Zo lullig als de brug het begeeft en je naar beneden lazert.
Zo ernstig zal het niet zijn, maar vrachtverkeer dient voorlopig om te rijden. Het gaat om de Merwedebrug bij Gorinchem. De brugconstructie vertoont scheurtjes en dus mogen vrachtwagens niet meer over de brug rijden. Vorige week werd al besloten dat trucks van 60 ton of zwaarder moesten omrijden. Dit verbod is nu uitgebreid naar al het vrachtverkeer.
Vanmorgen zal Rijkswaterstaat bebording en tekstwagens plaatsen. Vanwege het ontbreken van bebordingen reden vanochtend vroeg nog steeds vrachtwagens over de brug. Truckers dienen om te rijden via de A15, A2 of A59.
Er wordt onderzoek gedaan om de A27 te verbreden. Tijdens dit onderzoek kwam naar voren dat de brug haarscheurtjes in de constructie heeft. Het is niet bekend tot hoelang het vrachtwagenverbod geldt. Naar verwachting zal het zeker enkele weken duren voordat trucks weer over de brug mogen rijden.
Foto: De A27 omstreeks 06:00, via VID
fmgarcia zegt
Met de vlam in de pijp rij ik via de a15 a2 of a59.
dutchneon zegt
@fmgarcia: Heel grappig…. “Er wordt onderzoek gedaan om de A27 te verbreden” dat doen ze al 25 jaar.
Die brug is zo smal dat het belachelijk is dat hij 15 jaar geleden nog niet vervangen is.
Er staat al zeker 20jaar lang ’s ochtends en ’s avonds een file bij Gorinchem, laat ik maar even schetsen dat het qua gezondheids- ellende inmiddels meer heeft gekost dan 50 van die bruggen.
406_v6 zegt
@dutchneon: volgens Rijkswaterstaat is de geplande aanvang van het traject Hooipolder-Lunetten 2019… er vanuit gaande dat er geen bezwaren komen (maar die gaan er zeker komen).
martinus zegt
Grappig, in Italië of Amerika zouden ze zo’n brug gewoon nog een decennium laten staan, voor ze er überhaupt aan zullen denken om onderhoud te plegen..
In Nederland gaan we direct full balistic met een gebruiksverbod van de brug voor vrachtwagens.
EFB zegt
@martinus: Ja, en daarom stort er in Amerika nog wel eens een brug in, en in Nederland niet…
misterdrogba zegt
@martinus: liever “full balistic” en de nodige maatregelen treffen dan dat er een brug naar beneden dondert met alle gevolgen van dien.
wijsneus zegt
@martinus: yep, in Duitsland ook. Met als gevolg dat bij de helft van de bruggen nu een baustelle is en/of het vrachtverkeer er niet over heen mag. En het oplossen daarvan maanden en soms jaren duurt. Doen ze in NL toch beter.
850t5r zegt
Ach… Beter een scheur in een brug als andersom, shit happens.
trustmeiamanengineer zegt
@850t5r: Nee, beter hé.
dedokter zegt
Maar dus Peter Beense met zijn mercedes mag er ook niet meer overheen?
Das best sneu, ik dacht dat hij in utrecht woonde
badmat zegt
Misschien moeten de truckers gewoon afvallen
racerx zegt
Zou ook eens tijd worden dat die ellendige weg verbreed wordt… gegarandeerd file ’s ochtends.
406_v6 zegt
@racerx: dat gaat gebeuren, daarvoor werd onderzoek gedaan naar de staat van de brug met dit als uitkomst.
racerx zegt
@406_v6: Ik doelde ook op dat onderzoek genoemd in het artikel, maar thanks.
406_v6 zegt
Zojuist (8:00 uur) nog steeds niks te zien van afsluiting e/o omleiding
rdamnn zegt
Ik hoop dat ze het zo houden tot die verbreding van de A27, wat een rot stuk snelweg is dat zeg van Utrecht naar Breda en andersom. Ongelofelijk veel linksplakkers die op een 130-weg met 110 vrachtwagens inhalen
406_v6 zegt
@rdamnn: 130 weg?? Da’s maar een klein stukje hoor..
pomoek zegt
Nou dat is fijn. Kostbaar werkje gaat dat worden voor de transportsector.
m00s zegt
Ik ben benieuwd hoeveel vrachtwagens zich ook echt aan die afsluiten gaan houden….
mashell zegt
@m00s: dit is Nederland. De vrachtwagens die er stiekem toch over gaan komen gewoon op de foto en krijgen een brief op het hoofdkantoor met het niet al te vriendelijke verzoek een extra bijdjrage aan het onderhoud te betalen.
rotterdam zegt
het is nog niet druk genoeg op de a15. wat een ramp