Met het kabinet Schoof is het minder aantrekkelijk om een elektrische auto te kopen.
Allemaal aan de elektrische auto? Het beeld is wat minder rooskleurig met het huidige kabinet. We sommen even op. Introductie van BPM op een EV, korting afbouwen op de wegenbelasting, stopzetten van subsidie. Tja, de elektrische auto is er niet aantrekkelijker op geworden zullen we maar zeggen.
Kabinet Schoof en de elektrische auto
Dat is niet alleen het beeld van een ieder die de markt in de gaten houdt, ook minister Madlener van Infrastructuur en Waterstaat geeft dat toe. In debat met de Tweede Kamer erkent de minister dat onder kabinet Schoof dat elektrische auto’s iets minder aantrekkelijk zijn. Dan drukt Madlener het nog zacht uit.
Er is een tragere ontwikkeling gaande als het gaat om het elektrificeren van het Nederlandse wagenpark. Het is niet eerlijk om kabinet Schoof daar als enige schuldige voor aan te wijzen. In heel Europa is een mindere vraag naar elektrische auto’s te zien. Misschien is dat ook wel de schuld van Schoof, of toch de Rabobank?
Een andere reden heeft volgens Madlener betrekking tot de importheffing op de in China geproduceerde elektrische auto’s. Door de Europese heffing zijn de auto’s duurder en daardoor minder aantrekkelijk geworden.
Hij verwacht dat elektrische auto’s uiteindelijk goedkoper worden omdat de productiekosten omlaag gaan. Maar goed, dat is vooral een gevalletje eerst zien dan geloven. Door inflatie zijn auto’s behoorlijk duurder geworden. De tijden dat je voor 15 mille een nieuwe auto, laat staan elektrisch, kan kopen lijkt toch echt achter ons te liggen.
Madlener moet meer betalen voor zijn Tesla
Tot slot zegt Madlener zelf ook geraakt te worden door het beleid van kabinet-Schoof. Hij verwacht straks tot 800 euro per jaar aan wegenbelasting te moeten betalen voor zijn Tesla Model 3. Gelukkig draagt de minister zelf ook een steentje bij. Meteen maar een toepasselijk foto voor bij het artikel erbij gezocht, ter illustratie. (via BNR)
Johanneke zegt
Ik ben geen absolute voorstander van dit kabinet, maar wat moesten ze dan doen. Verdergaan waar het vorige kabinet gebleven was, die te dom waren om met de meest recente cijfers te werken qua percentages EV’s? En niet in de gaten hadden dat EV’s zwaarder zijn dan ICE’s.
padoempats zegt
Als ze niet in de gaten hadden dat EVs zwaarder zijn, dan had het kortingspercentage toch niet omlaag gemoeten, maar juist omhoog? Zwaarder = meer betalen
audirs3 zegt
@Johanneke Er zijn natuurlijk legio andere mogelijkheden om een gat in de begroting te dichten. Je kan bijvoorbeeld die gemiste inkomsten ook deels bij de ICE rijder neerleggen, om op die manier het nog wel aantrekkelijker te maken een EV te rijden. En zo zijn er nog wel andere ideeën te bedenken. Maar het is kennelijk een bewuste keuze van dit huidige kabinet om ICE aantrekkelijk te houden met meer dan een miljard aan korting op de brandstof accijns, en tegelijkertijd BEV en PHEV veel minder financieel aantrekkelijk te maken.
marcomanta zegt
We moeten toch groener allemaal, zonnepanelen, warmtepomp, EV rijden, oh nee wacht, toch maar extra gaan belasten. Hoezo vertrouwen in de politiek, zo te merken heeft ook het nieuwe kabinet maar 1 doel. Harken.
maotje zegt
Er zal toch geld in de schatkist binnen moeten komen. Dus dan is dit toch een logisch gevolg? Komop beetje blijven nadenken.
mashell zegt
Ze zouden ook minder kunnen uitgeven aan rechtse hobby’s… Zoals de bekende fossiele subsidies. De overbodige investeringsmaatschappijen die met belastinggeld opereren zoals Invest-NL opheffen. Nu Rusland zwak blijkt te zijn kan het defensie budget ook wel naar beneden.
