Nu blijkt dat Magna de nieuwe eigenaar is van Opel, is het tijd om eens te kijken met wie we te maken hebben. Wat voor bedrijf is het? Wat doen ze en wat zijn de eventuele toekomstplannen?
Magna is in 1957 opgericht in Toronto door Frank Stronach, een Oostenrijkse immigrant. Het bedrijf heeft 70.000 werknemers in 25 landen en levert onderdelen en systemen aan voor de automarkt. Magna behoort tot de grootste bedrijven in Canada en heeft vele Russische partners. Rusland is de snelst groeiende automarkt van Europa en op die manier wil men Opel daar een rol laten spelen.
Onderdeel van miljardenconcern Magna is het Oostenrijkse “Magna Steyr”, een divisie die zich richt op “complete vehicle engineering and assembly”. Op de website lezen we de volgende omschrijving: “With over 100 years of experience, MAGNA STEYR’s range of services makes us the leading global, brand-independent engineering and manufacturing partner to OEMs and positions us at the cutting edge of the automotive supply industry.”
Magna Steyr verzorgt de productie voor diverse merken en heeft contracten met oa Ford, Mazda, Saab, BMW, Mercedes en Chrysler. Een jaar geleden liet ook Porsche AG in Stuttgart weten dat men Magna Steyr Fahrzeugtechnik heeft gekozen als toekomstige partner voor de productie van auto’s (oa Cayman en Boxster). Magna Steyr is ook sterk in vierwielaandrijving, ze ontwikkelden oa het “4MATIC“-systeem voor Mercedes-Benz en hielpen mee met de ontwikkeling van de BMW X3 (ze produceerden ook alle X3’s).
Tevens maakt het bedrijf conceptcars om autoproducenten te verleiden tot nieuwe technologieen. Zo zagen we een paar maanden geleden de MILA EV Concept, een elektrische auto die in 2 uur haar lithium-ion accupakket kan opladen. Heeft men hiermee de Duitse overheid weten te overtuigen dat men milieuvriendelijke auto’s kan produceren? Zal Magna in de toekomst Opel gebruiken om dit soort technologie te showcasen? Het zou mij niet verbazen, Magna heeft al eens aangegeven dat men in 2010 een plug-in hybride op de markt wil brengen, de tijd tikt…
Autofans.be zegt
Er is net bekend gemaakt dat de Russen 180.000 opels zullen gaan produceren. Die zijn er dus alvast zeer blij mee.
jbw89 zegt
Klinkt niet slecht, kan waarschijnlijk alleen maar beter worden!
’t Is in ieder geval beter dan Fiat als je het aan mij vraagt!
Polygoon zegt
We zullen zien, ik heb er zo mijn twijfels over.
Jesper zegt
Aha, dus ze gaan in ‘Mother Russia’ nu over van omgekatte Kadett E’s naar omgekatte Corsa’s? Fijn voor ze, als ze hun eigen meuk maar daar houden.
Then again, bepaalde Opels zíjn straks van Russische makelij :o
There goes the neighbourhood…
Klaas zegt
Steyr heeft wel een kleurrijk verleden in de autoproductie. Van de Fiat 500 (in licentie – verkocht als Steyr Puch 500) tot aan de Mercedes G (ook verkrijgbaar geweest als Puch) – ze hebben het gebouwd. Later is Puch verkocht aan Piaggio.
Auto’s bouwen kunnen ze wel. Ik vraag me vooral af of ze ook auto’s kunnen verkopen. Dat heeft Magna nooit echt hoeven doen.
Thibaut zegt
Ik vraag mij momenteel af wat er in Europa zal overblijven van Opel. Hoeveel mensen staan straks op straat?
vixo zegt
Opels uit Rusland!!!! Weer een reden meer om nooit één te kopen.
Relief zegt
@vixo
Ehm ik weet niet of je het door hebt, maar veel auto’s worden geproduceerd in balkanlande. Ook die van bekende merken.
Niet alles komt uit Duitls
Relief zegt
@vixo
Ehm ik weet niet of je het door hebt, maar veel auto’s worden geproduceerd in balkanlanden. Ook die van bekende merken.
Niet alles komt uit Duitsland voor het geval je dat niet wist ;)
hubert zegt
Op deze manier wordt Magna waarschijnlijk de hoofdleverancier van alle opel onderdelen.
Zullen de overige leveranciers blij mee zijn…
Dan moeten die ook maar autofabrikanten over gaan nemen.
BananaFlip zegt
Dat klinkt als een gezond bedrijfje met meer dan genoeg ervaring.
Hoe kan het ook anders.
Opel is ook niet dom.
NLBUURMAN zegt
–edit: dank u, is inmiddels gefixt–
OT: bedankt voor de Info, magna Steyr kende ik wel :) maar alles er om heen niet
Relief zegt
En ik verder dat Opel net zo zelfstandig blijft als het onder GM was en dat betekent gewoon dat er waarschijnlijk een aantal logistieke zaken veranderen, maar dat de organisatie wel veranderd.
lincoln zegt
en natuurlijk weer dat domme volk dat denkt dat alle duitse auto,s ook daadwerkelijk uit duitsland komen ..
kan niet uitblijven op 1 of andere manier ..
vixo zegt
@Relief
Weet ik ook wel, daarom heb ik een in Belgie gebouwde Focus…
Rick-dos zegt
Jezus, zo’n heel verhaal terwijl het antwoord zo simpel is.
Magna, wat is het? Een bedrijf.
Wat doen ze? Geld verdienen.
