Nu zijn er nog minder redenen om zo’n ouderwetse verbrandingsmotor aan boord te hebben.
Vaak stellen we iets waarvan we weten dat het goed is (sporten, gezond eten, schoonmoeders bezoeken) zo lang mogelijk uit. Zo ook het elektrisch rijden. We weten allemaal dat het de toekomst is, maar de echte petrolheads proberen de elektrische auto zo lang mogelijk links te laten liggen. Voorheen was er nauwelijks keuze uit elektrische auto’s. Dat is nu niet meer het geval, zowel in de lagere als hogere klassen is er genoeg keuze. Een ander belangrijk nadeel was de kleine actieradius en de lange laadtijden. Ook dat is nu aangepakt. Er blijven inmiddels niet veel nadelen over. Gelukkig kon de conservatief ingestelde autoliefhebber pareren met het kostenplaatje. Want elektrisch rijden was aanzienlijk duurder dan rijden op benzine (of diesel). Volgens LeasePlan is daar nu ook een einde aan gekomen. In een aantal Europese landen, waaronder Nederland, kunnen elektrische auto’s nu ook op kostenniveau concurreren met diesel- en benzineauto’s. Elektrisch aangedreven auto’s zijn in Noorwegen en Nederland zelfs goedkoper dan traditioneel aangedreven wagens. In België en het Verenigd Koninkrijk wordt het verschil in kosten in hoog tempo kleiner.
LeasePlan heeft namelijk een eigen index, met de verrassende naam: LeasePlan Car Cost Index. Deze index geeft inzicht in de kosten van kleine en medium auto’s. Om specifieker te zijn gaat het om de volgende modellen: BMW i3, Ford Focus, Ford Focus Electric, Hyundai Ioniq, Nissan Leaf, Opel/Vauxhall Corsa, Renault Clio, Renault Zoe, Smart Fortwo, Volkswagen Golf, Volkswagen e-Golf en Volkswagen Polo. Alle kosten worden meegenomen, denk aan afschrijving, belastingen, verzekering, verbruik en verzekering. Op zich ook wel logisch, want dat zijn juist de kosten waar een leasemaatschappij mee te maken heeft. Uit het onderzoek kwamen acht interessante bevindingen naar voren:
Eigendomskosten
De gemiddelde eigendomskosten lopen in Europa zeer uiteen. In Polen is het verreweg het goedkoopst, de gemiddelde eigendomskosten zijn daar 448 euro per maand per auto. Nee, Nederland is niet het duurst. Die eer gaat naar Italië. Daar zijn de gemiddelde eigendomskosten per auto 762 per maand.
Brandstofkosten
Mensen met een auto met benzinemotor zijn gemiddeld 113 euro per maand kwijt aan brandstof en dieselrijders 78 euro. Eigenaren van een elektrische auto zijn veel goedkoper uit, die betalen slechts 39 per maand aan brandstof. Nu moeten we daarbij wel een kanttekening plaatsen: op het moment dat iedereen overgaat op elektrisch rijden en de vraag naar benzine rap afneemt, zal de overheid daar direct op inspelen om de gemiste kosten alsnog binnen te kunnen harken.
Belastingen
Deze is opmerkelijk te noemen. Elektrische auto’s worden gemiddeld genomen het zwaarst belast, gemiddeld namelijk 131 euro per maand gaat naar de staatskas. Dat is fors meer dan bij benzine (104 euro per maand) of diesel (108 euro per maand).
Elektrisch versus diesel
In Nederland zijn de maandelijkse kosten voor een elektrische auto gemiddeld 829 euro. De diesel is met 861 euro een klein beetje duurder. Het goedkoopste is nog altijd benzine: 785 per maand.
Noorwegen
Ook in Noorwegen zijn de kosten voor autorijden lekker hoog. In Noorwegen kennen ze extra belastingen voor auto’s met een traditionele verbrandingsmotor. Een benzineauto kost daar gemiddeld 731 per maand en een auto met dieselmotor 722 euro per maand. Dat is in beide gevallen 200 euro meer dan het gemiddelde in Europa.
Noorwegen (II)
Wil je je prettig kunnen vervoeren in Noorwegen, ga dan voor een elektrische auto. Het progressieve Noorwegen is namelijk het enige land waar elektrisch rijden goedkoper is dan benzine of diesel: 670 euro per maand.
Roemenië
Voor wie getwijfeld heeft over Roemenië: meteen gaan! De autokosten zijn daar verreweg het laagst. Gemiddeld zijn de maandelijkse kosten voor een auto met benzinemotor namelijk 353 euro. Dat komt met name door de belastingen, die daar erg laag zijn. Zo zijn ze slechts 50 euro per maand kwijt aan wegenbelasting en BTW.
Variatie in Europa
De prijs die je betaalt om elektrisch te mogen rijden varieert sterk in Europa. In Hongarije bedragen de maandelijkse kosten voor een elektrische auto slechts 597 euro. Italië is met 986 per maand het land waar de maandelijkse kosten het hoogst liggen.
dromedaris zegt
Wat ik niet snap is dat men elektrisch rijden dus zwaarder belast tov diesel/benzine? Waar is de logica?
bitd zegt
@dromedaris: zijn meerdere kosten, niet alleen belastingen.
