Het feest is over in Belgie…. Auto’s blijven nog wel goedkoper dan in Nederland, maar het opleuken, pimpen of tunen wordt een stuk lastiger gemaakt. In het Belgsiche staatsblad zijn de nieuwe regels over verbouwingen aan personenvoertuigen gepubliceerd. “Tot nu toe waren er enkel regels voor het verlagen van de auto, nu is er eindelijk een reglementering voor alle verbouwingen”, meldt GOCA, de federatie van de autokeuringsstations, donderdag.
De mogelijke verbouwingen aan een auto zijn opgedeeld in drie categorieën. Het basisprincipe is dat de veiligheid van de bestuurder en van andere weggebruikers gegarandeerd moet blijven en dus mogen er geen puntige of snijdende voorwerpen uitsteken aan binnen- of buitenkant, mag de zichtbaarheid van de bestuurder niet belemmerd worden en mag de dragende structuur niet verwijderd worden. Tot zover is het allemaal nog wel te begrijpen.
Mocht je echter een nieuw radiootje willen plaatsen in de Panda van je moeder, dan moet de auto meteen gekeurd worden. En dat kost dan ook nog eens geld, want een keuring is natuurlijk niet gratis. Er moet minstens 33,50 euro worden betaald: 24,50 euro voor de tuningkeuring, 3 euro (benzinevoertuigen) of 6 euro (diesels) voor de milieukeuring en 6 euro voor het tuningrapport dat de verbouwingen omvat. Dit rapport, dat bij het keuringsbewijs wordt toegevoegd, blijft geldig zo lang de bestuurder geen nieuwe verbouwingen laat uitvoeren. Een aanpassing van de audioinstallatie valt in categorie B, evenals aanpassingen zoals het plaatsen van een luchthapper, wijzigingen aan spatborden of deurpanelen.
In categorie C vallen onder andere aanpassingen aan zijspiegels aan de buitenkant, vlinderdeuren of -scharnieren, het plaatsen van niet-originele zetels, nieuwe veiligheidsgordels, een niet-origineel stuur of een veiligheidskooi, een niet-originele uitlaat of aangepaste remschijven. Daarvoor is ook weer een keuring noodzakelijk en nog een additioneel validatieverslag a 6 euro voor elk onderdeel wat aangepast is.
Er worden nog wat specifieke zaken verboden, namelijk: niet-originele motorkapscharnieren, luchtveringen, ophangingsrubbers, stabilisatorstangen, remleiding en remklauwen, net als chiptuning, verlichte ruitensproeiers, verlichting onder of rond het voertuig, een NOS-fles, topchops, veerpootbruggen onderaan en spoorverbreders (bron: gva.be).
w0o0dy zegt
luchtveren, andere ophangingrubbers, andere stabilisatorstangen andere remklauwen, chiptuning en spoorverbreders verboden? Ik dacht dat ze alleen in Nederland dat soort absurde regels konden verzinnen. Dit gaat nogal ver…… arme Belgen.
Stefan zegt
wat een crap, ik heb medelijden met jullie
Alwood zegt
beetje vaag bezig die zuiderburen?
wat is er idd nou weer mis met bijv de vering v/e citroen in een golfje zetten??
gaan ze ook invoeren dat je zelf niet meer je auto mag onderhouden, of valt dat hier al onder?
w0o0dy zegt
dat andere stabi’s en andere remklauwen verboden zijn dat snap ik echt niet. Dat kan de veiligheid vergroten! Ze zijn gek!!
Kawouter zegt
W0o0dy: dat andere stabi’s en andere remklauwen verboden zijn dat snap ik echt niet. Dat kan de veiligheid vergroten! Ze zijn gek!!
Deze verbouwingen worden natuurlijk ook niet per definitie afgekeurd, maar moeten wel gekeurd worden.
Ik kan het nut van deze regels (in de verte) wel zien, maar toch riekt het naar geldverdienerij…
w0o0dy zegt
er staat “Er worden nog wat specifieke zaken VERBODEN, namelijk: niet-originele motorkapscharnieren, luchtveringen, ophangingsrubbers, stabilisatorstangen, remleiding en remklauwen, net als chiptuning, verlichte ruitensproeiers, verlichting onder of rond het voertuig, een NOS-fles, topchops, veerpootbruggen onderaan en spoorverbreders” In dat stuk staat niets dat klinkt als “het mag wel, maar pas na een herkeuring”
Jeremy zegt
Ik ben belg, maar gelukkig geen tuner.:-P
dekster zegt
klote (ik ben zelf belg)
bij ons staat dit zelf nog niet eens in de krant
Sven zegt
@dekster dat stond gisteren in het Nieuwsblad als ik mij niet vergis.
