Je hebt ze misschien wel eens zien zitten op een Mitsubishi Evo. Kleine vinnen boven de achterruit, geplaatst met het doel om luchtweerstand te verminderen. Een Amerikaans bedrijfje is begonnen met de verkoop van dergelijke objecten met de claim dat auto’s er zuiniger van worden. Hoax, of scheelt het je keiharde euro’s aan de pomp?
Het doel van de GasPods, zoals de apparaatjes heten die in de VS verkocht worden, is om de aerodynamica van een auto te verbeteren. Door er een aantal strategisch op een auto te plaatsen – ze zijn magnetisch, vastplakken kan ook – wordt het oppervlakte waar lucht langs stroomt vergroot: het vortex generator-principe. Een glad oppervlakte vullen met deze ‘bobbels’ kan in theorie de luchtweerstand naar beneden halen, in plaats van vergroten, wat je in eerste instantie misschien zou denken bij een rijtje steenpuisten op iemands dak.
AeroHance, het bedrijf dat ze uitbaat, claimt dat een auto er gemiddeld 5% zuiniger van wordt. Omdat uiteraard niemand brandstofbesparende tovermiddelen meteen gelooft publiceren ze de testresultaten van automobilisten die al met een dak, kofferklep of zelfs motorkap vol GasPods rijden. Dergelijke cijfers kunnen we natuurlijk niet natrekken, maar in theorie werkt dit principe, dus waarom niet.
Mooier wordt je auto niet van een rits druppelvormige GasPods, maar dat zal de hypermilende Prius- danwel Leaf-rijder waarschijnlijk niet deren. Prijzen van deze apparaatjes beginnen bij $29,95 voor drie stuks, en lopen op tot $124,95 voor een setje van negen in de kleur van je carrosserie.
In de gallery zie je hoe GasPods een auto in ieder geval minder aantrekkelijk maken, maar in theorie ook zuiniger. Meer weten over het werkingsprincipe van vortex generators in het algemeen? Check dan deze technical review (PDF) van een paar Mitsubishi-bollebozen.
mercedesclk350 zegt
Huh, door bobbeltjes op het dak te plaatsen gestroomlijnder? Lijkt me eerder zonder bobbeltjes dan…
themsdosnerd zegt
@mercedesclk350: Deze bobbeltjes maken je auto wel degelijk airodynamischer. Ook verminderen ze overstuur (daar gebruikt de evo ze voor). Echter het werkt beter als er strips, zoals je ook op schaatskleding vindt, achter op je dak plakt.
audicoupe84 zegt
@themsdosnerd: In de praktijk is gebleken dat een turbulente laag door zijn snelheidsverdeling waarbij maar weinig echt heel langzaan gaat, de stroming beter blijft aanliggen.
Voor de drukweerstand is een turbulente grenslaag daardoor beter als een laminaire grenslaag.
Vandaar dat bij top schaatsers strippen op de pakken worden geplakt om ervoor te zorgen dat de stroming turbulent wordt, en daardoor de schaatser een een lagere drukweerstand krijgt. Hetzelfde trucje verklaart de putjes van de golfbal.
Dit zijn leuke truuken, maar helaas niet toepasbaar op een scheepsromp, daar is de stroming na ca. een meter toch al turbulent. Strippen opplakken maakt de grenslaag dan alleen maar dikker, en dus een snellere loslating en dus de drukweerstand hoger. De romp moet dus gewoon zo gestroomlijnd mogelijk zijn.
Opvallend is dat bij veel schepen de drukweerstand lager is als ze achteruitvaren, of onder een grote helling lager is. Dit zie je ook vaak bij autos terug.
Meest gehoorde verklaring hiervoor is dat er voor een groot gedeelte op gevoel wordt ontworpen, en het gevoel zegt toch dat een driehoek met de punt naar voren minder druk opmaakt als andersom. Terwijl de werkelijkheid andersom zegt.
Ook bij druk weerstand geld net zoals bij een zeil dat de achterkant het belangrijkst is omdat daar onderdruk heerst en daar dus de hoogste snelheden zijn
audicoupe84 zegt
@audicoupe84: En ik begrijp het zelf niet eens!! Ha-ha
mercedesclk350 zegt
@audicoupe84: +1 voor de moeite om zo’n lang bericht te maken.
super zegt
@audicoupe84:
Achter het balletje (en er voor) is de druk hoger dan op de zijden. Een turbulente grenslaag heeft meer kinetische energie en is daardoor beter in staat om “tegen” de hogere druk achter het balletje in te stromen.
audicoupe84 zegt
@super: De enigste flow van dit product, is niet de airflow, maar de cashflow naar AeroHance.