Maar als je naar wegenbelasting kijkt is het wel logisch; elektrische auto’s zijn vaak erg zwaar, ca 20% zwaarder.
Verder is de titel niet echt terug te vinden in het artikel…
postzegel zegt
@bitd: en wat is elektrisch? Een vol elektrische auto is vrijgesteld van MRB. Maar een hybride niet. Is hybride ook elektrisch? Bijtelling is ook belasting. En op stroom zit ookal veel belasting. Alle belasting euro’s bij elkaar zijn er dus best veel. Meer dan je zou verwachten. Ook als is er voor vol elektrische auto’s geen bpm en geen MRB. Er wordt voldoende aan belasting binnen gehaald.
vroaaar zegt
@postzegel: een leasemaatschappij betaalt geen bijtelling. Dit is puur een kostenplaatje van de total cost of ownership. Als leaserijder betaal je alleen bijtelling en dat is aanzienlijk minder dan wat een particulier betaalt voor privé rijden van een auto.
karhengst zegt
@vroaaar: als leaserijder betaal je vaak uit een totaal bedrag aan beloning. De misgelopen inkomsten moeten dus ook meegenomen worden, maar worden veelal vergeten.
Het scheelt immers flink wanneer je je volledige of een groot gedeelte van het leasebedrag als bruto salaris zou hebben.
vroaaar zegt
@karhengst: daarom betaal je ook bijtelling omdat de auto wordt gezien als loon in natura…. Maar mijn punt was vooral dat het in dit artikel gaat om de total cost of ownership van de leasemaatschappij waarbij bijtelling dus geen rol speelt.
vonklausenburg zegt
Voetnoot over Roemenië: het is ook niet zo dat het er de Automobiele Nirvana is. Motoren tot 2000 cc worden veel minder zwaar belast. Daarnaast ben je niet verplicht je wegenbelasting te betalen mits je je stad niet uit komt.
Zelf wacht ik nog even met een elektrische auto. Zolang er nog geen actieradius is van zo’n 1200 kilometer en ik niet binnen 15 minuten de accu vol heb sla ik over. Regelmatig rijd ik ritten van 2000/2500 kilometer en dan wil ik niet als een Hans Lul wachten omdat m’n accu niet vol is. Onnodig maak je een lange reis daarmee traag en vervelend.
postzegel zegt
@vonklausenburg: “regelmatig” is dat maandelijks of één a twee keer per jaar op vakantie? Voor die ene vakantierit per jaar hoor ik nog te veel mensen roepen dat ze dáárom een actieradius van 1000 km willen, terwijl de Benzine Focus ook krap aan 600 km ver komt. Elke 2 uur pauzeren is op vakantie toch geen kwelling?
vonklausenburg zegt
@postzegel: Meermaals per jaar. Daarnaast wil ik de reis zo vlot mogelijk doen. 1600 kilometer op 1 dag is een vereiste.
crusader zegt
@vonklausenburg: dus als je gemiddeld 120 km/u rijdt dan rij jij ruim 14u op een dag…lekker verantwoord…professionele chauffeurs zijn verplicht 11uren rusttijden te nemen per 24uren maar jij rijdt 14u op 1 etmaal…of je moet met 2 chauffeurs zijn…
vonklausenburg zegt
@crusader: Wat knap dat je mij en de situatie qua reizen kent!
vonklausenburg zegt
@postzegel: Overigens haalt mijn S400 gewoon de 900 kilometer op 1 tank met zeer vlot rijden. 1200 als ik voorzichtig doe. Vind ik toch een fijne waarde.
hollandbest zegt
@vonklausenburg: Waterstof…
simonferrari zegt
Brandstofkosten voor diesel € 78 per maand? Dit lijkt me veel te laag. Halverwege de eerste week van de maand heb ik dat er al uit…
Tijd voor elektrisch ;)
focusrs1 zegt
@simonferrari: hetzelfde gaat voor benzine op €113 per maand.. met een Fiat panda misschien want als je een fatsoenlijke auto rijdt zit je al snel op het dubbele
mzonneveld zegt
@simonferrari: Ik zie alleen nog niet helemaal hoe de elektrische auto een alternatief is voor de elektrische auto…
timh zegt
@simonferrari: lees je even in over de term ‘gemiddelde’ jij zit kennelijk boven het gemiddelde, een ander er onder.
simonferrari zegt
@timh: Zo ver was ik ook nog…
Mijn punt is meer dat ik dit gemiddelde enorm laag vind voor een diesel.
baklava zegt
@simonferrari: dat hangt er natuurlijk vanaf hoeveel je rijdt. Ik rijd 1 volle tank per maand met benzine. Dus ongeveer 50 a 60 euro.
tom_hanekamp zegt
@baklava: Dat vind ik bijzonder weinig. Dat is ergens tussen de 30 en 35 liter per maand. Stel dat je 1 op 20 rijdt dan rij je dus maximaal 700 kilometer per maand. Voor mijn gevoel zit je daarmee echt wel aan de ondergrens qua kilometers.
