Tijd voor wat anders.
Nu Aston Martin net een nieuw tijdperk heeft ingeluid met de, naar AM-maatstaven, behoorlijk vooruitstrevende DB11, is het een mooi moment om eens terug te blikken op pareltjes uit het verleden. Bij klassieke Astons staan iconen als de DB4 Zagato en DB5 hoog op het lijstje, maar vlak ook deze DB3S niet uit.
Deze volbloed racer is eigenlijk een upgrade van de weinig succesvolle DB3. In tegenstelling tot wat je wellicht zou verwachten, zijn er van de DB3S 31 exemplaren gebouwd. Best nog wel een aantal dus. 11 bleven binnen het fabrieksteam, 20 stuks werden verkocht aan privateers.
In 1953 werd de auto gepresenteerd. Le Mans liep dat jaar niet helemaal soepel voor het Britse merk, maar in andere races was de prachtige DB3S een stuk succesvoller. 1954 was een minder jaar, maar in 1955 pakte de racer weer enkele fraaie overwinningen. Daarna kon de DB3S niet meer aanhaken bij de concurrentie en dus werd het tijd om z’n vervanger, de DBR1.
Onder de kap van de DB3S ligt een 3.0 zes-in-lijn, goed voor ruim 220 pk. De auto weegt slechts 850 kg, dus dat wilde prima vooruit. Datzelfde geldt voor de waarde van deze historische racer. In 2009 ging een exemplaar onder de hamer voor zo’n 2 miljoen dollar. Een ander chassis ging in 2012 voor 3,7 miljoen USD over van eigenaar en tot slot werd in 2014 een DB3S afgehamerd op maar liefst $ 5,5 miljoen.
Afgezien van de racehistorie en de zeldzaamheid, is er natuurlijk maar één legitieme reden om zoveel geld voor een auto neer te leggen: het uiterlijk. Dat zit bij de DB3S wel snor. Zeker in het groen is dit een auto die zich kan meten met de legendarische Ferrari 250 Testa Rossa. Check de gallery en oordeel zelf.
miata93 zegt
Toen auto’s nog kunstwerken waren…
zweed zegt
@miata93: Alsof tegenwoordig de auto’s geen vloeiende lijnen hebben, kijk eens naar de Mc laren 570gt, Porsche 918 of Mazda MX-5.
mrniesoe zegt
@zweed: maar hebben die auto’s een ziel?
nvercouteren zegt
@mrniesoe: nog niet
zweed zegt
@mrniesoe: Nee, over 20 jaar vinden mensen dat pas.
papa zegt
Kan zich zeker niet meten met een 250 gto
papa zegt
@papa: ook niet met een Testa Rossa
sbmmaxx zegt
Dat zijn nog eens mooie wielen, dat is zoals het hoort bij klassiekers. Prachtig!
koen23 zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
dieselaer zegt
Real cars have curves.
Alfarobert zegt
Kunnen ze zulke mooie vormen tegenwoordig nog namaken? Dit is toch prachtig en raak je nooit op uitgekeken.Er zijn gespecialiseerde bedrijven die het nog kunnen.Fabrikanten zelf bedoel ik dus.
Hupke zegt
Lekker ding, overigens de enige aston die bentley boy James Bond ooit gereden heeft in de boeken.
sabrerator zegt
Blijft toch een schitterende wagen met een schitterende kleur, dat Chiltern Green.
Ik heb niet voor niets die kleur genomen toen ik in mijn nieuwe huis mijn keuken een ander kleurtje wilde geven. Is niet helemaal 100% uit de verf (grapje) gekomen, maar lijkt er voldoende op. Daarin heeft meteen die rondzwervende Aston Martin badge (uit de David Brown-periode) een mooi plekje gekregen. In het paneeltje onder de kookplaat.