We wisten al dat Magna wat duistere Russische plannen had met Opel, en we wisten ook al dat ze een aantal Europese fabrieken wilden gaan sluiten, maar blijkbaar laten ze het daar niet bij. Vandaag lekte er nog meer uit, Magna zou namelijk van plan zijn om de verschillende platformen die Opel in huis heeft ook te gaan delen met andere merken. Magna biedt merk X dan aan om op basis van bijvoorbeeld de Astra of Insignia een nieuw model te bouwen.
Het mes snijdt op die manier voor Magna aan twee kanten. Ze kunnen meer auto’s bouwen in hun fabrieken en ze kunnen de kosten van techniek over meer auto’s uitsmeren. In de beruchte wandelgangen gaat trouwens het gerucht dat Ford en PSA (Peugeot Citroen) al aangegeven hebben dat ze interesse hebben hierin. Ford bouwt nu bijvoorbeeld de Ka al samen met de Fiat 500. En PSA bouwt samen met Toyota de C1/107/Aygo.
Maar er zitten ook een aantal haken en ogen aan dit, in eerste opzicht briljante, plan. Alle fabrikanten kampen momenteel met overcapaciteit in hun fabrieken. Waarom zouden ze dan gebruik gaan maken van de fabrieken van Opel/Magna? Een ander risico dat bestaat is het feit dat auto’s teveel op elkaar gaan lijken. En dat hebben consumenten op een gegeven moment door.
Een derde risico is het feit dat Magna nu al actief is als onderdelen leverancier voor een heleboel andere merken en het kan zijn dat die niet zo blij zijn met dit soort acties. Volkswagen heeft bijvoorbeeld al hardop lopen klagen.
De CEO van Magna heeft inmiddels wel aangegeven dat de onderdelentak van Magna en de productietak strikt gescheiden zullen blijven. (via: autonews.com)
Een compleet ander Opel nieuwtje is dat de baas van GM gezegd heeft dat GM nog steeds open staat voor andere overnamekandidaten voor Opel. Ze zeggen niet exclusief met Magna (en consorten) te onderhandelen. Er is dus nog een kans dat Fiat of iemand anders er alsnog met de buit vandoor gaat.
M zegt
-edit: probeer het eens met wat meer woorden-
bassaal zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
verder weet ik niet of dit zo’n goed idee is.. komen we wel achter
Polygoon zegt
Ik hoop dat dit goed afloopt, dat fiat alsnog kan overnemen spreekt me wel aan.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Ik denk dat hierin Magna’s huidige klanten belangrijk zullen zijn…
Magna is een van de grootst toeleveranciers in de autobranche, en als ze dan bij ontwikkeling van een nieuw model de tenders uitzetten voor de onderdelen, zitten ze toch aan aan tafel met de betreffende fabrikant!
‘Platformpje ook maar erbij doen? kost niet duur…’
Zoiets!
Bert zegt
Denk eerder aan kleine bedrijfjes die zelf de mogelijkheid of de kennis niet hebben om volledige wagens te ontwikkelen, maar wel nieuwe technologie in bezit hebben. Denk maar aan wat Tesla met Lotus doet.
(In de geruchtenmolen wordt Magna aan Zenn gekoppeld, en die hebben dan weer rechten op EEStor – Google is your friend).
Marcel zegt
Ik hoop echt niet dat Ford gaat samenwerken met Opel.
Ik vind het al erg genoeg dat de Ka een 500 onderstel heeft. Weliswaar aangepast maar dat helpt niet genoeg om het echte Ford gevoel te krijgen en hij stuurt ook absoluut niet zoals een Ford zou moeten doen.
Laat de andere merken maar met een Opel onderstel komen dan springen we er met Ford nog meer bovenuit!!
Marcel zegt
@ Svenska_Aeroplan_AB
“Kost niet veel” of “Is niet duur”……..
autoblogger zegt
@Marcel: duh, niet zo serieus…
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@ Marcel: oh, meen je dat nou???
