Dacht jij dat autofabrikanten tegenwoordig al het ontwikkelingswerk nog zelf deden? Think again! Zo heeft Mercedes besloten om de body van de gloednieuwe SLS AMG te laten bouwen en ontwikkelen door het Oostenrijkse Magna Steyr. En dat is opvallend aangezien een aantal concurrenten niet meer zo blij zijn met Magna sinds ze van plan zijn om Opel over te nemen.
Zo hebben Volkswagen, Porsche en BMW gedreigd om orders bij Magna terug te trekken. Maar Mercedes heeft er alle vertrouwen in dat Magna in staat zal zijn om geheime informatie binnen het bedrijf gescheiden te houden. Magna Steyr bouwt overigens ook al sinds jaar en dag de robuuste Mercedes G-Klasse.
Mercedes zou gekozen hebben voor Magna omdat het de enige leverancier zou zijn die in staat is om een complete body van aluminium te leveren. De SLS AMG zal in de lente van 2010 op de markt komen. Overigens zal de SLS AMG wel gewoon bij AMG gebouwd worden.
JPM zegt
Super, ik begin de SLS steeds meer te waarderen. Fantastische voorkant heeft die auto. Jammer alleen van zo een typische MB naam. Had hem dan officieel Gullwing genoemd, of AMG Gullwing.
Maarten zegt
Wordt-ie nou bij AMG of bij Magna gebouwd?
JPM zegt
Trouwens weten we al hoeveel hij gaat kosten? Of een richtgetal want ik koop niet graag nieuwe auto’s maar als de prijs goed is…
robbie zegt
@JPM: De SLS AMG gaat 177.310 euro kosten (excl. Nederlandse belastingen uiteraard…)
Texter zegt
De Spocht Leicht Spocht…het is in elk geval geen Puchje zoals de G vroeger hehe.
JanJansen zegt
@Texter:
Mijn ouders hadden vroeger inderdaad een G-klasse met een Puch embleem op de neus.
Wat een fantastische auto was dat toch, een meter water kon je gewoon doorwaden. Het tijdloze design mag wel in een adem met de 911, LaRo Defender en Caterham Seven genoemd worden.
Fiskmas zegt
“Zo heeft Mercedes besloten om de body van de gloednieuwe SLS AMG te laten bouwen en ontwikkelen door het Oostenrijkse Magna Steyr”
VS
“Overigens zal de SLS AMG wel gewoon bij AMG gebouwd worden.”
Bedoel je dan dat de niet-AMG modellen bij Magna vandaan komen of dat ze ‘m in elkaar schroeven (motor etc) bij AMG?
Verder wel een opmerkelijk besluit. Toch niet het minste wat ze zomaar uit laten besteden!
robbie zegt
@Fiskmas: Zo moeilijk is het toch niet te begrijpen?
Aluminium body wordt gemaakt bij Magna Steyr. Die wordt vervolgens getransporteerd naar AMG om de auto daar af te bouwen. Simpel toch?
Duidelijk zegt
De body wordt bij Magna gebouwd en de motorisatie, ophanging, de vernsellingsbak,… bij AMG
Een body volledig in Al laten gieten is niet iets wat je zo eventjes doet.
Dat ze voor Magna kiezen kan ook iets te maken hebben dat MB van de Duitse regering wat zekerheden krijgt in ruil voor extra werk bij Magna waardoor een aantal ontslagen worden vermeden.
robbie zegt
@Duidelijk: Magna Steyr is gevestigd in Oostenrijk, dus de Duitse regering zal er weinig mee te maken hebben. De reden zal waarschijnlijk zijn dat de SLS in zulke kleine aantallen gebouwd zal worden dat het voor Mercedes niet rendabel is om alle techniek zelf te ontwikkelen. Magna Steyr heeft deze kennis al in huis en kan dus makkelijker een (relatief) kleine serie body’s produceren.
Tommy2 zegt
Simpel en begrijpelijk, de Aston Martin Rapide gaan ze daar ook bouwen toch? Zal wel hetzelfde verhaal zijn als de SLS.
Jimmie zegt
@Duidelijk, jij denkt dat ze die plaatdelen gaan gieten?!
(hint: dieptrekken)
Jimmie zegt
En het is nog makkelijker ook dan staal trouwens (veel zachter materiaal).
Harie zegt
@Duidelijk:
Een body gieten? Meen je dat nou? Dan krijg je een Pantzerfaust AMG… (dat is een tank….)
JPM zegt
Een kleine 3 ton dus met alles erop en eraan. Jammer, ik had gehoopt op een soort Gallardo, 430 prijs. Maar het is al een hele vooruitgang vergeleken met de 6,5 ton voor de SLR McLaren.
Pinz_710m zegt
Vergeet niet dat mercedes en Steyr al heel lang samen werken. De mercedes G is ontwikkeld en gebouwd door Steyr Daimler Puch. Net als mijn Pinz 8) Daarnaast zal mercedes minder last hebben van Magna/Opel omdat deze toch in een iets lager segment zit.