Maar ze moeten hier maar is beginnen nadenken ivm het verkeer en tuning en andere toestanden, want het is soms op het randje van het absurde
Marnix zegt
Als je iets of wat de tuning volgt in België zul je weten dat onze “top” wagens wel degelijk van kwaliteit zijn en zeker naast andere buren mogen staan. Deze regels zijn voor de mensen die willen tunen maar niet voldoende geld hebben om het deftig te doen enzo onveilige toebehoren kopen. Maja de belgiese regering wil een strenger verkeersimago verkrijgen dan de nederlanders…
Zoef zegt
Ik hoop dat iedereen door heeft dat automobilist zijn tegenwoordig politieke consequenties heeft. Laat ons enkel stemmen voor politiekers die zich duidelijk en uitgesproken pro-auto opstellen.
karlo zegt
dekster het stond wel in de krant. In het laatste nieuws stond namelijk een klein artikeltje hierover. Bij het plaatsen van spoilers (klasse A) is er wel een keuring nodig maar die is gratis. Wanneer je bv. een nieuw audiosysteem wil plaatsen (klasse B of C) moet er ook een keuring gebeuren maar die kost minimum 33,50 euro
dekster zegt
ik lees de standaard
fairy zegt
De nieuwe regels hier in belgie zijn echt wel de pan aan het uitswingen, niet alleen over tuning maar ook over lichte vracht. Zelfs als bv de keuring tegen je zegt dat je met een lichte vracht rond rijd betekent het niet dat de rekening (de tax) die je daarna in je bus krijgt ook lichtevracht is.
Ik rij met een defender 90, bij ons op het LR forum is iemand met de minster gaan praten.dit waren zijn antwoorden:
Heden morgen heb ik een lange conversatie gehad met Mr Van Leuven.
Ik had zo mijn lijstje gemaakt met wat punten om eens over te babbelen.
Wat heeft mij dit geleerd;
1)Een rolkooi heeft niets met tuning te maken en daar mogen ze NIETvoor afkeuren of een attest van verlangen.Ze moeten hun nota’s maar eens herlezen zei hij.
2)Uitwendige vergrendelingen van motorkappen zijn Niet toegelaten.Zelfs als men ze zou afdekken met bv een rubber.Het blijven gevaarlijke uitsteeksels.
Deze twee punten wat mijn Camel Freelander betreft.
3)Voor verhoogde en of verzwaarde veren wordt nooit een attest gegeven door Landrover.Ik vroeg of hij wist dat er een hele industrie rond “Landrover” is gebouwd met/van al deze dingen.Dat weet ik maar al te goed zei hij . Daar zijn er met Lr tot in den treure toe al discussies over geweest wist Mr van Leuven te zeggen. Maar daar geven ze niets in toe.
4)2,8 tdi motoren.Daar had hij nog nooit iets van gehoord.Op mijn vraag om zoiets trachten te homoligeren zei hij vriendelijk.”Ik wil die vraag niet gehoord hebben.”
5) 110 Kampeerwagen. 20% van het laadvermogen van lichte vracht moet er overblijven om een homoligatie te kunnen verkrijgen.Maar dan moet er ook nog 75 kg van de bestuurder worden bijgeteld De brandstoftank moet 90%gevuld zijn.Van watertank wordt er niets vermeld.Daarom is het onmogelijk dat u er zou komen zei hij.Maar in princiepe zou het toch mogelijk zijn.
Ik vertelde hem dan het verhaal van iemand die dan zijn”LICHTE VRACHT” had ingericht als MOBILHOME en op de autokeuring werd wandelen gestuurd me “INRICHTING NIET REGLEMENTAIR” en drie maanden de tijd kreeg om in lichte vracht staat terug te komen.Dit is volledig absurd zei hij en tegen de regels.Want dan zouden alle camionetten/rijdbare ateliers moeten worden uitgebroken telkens deze naar de controle gaan.MAAR ze moeten op de autokeuring wel de LENGTE VAN DE LAADVLOER als lichte vracht kunnen meten.Waarschijnlijk is dit het punt waar ze over gestruikeld zijn vermoedde hij omdat er een dwars kastje was geplaatst.
6) DEF 90 LICHTE VRACHT.Deze regelgeving wordt ons opgelegd door het MINISTERIE VAN FINANCIEN en niet door die van VERKEER zei hij.
Als u met eender welk voertuig softtop en/of pick-up rijd speelt de lengte van de laadvloer geen rol.Dan is het ALTIJD lichte vracht.
