Croissant!
De overname van PSA heeft destrastreuze gevolgen voor honderden medewerkers van een Vauxhell-fabriek. Eerder werd al bekend dat de banen van 400 medewerkers van de Ellesmere Port-fabriek in Engeland gaan verdwijnen. Het Franse autoconcern was echter nog niet klaar met het aandraaien van de kraan. Vandaag is bekend geworden dat nog eens 250 banen in diezelfde fabriek door het putje gaan.
Dat heeft een woordvoerder van PSA gezegd. De mededeling werd afgelopen week gecommuniceerd. De productie van de fabriek zal de komende periode worden teruggeschroefd en er zijn daardoor minder medewerkers nodig. In de autofabriek rolt de Opel/Vauxhall Astra van de band.
PSA zal op een later moment dit jaar beslissen wat te doen met de productie van de hatchback. De Europese verkopen van de Astra lopen hard terug. De cijfers van JATO Dynamics laten tot en met oktober vorig jaar een daling van 9,7 procent zien. Niet alleen in Ellesmere Port produceert Opel de Astra. Ook in een fabriek in Gliwice, Polen wordt de Astra geproduceerd. Met de overname van PSA werd al gevreesd dat er banen zouden gaan verdwijnen door reorganisaties. (via Autonews)
lekkerlinksrijden zegt
Het bericht waarvan je wist dat het zou komen
Erik zegt
@lekkerlinksrijden: het bericht waarvan je wist dat het zou gaan komen……….
Jantje_555 zegt
@lekkerlinksrijden: een reactie op hét bericht waarvan je wist dat het zou komen
raoufff zegt
@Jantje_555: een reactie op een reactie van een bericht waarvan je wist dat het zou gaan komen…..
phaeton zegt
Die -10% verkopen wegen ook nogal mee dunkt me.
shadowbroker zegt
Lekker is dat voor al die mensen… Sowieso heeft PSA in mn ogen niet echt bestaansrecht. Dat ze uberhaupt nog bestaan
poes zegt
@shadowbroker: Mwah, in ‘het buitenland’ is PSA nog best relevant. In China bijvoorbeeld doen ze lekker mee.
2wheeler zegt
@shadowbroker: huh? Waarom heeft de op één na grootste autoproducent van Europa met meer dan 50 miljard omzet geen bestaansrecht?
dirkv zegt
@shadowbroker: Alleen Peugeot verkoopt al een kleine 1 miljoen auto’s en in Nederland staan ze op plaats 4 in de merken top.
Wel vervelend voor de mensen die hun baan gaan verliezen, dat wel.
406_v6 zegt
@shadowbroker: leg eens uit?? Dat je geen PSA fan bent is géén uitleg, dan weet je dat al vast ?
mikje90 zegt
Ik vind dat VAG geen bestaansrecht heeft omdat ze saaie rotzooi maken.
pvgggg zegt
@mikje90: is dat de maatstaf voor bestaansrecht?
mikje90 zegt
@pvgggg: ja
dijan zegt
@mikje90: Raar mannetje , het gaat hier niet on VAG. En dan kom je met dit soort raar commentaar.Blijf bij de les.
mikje90 zegt
@dijan: 27 mensen vinden het bericht leuk of zijn het met me eens.
Erik zegt
@mikje90: helemaal mee eens, als rotzooi niet bestaat dan kan men kwaliteit niet herkennen.
eefie zegt
Toch maar wel hopen dat PSA en Opel hun eigen identiteit behouden
moveyourmind zegt
Geen best voorteken…
Van de 1800 banen bij Vauxhall die er in 2016 nog waren al 650 geschrapt, ondanks toezeggingen van PSA dat de werkgelegenheid behouden zou blijven.
Nu is PSA natuurlijk geen filantropische instelling, maar ik ben bang dat dit nog maar het begin is en er straks ook onder andere in Duitsland een hoop banen verdwijnen. Én dat ze net als Volkswagen hun machtspositie als megaconcern uitbuiten en toeleveranciers tot op het bot uitknijpen.
toyotavenray zegt
Er worden steeds meer banen geschrapt en de tijdsdruk word steeds hoger.
