Een nijpend magnesiumtekort dreigt de autoindustrie plat te leggen.
Het zal je wel opgevallen zijn dat nieuwe auto’s telkens duurder worden. Normaal gesproken geven we dan daar de overheid de schuld van. Die ‘geldkloppers van de roverheid’ verzinnen telkens nieuwe methodes om ons geld afvallig te maken, toch? Eh, niet helemaal dus. Naast het feit dat je juist heel erg veel subsidie kunt krijgen (mits je de juiste auto koopt) hebben fabrikanten ook behoorlijk wat uitdagingen.
Auto’s worden telkens duurder om te produceren. Na de covid-19 lockdowns hebben fabrikanten de grootst mogelijke moeite om hun productie weer op gang te krijgen. Dat komt mede doordat hun toeleveranciers eveneens moeite hebben om hun productie weer op stoom te krijgen.
Magnesiumtekort
Een chiptekort zorgt voor een gedeelte van de zorgen die fabrikanten nu hebben. Sommige merken als Tesla en Porsche weten daar heel creatief mee omgaan te gaan, maar andere merken als Maserati hebben het juist heel erg lastig daardoor. Het volgende probleem staat echter ook al klaar. Er is namelijk een magnesiumtekort.
Nu kan het menselijk lichaam genoegen nemen met Total 30 vitaminepillen voor een magnesiumtekort, maar de autoindustrie niet. Magnesium wordt namelijk voor heel erg veel onderdelen toegepast.
China
De reden voor het magnesiumtekort komt ditmaal weer uit China. Een groot gedeelte van de magnesium komt namelijk daarvandaan. Sterker nog, bijna alle magnesium komt uit Yulin. Dat is gelegen in de provincie Shaanxi. Deze fabrieken kunnen helaas niet op volle toeren draaien. De reden daarvoor is weer een andere crisis.
In China is er namelijk ook een energiecrisis. De eisen in China zijn de laatste tijd flink aangescherpt. Een groot gedeelte van de fabrieken draait nog niet eens op halve kracht. De komende maand moet het nog goed gaan. Maar, volgens ingewijden, zullen fabrikanten aan het einde van het jaar in grote problemen komen wegens het magnesiumtekort.
Via: The Financial Times.
mashell zegt
Alweer een prijsopdrijvende crisis met een kunstmatige oorzaak. Wat een toeval…
kniesoor zegt
Weinig kunstmatigs aan, in die zin, dat (ook) China poogt maatregelen te treffen, die ‘het klimaat’ ten goede moeten komen. Niet alleen in het belang van de gezondheid van de eigen bevolking, maar ook om te voorkomen, dat ‘het westen’ allerlei tariefbarrieres gaat opwerpen, omdat China ‘niets aan het milieu doet’.
cls350sb zegt
@mashell: En men heeft nog steeds niet door dat we inmiddels veel te afhankelijk zijn geworden van onze communistische vrienden. Jammer dat iedereen in de rest van de wereld er op zo’n manier achter moet komen.
Hallo (verdere) prijsstijging occasions!
royaledeluxe zegt
Tijd om weer wat meer glasvezel te gaan gebruiken dus… LOL.
Ik heb toch een goede zet gedaan door mijn wagen in de eerste lockdown te kopen. Als je nu een nieuwe wenst moet je minstens 9 maand wachten.
jarnobakker zegt
Dat krijg je er van. Iedereen is veel te afhankelijk van China.
rutgerg zegt
@jarnobakker: china is bepaalt niet slechter geworden van het hele Corona gebeuren nee… toeval?? Wie zal t ooit weten.
baf07 zegt
Zouden de turners ook niet meer kunnen turnen straks???
rutgerg zegt
@baf07: die deden dat toch met Cocaïne….
Volvo_440_turbo zegt
Ik heb ook last van magnesiumtekort, inderdaad geen pretje…
kniesoor zegt
Gewoon regelmatig aan een magnesiumvelg likken . . . :-D
harrie zegt
Overal flinke tekorten. Behalve gratis geld, dat is er in overvloed.
faalhaas zegt
Magnesium wordt gebruikt in aluminium, en chips worden gemaakt door chipmachines die deels uit aluminium gebouwd zijn. Omdat er een grote vraag is naar chips is er een grote vraag naar nieuwe chipmachines, welke weer van deels aluminium zijn gemaakt die magnesium nodig hebben. En zo wordt je probleem nog groter.
Robert zegt
@faalhaas: chipmachines uit aluminium gemaakt? Nou heb ik tussen 2010 en 2018 bij ASML toch heel wat cleanrooms van binnen gezien (ik werkte toen bij een toeleverancier), maar dat is toch echt vooral RVS wat daar de klok slaat.
Magnesium is trouwens wel een belangrijk legeringselement voor veel staalsoorten.
faalhaas zegt
@RRRobert: Yep, EUV
ghini zegt
@faalhaas: leuk verzonnen
allstar zegt
Heeft de importeur tenminste weer een nieuw excuus bij het voorruitschuiven van de levering. Ik zou week 26 al rijden maar de dealer durft er inmiddels geen uitspraken meer over te doen… Productie staat nu gepland op week 50 maar die planning is inmiddels zo vaak vooruitgeschoven dat niemand er nog wat zinnigs over kan en wil zeggen binnen Volkswagen…
Specht zegt
Bij Ford in juli een nieuwe Ford Focus besteld, en daar krijg ik volgende week de sleutel van. 😁 Sommige merken cq fabrieken hebben iniedergeval een goede logistiek en magazijnbeheerder. 👍
cls350sb zegt
@specht: of niemand wil een Ford Focus, kan ook he?! 😉
ghini zegt
Iedereen met allemaal zelf verzonnen vage theorieën: het is heel simpel, china moet uitstoot verlagen, omdat verduurzamingsprojecten traag zijn zetten ze nu tijdelijk direct simpele maatregelen in namelijk kolencentrales die stroom leveren stilzetten, er is duw beperkt stroom beschikbaar, daarom schakelen ze lokaal soms opeens alle stroom uit. Fabrieken kunnen dan niks. In het begin was het zelfs random zonder overleg, gelukkig gaat dat nu iets beter maar nog steeds gebeurt het dat ze lokaal uit het niets kunnen zeggen, morgen is er geen stroom. Dat gooit alle planningen ook weer in de war. Ondertussen blijft de vraag even hoog etc dus tekorten. Geen vage conspiracy shizzle.
flyerbunch zegt
China heeft het slim gespeeld al die jaren en wij die afhankelijk zijn geworden.
elemento zegt
China heeft hele tijd grondstoffen gekocht en in vele landen grond gehuurd voor verbouwing. Nu gaan ze meer het spel opdrijven. Wij westers hebben ons te afhankelijk gemaakt. Verder of klimatesering…. vraag nou af… waarom pas paar jaar ev zo boeming is. Waarom worden niet goedkopere zonnepanelen buitem EU niet binnen gehaald. Alles draait om geld