Uw gebeden zijn gehoord.
Na een heftige vrijmibo met veel mooie biertjes in de boardroom te Ingolstadt werd resoluut met de vuist op tafel geslagen. Die R8 met achterwielaandrijving moest en zou er komen. De techniek lag immers al op de plank, want in het verleden bouwde dochtermerk Lamborghini de Huracán LP 580-2 die, inderdaad, eveneens was uitgerust met RWD.
Inmiddels is de R8 V10 RWS gepresenteerd. Achterin ligt de bekende 5.2 FSI V10 met 540 pk, iets minder dus dan de Huracán. De R8 gaat ermee in 3,7 tellen naar 100 km/u en de cabrio doet er 0,1 seconde langer over. De topsnelheid ligt voor beide versies rond 320 km/u.
Wie geïnteresseerd is moet acuut een paar telefoontjes plegen. Er worden slechts 999 exemplaren van de RWS gebouwd en de kans is groot dat deze rap gaan uitverkopen. We vonden de gewichtsbesparing trouwens een beetje tegenvallen. De coupé is 50 kg lichter dan de gewone R8 V10 (rijtest) en de Spyder viel 40 kg af. Maar hey, RWD!
moveyourmind zegt
Zal wel wat kosten om de optie achterwiel aandrijving aan te vinken…
Kan maar zo 20 ruggen duurder zijn dan de Quattro… Maar dan heb je wél wat…
wijsneus zegt
@moveyourmind: Als die 20x zo hard in waarde sijgt zijn die 20k niet zo’n probleem lijkt mij. Dit zal op termijn wel een klassieker worden als Audi niet meer RWD’s gaat bouwen.
granlusso zegt
@moveyourmind: Nope, de kans is heel groot dat dit de instapversie gaat worden, heb ik begrepen.
cpp1 zegt
..en dan plempen ze hem in geheel wit op de beurs. Zelfs die zogenaamde sideblades zijn bij deze wit. Niet om aan te gluren dit ding.
ghost zegt
En dan betaal je de hoofdprijs en dan ziet niemand dat je 1 vd 99 RWS’jes hebt. In geen enkel aspect te onderscheiden en dan ook nog plompwit.
exotic zegt
@ghost: Doe niet zo gek. Hij heeft andere velgen! Dat ziet toch iedereen ?!
fouadski zegt
@ghost: koop je m voor jezelf of vind jij t belangrijk wat de buren vinden?
atrak zegt
@fouadski: De meeste kopers vinden het interessant wat deze over 20 jaar waard is. Heeft niks met buren te maken, gelimiteerde oplages betekent steevast een goede investering in het huidige supercarland.
fouadski zegt
@atrak: dat snap ik. Alleen maakt het dan toch niet uit of hij er net wat anders uitziet als de gewone R8? Diegene die het geld er niet voor hebben zien alleen een leuke sportauto, en degene die het als investering zien en wel geld hebben die weten wel beter.
mashell zegt
Een snelle Audi zonder quattro is als een Oktoberfest zonder bier.
gregorius zegt
… jammer voor iedereen in het vorige artikel die met zeer coole concepten kwamen die veel leuker zijn dan dit.
kennone zegt
Maar zo heel moeilijk is het toch niet om de voorwielen uit te schakelen. Zie het vaak bij de dyno’s gebeuren als ze geen 4×4 bank hebben
exotic zegt
@kennone: Zonder als een lul over te komen, maar wil je hier echt een antwoord op?
icloud zegt
Blijft een pracht ding, alleen jammer van de quattro!
berlinetta zegt
@icloud: Heb jij het artikel eigenlijk wel gelezen?
stuko zegt
Nou ben benieuwd hoeveel Autoblog lezers er nu gelijk eentje bestellen… aangezien het hier altijd RWD voor en na is :-)
rob5nismo zegt
Nee in deze.kleurstellingen vind ik het niks.
cossiekiller zegt
Andere merken zijn van achterwielaandrijving aan het overschakelen op AWD om hun vermogen kwijt te kunnen op een bruikbare manier (AMG, M5…). Audi gaat het eens net andersom proberen.
Is dit nu geniaal of oerdom?