Robert zegt
@audicoupe84:
Dat ‘bobbeltjesoppervlak’ van die golfballetjes hebben ze dacht ik ook al eens in de racerij uitgetest; het effect is te verwaarlozen, zo bleek uit windtunneltesten. Zulke vinnetjes zullen allicht ‘iets’ van effect sorteren, maar 5% brandstofbesparing…
by the way: sommige leaserijders rijden al voor lul:
Darahan zegt
@audicoupe84: in het geval van de dame met de 206? zal het niet werken, omdat de spoiler of lip vlak achter de vortex generators de stroming toch los zal doen laten. Dit trucje werkt alleen op auto’s met een gladde overgang van dak naar achterruit, mits de achteruit relatief steil is. Dus het werkt niet op een Leaf, noch op een Prius aangezien deze een erg vlakke achteruit heeft.
hobbelweg zegt
@audicoupe84: volgens mij bedoel je juist dat de stroming meer laminair wordt. turbulentie achter een voertuig zorgt voor meer weerstand, je wordt als het ware naar achter gezogen. net als dat je als bij een snel voorbij gaande trein of vrachtwagen iets mee gezogen kan worden.
sacha zegt
norge zegt
Alleen jammer dat het naar de winkel toe rijden nooit ingespaard zal worden.Dan de prijs waar je nog een paar liter peut voor kan kopen.Maar ik voorzie een gouden toekomst op de petjes auto J/D…
johanw zegt
leuk zoiets maar duurt een tijd voordat je je investering eruit hebt en je zal toch echt meer op de snelweg etc meoten zitten, want door de stad met lage snelheden ga je geen voordeel behalen…
Jokkebrok zegt
Rraaarrr… Ach, de perfecte auto zal nog wel even op zich laten wachten…
4poorte zegt
@Jokkebrok: de perfecte auto bestaat al: Mercedes CL63 AMG ;)
pier zegt
@4poorte: *kuch* CL65 AMG ;)
4poorte zegt
@pier: Bwa, ik hoor liever een brullende V8 dan een V12 maar hij mag er zeker ook zijn!
dakloosinmx5 zegt
En als je nou geen dak hebt om ze op te plakken??
Op me hoofd??
CRX zegt
@dakloosinmx5: Was een aantal jaren geleden een dikke hit onder schaatsers. Allemaal van die plakrandjes op een verder zo glad mogelijk schaatspak.
Geen idee of dat nog bestaat, eigenlijk.
4991 zegt
@dakloosinmx5: scheer je kaal, dan hoef je niks te kleven.
wjeurs zegt
over rare dingen op auto’s gesproken, weet iemand van jullie wat die zwarte hoezen of doeken zijn die soms over het voorste stuk van de motorkap van een auto zijn getrokken, met aan het einde van die kunstoffen blokken erop? zijn dat steenslag beschermers ofzo?
Renesis zegt
@wouterjeuring: “nosebra” en ja dat is om steenslag te voorkomen.
g40freak zegt
@Renesis: of om je auto lelijk te maken!!
jordy14 zegt
@wouterjeuring: en het ziet er niet uit;)
michelyman zegt
@wouterjeuring: Tja of je rijd t met putjes in je lak of ontiegelijk lelijke hoezen
moveyourmind zegt
Wat een achterlijk Tell Sell product! Autofabrikanten testen uitgebreid de luchtweerstand van hun modellen, en dan zou je deze door het willekeurig plaatsen van een paar plastic prullen deze zoveel kunnen verlagen dat je 5 procent brandstof bespaard ??? Net zo’n onzin als dat apparaatje dat op Marktplaats wordt aangeboden onder de slogan ‘rijden op water’.
themsdosnerd zegt
@moveyourmind: Veel auto’s hebben een spoiler die niet voor downforce zorgt, maar hetzelfde effect heeft als deze dingen, maar niet alle auto’s hebben dat
faalhaas zegt
Gelijk 200 bestelt, nooit meer tanken man.
Als het werkt, dan koop k er 600 bij, mogen jullie goedkoop bij me tanken!
freezzr zegt
Werkt ook op de fiets. Dan moeten ze op het voorhoofd. Die versie van het product heet de ‘Klingon’.
Emile_Benz zegt
@freezzr: ik dacht “puist”.
OT: zoals gezegd heeft de Mitsubishi EVO dit al. En de haaienvin van BMW heeft in zekere zin hetzelfde effect, dus…
wimbers zegt
dit had urbanus toch al heel lang geleden bedacht..
boomhauwer zegt
Ingenieurs van Mitsubishi bereken precies hoe ze moeten geplaatst worden en welke afmetingen precies….en dan zou huismoeder miep ze zomaar kopen voor op haar ford ka te plakken ofzo….
JanJansen zegt
bofkont zegt
Tja wellicht kan het een beetje helpen, maar hoe bepaal je waar je ze plakt?? elke auto is anders dus willekeurig ergens plakken lijkt me niet aan de orde.
Elk type auto zal eerst getest moeten worden in een windtunnel om te bepalen wat de beste plek is om ze te plakken. Maar wat een kolder eigenlijk, wil je zuinig rijden koop dan een cuore 1.0!!
mashell zegt
1 zwarte bestellen en achterop het dak van je 316i zetten, denkt de buurman dat je fabrieksnavigatie hebt!
