Dat is goed nieuws op deze dinsdag. Maserati gaat weer racen op niveau!
Als we op dit moment kijken naar het aanbod van modellen van de Italiaanse automerken, dan strookt dat (helaas) niet met het verleden. Veel merken hebben maar enkele modellen in de aanbieding en de meeste daarvan zijn al behoorlijk op leeftijd.
Gelukkig zijn de merken nog springlevend en zijn er veel toekomstplannen, mede doordat het grootste deel van de Italiaanse merken tot het enorme Stellantis-concern behoort. Zo ook Maserati. Het merk met de drietand is behoorlijk aan de weg aan het timmeren. Zo is er al een tijdje een crossover en komt er een kleiner model onder (de Grecale). Ook is er een nieuwe sportwagen (de MC20) en zet ook Maserati zich in voor een elektrische toekomst. Cool.
Maserati gaat weer racen
Nog cooler is dat Maserati weer gaat racen! Dat bevestigt Maserati zelf. het gaat ook al snel gebeuren, vanaf 2023 zal het merk met de drietand aan de start verschijnen. Dat zal gebeuren in het ABB FIA Formule E kampioenschap. Jazeker, het moment dat elk merk de Formule E de rug lijkt toe te keren, springt Maserati erin. Nu zit er op zich wel een logica achter.
Vroeger verkocht je een Maserati vrij eenvoudig: je starte de V6 of V8 en als prospect was je dan gelijk verkocht. Het feit dat je deze middag toch weer op zoek gaat naar een Maserati Quattroporte GT S op mobile.de bevestigt dat. Binnenkort moet Maserati elektrische auto’s gaan verkopen en met de Formule E kun je als merk vrij eenvoudig profileren als sportief merk van elektrische auto’s.
Logischer
Wat dat betreft lijkt het plan van Maserati logischer te zijn dan wat Porsche en Audi gaan doen. Die investeren nog eenmaal flink in de absolute top met verbrandingsmotoren. Formule E wordt gezien als de elektrische tegenhanger van de Formule 1, maar dat is eigenlijk niet helemaal correct. Qua snelheid en niveau van de coureurs kun je het zien als een soort Formule 3 en dan voor senioren.
Daar is overigens niets mis mee. De klasse ontwikkelt zich in rap tempo. Zo zal de elektrische Formule E-auto van de derde generatie zijn, dus aanzienlijk moderner (en vooral lichter) dan de auto’s die dit jaar aan de start verschijnen.
De races zijn veelal best spectaculair en heel belangrijk: deelname kost aanzienlijk minder dan Formule 1. Voor Maserati is deelname aan de Formule E dus erg belangrijk, want binnenkort moeten er elektrische versies van de GranTurismo, GrranCabrio, Grecale en MC20 verkocht worden.
Meer lezen? Check dan onze special over de Maserati MC12 (Tipo M144S)!
Edge zegt
Leuke opsteker voor de Formule E. Die konden ze ook wel gebruiken nu BMW en Audi weg zijn en Mercedes hun laatste seizoen in gaat. Het is te hopen dat Mercedes het team nog weet te verkopen en McLaren die optie om mee te doen ook daadwerkelijk benut, zodat er bij de start van Gen 3 weer 24 auto’s op de grid staan.
Ik ben ook benieuwd welke coureurs zich aan Maserati gaan binden. Ik zou er niet van opkijken als Antonio Giovinazzi daar terechtkomt als er geen plaats voor hem blijkt te zijn bij het Ferrari Hypercar team en/of de kalender het toelaat. Ferrari is op papier natuurlijk volledig zelfstandig, maar de nauwe banden met de Italiaanse Stellantis-merken is er nog altijd.
bernoulli zegt
Lekker op tijd.
Volgende Stellantis-nieuws is dat Lancia ook in de Formule E gaat racen, maar dan alleen de E Prix van Rome.
aziz zegt
Flauw hoor.
anthwan zegt
Formule E, kansloos gebeuren. Snap niet waarom Maserati hier in mee wil doen, Laten zien dat ze ook groene vingers hebben?
bernoulli zegt
Makkelijkste instappen. Beetje leunen op concernbroeder DS Techeetah en gaan.
kenner zegt
@anthwan: lees de tekst nog een keer, tot je het wel snapt
anthwan zegt
@kenner: dat laatste stukje heb ik inderdaad overgeslagen. Maar of mee doen in de FE de oplossing nut heeft vraag ik me af.
roadster zegt
Formule E heeft een groot probleem. Wanneer je wint, is er vrijwel niemand die dit weet of die het een lor interesseert. De investering mag dan lager zijn, het levert publicitair vrijwel niks op.
Sterker, wanneer je Formule E zegt, denkt 99% dat je Formule 1 bedoelt. Vraag een willekeurige voorbijganger wie Formule E kampioen is, en het antwoord is Max Verstappen. “Nyck de Vries? Nooit van gehoord, is dat de zoon van Peter R?”