Vanuit BMW is het best logisch dat de naam ‘XM’ voorbij komt, maar is deze naam niet uitgedeeld aan een Citroën?
Het is best vervelend als je als autofabrikant geen namen maar nummers en/of afkortingen gebruikt en dan alsnog tegen naamrechten aanloopt. Zo wilde Porsche hun 911 eerst ‘901’ noemen, maar had Peugeot legaal gezien recht op alle nummers met een 0 in het midden. Ook Ferrari wilde ooit hun F1-bolide F150 noemen, maar Ford hield dat tegen omdat zij toevallig al tientallen jaren een F-150 in de aanbieding hebben. Nu komen we een vergelijkbare casus tegen.
BMW XM
BMW liet ons namelijk vorige week de XM zien. Het gaat een godsgruwel van een coupé-SUV worden, de nieren zeggen genoeg. Top voor BMW dat het alleen maar over het design gaat, want zo wordt even makkelijk gedaan over het feit dat BMW een historische naam gaat gebruiken die helemaal niet van hen is. XM staat voor het feit dat het een M-product en een SUV is. Zo simpel kan het zijn. Maar vindt de originele eigenaar van de naam dit wel goed?
XM
XM is namelijk, zoals toen al gezegd, de naam die Citroën gaf aan hun luxe hatchback/limousine in de jaren ’90. De opvolger van de CX viel prima in lijn met de X-namen die Citroën toen had (Xantia, Xsara, etc), maar in plaats van een naam beginnend met X werd het dus XM. Zoals gezegd kunnen partijen nog aardig moeilijk gaan doen over naamrechten, dus wellicht dat Citroën nog gaat vallen over de naam XM tegen BMW.
Afgesproken
Of deze wind van voren komt gewoon niet. CarScoops ontving namelijk van Citroën het nieuws dat ze wel op de hoogte zijn van de naam van de BMW XM, maar dit zo is afgesproken. Dit omdat Citroën eigenlijk het leven van BMW al een beetje zuur maakte door de naam C5 X te gebruiken (wat wellicht geassocieerd kan worden met X5). Je neemt er één en je geeft er één. Kijk, zo kan het ook.
Nou is het alleen nog wachten op wie de beste XM maakt, BMW of Citroën. Vergeleken met auto’s als de DS en CX was de Citroën XM geen verkooptopper, maar de drie ton gebouwde auto’s heeft ‘ie gehaald. Of dat een topmodel BMW M-SUV ook gaat lukken…
wimof zegt
Willen ze hem wel claimen?
bernoulli zegt
Mja. De BMW C1 was er ook al lang voor de Citroën C1. Deed BMW toen heel moeilijk eigenlijk?
toniominestrone zegt
@bernoulli: Duidelijk verschil tussen scooter en een auto lijkt mij.
3246cm252kw zegt
@toniominestrone: ook tussen een Ferrari en een pickup
moveyourmind zegt
Ze kunnen de naam XM wel gaan gebruiken, maar voor plaisir de conduire moet je toch echt bij Citroën zijn.
mc96 zegt
Paisir de conduire. Nice!
Variomatic zegt
@moveyourmind: plaisir..?? Vond het een draak van een auto destijds om in te rijden, rammelende klapperbakken waar je nooit lekker in zat.. en het voelde ook allemaal zo goedkoop aan..
vaakbenjetebang zegt
Die velgen op de XM van de headerfoto… wow. Géén gezicht. Alsof het ontwerp al niet genoeg lijnen had… Het verhaal gaat dat een auto-ontwerper (zijn naam ontschiet me even) eens tegen iemand van Citroën iets gezegd heeft in de trant van: “Wàt een boel lijnen, daar had je wel drie geslaagde auto’s mee kunnen tekenen…”
EDIT: en het was toch ‘gewoon’ een hatchback…?
mark383 zegt
Ha, ik wilde de auteur net complimenteren met de headerfoto. Mooie foto en vind die velgen bijzonder gaaf staan!
willeme zegt
@mark383: je hebt goede smaak naar mijn mening! Ik vind die velgen ook briljant staan! @dutchdriftking waarschijnlijk ook ;-).
Dutchdriftking zegt
@willeme: klopt, al vind ik de putdeksels op de andere foto nog beter bij de auto passen. De BBS honingraad zijn geniaal op een e32 7-serie.
pier zegt
De XM is inderdaad een hatchback en geen sedan.
bart1976 zegt
Ach, bij 740 denken we ook aan meerdere auto’s
Towel986 zegt
Precies om die reden denk ik als iemand naar een 340 refereert aan kneuterige Volvo’s. De naam 330 of 540 komt meteen binnen als BMW, maar 340 is en blijft voor mij Volvo.
Bij 360 daarentegen wint Ferrari :p
bartteeuwen zegt
“XM” lijkt toch wel meer op “XM” dan dat “C5 X” op “X5” lijkt.
reetschild zegt
dit is dus precies wat ik ook al dacht
christian85 zegt
Wanneer ik dit soort oude Citroëns zie krijg ik altijd de drang om keihard over drempels te willen rijden.