En dan vinden ze het raar dat de mensen die bijna dag en nacht staan te werken onder hoge stress vaak een burn-out krijgen.
mashell zegt
@toyotavenray: dus eigenlijk moeten die ontslagen werknemers gewoon blij zijn…
toyotavenray zegt
@mashell: dat zeg ik niet. Vele handen maakt licht werk.
Die ontslagen mensen moeten nu weer een andere baan vinden.
moveyourmind zegt
@toyotavenray: Het erge is dat dit soort bedrijven het helemaal niet raar vinden dat een bepaald percentage van de werknemers een burn-out krijgen…
Dat hebben ze vooraf gewoon ingecalculeerd en ze gaan net zo lang door met het opvoeren van de werkdruk totdat de kosten van uitval van medewerkers hoger is dan de extra winst die de bezuinigingen op personeel oplevert…
Net zo’n harde rekensom als bijvoorbeeld GM maakte toen ze erachter kwamen dat door ondeugdelijke contactsloten er doden vielen. Het was goedkoper om af en toe smartegeld aan nabestaanden uit te keren dan alle betrokken auto’s terug te roepen.
toyotavenray zegt
@moveyourmind:als dat zo is. Dan is Gm wel verkeerd bezig. Toyota wil het liefst meteen alle auto’s terugroepen die de Takata airbags hebben. Degene met de rondvliegende ijzerdeeltjes bij ontploffing.
desjonnies zegt
L’histoire se repète, de Sunbeam fabriek werd destijds ook door PSA gesloten toen ze Chrysler Europe hadden overgenomen. De fabriek in het Engelse Ryton is in 2006 gesloten, niet omdat de Britten slechte prestaties leverden of niet winstgevend was, integendeel, Ryton was jarenlang DE productiesite voor les GTI de Peugeot geweest.
Ryton is simpelweg gesloten omdat PSA het lef niet had om slechter presterende Franse productie centra te sluiten uit angst voor een communistische revolutie geheel in de stijl van de Franse ‘arbeidsethos’
autodrop zegt
Grappig, Autoweek geeft juist aan dat PSA 600 vacatures uitzet. Weliswaar voor de productie van bestelwagens, maar dan nog is het opvallend. Misschien kan er geschoven worden? #altijdmeerderebronnenchecken en nu snel weer Fast&Furious kijken. Doei.
krissie zegt
@autodrop: die 600 vacatures betreft idd bestelauto’s. De combo, nu nog een gerebadgde fiat, zal op korte termijn vervangen gaan worden door een berlingo met opel-plaatjes. Datzelfde gaat in de toekomst gebeuren met de vivaro… dacht dat de astra een best sterk plaatje is qua prijs-kwaliteit. Of zal meewegen dat psa nu nog ontwikkelkosten moet betalen nu zij nog een GM produkt verkopen?
Citrofieleviltwin zegt
De Astra was al bij de introductie een zoutloos model net zoals de laatste X toevoegingen. De chromen strip zoals op de zijkant van de Adam, verschrikkelijk. Dat is lijkwagenstuff.
406_v6 zegt
@citrofieleviltwin: wat betreft die chromen strip heb je gelijk; voor het overige vindt ik het een hele nette, geslaagde auto. Opel zou alleen wat meer kleur in het assortiment moeten opnemen. Nu te saai en donker/grijs.
w0o0dy zegt
Kostprijzen fors omlaag brengen door alle techniek waarvoor rechten moeten worden afgedragen aan GM zo snel mogelijk te vervangen door “in-house supply”. Also PSA tegen lagere kosten en met gelijke of betere eigenschappen dezelfde onderdelen kan leveren dan smeer je de ontwikkelingskosten van de PSA techniek uit over meer units en kun je meer verdienen of scherper aanbieden. Wellicht dat Opel meer als Budget merk in de markt gezet kan worden. Een Astra is geen verkeerde auto maar wat maakt dat je die zou kiezen boven een concurrent? Precies, weinig. Dus scherpe aanbieden en zo prijsbewuste klanten aantrekken. Opel budget, Peugeot en Citroën in het midden en DS als premium aanbieding.. en dat allemaal met (deels) dezelfde techniek. Het lijkt dan VAG wel.