Liefhebbersauto’s zijn niet rationeel, maar waardevaste liefhebbersauto’s zijn toch een stukje rationeler. In dit artikel wederom enkele suggesties!
Een aanzienlijk deel van je geld uitgeven aan een liefhebbersauto: veel mensen willen het stiekem wel, maar het daadwerkelijk doen is een tweede. Misschien heb je bijvoorbeeld een partner die je moet overtuigen. Of je hebt zelf nog je bedenkingen. Dan scheelt het natuurlijk een hoop als je erop kunt vertrouwen dat een auto niet of nauwelijks meer afschrijft. Of zelfs meer waard wordt.
Mijn collega-redacteuren hebben jullie al de nodige interessante waardevaste liefhebbersauto’s voorgeschoteld, grotendeels gebaseerd op hun eigen voorkeuren. Bij dit lijstje ben ik eveneens niet puur afgegaan op kille ratio, maar ook op mijn gevoel. Daarom een kleine disclaimer vooraf: beschouw dit artikel niet al te zeer als een serieus investeringsadvies. Ik ben wel een autoliefhebber, maar geen afschrijvingsexpert.
Opel Speedster
Waarde: > €17.000
Ik zal bescheiden beginnen, met een betaalbare lichtgewicht sportwagen. In die categorie is Lotus natuurlijk de maatstaf. Collega @rubenpriest had al een Exige opgenomen in zijn lijstje. Er zijn echter alternatieven. De Opel Speedster bijvoorbeeld.
Opel klinkt een stuk minder spannend dan Lotus, maar de Speedster is wel degelijk een leuk alternatief. De auto is in samenwerking met Lotus ontwikkeld, maar de Speedster een Opel Elise noemen is te kort door de bocht. De Speedster had bijvoorbeeld andere motoren: een 2.2 met 147 pk en een 2.0 Turbo met 200 pk, die beide ook in de Astra te vinden zijn. Dat klinkt misschien niet direct opwindend, maar in een auto die 870 kg weegt zijn deze motoren wel degelijk opwindend.
De prijzen van de Opel Speedster zitten momenteel tussen de €17.000 en de €30.000. Het model heeft geen iconische status, zoals de Lotus Elise dat bijvoorbeeld heeft, maar hij is wél een stuk zeldzamer. In totaal zijn er zo’n 7.000 stuks geproduceerd, minder dan Opel van plan was. Daarvan zijn er rond de 187 in Nederland verkocht.
Daarmee is de Speedster bijzonder genoeg om dit een waardevaste liefhebbersauto te maken. De Opel heeft het dieptepunt al achter zich liggen en is zelfs voorzichtig aan het stijgen. Gelukkig is de auto nog steeds betaalbaar. Het aanbod qua Turbo’s is wat beperkter en die zijn vanzelfsprekende ook wat duurder. Naast zilver is ook Europablauw een kleur die relatief vaak voorbijkomt. Ik zou het wel weten. Er kan trouwens ook af en toe een Vauxhall VX220 tussen zitten. Ideaal voor degenen die een Opel niet exotisch genoeg vinden.
Jaguar XKR-S (2008)
Waarde: > €35.000
De tweede generatie Jaguar XK is een van de fraaiste coupés van dit millennium. Punt. Een standaard XK is wel een beetje een oude lullenbak auto voor de gentleman op leeftijd, maar er zijn ook versies die ietsje spannender zijn: de XKR en XKR-S. De XKR is nog behoorlijk ingetogen qua uiterlijk, de XKR-S is ongegeneerd dik met een knalblauwe kleur en heftige aerodynamica.
Er is echter nog een middenweg en die is vooral interessant voor dit lijstje. De smurfblauwe XKR-S uit 2011 (zie rijtest hieronder) was namelijk niet de eerste XKR-S van de tweede generatie. In 2008 presenteerde Jaguar ook al een XKR-S, een versie die vaak over het hoofd gezien wordt. Deze variant ziet er bruter uit dan de XKR, maar het stijlvolle karakter is niet volledig overboord gegooid. Het vermogen van 416 pk is gelijk aan dat van de XKR, maar dat betekent niet dat er geen technische upgrades zijn. Onder meer de remmen en het onderstel zijn aangepakt. Dit is dus niet een versie die het alleen van zijn uiterlijk moet hebben: de XKR-S is daadwerkelijk sportiever dan de XKR.
