We hebben weer een reden om te geloven in een productieversie van de Mazda RX-Vision. Moeten we zo’n bloedmooie coupé niet gewoon eens omarmen, los van de aandrijflijn?
Het is recent veel gegaan over Mazda en hun rotatiemotor. Iedereen wacht namelijk op een terugkeer van de bijzondere motorvorm. Mazda plande een opvolger voor de RX-7 en RX-8 met een dergelijke motor voorin die ze RX-Vision hadden genoemd. Dit concept uit 2015 zou wederom een rotatiemotor aan boord krijgen. Het is inmiddels zes jaar later en de auto is er nog steeds niet.
Wankel
De Wankelmotor (of dus rotatiemotor) is volgens Mazda gewoon niet de oplossing in de huidige autocultuur. Ja, het is iconisch vanwege hun RX-7, maar je moet ook zoden aan de dijk zetten. Mazda wilde een kleine rotatiemotor toevoegen aan de MX-30 als range-extender maar de techneuten kunnen zo’n setup gewoon niet efficiënt maken. Zo zou je kunnen zeggen dat de Wankelmotor gewoon dood is en pogingen hem tot leven te brengen tevergeefs zijn. Daarmee schrijf je automatisch de RX-Vision ook af.
Hoop
Toch kan de liefhebber wel ergens op rekenen. Via de wondere wereld van patentaanvragen vinden we iets dat hoop geeft. In Japan heet het bureau wat dit regelt IP Force. Een van de dingen wat Mazda recent aanvroeg is onderstaand aluminium spaceframe. Aangevraagd door Mazda en we zien een relatief groot uitziende coupé!
Sterker nog: als je even de ruige randjes van de concept car wegdenkt, lijkt dit zelfs erg op de RX-Vision:
Valse hoop
We horen je nu al denken: ja ja. En nou komt Mazda ineens veel te laat met zo’n coupé die hilarisch gaat floppen. Zoals ze trouwens al jaren zeggen. Eerst zien, dan geloven. Je weet nooit waar zo’n patenttekening uiteindelijk op uitkomt. Het kan ook helemaal niks zijn. Het kan ook betekenen dat er alsnog een RX-Vision achtige coupé aan zit te komen, misschien wel die lang beloofde RX-9 met toch wel een rotatiemotor.
RX-Vision met normale motor?
Laten we het echter eens anders bekijken. Mazda werkt dus waarschijnlijk aan een grote coupé en de fanbase wil dat er des Mazda’s een eigenwijze motor in komt te liggen, die onmogelijk te verkopen is. Daarom leggen wij even de vraag open: tot in hoeverre maakt het uit wat voor motor er in deze auto komt te liggen?
Het recept voor een RX-Vision achtige auto is namelijk aanwezig: Mazda en hun notoire wil om productieauto’s bijna identiek aan hun concepts te maken, patentaanvragen en gesuis door wandelgangen dat die grote coupé er echt gaat komen. Waarom zouden we wensen voor een motor die niet verkoopt?
Wat we ook weten: Mazda werkt aan een platform waarop achterwielaangedreven auto’s met een zescilinder gebouwd kunnen worden. Eén plus één is twee dan, toch? Koets van de RX-Vision, potente zescilinder, achterwielaandrijving. Dan heb je nog een kans dat het iets wordt, eventueel met hybride-aandrijving of – houd uw hooivorken in de aanslag – elektrisch.
De vraag, die we ook even aan jullie in de reacties stellen, is erg simpel. Moet de productieversie van de Mazda RX-Vision een rotatiemotor krijgen, ja of nee? Moet Mazda het op geschiedenis spelen, of gewoon het verleidelijke lijnenspel van de RX-Vision concept het werk laten doen?
ethylestra zegt
Doe mij er maar eentje met de d5 motor van Volvo
vacano zegt
Ben nooit een Mazda-fan geweest maar de RX Vision mogen per direct bouwen en alhoewel de genen zeggen dat het met een Wankelmotor hoort te zijn, voor mij liever een zes in lijn, want die rotatiemotor is een duur geval in onderhoud.
suheyl zegt
Zes in lijn met RWD, voor de rest niets meer doen aan het concept design.
karhengst zegt
Voor mijn part leggen ze hun SkyActiv diesel er in wanneer dat de kansen vergroot een dusdanig fraai model vaker op de weg te zien.