Of een hele rij in het midden achter elkaar over de hele lengte van je auto, dinosaurier stijl.
MAB zegt
plak je ze magnetisch vast, worden ze de volgende dag gejat haha.
4poorte zegt
@MAB: alles wordt gestolen deze tijd..
audicoupe84 zegt
@MAB: Denk het niet, niemand wil als “schraper” in de hood bekend staan.
Reaver zegt
Ik heb ze al! De RS heeft standaard deze bollingen in de spoiler – en dus niet lelijk…zoals deze gedrochten. Maar of het verbruik afneemt? daar is me voet te zwaar voor ;-).
robbie zegt
Voor lul rijden of wat meer benzine verbruik. Ik zou het wel weten.
avsdesign zegt
@robbie: Met zo’n mentaliteit ben jij het probleem.
robbie zegt
@avsdesign: jij weet wat ik kies? Dat is knap!
norge zegt
@robbie: Maakt niet uit wat je kiest hier, je bent toch het probleem :)
CL65 zegt
No thanks!
joostlab zegt
En op een cabrio?
wantthegreen zegt
Foto 3, je prachtig rode Nissan 300zx verpesten met van die groene puisten. Zo’n auto heb je toch al niet om zuinig te rijden.
w211 zegt
en dat plaatsen ze op en V8 facepalm.gif
Hupke zegt
Ik blijf sceptisch, ik ben nu niet echt een aërodynamica expert, verre van maar ik ben niet overtuigd.
5% is een vrij hoge claim. Dat zou ik kunnen geloven in het geval van een wrap die het volledige oppervlak van de wagen veranderd. Of een toevoeging die de vorm veranderd.
Maar enkele bultjes op wat een heel klein deel van de wagen is, dat kan ik maar moeilijk geloven.
T16 zegt
@Hupke: Inderdaad, 5% in niet reëel daar Mitsubishi ingenieurs komen tot 6 promille luchtweerstands-reductie. Merk bijna je niks van in verbruik, dus. Ook werkt deze vinding het best bij een sedan met een 45 graden achterruit.
TimoBac zegt
Lekkere snor op die vrouw.
knalfa zegt
Net zo’n grote zogenaamd energiezuinige grap als de hybride en electrische auto’s
toroloco zegt
Waste of money! Schakel eerst de tractiecontrole uit, dan worden de wielen al minder afgeremd door elektronica. Indien aanwezig schakel sport knop in, dan begint de fun pas.
stanlee zegt
En opeens begrijp ik waarom die al thani zijn auto groen heeft gespoten; kon ie de goedkope groene variant van de gaspods kopen XD
BananaMan zegt
Denken deze eco’s nou echt dat ze slimmer zijn dan teams vol aërodynamica experts??? Dit is al oude kennis en is al lang geprobeerd in vele windtunnels.
Het werkt slechts in uitzonderlijke gevallen (windsnelheid en rotatie). BMW heeft het eens toegepast in het spleetje tussen de buitenspiegel en de zijruit. Bij BMW hebben ze ook een akoestische ruimte in een windtunnel namelijk. Door de bobbeltjes op de spiegel kregen ze het voor elkaar om een beetje minder herrie in de auto te krijgen.
Verder ken ik geen automotive toepassingen. Ik weet dat ook f1 teams ernaar gekeken hebben, maar die hebben op geen enkele plek op de auto’s een voordeel gevonden.
BananaMan zegt
Het is trouwens wel mogelijk om met kleine dingen de aërodynamica van je auto te verbeteren. Bij een Mercedes is een 5% verbetering haalbaar van je weerstandscoefficient door alleen de staande ster door een logo te vervangen. Verder kan je alle naden aftapen e.d.
of je koopt gewoon een andere auto…
72bug zegt
No way dat je een brandstofbesparing van 5% kan halen met deze dingen. Principe komt van vliegtuigvleugels:
Wordt gebruikt om de stroming de vorm van de vleugel beter te laten volgen. In het geval van de Evo is dit dus om een beter neerwaartse druk te genereren op de achterzijde van de auto, zo wordt de vleugel effectiever gebruikt.
Daarbij zijn deze Vortex generators ook niet goed vormgegeven. Ze zijn te aerodynamisch.
super zegt
@72bug:
wat is dat voor een vliegtuig?
barrrry zegt
Ziet er naar uit dat de voodoo praktijk figuren van de audiofiele martkt de auto markt ook hebben ontdekt.
bozewolf zegt
Ik moet ook al meteen aan een golfbal denken.
Aero/hydrodynamica is gewoon lekker vaag en niet huis-, tuin- en keukenlogisch.
nielsjesauto zegt
Nou…het is maar wat je wil.
Esprit_de_Flandre zegt
Verdomd duur voor twijfelachtige resultaten. Ik zou passen…