Wat de XKR-S uit 2008 vooral een interessante kandidaat maakt voor dit lijstje met waardevaste liefhebbersauto’s: er zijn er maar 200 van gemaakt. Daarmee is deze Jag een serieus zeldzame verschijning. Desondanks is er sinds 2008 flink op afgeschreven, maar dat houdt natuurlijk een keer op. Het lijkt erop dat het laagste punt nu wel gepasseerd is. Gezien de zeldzaamheid van de auto kun je er vanuit gaan dat de prijzen niet meer gaan zakken. Daarnaast is de XK voorbestemd om een klassieker te worden. Dat maakt de vooruitzichten van de XKR-S alleen maar beter.
De kunst is wel om er een te vinden. Momenteel staat er één exemplaar te koop in Nederland. Deze XKR-S met 136.000 km op de klok heeft een vraagprijs van een kleine €38.000. Voor andere opties zul je toch echt over de grens moeten kijken.
Dodge Viper SRT-10 (ZB I)
Waarde: > €50.000
De Jag was nog redelijk ingetogen, ook al is het een van de bruutste versies. Dat geldt niet voor de Viper. Die is onbehouwen op een manier zoals alleen Amerikanen dat kunnen zijn. Dat is precies de aantrekkingskracht van deze auto.
Als we het over de Dodge Viper en afschrijving hebben zijn de eerste twee generaties momenteel de veiligste keuzes. Dat zijn alleen niet de auto’s die ik in mijn persoonlijke lijstje met waardevaste liefhebbersauto’s ga zetten. Ik ben namelijk geen fan van het design.
De derde generatie is mijn ogen dé Viper, hoewel ik de laatste generatie ook geweldig vindt. De derde generatie heeft echter al wat tijd gehad om uit te groeien tot een icoon. Het is echt een van de posterauto’s van de jaren ’00. Met zijn machtige 8,3 liter V10 is het een auto van een soort dat we nooit meer terug gaan zien. Als het een beetje meezit zijn deze ingrediënten genoeg om ervoor te zorgen dat de prijzen op het niveau blijven waarop ze nu zitten.
De derde generatie is de enige Dodge Viper die in Europa is geleverd. Oké, de vorige generatie Viper was ook op ons continent geleverd, maar die gingen als Chrysler door het leven. Prijzen van de SRT-10 Roadster zitten in Nederland momenteel rond de €60.000. Goedkopere exemplaren zijn er ook, maar daarvoor moet je bij onze oosterburen zijn. De Coupés, die later kwamen dan de Roadsters, zijn een stuk zeldzamer en dat zie je ook terug in de prijs. Die zul je op de Nederlandse occassionmarkt alleen niet zo snel tegenkomen.
Hummer H1
Waarde: > €57.000
Ik sluit af met een persoonlijke guilty pleasure: de Hummer H1. Als kind sprak het merk enorm tot mijn verbeelding en vandaag de dag heb ik nog steeds een zwak voor Hummer. Er is natuurlijk maar één echte Hummer en dat is de H1. Lomper en bruter dan dit wordt het niet. Daarmee is de H1 alles wat de Opel Speedster niet is, maar ook dat kan zijn charme hebben.
Een verstandige aankoop is de Hummer H1 nog nooit geweest in Nederland. Je kocht de auto niet vanwege zijn terreincapaciteiten, ook niet omdat je er zo goed Irakezen mee kunt verdrijven en evenmin omdat ze nou zo mooi zijn. Daarom valt deze auto in de categorie irrationele auto, oftewel liefhebbersauto. Laat dat nou net de auto’s zijn die we in deze serie behandelen. Tot nu toe waren het vooral sportwagens die de revue passeerden, maar ook een terreinwagen kan gewoon een liefhebbersauto zijn.
Mocht de aankoop van een H1 leiden tot ruzie met je wederhelft, dan heeft de Hummer in ieder geval een belangrijk USP: je zit buiten handbereik van je bijrijder. Sterker nog: je zit nog maar nauwelijks binnen gehoorafstand. Zuinigheid is dan weer geen USP van de H1, maar toch is deze zuipschuit vanuit financieel oogpunt niet helemaal een idiote keuze. De prijzen lijken namelijk aardig stabiel te zijn. De auto heeft ten slotte toch een cultstatus verworven.