marcomanta zegt
@mashell: dikke vliegtax voor vakantievluchten betalen is ook een optie, iedereen wil wat aan het milieu doen, behalve als we gaan vliegen.
marcomanta zegt
@maotje: waarom uit onze portemonnee? Laat buitenlandse auto’s lekker een wegenvignet kopen, dat moeten wij ook in diverse Europese landen.
maotje zegt
@marcomanta
Naarmate het aantal evs toeneemt in de toekomst is het toch niet kostendekkend om dat gat door buitemlqndse auto’s middels een vignet te laten betalen.
ronaldotour zegt
De Tesla op de foto is niet meer in Nederland, die vertoeft nu in het buitenland en de nieuwprijs van 62.500,- was ook niet mals als je daar nog de inflatie over rekent.
Er zullen er nog velen volgen verwacht ik.
Maar het lijkt er op dat de ev hype snel voorbij is gevlogen in Nederland.
audirs3 zegt
@ronaldotour Haha, de hype overgevlogen? Het aantal verkochte EV’s is dit jaar meer dan ooit, terwijl het totaal aantal verkochte nieuwe auto’s juist is gedaald. Relatieve groei neemt dus nog extra toe. En nu EV’s qua aanbod steeds beter en goedkoper worden zal die trend alleen maar aanhouden. Er blijft dus groei aan EV verkopen, alleen iets langzamer dan bij eerdere kabinetten, aldus Madlener.
Diesel Rocks zegt
Nee de verkoop van EV’s is niet meer dan ooit. Het is marginaal beter dan vorig jaar, ongeveer de helft van 2022 en een vierde van 2019.
audirs3 zegt
@Diesel Rocks waar haal je toch die onzin vandaan… 2024 wordt het record voor EV verkopen, zowel landelijk als wereldwijd
kroon zegt
Van stimuleren naar straffen is natuurlijk wanbeleid. En één ding staat vast: je wilt af van smerige fossiele plofmotoren en je wilt af van de afhankelijkheid van schurken oliestaten.
De EV heeft zich bewezen en kan voor iedereen prima werken. Nu al worden afstanden van 700km range gehaald. Maar dat hebben maar heel weinig mensen ook echt nodig.
De EV is volledig schoon in gebruik als wordt gerekend met wind- en zonne-energie. Of zelfs aankomende kernenergie.
Gezeur over vervuilende productie van de EV en de accu is bullshit. De productie wordt alleen maar beter. Bovendien hebben fossiele verbrandingsmotoren ook het winnen-, raffineren en vervoer van de olie nodig.
Beter is straffen van tokkies die voor de lol in Amerikaanse pick-ups rijden. Dát is pas echt idioot.
Diesel Rocks zegt
En toen bedacht iemand opeens dat er ook niet-fossiele brandstoffen bestaan, die hernieuwbaar zijn en waar geen loodzware chemische accubak voor nodig is dat voor 60% op vieze stroom wordt geladen, of met tonnen toekomstig afval (en CO2 uitstoot) in de vorm van afgedankte zonnepanelen.
mashell zegt
En toen dachten we nog wat langer en toen bleek dat al dat waterstof ergens in de zon zit of vast zit aan zuurstof atomen. Jammer verre van gemakkelijk bruikbaar.
lekkerlinksrijden zegt
Niet alleen die pick-ups dan, want er zijn er nog wel meer aan te wijzen die niet echt vriendelijk qua uitstoot zijn. Die dan ook maar allemaal afschaffen? Kijk uit wat je nu zegt want je zit op AB, waar mensen van auto’s houden ipv vervoersmiddelen.
THSD zegt
Ik wil die hele ev brandbom niet eens in m’n buurt hebben wat dacht je daarvan?
Solide state accu’s heb ik veel meer vertrouwen in.
Diesel Rocks zegt
“Hij verwacht dat elektrische auto’s uiteindelijk goedkoper worden omdat de productiekosten omlaag gaan.”