Pinz_710M zegt
Mijn Pinz
http://www.pinzgauerbelgium.be/pinzgauer%20003.jpg
JPM zegt
@ Robbie
OT: Leuk filmpje van Jay Leno die op bezoek gaat naar McLaren fabriek in Woking en daar in de gloednieuwe McLaren mag zitten:
http://www.jaylenosgarage.com/video/clips/mclaren-p11/1155167/
robbie zegt
@JPM: Deze video bedoel je?
http://www.autojunk.nl/2009/09/jay-leno-en-de-mclaren-mp4-12c
Die staat dus al een tijdje op AJ ;)
Pinz_710M zegt
oke laat maar
db zegt
Trouwens: de Saab 9-3 cabrio zal vanaf 2010 ook niet meer door Magna Steyr gebouwd worden.
bozewolf zegt
Steyr prima bedrijf. Maakt degelijk spul. Niks mis mee.
bozewolf zegt
Bizzy Bone wel > Magna Steyr trouwens.
w0o0dy zegt
@robbie: je bent vergeten dat Fiat het werk dat Magna voor Jeep/Chrysler deed al kwijt is. Nou bouwen ze die aantallen op de maandag voor de lunch maar toch…
w0o0dy zegt
moet zijn:”je bent vergeten dat Magna dankzij Fiat het werk dat Magna voor Jeep/Chrysler deed al kwijt is.
robbie zegt
@w0o0dy: Daar moet ik je toch even corrigeren. Het contract tussen Chrysler en Magna zou altijd al aflopen in 2011 en toen Fiat het voor het zeggen kregen hebben ze besloten om de productie van de nieuwe 300C en Voyager in de oude Voyager fabriek te gaan doen.
De beslissing van Fiat heeft dus niks met Opel/Magna te maken.
w0o0dy zegt
@robbie: ik zei toch ook nergens dat het met Opel te maken had? Feit is dat ze een deel van het werk kwijt zijn (o.a omdat Fiat ruimte heeft bij Bertone) en ze dus een nieuwe klant goed konden gebruiken.
vincent_995 zegt
Een auto die ik steeds mooier ga vinden, en het is logisch dat ze niet alles zelf kunnen.
frank zegt
het valt mij wel een beetje tegen dat mercedes deze carrosserietechniek niet in eigen huis heeft / haalt
ik snap dat ze bij de verwachte kleine aantallen specialisten inschakelen, maar audi en jaguar + aston = ford hebben auto’s volledig van aluminium, honda heeft ooit een aparte fabriek voor de nsx gebouwd omdat ze destijds echt voorop liepen, dus waarom gaat mercedes dan naar magna? welke auto die nu door hen wordt gebouwd is dan al van aluminium?
Laurens zegt
Autofabrikanten worden steeds meer systeemintegrators, en laten het ontwikkelingswerk over aan gespecialiseerde ingenieursbureaus. Slim, want zo’n SLR body ontwerpen is een projectje van een half jaar ofzo, wat dan de rest van je leven doen, als aluminium body expert? Denk dat het ontwerp al lang klaar is overigens.
Main stream Benzen zullen waarschijnlijk nooit volledig alu worden, dat is een Audi “eigendom”, net als “quattro” ;-)
JH zegt
Is gewoon een kwestie van vraag en aanbod; Mercedes zal een uitschrijving voor de aluminium onderdelen gemaakt hebben en Magna kwam als beste uit de boot.
Of het zich loont om zelf alles te investeren voor 5000/auto’s per jaar is de vraag en het kan zijn dat op dit moment de vraag de productie overtreft en daarom Mercedes naar een andere toeleveranciers gezocht heeft die de vraag aankan…
Het ontwerp is al lang klaar…heb deze week al 3 verschillende SLS’s rijden gezien
Jimmie zegt
Dat is het zeker allemaal niet, Mercedes heeft uiteraard de knowhow en engineers om dit zo te maken. Zoals gezegd aluminium persen is niet heel veel anders dan staal.
Probleem is alleen dat ze bij Mercedes alleen maar productielijnen hebben die ingericht zijn op bijvoorbeeld 1000 auto’s per dag.
Wil je dan de SLS bouwen moet je dus hele kostbare machines voor massaproductie gaan gebruiken terwijl die productielijn ook voor een C-klasse ingezet kan worden. Die robots moeten opnieuw geprogrammeerd worden en allerlei specifieke onderdelen voor gemaakt worden, da’s een peperdure klus.
Kortom keihard verlies draaien op je productielijn en werknemers naar huis sturen met zo’n lage productie.
Of je besteed het gewoon uit aan een lage schaal kwaliteitsbouwer waar ze gewoon met de hand alles in elkaar zetten waarschijnlijk bij deze SLS.
Rick dos zegt
VDO zal wel de electronica ontwikkelen. Bridgestone de banden.
M.a.w. niks nieuws onder de zon.
Eigenlijk dus none-news. Mag ik dat zeggen? Ja, dat mag ik.
Carmaster zegt
@ Harie
Een Panzerfaust is een ANTItankwapen/granaatwerper uit WOII.
Dus geen tank.
Citrofiel zegt
Als we over een paar jaar een compleet aluminium Opel te zien krijgen, weten we waar het vandaan komt. ;)
avdb zegt
tis niet zo moeilijk.
zeker voor kleine series wordt gewoon gekeken op basis van prijs en kwaliteit wie er gaat bouwen.
En als je als bedrijf voldoende lef hebt, kijk je ook buiten je eigen bedrijf.
En zo komen bedrijven als valmet, magna, karmann, pininfarina, etc. aan hun opdrachten.
jammer alleen dat bij het minste of geringste zuchtje tegenwind de opdrachten weer alleen intern worden aanbesteed.
e coupe zegt
De CL is heeft ook een volledige body in aluminium, en deze wordt niet door magna gebouwd. rare reden toch…