Prijzen beginnen momenteel rond de €60.000. Er zijn goedkopere exemplaren, maar dat zijn geen echte Hummer H1’s. Dat zijn HMMWV’s, beter bekend als Humvee’s. Als je een meer waardevaste auto wilt moet je zorgen dat je geen omgebouwde Humvee te pakken hebt.
Hoewel het merk dood en begraven leek, is het merk dit jaar toch weer op wonderbaarlijke wijze herrezen onder de vlag van GMC. Een paar jaar geleden was dat nog ondenkbaar. Als het merk hierdoor weer meer gaat leven, kan dit de waarde van de oer-Hummers wellicht ook nog ten goede komen.
Merk/model | Waarde 2020 |
Opel Speedster | > €17.000 |
Jaguar XKR-S | > €35.000 |
Dodge Viper SRT-10 | > €50.000 |
Hummer H1 | > €57.000 |
Ik ben dus niet voor de goedkoopste liefhebbersauto’s gegaan, maar daarvoor verwijs ik graag naar de lijstjes van Michael en Jaap. Vergeet ook niet de lijstjes van Wouter en Ruben te checken, mocht je die gemist hebben.
Turbo S zegt
Viper SRT-10 vind ik ook heel gaaf. En eerlijk gezegd vind ik de cabrio ook nog eens mooier. Exterieur tijdloos mooi, wat van het interieur helaas niet te zeggen valt. Maar bij welke auto uit die periode is dat niet zo?
knapzuur zegt
Een Alfa Romeo GT dashboard uit 2004 is nog steeds een prima vertoning. Maserati 3200 GT wil ook wel! Amerikanen hebben pas sinds een paar jaar het licht gezien en zelfs nu nog wil het nog fout gaan.
lekbak zegt
Wat betreft die Hummer zou ik juist voor een humvee gaan. Geen omgebouwde humvee naar Hummer maar gewoon een echte. Als je dan toch groot, oncomfortabel en fout gaat. Doe het dan goed.
Maar eigenlijk wil ik gewoon zo’n xk. De poor man’s Aston die stiekem veel mooier is dan de Aston.
grasvreter zegt
Zo’n Speedster is echt een genot om mee te rijden. En ziet er mooi uit. De Pontiac Solstice is nog de mooiste versie van de Speedster naar mijn mening. Maar die bestaan vast niet in Nederland.
machielvdd zegt
De Speedster heeft geen Pontiac-broertje, dat was de Opel GT ;)
super007 zegt
@machielvdd: klopt. De gt is echt een andere auto dan de Speedster.
jarnobakker zegt
@grasvreter: hier in de buurt heeft er een paar jaar 1 gereden. Aparte verschijning
mark383 zegt
De speedster is een leuk Lotus alternatief. Net zo comfortabel helaas, maar daar koop je ‘m ook niet voor. Ik zou voor de XKR gaan!
rynnus zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
vacano zegt
Heb een Dodge Ram SRT-10 in mijn collectie naast een GMC Thyphoon, beide zogenaamde Porsche killers.
Fijne wagens om mee te rijden, de Viper heb ik enkele weken gehad, was wreed vervelend dat er geen plaats was om je linkervoet te laten rusten naast het koppelingspedaal.
De Jag XKRS is mooi en als je een betaalbaar exemplaar wil is een RHD uit de UK een optie.
Je geraakt snel gewend aan een rechtsgestuurde auto.
Voordeel is dat ze veel goedkoper zijn en minder miles hebben dan EU broers.
macz46 zegt
@vacano: een RAM een Porsche killer? Weinig kans met die wegligging haha.
flow82 zegt
@vacano: dragrace… ??♂️ I rest my case.
tttijn zegt
@flow82: haha idd
VeniVidiVici zegt
Even een vraag, hoe moet ik een goede Bmw e46 M3 inschatten qua waardevastheid?
lekbak zegt
@venividivici: hoog. Volgens mij.
mrtrex zegt
@venividivici: als eigenaar van eentje volg ik de prijsontwikkeling al jaren. Je ziet dat dit jaar de prijzen aan een plafond zijn gekomen en zelfs ietsje gezakt. De exemplaren die 35k kosten blijven een hele tijd staan. Maar de hoge kilometer exemplaren blijven duur, dus ik denk dat het ook nu nog een auto is die niet meer significant gaat zakken. Dieptepunt ligt al jaren achter ons.