Jaja, die verwachting werd 10 of 15 jaar geleden al uitgesproken. Net als de solid state accu, weten jullie nog?
mashell zegt
Maar daar heeft hij toch ook gelijk? Een ID.3 kost net zoveel als een Golf en je krijgt meer auto. Tesla verlaagt telkens de prijzen waardoor een Model 3 inmiddels veel goedkoper is dan een BMW 3 serie.
Jurgen zegt
Wat is dat toch altijd dat vergelijk van een model 3 met een bmw 3-serie? Komt door de 3 in de naam, zijn echt kwalitatief totaal verschillende auto’s. Wat je ook van BMW vind, zo lelijk als een Tesla zullen ze niet snel worden, man wat zijn dat afgrijselijke lease-hokken zeg.
mashell zegt
Hoewel ik dyscalculie heb is het niet 3 in de naam, ik kan kan ook prima een A4 met een 3 serie vergelijken. Het is omdat de afmetingen, prijsrange en klanten ongeveer dezelfde zijn. Ze zijn zeker kwalitatief verschillend, BMW heeft een hoogwaardiger interieur terwijl qua techniek Tesla superieur is, ik bedoel een lichte en sterke aluminium carrosserie dat vindt je anders eigenlijk alleen de in Audi A8, bij BMW is het allemaal een beetje oBMWsitats, jammer voor dat geld mag je meer aandacht voor gewichtsbesparing verwachten.
audirs3 zegt
De solid state is toch gewoon al te koop? En accu’s en EV worden steeds goedkoper. Ik zat 3 jaar geleden te kijken voor een thuisaccu, was toen 20k voor 10kwh. Nu heb je voor 6k al dezelfde accu.
THSD zegt
Hoho je vergeet 1 ding…bpm moet je juist niet meerekenen want dat is gewoon een “verzonnen” boete dan kom je wel op een ander bedrag uit met je vergelijk.
mashell zegt
BPM moet je natuurlijk wel meerekenen want dat is een belasting en daar kun je niet onderuit, hoe graag je ook wilt.
THSD zegt
Dat is dus het verschil tussen kostprijs en verkoopprijs.
Bij de verkoopprijs betaal je dus de “verzonnen” boete in de vorm van bpm erbij.Het totaalbedrag is alleen maar zo hoog omdat men vindt dat de bpm torenhoog moet zijn bij meer uitstoot.
horch zegt
De grootste reden dat ev’s (op papier) bereikbaarder worden is omdat ICE (en straks ook PHEV met nieuwe meetmethoden) ieder jaar zwaarder belast wordt in de bpm, dat maakt dat het kantelpunt sneller bereikt wordt. Dat wil niet zeggen dat EV’s echt bereikbaarder worden, al komen er langzamerhand wel veel kleinere modellen bij, al zijn die niet altijd even praktisch vanwege de bijbehorende kleine accu en dito range. Dus nee, we zijn er nog lang niet, maar (een nieuwe) auto rijden wordt wel steeds onbereikbaarder, dat is een zekerheid.
RiKe zegt
EV is nog veel te jong om door de massa omarmd te kunnen worden. We hebben de hele infrastructuur voor het laden, inclusief de benodigde stroom niet eens op orde. Nog los van de hoge EV prijzen waardoor veel mensen niet eens over kunnen stappen, dat de gunstige berekeningen voor het laden van een EV vooral gedaan worden door mensen met een oprit en zonnepanelen (dus mensen in een flat bestaan niet ofzo?), de vaste lasten steeds hoger worden, en het bereik voor kleinere EV’s nog bijzonder teleurstellend zijn… We zijn gewoon de testers van een nieuw concept ipv de gebruikers van een uitgewerkt product
audirs3 zegt
@RiKe de massa rijdt occasions, dus in die zin heb je gelijk en gaat het nog lang duren voordat iedereen electrisch rijdt.
Maar qua nieuwe verkoop, daarvan zou nu al prima 90% elektrisch kunnen zijn, de kinderziektes zijn er wel uit. Noorwegen laat ook zien dat dat makkelijk kan. En ons electriciteitsnet kan dat ook wel aan. En het duurt dan nog 10-15 jaar voordat de massa die als occasions gaan aanschaffen.