Het lijkt erop dat de A3/1 Serie killer van Infiniti gebouw zal worden door Magna-Steyr in Oostenrijk. En de basis voor deze auto zal gevormd worden door het MFA platform van Mercedes. Dat is het platform waar de nieuwe B-Klasse op staat en waar straks ook de nieuwe A-Klasse op gebouwd gaat worden.
Mercedes zal verschillende “complete onderdelen” leveren aan Infiniti zodat het productieproces soepel zal verlopen en het Infiniti een hoop ontwikkelingstijd (en geld) zal schelen. Volgens de planning van Infiniti zullen er jaarlijks zo’n 50.000 tot 60.000 auto’s in Graz door Magna-Steyr gebouwd worden.
Onder de motorkap van deze kleine Infiniti zullen we vier- en zescilinder benzine- en dieselmotoren vinden van Mercedes. Deze kleine Infiniti zal een belangrijke rol spelen bij het doel van Infiniti om in 2017 wereldwijd 500.000 auto’s te verkopen. Als Infiniti dat doel haalt betekend het dat ze een marktaandeel van 10% hebben. Ook wil Infiniti in 2016 maar liefst 10 verschillende modellen aanbieden.
Het design van de kleine Infiniti zal gebaseerd zijn op de Etherea Concept die we begin dit jaar in Genève zagen staan. Een auto die Infiniti zelf als volgt omschrijft:
“een coupé, een sedan, een hatchback en een crossover, in een sculpturale vorm die doet denken aan een MPV.”
Deze deal is een win-win situatie voor Mercedes en Infiniti/Nissan, want Infiniti is op deze manier in staat om snel een model op de markt te brengen en Mercedes behaalt een groter schaalvoordeel voor hun platform.
Ook voor Magna-Steyr is dit goed nieuws, want op deze manier blijft hun fabriek weer een beetje gevuld. Onlangs zijn ze namelijk al de productie van de Aston Martin Rapide kwijtgeraakt. Magna-Steyr produceert op dit moment ook nog de Mercedes G-Klasse, MINI Countryman, Peugeot RCZ en ze bouwen de bodies van de Mercedes SLS AMG. (via: autonews.com)
clubbtraxx zegt
Wat een afzichtelijk ding zeg.
Succes met de verkoop jongens, hopelijk zien we er niet al te vaak eentje.
nicktexel zegt
@clubbtraxx: stel je niet aan
clubbtraxx zegt
@nicktexel: Op Texel zal je wel niet te vaak zien nee.
euro95 zegt
@clubbtraxx: Ook niet de mijne…
nicktexel zegt
@clubbtraxx: reed geloof ik 1 infinity hier rond Xd
masterstig zegt
@clubbtraxx: Is ook niet mijn smaak….
tombiesheuvel zegt
Ik vind hem eigenlijk wel cool.
Ben ik nu niet meer welkom op AB :( ?
stig4life zegt
U-G-L-Y
Megakix zegt
..meer een…eeehm.. A3/1-serie ‘giller’…(gniffel)
w140 zegt
Nihi
janklaassen zegt
Mwah; achterkantje aanpassen voor de productieversie en ze hebben kansen, wel goed dat ze nog 6-cilinders bouwen in een C-segmenter
mashell zegt
Dat dat Infiniti logo erg op een Mazda logo lijkt is tot daar aan toe maar dat ze ook de rest van de auto en vooral de achterkant op een Mazda baseren kan echt niet.
Komt de volgende Megane ook op dit platform?
alloallo zegt
In ieder geval mooier dan de Lexus CT 200
euro95 zegt
Doet me denken aan het gezicht van ManBearPig
euro95 zegt
@euro95: I’m super-duber-serial :)
ilovelamp zegt
lelijke bak
baas14 zegt
f*uck ik kotste zojuist over mijn laptop . Dat is een goed lelijke auto!
floryn zegt
Is het feit dat Mercedes-Benz haar nieuwe techniek verkoopt het bewijs zijn, dat zij niet geloven dat het een echte concurrent gaat worden voor hun A/B, maar dat ze vooral geïnteresseerd zijn in de initiële investering?
Ik geloof niet dat Europeanen hier veel van gaan kopen. Iets te lelijk/afwijkend.
norge zegt
Mag ik dit mooi vinden?