VeniVidiVici zegt
@mrtrex: Ok ben zelf op zoek naar een nette, maar vooral die al boven de 100000 km zijn gekomen zijn niet erg interessant meer en al helemaal niet als er een slechte of geen onderhoudhistorie bij zit. Een goede kloppende met lage km stand die enigzins nog leuk van prijs is zijn ondertussen zeldzaam.
mrtrex zegt
De vraag is waarom je er 1 zoekt onder de 100.000km? Vanwege de waardegroei in de toekomst? Of om erin te rijden? Als investering ben je te laat denk ik, of je moet echt jaren willen wachten op significante waardegroei. Ik vind het wel fijn dat ik net boven de 100k gekocht heb, dan kan de kilometerstand niet meer veel aan de waarde veranderen. Onderhoudshistorie niet bekend, maar na de aankoopkeuring overtuigd dat het een goeie was (en dat blijkt nu ook wel de afgelopen jaren).
dees zegt
Ik zou de Opel laten staan. Want mocht je hem ooit willen verkopen dan zal dat lang duren.
lekbak zegt
@dees: ik zou de Opel laten staan omdat die 2.2 direct ingespoten motoren absoluut niet tegen ethanol kunnen. De hoge druk pomp gaat dan heel snel kapot. Een auto die op 98 moet rijden is goed te doen, maar niet op ethanol kunnen rijden is vreselijk irritant.
faalhaas zegt
@fconderkantlat: Het was onderkantlat dus het ging.
fconderkantlat zegt
*komt met een 992 Turbo S*
Doei RAM
ericd zegt
Afhankelijk van hoe hoog de prijzen aan de pomp gaan worden in de aanloop naar het niet meer verkopen van ICE auto’s en vlak erna, zie ik meer benzineauto’s gewilde klassiekers worden. Dieselauto’s kun je tegen die tijd beter verkocht hebben, ook al omdat ik zie aankomen dat je ongeacht ‘hoe modern’ in sommige steden niet meer welkom bent.
sntial zegt
@fconderkantlat: ik niet
sntial zegt
Haha ? ?? #TrumpTrain
wmku zegt
Een originele Mercedes R129 stijgt inmiddels al in waarde..
T5Power zegt
Je wordt doodgegooid met R129’s, alleen al uit Amerika of Japan. Tenzij een hele nette, schadevrije 500 of 600 met weinig kilometers + historie zie ik daar weinig waardestijging voor weggelegd. OK, hooguit waardevastheid, het topic van dit artikel.
Mijn geheimtip is een Audi RS4 cabrio (2006-2009). Daar zijn er 1.507 van gemaakt, beduidend minder dus dan van de sedan en avant. Helaas heb ik de mijne verkocht, dat was er 1 uit 2007 met pas 100.000 km op de teller. Die had ook nog eens de zeldzame schaalstoelen, terwijl de meeste gewone stoelen hebben.
Dutchdriftking zegt
De Jag zou ik erg graag willen. De Speedster is gaaf, maar als je ook motor rijdt is een dergelijke auto ineens niet zo relevant meer.
bernoulli zegt
Om het plaatje compleet te maken zou er eigenlijk ook bij moeten staat wat de jaarlijkse koste zijn aan een bepaald model. Waardestijging is leuk, maar de kosten kunnen ook hoog zijn. Zo heb ik een maatje met een E30 M3 die inmiddels 3 x zijn aanschafwaarde waard is, maar dat ding heeft ook al klauwen vol geld gekost om hem in goede staat te houden. Zelfde geldt voor een andere kennis die een Porsche 993 had. Flink in waarde gestegen, maar ook voor tienduizenden Euro’s ingestoken.
Wel fijn om bij verkoop die investeringen weer terug te zien, maar gratis geld bestaat helaas niet.
En het grootste nadeel: ooit kocht je hem om lekker mee te rijden en hoe duurder ze worden, des te minder relaxt dat wordt.
coldzero zegt
Als je wilt gokken om aan een auto geld te verdienen zijn er volgens mij maar 2 opties: een hele dure auto kopen en er nooit mee rijden. Of een hele goedkope (<15.000 euro) met atmosferische motor, handbak en rwd en dan hopen dat er over 15 a 20 jaar niet veel meer in goede staat van zijn en er ondertussen van genieten.
xander62 zegt
Ook in de zeer betaalbare prijs klassen zijn er de nodige:Alfa spider die van 1995 tm 2002,MG F,, vroege BMW M5
xander62 zegt
Ordinaire proleten bakken als Vipers en Hummers zullen in Europa nooit echt wat waard worden gelukkig