Als u met een Hardtop rijd en de laadvloer op 20cm van de vloer is niet de helft plus /min 2mm is het nog wel lichte vracht maar wordt u getaxeerd op een personenwagen.Ik vertelde hem van al die discussies op de verschillende forums waarvan hij wel het bestaan wist maar waar hij geen tijd voor had om te volgen.Het beste is dan zei hij om op de keuring aan te bieden als softtop of pick up.Vanuit de Autokeuring word uw voertuig aan het Ministerie van financien ingelicht over uw wagen.
DUS als u een Def 90 hardtop heeft is het afwachten wat er in de bus valt van tax.
steven zegt
denkendie nuecht da iedereen da ga doen alle je ni te doen staan ze stom da er zoveel zonder control enz ryden idioten
tinie zegt
Ben met mijn Def 90 hardtop in januari naar de keuring, niets vermoedend van wat mij te wachten stond. Met een lintmetertje werd aan de zijbuitenkant eventjes de lengte van de laadvloer gemeten. Alles OK en ik kon vertrekken. Het financiële gevolg vond ik verleden week in mijn postbus. Opeens is mijn Def 90 vol materiaal een personenauto. Het toppunt is dat een kennis in een ander keuringstation wel de 50% kreeg. Te zot om dit serieus te nemen. Is dit weer typisch Belgenland ?
michiel zegt
gvd tegenwoordig mag je niets meer in belgië, het is gewoon belachelijk!!
michiel zegt
en je moet dan nog massas’s veel betalen voor de keuring, dan kan prins laurent weer een nieuw ferarri kopn pff belachelijk is et!!
dekster zegt
denk niet dat je laurent’s ferrari bekostigd met je belasting, eerder het ego van menig socialist.
vwautoclub zegt
het is heel duidelijk dat het over geldklopperij gaat en de regels zijn zogezegt volgens de keuringdienst samen opgesteld met grote tuningclubs de grap van de eeuw.door een of andere bureaucraat die nog nooit een getunde auto van dicht bij gezien heeft . enzoals andere remmen en remklamen en ophanging en andere rubbers enz en rolkooi enz draagt enkel meer toe naar de veiligheid toe ga maar eens zoeken op internet er zijn remtesten gedaan en welke auto denk je die veel beter remt en beter in de bochten ligt.
en tuners die een pak geld tegen de auto gooien behandel hun auto met respect en voorzichtigheid de personen die de regels opgesteld hebben hebben de film gezien 2 fast to furious .ze denken dat we tuners allemaal wegpiaaten zijn en de grote criminelen die rond rijden
en dan zullen we maar zwijgen over het persooneel van de autokeuring
ze kennen de regels zelf nie een mooi voorbeeld
je koopt een nieuwe auto met standaard aludeurdremel en alu pookje en na 4 jaar ga je voor de eerste keer naar de autokeuring en dan
je kan bijbetalen omdat je zogezegt je auto getund hebt .
wij belgen gaan met een zwartbandje naar de autokeuring uit protest
maar wat doet een druppel water op een hete plaat.
er zijn landen zoals frankerijk uk nederland en nog andere waar er een speciale keuringdienst bestaat voor getunde auto volgens de europeese wetgeving maar belgie is geen europees land
en dan wil ik nog het volgende melden als je belt of mail om
concrete wetgeving is er geen enkel instantie je daar een antwoord kan op geven het is altijd met een bang hart naar de keuring en hopen dat je erdoor geraakt.
maar de meeste hebben daar al lang een oplossing voor gevonden.
de auto zo orgineel mogelijk zetten en achteraf alles er terug op zetten
en als je volgens sommige een beter image willen krijgen dat ze dan de
winkel aanpakken die de goedkope zooi aanpakken maar nie want ……
en dan moet je voor elk stuk dat je tunend een attest voor kunnen leggen dat aan de normen voldoet met andere andere woorden al wat je gekocht hebt
voor de nieuwe wetgeving kan je weggooien en als je met een niet europese
auto rijd zoals vb honda nissian enz
kan je tunen helemaal vergeten om een attest vast te krijgen
tijd voor een herziening met personen die wel op de hoogte zijn van de zaken
of verhuizen
Dennis zegt
als er eens een staking komt tegen deze geldklopperij en belachelijke maatregel dan ben ik van de party.
misschien moeten we de mensen die deze regels verzinnen eens uitnodigen op automaxx summer eddition of racewars en dan nog eens laten nadenken of dit geen goede hobby is.
of heeft de overheid liever dat het geld word besteed aan drugs en wapens? of geweld plegen op ambtenaren dat schijnt ook een leuke hobby te zijn :S
waar zijn we mee bezig????