Echt. Vier woorden. Klaar.
mashell zegt
Dus Opels worden binnenkort standaard voorzien van goudkleurige lak en enorme wielen om in de Russische smaak te vallen?
Terwijl Opel met de Isignia net zo goed bezig was moet het weer terug naar het Manta tijdperk?
BananaFlip zegt
@ Rick-dos
Ik had toch wel iets meer inhoud van je verwacht ;) .
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Wat een kortzichtige kleuters toch weer hier zeg…
Magna is Canadees/ Oostenrijks, volgens mij 2 landen waar de gemiddelde Nederlander geen hekel aan heeft.
Is het weer niet goed!
Verder is Magna een zeer groot ‘global’ bedrijf, heeft vestigingen in de hele wereld, niet alleen in Rusland. En wat dan nog? Dan loopt Opel voor op veel andere merken in een groeimarkt als Rusland. Dus alleen maar positief!
Polygoon zegt
Mmmh had misschien toch liever fiat gezien als overnemer
Rick-dos zegt
@Bananaflip
Bedrijf, geld verdienen. Ik bedoel, hoeveel inhoud wil je nog meer hebben? ;)
W115 zegt
De Insignia was wel okay. En haal in hemelsnaam die lelijke vouw weg! :P
Emerald_Green_Jag zegt
… en als het fout gaat met Opel, kunnen ze allemaal zingen (zoals in South Park) “Blame Canada!” ;-)
daan zegt
oke, nog meer werkgelegenheid naar het oosten!!! even kijken wat er over 25 jaar nog te vinden is in het westen.
“Je zou maar in het westen wonen en in de auto branche zitten!!!!!!!!!””AUW
dat wordt dus verhuizen naar PRETNOV, en voor 2 slotty’s per uur “an die arbeit”.
Thibaut zegt
@daan:
vandaar dat innovativiteit en R&D zo belangrijk zijn.
Ken iemand die in de autobranche werkt hier (=in België). Die ontwerpen o.a. koppelingen voor Ferrari (ik weet de naam nu niet direct van het bedrijf. In de California zit alvast hun koppeling). Daar hebben ze niet meteen problemen. Werk genoeg momenteel.
Tommy zegt
Kende ook alleen Magna Steyr, als maker van de X3, X1, Rapide, G-klasse etc. Beetje hetzelfde als Karmann, een merkloze autoproducent.
joejojo zegt
Russen hebben er nog wel eens een handje van om, als het niet mocht werken, weg te lopen. Voor de middellange termijn moet Magna dus een andere partner zien te vinden. Wellicht dus alsnog Fiat?
Ben benieuwd hoe Opel zich staande kan blijven houden onder leiding van Magna. In ieder geval komen binnekort de Astra en de Meriva op de markt, dus jonge bestsellers zullen ze gegarandeerd in huis hebben.
Clocker zegt
Jaguar is toch perfect terecht gekomen bij het Indische Tata. Waarom zou dit dan wel niet kunnen lukken? Ze ontwikkelen goede technologieën en hebben massa’s ervaring, nu hebben ze zelfs een gezond merk waar ze dit in kunnen verwerken. Kan perfect een win-win situatie worden.
JH zegt
Voor zover ik weet gaat MagnaSteyr de complete ontwikkeling van de nieuwe Boxster doen dus niet alleen de productie…
Magna is groot en hopelijk lukt het ze want auto’s produceren is op het moment een heikele business en Jaguar/Tata is al genoemd maar Tata heeft op het moment ook grote financiele problemen door deze overname
Clocker zegt
Maar Tata is ook relatief gezien maar een klein bedrijf als je het langs Magna plaatst.
Rick-dos zegt
@Clocker
Come again?
robbie zegt
@Clocker, Tata is een klein bedrijf? Dus een bedrijf met 350.000 werknemers en een omzet van 72,5 miljard noem jij klein? Wat is voor jou dan een groot bedrijf? En verder zijn Jaguar en Land Rover helemaal niet zo lekker bij Tata terechtgekomen als je denkt. Er moeten nog steeds miljarden(!) ingepompt worden om de boel een beetje draaiende te houden. En daarnaast moet Tata nu al een dolle zuinige motoren etc gaan ontwikkelen om de gemiddelde CO2-uitstoot te verminderen. Dat kost bakken met geld.
Clocker zegt
Ok blijkbaar ben ik iets te snel geweest…excuses.
In ieder geval denk ik dat Opel wel niet slecht terecht gekomen is.
KoFFiE zegt
Magna Steyr -> Steyr-Daimler-Puch -> Steyr Mannlicher? Dacht dat die wapens maakten? Straks zien we Opel Astra’s met een kanon op gemonteerd in het russische leger! :D
Esprit_de_Flandre zegt
@koffie: Steyr is idd ook producent van wapens, tractoren, motoren, militaire voertuigen enz… Maar ik weet niet zeker of dat dat allemaal nog bij elkaar hoort.
De tractoren zijn nu bvb onderdeel van CNH. Van de wapens weet ik het niet.
Citrofiel zegt
Valt dit nu onder intergratie binnen de bedrijfskolom? Ik bedoel, ze bouwden al auto’s, nu gaan ze ze ontwikkelen en verkopen (aan importeurs/dealers). Dus ze zorgen ervoor dat meer stappen van de bewerking van een product binnen hun bedrijf vallen. Slim bedacht.
Rick-dos zegt
Je kunt je trouwens afvragen of andere autofabrikanten nog wel zo happig zijn om opdrachten aan Magna te geven.
Ze zijn immers concurrent geworden en dus geen onafhankelijke partij meer…
NG zegt
Klinkt goed voor Opel. In ieder geval beter dan GM