. Het succes was eindig en momenteel heeft VW de stekker eruit getrokken, maar daarmee is het nog niet definitief ten einde.
China
In China lijkt het alsof de Kever als EV een nieuw leven tegemoet gaat. Niet letterlijk trouwens, Volkswagen heeft er niks mee te maken. De uitvoerend producent is Great Wall Motors onder hun ‘submerk’ ORA. In China zijn EV’s belangrijker dan ooit, helemaal betaalbare exemplaren. ORA zorgt dat de kleine betaalbare elektrische auto’s een leuk uiterlijk meekrijgen.
Shanghai Motorshow
De auto beleeft waarschijnlijk zijn debuut komende week, op de Shanghai Motorshow. Er is in de aanloop daarvan nog niet erg veel bekend over de Kever EV (of KEVer dan?). Wel dat ORA een campagne heeft lopen waarin de definitieve naam nog open staat voor discussie en het volk suggesties kan doen.
Kever+
Zoals je kunt zien is de auto niet perse een Kever EV door gewoon de oude carrosserie te herbouwen met een batterij onder de vloer. LED-verlichting, sportieve velgen en het feit dat de Kever EV door ORA vier deuren krijgt. Plaatjes van de voorkant ontbreken nog. Wel is duidelijk dat er voor veel oude stijlelementen zijn gekozen: de bumpers, spiegels en ronde lampen zijn daar voorbeelden van. Ook het interieur is klassiek.
Specificaties, een prijs en de volledige onthulling volgen later. Ondertussen de vraag aan jullie: zitten we hier op te wachten, of neemt het Chinese kopieergedrag nu té bizarre vormen aan? (via CarNewsChina)
Met dank aan @FlyerBunch voor de tip!
vingers zegt
Het idee is leuk, de uitvoering bagger. Helaas volgende keer nog een kans.
Robert zegt
Ik vrees dat dit model hetzelfde lot zal ondergaan als de New Beetje . Iedereen en z’n moeder is enthousiast, maar eenmaal in de showroom blijkt -ie én minder praktisch én duurder dan de evenknie op hetzelfde platform, waardoor de daadwerkelijke verkopen uiteindelijk vies tegen vallen.
spidermann zegt
Doe maar een trabbi EV voor onze communistische kameraden.
degrotemuis zegt
Die mogen ze houden. Mislukte kopie die de charme van het origineel mist. Zou aan de buitenkant ook een slechte kopie van een Tatra 77 kunnen zijn, maar het interieur maakt wel duidelijk dat het een nog slechtere kever kopie / herinterpretatie moet voorstellen
Hubert zegt
Je was me net voor…
Hubert zegt
Nu nog een derde koplamp midden op de grille en je hebt een moderne Tatra.
911targa zegt
Een Tatra was mooi.
O plaat zegt
Lelijk en nutteloos deze wagen. Al vindt de VW fan in mij het wel nodig om te vermelden dat 4 deur kevers bestaan, ze werden door Karmann (de fabrikant die ook de Ghia carrosserie maakte) gebouwd, maar gezien ze enkel op bestelling gebouwd werden waren ze vrij duur en zeldzaam. https://www.thesamba.com/vw/gallery/pix/1143459.jpg
911targa zegt
Leuke wetenswaardigheid, waarvoor dank! Maar nog steeds lelijk IMHO.
erro zegt
Ach waarom niet, zolang het maar legaal is.
Elektrisch geeft sowieso mogelijkheid tot mooie restauratie/modificatie mogelijk heden.
Ben echt wel van hoe meer cilinders hoe beter, maar zag laatst op discovery echt gave ev projecten voorbij komen
erro zegt
@erro: zonder de mechanische ellende mooie koetsen rijdend houden met specs van deze tijd
O plaat zegt
Voor de 25000 euro die een elektrische conversie kost reviseer ik 5 VW blokjes, ik heb mijn bus trouwens 10 jaar zonder noemenswaardige mechanische ellende. Enkel de uitlaat en koppeling zijn op 10 jaar vernieuwd. Ik heb geen problemen met nieuwe elektrische wagens maar hou oude techniek in ere. Je kleeft ook geen HD print over de Mona Lisa en de eerste uitgave van een vinyl van The Beatles wordt ook waardeloos als je er een USB met flaac files op kleeft.
erro zegt
@shiva: helder, ik snap je punt.
Maar zijn auto’s toch niet gewoon gebruiksvoorwerpen?
Een stoommachine is ook mooiere techniek om te zien dan een verbrandingsmotor. Maar in de praktijk minder werkbaar.
Wat ik leuk vond van de EV mods in genoemd programma, is dat er een pasklare oplossing voor gerichte vraag werd aangeboden (ja ja televisie).
Als de keus is aangepaste flavia dagelijks te kunnen rijden of een originele bijna niet, kies ik voor het eerste. Juist omdat oudere auto’s in dagelijks gebruik veel minder comfortabel en betrouwbaar zijn.
Orginele alfa romeo tubolare zagatomoet je denk ik ook niet ombouwen voor dagelijks gebruik op deze manier
kniesoor zegt
Een teken van geestelijke armoede als je moet teruggrijpen op het zwaar belegen design van een andere fabrikant. Dwz in onze cultuur, schijnt in de Chinese cultuur anders te liggen.
MarcoM zegt
Wat willen wij nou als Nederland. China is al marktleider met heel veel artikelen, ik denk dat bij de meeste mensen zeker 80% in hun huis gevuld is met producten uit China. De auto industrie in Europa moet goed oppassen, want Korea en nu ook China overdonderen Europa met hun EV’s. De Kona EV doet het zelfs beter dan de VW ID3 zoals onlangs te lezen was in Autoweek en dat terwijl de Kona al 3 jaar op de markt is.
rob5nismo zegt
Laat maar zitten dit design
por100 zegt
Gratis wil ik hem wel
frank2b zegt
China zal er enthousiast over zijn.
flyerbunch zegt
@Loek Thx!👍🏼 Zou VW hier blij mee zijn of zouden ze hier enige inspiratie uithalen? 🤔
christian85 zegt
Een bak babi pangang kent nog een mooiere lijnenspel
550maranello zegt
Niet zo heel goed gelukt dit.
kevertje zegt
Ik blijft de New Beetle toch wel – mijn forum-naam waardig – een heel leuke auto vinden, die eigenlijk met de juiste pack/motorisatie nog heel vlot oogde en prettig reed ook. Dat minder ‘praktisch’, daar ben ik het niet helemaal mee eens, hij werd officieel gecommercialiseerd als ‘coupé’, wel ja, die heeft geen reiskoffer zoals een Golf of Passat. Voor de rest is VW al jarenlang een inspiratieloos merk, goede auto’s maar saai. Precies daar is de Beetle fout gelopen, rond de Mini’s of 500’s draaide een hele merchandising van gedesignde toebehoren en gadgets, de saaie boekhouders-logica terug te vinden voor de andere VW-modellen werd gewoon doorgetrokken in deze auto. En wat het artikel zelf betreft, ik hoef geen Chinese ersatz-producten. Je koopt ook geen Mondriaan die vrolijk getekend én ingekleurd werd door een Chinese creatieveling? Dat het bovendien een EV is, is net hetzelfde als die Mondriaan tekenen met kleurpotloden ;-).