
Het hing al in de lucht, maar de 73 AMG-badge keer terug op bipsen van dikke Mercedessen.
Het is altijd bijzonder om te zien hoe auto’s nieuw totaal niet populair zijn, maar waar we achteraf heel graag over praten of schrijven. Bijna iedereen kent de Mercedes-Benz SL 73 AMG wel. De basis was een SL600, waar AMG vervolgens een paar plasjes overdeed, waaronder het slagvolume vergroten. Iedereen weet dat die motoren ook geleverd zijn in de Pagani Zonda.
73 AMG badge
Maar bijna niemand kocht ze nieuw. Het gaat meer om tientallen dan honderdtallen. Het is dus bijna zeker dat er meer Pagani’s met deze Mercedes-aandrijflijn zijn, dan Mercedessen! Maar er is dus goed nieuws voor de liefhebbers van de 73 AMG badge. Deze keert namelijk terug!

Dat meldt het uiterst goed ingelichte AutoCar. De eerste auto die de de illustere badge gaat krijgen is de Mercedes-AMG GT73e 4-Door Coupé, een auto die wel coupé heet, maar geen coupé is. We beginnen met het slechte nieuws: nee, er zit geen uitgeboorde V12 in. Wel krijg je serieus veel vermogen.
Basis
De basis van de 73 AMG is de 4.0 V8 biturbo motor. Deze wordt bijgestaan door een elektromotor, volgens Mercedes het P3-plug-in hybride systeem. De AMG GT73e is een directe concurrent voor de Porsche Panamera Turbo S E-Hybrid. De prestaties van de vierzitter zijn om van te watertanden. De 0-100 km/u sprint is in 3 seconden achter de rug, de topsnelheid bedraagt meer dan 322 km/u. Logisch, want het geschatte vermogen is meer dan 800 pk!

De 73 AMG aandrijflijn zal ook terug te vinden zijn in de nieuwe SL, die voor volgend jaar op de planning staat. De elektromotor en accupakket zullen ook gebruikt gaan worden op de C63 AMG, maar dan zal deze gekoppeld zijn aan een 2.0 viercilinder turbo uit de A45 AMG. De elektrische P3-aandrijflijn is specifiek voor AMG’s. Ze zijn er niet alleen om efficiënter te zijn, maar ook voor een directe gasrespons en eventuele Torque Vectoring.

Hammer
Qua uitstraling schijnt het dat de AMG GT73e een hoedtik gaat uitdelen naar de Hammer uit de jaren ’80. Dus een dikke bodykit, heftige spoilers en putdekselvelgen. Op bijna alle markten zal de GT73e aanzienlijk duurder zijn dan de gewone GT63. In Nederland is de BPM gebaseerd op de uitstoot in de WLTP-cyclus. De kans is aannemelijk dat de GT73e juist wat goedkoper zal zijn. Wat is het leven toch mooi, soms!
De Mercedes AMG GT73e wordt nog dit jaar verwacht.
Vroegâh (ja, daar gaan we weer) had je een grotere motor dan je badge aangaf…
Ach, in ieder geval is het nog niet zo erg als een electrische auto ‘Turbo’ noemen.
@dappers: laat Charles het maar niet horen!
Te laat ; )
Of als elektrisch als electrisch schrijven.
@dappers: of het woord kompressor op de kofferklep, ook zo een raar woord, ze hadden vroeger ook vergaser er op kunnen zetten in plaats van carburateur.
@marcomanta: kompressor klinkt wel vet. Anderen hadden dat niet.
@dappers: vroeger*
800 pk in een vierdeurssedan af-fabriek. Dat Redeye-bouwpakket van Dodge even daargelaten is dat erg indrukwekkend.
Dikke CLA vriend.
Zwarte putdeksels, heerlijk fout. Benieuwd naar de drag race tegen de turbo se hybrid!
@willeme : gewone gt73? Of moet dat gt63 zijn?
@vinceb2: GT63 staat er toch? Ik kan zo wel even kijken als het er niet correct staat (loop nu in de Supermarkt ;-))
Die putdekselvelgen
Ik wist dit al een jaar, en dan niet uit speculaties maar simpelweg omdat er al iemand in m’n kennissenkring zat die de SL73 al heeft besteld op papier. Volgens mij was het ook geen geheim van Mercedes, of is het nu ineens publiekelijk medegedeeld?
@ghost: klopt gewoon te vinden op mercedes.de
@ghost: Die kennis van jou heeft de SL 73 al besteld? Interessant… heel interessant.
doe mij de oude wagens maar…sl,sklasse…hammer….heerlijk…..