De 420d verkoopt immers ook als volumemodel.
dalondo zegt
Laat maar komen, hoop dat ik het kan betalen
PunicaOase zegt
Wankelmotor niet doen. 6-cilinder wordt ook zo goed als onverkoopbaar in de EU. Coupe koopt in de praktijk bijna niemand.
Mijn tip: kom maar een keer door met een opvolger van de 6, die de mooie designelementen van de ze concept meeneemt.. en please.. een keer met lekker veel koppel..
ericd zegt
De Wankelmotor maakt die mooie lage snuit mogelijk. Vergeet dat maar met een V6. Of het wordt een kleine V6 in bijna middenmotor achtige configuratie, met electromotor.
jarnobakker zegt
Dit als PHEV met dikke 6 cilinder. Net zoals de Ford Explorer
duckmefaddy zegt
Ja de wankel zou cool zijn, maar zelf kies ik liever saai en vertrouwd voor iets wat bewezen werkt.
Gezien mijn budget komt die er toch nooit en zal ik alleen respect kunnen ophoesten voor de dappere kopert die wel lef heeft zo een mooi ding met een wankel te kopen
Cupatea? zegt
Mazda heeft serieuze stappen genomen qua design in het laatste decennium. Van wat gammel ogende hokjes naar heuse interessant aantrekkelijke klassewagens (deze RX lijkt in profiel wel een Roma, aka een woest aantrekkelijke verschijning). Dit in combinatie met een excellente bouwkwaliteit doet je afvragen waarom niet meer mensen een Mazda kopen.
Het goedkope imago en de lak aan flair bij het horen van ‘Mazda’ zou hier jammerlijk voor tussen zitten; samen met de wat koppige (naar mijn mening sappige) koers waar grovere, meer traditionele aandrijflijnen minder fiscaal aantrekkelijk zijn. Spreek me aub tegen als het niet zo is.
In een milieu waar compleet nieuwe merken zich relatief makkelijk schijnen te vestigen en het heruitvinden van merken nagenoeg cruciaal wordt, lijkt me dit het ideale moment om bovenstaande negatieve puntjes bij te schaven. Af en toe moet je eieren voor je geld kiezen ;)
faalhaas zegt
@Cupatea?: Ik heb een 6 gehad, wat bij Mazda verschrikkelijk is, is de spareparts. Dealers die met een vork schrijven en OEM onderdelen die van goud lijken te wezen. (10 jaar oude ongespoten achterbumper, 650 euro (ex-(de-)montage en spuiten). Omdat het een kleine fabrikant is, is er eigenlijk geen imitatie verkrijgbaar.
Cupatea? zegt
@faalhaas: Ik heb al af en toe eens wat gehoord over reserve-onderdelen bij Mazda en de reputatie errond. Dit is wel het meest extreme wat ik ooit gehoord heb; zonder je in twijfel te trekken uiteraard. Desalniettemin de verhalen die ik al gehoord had, was ik me niet bewust van de reële ‘struggle’ die duidelijk in je opmerking naar voor komt (want, je weet wel, sommige klagen al graag eens over God-weet-wat). Inderdaad een sterk punt om te overwegen dan.
Bedankt voor je opmerking!
Zijn er zo nog andere interessante punten of komt mijn beschrijving tot nu toe verder wel overeen met je ervaring/ mening?
wimof zegt
peugeot kent er ondertussen ook wat van (extreem hoge prijzen) voor omtrekplaatwerk en glaswerk van hun nieuwe(re) modellen , allemaal beschermd door een (zeer) langlopend exclusiviteitscontract.
faalhaas zegt
@Cupatea?: Helemaal met je eens.
frank2b zegt
Leg er de rotatiemotor der rotatiemotoren in: maak er een EV van.
tjorque zegt
Als EV heeft hij echt toekomst.
Als phev heeft hij waarschijnlijk maar een korte toekomst en breekt hij mss helemaal niet door.
Met i6 of rotatiemotor is hij nu al bij voorbaat een verloren zaak omdat er te weinig puristen zijn om de productie (economisch) te verantwoorden…
De enige hoop voor de ICE is E100 die (zonder interferentie met de voedselketen) op CO2 neutrale wijze gewonnen wordt. Alleen zie je daarvoor heel weinig animo bij de autofabrikanten noch is er productie in voldoende mate.
cossiekiller zegt
Een LS7 lijkt me wel wat.