Ik snap de verwarring van simonferrari over die gemiddelde brandstof kosten voor een diesel wel. Bij een diesel ga je toch wel uit van minimaal 30.000 km per jaar (tenslotte moet je kilometers maken om het prijsverschil eruit te halen). Als je dan bijvoorbeeld 1 op 20 rijdt dan kom ik uit op: 30.000 / 12 = 2500 km per maand, 2500 / 20 = 125 liter diesel, 125 x 1,3 = 162,50 euro per maand aan brandstof. Met het gemiddelde dat hier staat zou de “gemiddelde” persoon met een diesel nog geen 15.000 km per jaar rijden. Daaruit kan ik alleen maar concluderen dat er een heleboel mensen in een diesel rondrijden die qua kms met een benzineauto veel beter uit zouden zijn.
techniekmeneer zegt
“We weten allemaal dat het de toekomst is” ? Echt niet. Als 25% van het wagenpark in Nederland elektrisch gaat rijden hebben we al een heel groot probleem qua stroomvoorziening. Laat staan 50% of zelfs nog meer… Ik geloof meer in waterstof.
kwakmare zegt
@techniekmeneer: Lijkt me te gaan over het afstappen van de verbrandingsmotor. Waar dan vervolgens die energie vandaan komt is een andere vraag.
techniekmeneer zegt
@kwakmare: Klopt daar draait het hele verhaal ook om. Waterstof hebben ze nog niet er genoeg ontwikkeld, elektrisch hebben ze aardig onder de knie dus gaan ze daar zolang maar op voortborduren… Maar electrisch de toekomst? Nee, ik kan het mij niet voorstellen.
laptom zegt
@techniekmeneer: en je noemt jezelf techniekmeneer? Hoe efficiënt is het om waterstof te maken? Waterstof is leuk als energieopslag, maar niet voor pure gebruik in de auto.
phevtreb zegt
@laptom: waterstof als energiedrager geeft al een veel hoger rendement dan een verbrandingsmotor.
2wheeler zegt
@techniekmeneer: ik hebt het idee dat ooit 1 iemand heeft geroepen dat het energieproblemen gaat opleveren en dat iedereen daar in mee gaat. Als je van stelling A uitgaat, moet je er ook vanuit gaan dat energiewinning en voorziening ook aan het ontwikkelen zijn. Succes met je waterstofauto..
amg65 zegt
@techniekmeneer: Waterstof is de toekomst, en dat blijft het ook.
Als jij in de techniek zit, reken maar eens uit hoe inefficiënt de gehele energieketen is tov een elektrische auto. Volgens mij is er veel meer energie nodig om een km af te leggen met een waterstofauto.
hehe zegt
Jammer dat de titel niet aansluit bij het artikel. Er wordt aangegeven dat de kosten sterk aan het dalen zijn. Was leuk geweest als in het artikel dan ook de kosten over meerdere jaren naast elkaar hadden gestaan.
timh zegt
Ondanks dat ik kennelijk nog flink onder het gemiddelde zit is het toch iedere keer weer even schikken als je ziet wat een auto in de maand kost.
110 all risk verzekering
20 wegenbelasting
100 afschrijving in 15 jaar
20 onderhoud
120 brandstof
€370 totaal.
rufctr01 zegt
Vergeet niet dat de Noor ook veel meer verdient dan de Nederlander. Dus ja, of het nu voor de Noor daadwerkelijk veel duurder is dan voor de Nederlander betwijfel ik.
gregorius zegt
Leaseplan laat even zien hoe een verzekering werkt: je moet het van betalers hebben die het niet gebruiken.
Echter, om een goed beeld te krijgen: moet je eigenlijk de gebruiksdata van de diesel en benzine rijders gebruiken om dat te simuleren bij elektrische auto’s. Denk dat je dan nog wel duurder uit bent.
Dat gezegd hebbende: mik een iets grotere batterij in een beetje knappe PlugIn hybride (zodat ik ook echt 80km op 1 lading kan rijden) en ik neem er een. Dagelijks verkeer rijd ik dan elektrisch en als ik iets verder moet, heb ik ten minste nog de brandstof.
karhengst zegt
@gregorius: 80 km lijkt me inderdaad een mooi streven, zeker omdat het voor de meeste mensen ook in de winter nog genoeg capaciteit over blijft.
Helaas zijn er regeringen die de (fiscaal gunstige) grens lager hebben gelegd en wordt dat als norm gehanteerd.
karhengst zegt
De belangrijkste factor is niet gemeld: over hoeveel kilometer per maand gaat het hier?
Elektrisch rijden lijkt me voor vele ritten ideaal. Maar bij 40k per jaar waarbij er vaak lange ritten bij zitten lijkt me het tijdsverlies door onderweg op te moeten laden een potentieel duur geintje wanneer er niet even mobiel gewerkt kan worden.
daniel1975 zegt
Het probleem is gebrek aan divers en vooral betaalbaar materiaal op de gebruikte markt.
m54b30 zegt
Geloof niets van die groene eco leugens, autorijden zal per saldo echt niet goedkoper gaan worden met een EV, de auto is als vanouds het melkoetje van den haag.