Met deze elektrische crossover coupé maak je helemaal de blits!
Veel merken zijn in Nederland niet meer actief. Denk aan Daihatsu, Lancia en Buick. Dat laatste merk was in Nederland perfect als je een grote bak met dikke motor voor weinig wilde hebben. Vroeger was er geen CO2-taks, maar reguliere BPM. Begin jaren ’90 kocht je voor een ton in guldens een Park Avenue.
Die auto was flink groter en een stuk completer uitgerust dan een BMW 7 Serie. Prima deal. Buick verdween in de jaren ’90 in Nederland van het toneel. Buick is een soort semi-luxemerk tussen Chevrolet en Cadillac in. In sommige gevallen gebruikte Buick een Opel-model in de VS om als Buick te verkopen. Met matig succes, want ook in de VS heeft Buick het zwaar om te overleen.
Crossover Coupé
De naam Buick is in China echter extreem sterk en ze verkopen daar auto’s bij de vleet. Weet je ook meteen waarom GM dit merk in leven houdt. Het gekke is, vaak komen er modellen voorbij voor de Chinese markt die in Europa of de VS ook zouden moeten kunnen slagen, zoals deze Buick Envista. Dat is de nieuwste telg in de familie.
Het is een medium crossover van 4,64 meter lang, 1,82 meter breed en 1,56 meter hoog. De wielbasis bedraagt 2,70 meter. Om een idee te krijgen van het formaat: de Buick Envista is net zo groot als een Renault Arkana op alle fronten, behalve de lengte. De Buick is 10 centimeter langer.
Nauwelijks te bevatten
Dan de motor van deze crossover coupé. Ja, in enkelvoud want zoals wel vaker in China wordt dit model aangeboden met slecht één motor. Het is een 1.5 liter met turbo die er 181 trappelende pk’s op de voorwielen overbrengt middels een CVT. Van 0-100 km/u gebeurt in een nauwelijks te bevatten 7,9 seconden.
Kortom, een keurige auto voor als je de blits wil maken op het breiclubje of de geitenfokvereniging. Zou jij ‘m overwegen of mag ‘ie in China blijven?
Meer lezen? Deze superluxe vierzitter is verrassend groot!
Robert zegt
Ik heb niets met cross-over SUV’s maar het oogt zeker verfrissend in vergelijking met de vele ‘suvve’ eenheidsworsten die de gevestigde orde op ‘het Westen’ heeft losgelaten. Maar goed, verander de kleur in antraciet, zwart, wit of zilvergrijs en het kan waarschijnlijk alsnog aansluiten in de rij van diezelfde eenheidsworsten.
imaginenl zegt
Is het nou een electrische auto of eentje met uitsluitend een 1,5 liter turbo motor?
dawwg zegt
Alle artikelen hebben het over – nu nog – uitsluitend een ICE met de 1.5T. Mogelijk komt er nog wel een hybride (icm dezelfde 1.5T) en Full EV boven – in lijn met de meeste andere recente modellen in China.
mashell zegt
Wie bij Buick heeft gedacht “Een Opel Urus is net wat de wereld nodig heeft”?
sportabgasanlage zegt
Buick is vast populair in China omdat het in het Mandarijn ‘gespierde tijgerpenis’ betekent of zo. Daar zijn ze dol op… (of is dat racistisch?)
joosstra zegt
Gaap.
potjak zegt
Alles valt of staat met de vraagprijs, geboden garanties, verwachte afschrijving en overige services en kosten. Voor de rest een nette wagen.
rikus zegt
Waar hebben ze de inspiratie voor het design vandaan gehaald?
valhardi zegt
Dit ding hoeft niet naar Europa, bespaar ons de moeite. Reden: o.a. omwille van CVT transmissie…qua design krijgt ie een 6/10. Een beetje Honda-like, koop dan een Honda.
valhardi zegt
Dit ding zou ik nooit kopen, bespaar ons de moeite. Reden: o.a. omwille van CVT transmissie…qua design krijgt ie een 6/10. Een beetje Honda-like, koop dan een Honda.