Tommy2 zegt
@norge: Alleen als de late uurtjes standaard in de gaybar doorbrengt.
norge zegt
@Tommy2: Je spreekt uit ervaring hoor ik?
technopatat zegt
De huidige generatie e-klasse 4matic wordt ook door magna gebouwd! De andere nog door mercedes!
toyotafortuner zegt
Sjonge, wat een haat zeg. Gelukkig ben ik een Infiniti-fanboy ^^ en vind ik dit wel mooi. Succes Infiniti met het vergroten van de marktaandeel!
mercedesfan zegt
Een lelijk ding.
Deze deal is geen goed plan van Daimler. Want ondanks het rendement uit Daimler haar MFA platform, helpt Daimler een zeer naaste concurrent een voet op de markt te krijgen. Dit zou het zelfde zijn als Daimler-Benz begin jaren 90 deals met Toyota zou hebben waarbij ze bepaalde onderdelen voor Lexus zou leveren.
carterventilatie zegt
@mercedesfan: Denk je nu echt dat Mercedes zo een deal zou gaan maken als het niks oplevert? Mercedes gaat gebruik maken van; de technieken op elektrisch gebied, kleinere diesel en benzine motoren en platformen van Renault/Nissan. In ruil gaat Mercedes dan Renault en Nissan helpen op het vlak van de grotere wagens. Maar ze zullen er wel een pak voor bij hebben moeten betalen, het luxesegment is nu eenmaal veel kleiner.
mercedesfan zegt
@carterventilatie: Ze zullen er op korte termijn zeker winst en rendement uit deze deal halen. Ongetwijfeld zal Daimler kunnen profiteren van Nissans zuinige techniek. Maar daar tegen over staat dat ze op lange termijn een nieuwe concurrent helpen zich op de markt te introduceren. Dan is de overeenkomst tussen BMW en Toyota veel slimmer. BMW levert diesels aan Toyota, maar zonder dat ze voor Lexus gebruikt mogen worden.
carterventilatie zegt
@mercedesfan: Het was niet aan Daimler om dat te beslissen hoor, het was een eis van Renault naar Mercedes toe om het luxesegment mee te ondersteunen. Mercedes heeft namelijk Renault nodig, en niet omgekeerd! In het segment van de kleinere wagens heeft Mercedes momenteel niets te zeggen, net als bij elektrische voertuigen. En hier is, zoals ik al zij veel meer geld mee te verdienen dan met de grotere en luxere wagens.
carterventilatie zegt
@carterventilatie: Net de grootste spelfout van men leven gemaakt: het is zei ipv zij :)
huge zegt
Lachen..het MFA platform was ooit eens een Mitsubishi platform, daarna een Dodge, daarna een Mercedes en nu een Infiniti dus de (Japanse) circel is rond ;)
Overigens, was er laatst niet een pers bericht dat Mercedes MFA’s in Noord-Amerika wil bouwen? Waarschijnlijk komen de Infinitis dan daar vandaan (in een later stadium)
house zegt
Leuke wagen:) weer eens wat anders dan de gevestigde orde
BigBoy zegt
Ben geloof ik de enige die in het artikel leest dat die nieuwe Infiniti GEBASEERD gaat worden op de Etherea en NIET HETZELFDE is als de Etherea…. Maar gelukkig leven we in een vrij land en mag iedereen hem lelijk vinden :-)
Off topic @Tommy2: Je mag hem alleen mooi vinden als je de late uurtjes doorbrengt in een gaybar!? WTF? effe serieus….
audicoupe84 zegt
Wij Nederlanders willen, als het om auto’s in dit segment gaat, een Hyundai Santafe. Allemaal zilver grijs met zwart interieur. Nederlanders are boring people. We willen dit niet, en een Nissan Juke ook niet, veeel te gedurfd.
clubbtraxx zegt
@audicoupe84: spreek voor jezelf a.u.b.
Een Nissan Puke? Really??
house zegt
@audicoupe84: Mee eens :) je kan het ontkennen wat je wil maar Nederlanders zijn over algemeen nogal saai wat betreft hun voitures.
doewap zegt
Zeiksnorren. Wat echt belangrijk is, is dat er langzaamaan een nieuwe gigant ontstaat: Daimler-Renault-Nissan
rmr91 zegt
Clubtraxx, ik hoop dat je gebluft heb met je geboortedatum. Voor een bijna 50-jarige ben je anders wel heel erg kinderachtig.
Lees bovendien even goed, hij wordt hier op gebaseerd. Dus hij zal anders (waarschijnlijk gematigder) worden. Nou veel plezier met je zilvere Golf…
Grow the fuck up…