Het ziet er wel indrukwekkend uit, vanuit sommige hoeken.
Lexus heeft van oudsher, dat wil zeggen sinds het merk een jaar of dertig geleden werd opgericht, niet per se een reputatie opgebouwd als een merk dat flitsende bolides maakt. In eerste instantie maakte het bedrijf toch vooral auto’s waarmee bejaarden in alle comfort op pad konden gaan richting de laatste destinaties van het leven. Het was heerlijk zoeven in een LS400, maar de liefhebber van het betere scheurwerk wordt daar niet warm van.
In de loop der jaren realiseerde Lexus zichzelf dat als het een serieuze concurrent van de Duitse drie wilde worden, er ook wat sportieve modellen moesten komen. Dat geschiedde met wisselend succes. De Lexus LFA is weliswaar briljant, maar zo exotisch dat de link met de andere modellen uit de range vrijwel nihil is. De andere ‘F-modellen’ werden ondanks hun kwaliteiten doorgaans gekraakt door journo’s: toch nog een beetje te soft en te zwaar.
Sinds enige tijd heeft Lexus echter de LC in het gamma. Het ding lijkt een schot in de roos te zijn. Niet per se qua verkoopcijfers, maar in tegenstelling tot de LFA is het gevoelsmatig wel ‘een echte Lexus’ en tegelijkertijd ook gewoon een erg geslaagde auto. Precies wat je wil dat zo’n imagebuilder berwerkstelligt dus. Plus, de LC is een van de laatste auto’s op de markt die je kan krijgen met zo’n heerlijke atmosferische V8, hoewel niemand in Nederland daarvoor zal opteren vanwege het feit dat de V6 hybride véél goedkoper is.
Toch zijn er sommigen die menen dat de LC nog nét wat scherper had kunnen zijn (rijtest) en dat terwijl het design al behoorlijk veel scherpe hoeken heeft. Tuners kunnen in dat geval uitkomst bieden. Eerder waagde Liberty Walk zich al aan de LC en nu heeft het eveneens Japanse Artisan Spirits ook een bodykitje klaarliggen.
Het recept lijkt op dat van de concullega’s: brede spatschermen, een frontsplitter, side skirts, een diffuser en een enorme taartschep, het zorgt allemaal voor een dikkere aanblik. Vanuit sommige hoeken lijkt de transformatie behoorlijk geslaagd, terwijl je vanuit andere hoeken denkt ‘meh’. Althans dat is mijn indruk, je kan natuurlijk je eigen oordeel vormen op basis van de pics. Als je het wat vindt; de aanpassingen kosten 1,4 miljoen als je de onderdelen uit carbon vervaardigd wil hebben. Gelukkig gaat het in dat geval om Japanse Yens, wat neerkomt op een kleine 12K in Ekkermannen. Voor de cheapskates is de kit ook bestelbaar in fiberglass. Je bespaart jezelf dan 200.000 Yen.
bellaitalia zegt
Die tankklep past er mooi in.
burninrubber zegt
Wat een pracht bak is het ook
toyotafortuner zegt
Ik zeg doen!
Rick-dos zegt
Die zwarte uitvoering is precies goed.
bottles zegt
@Rick-dos: Absoluut, die velgen zonder “dish” staan veel beter
roberto zegt
Die zwarte is wel goed te pruimen! De andere is mij meer ‘Japanse tuning’, niet echt mijn ding.
flatsixx zegt
Wat een prachtige bak, ik heb dit liever dan de nieuwe 8!
jaapiyo zegt
@flatsixx: joah ik ook wel. En dat zeg ik als voormalig BMW fanb00i.
vaakbenjetebang zegt
Nee, dit doet de auto geen goed. In regio Eindhoven kom ik met enige regelmaat een (uiteraard volledig standaard) donkerrood-metallic exemplaar tegen, en dat ziet er echt prima uit. Een ontwerp dat geen verder opsmuk nodig heeft.
gandini zegt
Dit vind ik meer Supra uitstralen dan de nieuwe Supra.
