Op papier is dit misschien wel de leukste. Op asfalt waarschijnlijk ook.
Het zou maar zou kunnen zijn dat je door de bomen het bos niet meer ziet. We hebben het natuurlijk over de enorme brij aan modellen bij McLaren. Uiteraard heeft @CasperH daar een zeer scherpe column over geschreven.
Nu is het ook weer niet zó lastig als je ‘het idee’ erachter begrijpt. Het is een beetje hetzelfde als met Pink Floyd-albums: een enorme fanschare, hoge kwaliteit en er komt geen einde aan de projecten. Het is voor de buitenstaander onmogelijk om nu in te schatten wat voor McLaren er nu naast je staat.
Dat is sinds vandaag nóg lastiger. Want in het spectrum van snelle sportwagens zag McLaren tóch een gaatje. De auto heet ‘620R’ en heeft niets te maken met de gelijknamige Caterham. Alhoewel, beide zijn Brits, bloedsnel en excelleren op het circuit. Volgens McLaren is het een straatlegale uitvoering van een raceauto, de 570S GT4 om precies te zijn. Zoals de naam al weggeeft heeft de 620R precies 620 pk. Het koppel bedraagt, hoe toevallig, 620 Nm. Ondanks dat de 570S van zichzelf uit niet de zwaarste auto in zijn klasse is (integendeel), wist McLaren toch nog 30 kg te besparen. Items als airco, navigatie, radio, dashboardkastje en vloermatten werden verwijderd, waardoor de 620R nu slechts 1.280 kg weegt.
Daarmee is het de snelste McLaren uit de ‘Sport Series‘. Van 0-100 km/u accelereren is in 2,9 seconden alweer achter de rug. Ook de 0-200 km/u tijd is indrukwekkend: 8,1 seconden! En dan te bedenken dat de auto voornamelijk is gebouwd voor de bochten in plaats van de dragstrip. Om op het circuit goed uit de voeten te komen heeft de 620R de beschikking over een instelbaar onderstel, Pirelli Trofeo R banden, keramische remschijven en lichtgewicht dempers.
Wat eveneens helpt op een circuit, zijn de aerodynamische ingrepen. De 620R is voorzien van een koolstofvezel splitter en spoiler. De achterspoiler is voorzien van een derde remlicht en is eveneens instelbaar. De vleugel kan tot 185 kg aan neerwaartse druk genereren. Er is keuze uit drie kleuren. Kies je voor wit of zwart, krijg je automatisch oranje racestrepen. Kies je voor oranje, kun je kiezen uit zwarte of witte strepen.
De McLaren 620R gaat begin volgend jaar in productie. De prijs zonder belastingen is 250.000 pond. Er zullen slechts 350 exemplaren van gebouwd worden.
imarinos zegt
Gaaf al die modellen, maar is McLaren ondertussen niet hun eigen concurrent aan het worden?
mashell zegt
@imarinos: ze doen wat Porsche ook doet, akelig veel varianten met een miniem verschil. Weinig R&D kosten hoge marge.
Dutchdriftking zegt
Misschien de leukste, maar niet de mooiste. Kan je bij een Mclaren nu het beste de instapper kopen en deze laten chippen?
gwnbmw zegt
@dutchdriftking: nee, want dan trek je de hele boel uit mekaar…
ben4dover zegt
@dutchdriftking: Aangezien de 720S al voor 40% andere onderdelen gebruikt voor het blok zal een chip je niet upgraden tot de big boys uit de super of ultimate series.
allesmetturbo zegt
@dutchdriftking: op de site van pp performance gaat een 570s met chip, filter, catless downpipes en uitlaat van 570pk naar 715pk en van 600nm naar 780nm. Dat zijn wel lekkere waardes
loserboi932 zegt
Tyler Hoover geeft goed aan hoe het is om een McLaren te hebben en hoe McLaren met hun klanten omgaat. Althans in de US. Los van het feit dat ik de voorkanten lelijk vind zou ik daarom green McLaren aanschaffen. Liever een gebruikte F430 dan een gebruikte
MP4-12C
fmgarcia zegt
Laten we proberen om de lelijkste wrap op deze auto te plaatsen. Echt met vlag en wimpel geslaagd, maar wat een prestaties weer pfff. 8.1 seconde naar de 200 is echt behoorlijk rap.
x1f48 zegt
Tja elke 3 maanden een nieuw model lanceren wat een waanzin. Heb je net een paar honderd kilometer met je nieuwe mac gereden. Maar ik denk dat de mensen die dit soort auto’s kopen het niet heel erg zullen vinden. Die kunnen immers aan iedereen laten dat ze genoeg geld hebben om gewoon mee te gaan in deze waanzin.
JanJansen zegt
tsja, ik kan wel zeggen dat ik het uitmelken van het concept bijzonder vind… maar als je naar hun verkoop aantallen kijkt, wie heeft er dan gelijk?
iphonistvongates zegt
Ik zou het verassend vinden wanneer er mensen zijn die iets anders dan een 720s kiezen bij McLaren. Ik kan alleen maar de overtreffende trap bedenken en dat is de 750LT. Zo’n Senna is en blijft een karikatuur voor het xbox en playstation genre.
SanderB zegt
@iphonistvongates: een 540 kost in no 240k een 720 is al snel 350k. Ik kan dus wel een paar redenen bedenken waarom mensen geen 720 kopen.
woudloper zegt
Ik denk dat McLaren de tand des tijds maar moeilijk zal kunnen verteren… want de kopers eisen garantie -wat uiteraard geen probleem is als ze nog nieuw zijn- en anderzijds hebben ze van de 540c tot de p1 gtr allemaal die twin turbo V8.
Ik ga misschien iets doms zeggen maar als Cosworth zo een knotsgekke atmosferische v12 kan ontwikkelen enkel voor de AM valkyrie, waarom kan mclaren dat dan niet voor hun Super Series???
mashell zegt
Dat is voor het eerst, camouflage zodat je niet ziet dat het geen nieuwe auto is.
harrie zegt
Blijf het knap vinden van de McLaren marketing afdeling, ordinaire actiepakketjes als specials of zelfs als compleet nieuw model weg weten te zetten.
danone zegt
Vind het raar dat ze voor de ‘hardcore’ 570, de LT een heel ander uitlaatsysteem ontwikkelen
danone zegt
@danone:… en dan voor de ultieme versie van de Sports Series weer terugkeren naar een vergelijkbaar systeem als de 570.