MarcoM zegt
BMW SM, dan kun je er eentje aan het voorste tuinhek knopen.
vacano zegt
Mazda heeft ook een CX ! en als je je erin verdiept kan er een heel leuk artikel over geschreven worden. De managers bij automerken hebben blijkbaar weinig fantasie. Gebruik bv meisjesnamen of namen van steden, rivieren, bergen, vulkanen, reptielen of whatever. Citroën stopt plots met de X, Renault met nummers, Mazda gooit haar bekende naamgeving 121, 323, 626,929 overboord en gebruikt plots modelnamen CX?, VW heeft na mooie namen van winden plots Arabisch klinkende namen als Touran, Touareg, Routan, Sharan, Tiguan, Mercedes gooit SL in de Prullenbak, Ford komt met een Mach-E, Lincoln Continental, Bentley Continental enz…Nog even en Ferrari komt met de Viper, Jaguar met de BX en Lamborghini met de Barracuda. Ach het maakt eigenlijk weinig uit zolang Lincoln niet komt met MKZ, MKC, MKX ipv Navigator, Corsair etc…
frank2b zegt
Ach, ik rijd al jaren in een Lexus GS.
Doet Citroen ook niet zuur over.
wza1979 zegt
Volledig off topic : maar zouden merken als Citroen niet terug moeten gaan grijpen naar hun unique selling point ? Comfort en hydro weer op 1 zetten .
De markt zal straks overspoeld worden met 13 in een dozijn auto’s uit Azie, lijkt me moeilijk tegenop te boksen tenzij je iets hebt wat anderen niet doen.
raoufff zegt
@wza1979: nee natuurlijk niet, de wereld schreeuwt om afschuwelijke truttige crossovers dus Citroën en helaas mee met die flow.
karhengst zegt
Dat zou een behoorlijke gok zijn, Citroën heeft meer dan een decennium in het verdomhoekje gezeten omdat volgens de pers comfort slecht is en sportiviteit goed. Er lijkt een langzame kentering te komen omdat de heren reviewers toch ook inzien dat de gemiddelde automobilist graag veilig en comfortabel van A naar B wil en dat een M-Sport onderstel op 20″ velgen eerder afbreuk doet aan de rijervaring dan dat het er aan bijdraagt.
Johanneke zegt
Hahaha nee joh is dit echt:
https://cdn.bmwblog.com/wp-content/uploads/2021/09/bmw_xm_photoshop_00.jpg
Dit kan toch niet zo worden. Dit is pepa pig als automobiel. Hahahaha wat is mis met bmw de laatste jaren, dit is echt hilarisch.
mashell zegt
Onderschat de economische impact van Peppa Pig niet: https://www.youtube.com/watch?v=dBktY__3Wls
Peugeot 308sw7p + Citroën C2 zegt
Blijft een prachtige auto, zo’n XM. Je ziet ze alleen nergens meer..
mustang750supersnake zegt
@p308sw7p: de eerste bouwjaren waren electronisch drama….t werd opgelost maar denk dat iedereen die er ene wil daarom behoorlijk huiverig is….daarbij is het inmiddels n behoorlijk oude kar en wordt t n zaak van eerst opknappen/restaureren en daarna rijdend zien te houden…..
XM'etje zegt
@p308sw7p: huh? Zij staat gewoon voor de deur!
Jansen zegt
Traditioneel doen BMW en PSA niet zo moeilijk tegen elkaar. Beide families zijn ook elkaars vriendjes, de C1 was geen probleem, zitten om heel verschillende markten… T zal wel goed komen. T komt niet goed met mijn ogen alleen als ik die nieuwe BMW voorbij zie komen denk ik.
560pk zegt
Probleem zou gemakkelijk te omzeilen zijn door hem (overigens veel correcter) “MX” te noemen. Zoals “M3”, of “M5”: éérst de “M”, dan de modelserie. Of krijgen ze dan ruzie met Mazda?
Edge zegt
Ja natuurlijk krijgen ze dan ruzie met Mazda… Je denkt toch niet dat Mazda ermee akkoord gaat als BMW een MX5 in de showrooms wil zetten? Mazda bezit de naam MX-5, en dan is dat niet zoals XM een typeplaatje uit de archiefboeken waar ze nog merkrechten van hebben, maar eentje die gewoon nog actief gebruikt wordt voor nieuwe auto’s.
560pk zegt
@Edge: ik snap dat MX5 problemen zou geven, maar daar gaat het hier niet om. De vierwiel aangedreven M5 is er al lang, en heeft niet, zoals veel andere BMW’s, de toevoeging “X” of een aparte “X-Drive” badge.
toniominestrone zegt
BMW deed ook niet kinderachtig toen Mazda met de 323 op de proppen kwam.
jandekoffieman zegt
De Mazda (FA4) 323 kwam in 1977 op de markt en in 1977 kwam ook BMW met de E21 323i. Wellicht dat er daarom nooit moeilijk over gedaan is.
karhengst zegt
Als er een Dakar versie van op de markt komt zodat het hok z’n “M” badge met sportiviteit verdient, kan ik een oogje toeknijpen.
Dat laatste zal gezien de eerste foto’s sowieso wel moeten.
sjanbob123 zegt
Citroën XM? Dit is toch een Koala 656 met keramische 12 cilinder motor?