Ik bedenk me dit nu pas, maar Toyota had de LC prima als basis kunnen gebruiken, was waarschijnlijk nog goedkoper geweest ook. Frontje aanpassen, uitlopende achterlichten aanpassen, iets meer de focus op sportief dan luxe qua aankleding (lees: iets goedkoper in de markt zetten) en ze hadden een heerlijke GT erbij gehad.
vaakbenjetebang zegt
@gandini: Was nog min of meer historisch verantwoord geweest ook, aangezien de Supra in eerste instantie geen zelfstandig model was.
gandini zegt
@vaakbenjetebang: ja idd
rolov zegt
@gandini: idd turbo blok erin. Maar ik denk dat een fatsoenlijk turboblok ontbrak
ghost zegt
Heb dit sowieso altijd een hele mooie, maar ondergewaardeerde, auto gevonden. Zeker in die mooie blauwe metallic kleur een supermooie verschijning. De jetsers heeft hij mijn inziens heel niet nodig maar ieder zijn kopje thee.
str8six zegt
Zo’n ontzettende sexy bak!
TimmiX zegt
Normaal niet zo van de extreme bodykit en opsmuk, maar bij deze ma’am ik een uitzondering. Wat dik zo!
tortuga zegt
Dat sierstripje boven de uitlaten ? . Ik zeg doen! Zeker in een fel kleurtje met bijpassende wrap/bestickering
zero99 zegt
Toyota kijken jullie mee, dit had de nieuwe supra moeten worden.
emping zegt
@zero99: Lexus = Toyota
zero99 zegt
@emping: weet ik, daarom snap ik niet dat ze samenwerken met BMW voor de Z4 en supra, terwijl ze ook een supra op basis van de LC hadden kunnen maken. Geef deze LC een voorkant die beter bij de toyota modellen past en het zou beter geslaagd zijn als wat we nu als Supra krijgen, is mijn mening.
Denk je als koper doe eens gek, ik loop niet met de menigte mee en koop geen Z4 maar een Supra. Stap je in, denk je nog dat je BMW rijdt.
lacker zegt
De LC is by far de mooiste Lexus op dit moment. Met deze modificaties lijkt hij klaar voor de NASCAR
nopetrolnofun zegt
Een van de weinige atmosferische auto’s. Lekkere wagen zo hoor!
tge1 zegt
Wat een prachtige auto is dit toch, futuristisch en bruut. Misschien moeten de designers vanuit Duitsland eens in de leer bij Toyota.
rainman zegt
Ik hou normaal niet zo van de verbredings kits maar bij de deze is het een mooi geheel
lexis zegt
Lexus jammer dat je het zo weinig ziet tegenwoordig. Ooit 8j met een is 220d gereden heel fijne auto alleen jammer van de fragiele 2.2dcat anders heel veel plezier aan gehad en veel thumbs up.
Design van nieuwe modellen minder afgestemd op eu markt. Lc wel topper helaas in het wild in Belgie nog nooit tegengekomen. Lexus doet dingen anders, niet noodzakelijk altijd beter maar hierdoor toch iets speciaals. Net als Alfa die durven ook gewoon hun eigen ding te doen.
Rij nu Duits, bmw wat te klinish is en weinig frivool ,geen emotie . Zal waarschijnlijk bij eenmalige uitschuiver blijven.
emping zegt
@lexis: Vroeger zag je ze ook niet vaak.
lexis zegt
@emping: Wel ja Lexus toch zeker in Belgie heeft een bepaalde status en exlusiviteit schrikt soms wel mensen af om eens binnen te wippen bij een dealer .Voor niks nodig eigenlijk want een van de beste klanten services en onthaal. Vond het eigenlijk wel fijn dat je niet vaak zag. Veel interesse van andere bestuurders. Zeker in Belgie heeft een LEXUS een zeer beperkt dealernet die rechtstreeks eigendom zijn van de toyota invoerder dit maakt het alsnog leefbaar.
frank2b zegt
@lexis: Gisteren en vandaag een uitgebreide tweedaagse proefrit in de nieuwe ES300h gemaakt.
Potjandikkie wat een fijne en mooie wagen. De 300h motor is eigenlijk een tikje te licht voor deze enorme sloep, maar scoort daardoor wel een verbruik van rond de zes l/100 km. Zou zo maar eens succesvol kunnen worden in Nederland.
jeppie zegt
Kort antwoord, JAAA!
ozzytrk zegt
Zwarte perfect
frank2b zegt
Wat? De LC lopen modden? Blasfemie!
hetzwartesaabvandefamilie zegt
Het origineel is al niet geweldig omdat de verhoudingen niet kloppen maar dit… Nee!
dotternetta zegt
Wow
sabrerator zegt
Ze zijn alleen de voorkant vergeten.
Die rare grote muil zit er nog in.
raceface zegt
In het zwart zonder spoiler erg gaaf! In andere kleuren vindt ik de kieren e.d. Te veel opvallen en die passen niet bij deze auto imo.