DUHHHHH
A3racer zegt
-edit: check!-
Citrofiel zegt
Ouch, laten we hopen dat PSA het toch niet doet. Ik wil niet dat PSA met nog meer klonen komt. C1, C8 en C-Crosser en de bedrijfsauto’s vind ik wel genoeg. (of eigenlijk al veel te veel) :|
bentley1969 zegt
Opel, VW en Ford zouden veel techniek kunnen delen!
Dat… is niet duur of kost niet veel!
vla zegt
@ Citrofiel
Zie de Citroëns als coachbuild van de Peugeots. ;)
Citrofiel zegt
@ vla; Ga je het nu nog erger maken?!
vla zegt
@ Citrofiel
Lol! :D Nee, ik probeerde je juist op te beuren! Maar eigenlijk is design niet het enige waar Citroën voor staat… Maar ah, Citroën is wat mij betreft nog steeds zichzelf hoor, ze moeten enkel een MPV hebben om te kunnen concurreren.
WieAndersDasAuto zegt
”EeN compleet ander Opel nieuwtje is dat…”
arjens zegt
Ehhhm.. het uitwisselen van onderdelen, dat gebeurt al te pas en te onpas. Als ik mij niet vergis willen BMW en Mercedes toch ook op een dergelijk niveau gaan samenwerken om de kosten te drukken?
En wellicht kan Opel dan gelijk wat doen aan de beveiliging van hun kilometertellers. Al dat, ge terugdraai van die kilomtertellers..
Svenska_Aeroplan_AB zegt
LOL @ arjens!
Hahaha
europeaan zegt
ik hoop toch nog stiekem dat daimler-benz of bmw, OPEL overnemen.
it’s such a pitty!!!
Esprit_de_Flandre zegt
@Vla: De C3 en C4 Picasso en C8 even vergeten?
Eens een onderdelenfabrikant, altijd een onderdelenfabrikant. En die overproductie bij alle andere merken? Dat is snel opgelost: fabrieken sluiten.
Ja dat is erg en vrij radicaal, maar productie uitbesteden heeft het voordeel dat je minder risico loopt als een model slecht draait. Als dat gebeurt is Magna dan natuurlijk het slachtoffer, maar daar liggen de autoconcerns niet van wakker. Matra is ook zo genekt met de Avantime. Magna is natuurlijk wel groter dus die kan wel wat slechtverkopende modelletjes verdragen.
Dat veel auto’s dezelfde onderdelen gebruiken is niet erg, zolang het maar geen invloed heeft op het design. De 500 en de Ka gebruiken dan wel hetzelfde onderstel, maar zijn toch twee heel verschillende auto’s.
Voordeel voor Opel met Magna als godfather is dat het zal uitgerust worden met de nieuwste technologieën, als showcase naar de klanten van Magna.
Tegelijk ook een nadeel, want het komt niet altijd de betrouwbaarheid ten goede.
robbie zegt
@arjens, het delen van platforms & het fabriceren van auto’s voor de concurrent is wel eventjes iets anders dan het delen van (kleinere) componenten. BMW en Mercedes werken alleen maar op kleine schaal met elkaar samen.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@ robbie: fabriceren van auto’s voor de concurrent??
Waar heb jij het nou over?
Ze zullen gewoon het platform bouwen en de auto wordt vervolgens elders geassembleerd, toch? Of weet je iets wat ik niet weet?
Esprit_de_Flandre zegt
@SAAB: Magna produceert nu al auto’s voor verschillende merken. BMW X3 en X1, Jeep Grand Cherokee, Chrysler 300C, Mercedes G, binnenkort ook Porsches en de AM Rapide.
Het is dus niet onlogisch dat er ook uit de Opel-fabrieken concurrerende modellen op hetzelfde platform van de band zullen rollen. De PSA-Toyota drieling zijn ook concurrenten van elkaar en ze worden ook op dezelfde band in Tjechië gemaakt.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@ Esprit: klopt, ik zit mn reactie eens terug te lezen en klopt weinig van…
Zo wordt de Saab Cabrio bij Magna Steyr in Oostenrijk gebouwd!
Maar ik bedoelde meer in deze context.
Als Magna platformen gaat aanbieden, hoeft het niet per definitie te betekenen dat ze de auto’s ook gaan produceren. Dat was meer wat ik bedoelde.