De Porsche Cayman stond bekend als het kleine broertje van de 911. Volgens de geruchten plannen de Duitsers nu een bloedsnelle upgrade: de Cayman GT4. Zijn ze gek geworden in Stuttgart?
Ferrari en Lamborghini beschikken over aansprekende bolides met ongeveer 700 pk. Als we Motortrend moeten geloven komt Porsche met een antwoord, in de vorm van geëlektrificeerde Turbo S-varianten van de 911 en de Panamera.
Hieronder staat ook wat leuks op til, de Cayman GT4: een betaalbare, krachtige Porsche met middenmotor. Het prijskaartje? Vermoedelijk zo’n 90.000 euro, maar daar krijg je onder andere een zescilinder hybride én het PDK-systeem uit de GT3 voor terug.
In andere woorden: een 911-killer. Dat maakt de komst van een nieuwe Cayman direct een stuk onwaarschijnlijker, want hoe groot is de kans dat Porsche zijn iconische model zelf de nek om draait? Mocht Porsche er toch voor kiezen om het zichzelf behoorlijk moeilijk te maken, dan moet de Cayman GT4 in 2017 op de markt komen.
porsche928 zegt
Top, maken die bak. De Cayman en Boxter mogen wel een beter imago krijgen.
mrrallycross zegt
De persoon die dan nog een 911 koopt voor het rijgedrag is dan echt een idioot volgens mij.
paulaner zegt
@mrrallycross: Achja, status. Een Bugatti koop je ook niet voor snelle circuit tijden.
super zegt
@mrrallycross:
ja, en mensen kopen rolexen omdat het goede duikershorloges zijn…
viezefreddyw zegt
Ik zeg doen! De Cayman verdient het ook!
Zoals Wouter als eens zei met de witte Cayman R; een auto die het verdient om sneller te zijn dan hij is! In potentie beter dan de 911 qua concept..
lambo4all zegt
Áls dit waar is, wat ik me niet kan voorstellen, dan gaat de zogeheten f12 beater van een ton (lijkt mij niet mogelijk voor die prijs, zeker porsche kennende) Géén gt4 heten, gt4 is namelijk een raceserie onder de gt3 racers.
Als ik die naam zo zie krijgen we gewoon lekker een hete versie van de cayman die het de basisversie van de 991 heel moeilijk gaat maken. Niks hyperpk cayman, no way gaat echt niet gebeuren.
beiersmeisje zegt
Misschien gaan ze vervolgens de 911 hoger in de markt plaatsen.
En een 4 cylinder model onder de boxter / cayman plaatsen.
mobieler zegt
Ik zie het ook wel gebeuren. Echte 911 rijders kunnen zich dan simpel onderscheiden omdat zij wel ‘een echte’ kunnen betalen. De Cayman rijder is een nieuwe doelgroep voor wie deze auto eerst onbereikbaar was. Overigens zal die 90k wel ex bpm en btw zijn. Wordt hier dan al gauw 2 ton :-P
erwh zegt
Porsche wilde toch al in de jaren 80 zelf het 911 concept de nek omdraaien, maar werd teruggefloten door de kopers die niet van de 911 wilden afstappen? Als de kopers nu wel massaal overstappen op de Cayman (en z’n zusje) dan heeft Porsche volgens mij 30 jaar later eindelijk z’n doel bereikt.
mashell zegt
@erwh: maar waarom zou het Porsche’s wens zijn haar dure model te vervangen door een goedkoper model? De 928 als 911 opvolger was logisch, de Cayman als 911 opvolger is juist onlogisch.
robskilov zegt
Waarom zouden ze niet naast elkaar kunnen bestaan? Een Cayman met een GT3 techniek is een heel ander soort auto dan bijvoorbeeld een 911 4S, hardcore racer tegenover luxe coupe. De enige 911 die er last van zou kunnen hebben is de GT3, en ik denk dat het aantal klanten wat Porsche erbij krijgt meer is dan het aantal klanten wat dan kosten zou besparen op een GT3. Bovendien zijn die Duitsers ook niet op hun achterhoofd gevallen en ik gok dat het plannetje wel zwarte cijfers op gaat leveren.
gregorius zegt
Moeilijk maken? Gewoon meer opties geven. Het lijkt me niet dat je in dit segment express veel minder gaat uitgeven voor een Cayman, terwijl je eigenlijk een 911 wilde.
En wees nou eerlijk: op de openbare weg is het al erg lastig om het uiterste uit een 911 / Cayman R te halen. Dus hoeveel ga je nou echt merken van die Cayman GT4.
En ze zullen t bij Porsche vast wel onder controlle hebben dat een 911 GT3 (cup, whatever) nog altijd sneller zal zijn dan een Cayman GT4.
Jochempie zegt
Ik heb op AutoBild al een klein voorproefje van de Boxster/Cayman GTS bekeken… Dat zijn al echt serieuze bedreigingen voor de 911! Ik ben erg benieuwd wat zo’n GT4 dan zou doen!
rotarypowah zegt
Een Cayman (met 700pk?) als antwoord op een Aventador of F12? Klinkt niet heel logisch.
baars1992 zegt
A) Die auto moet komen en hij gaat uiteindelijk echt wel komen
B) Het wordt geen 700pk achtige auto… dat wordt de 960. De GT4 wordt een hardcore cayman met de motor en het vermogen van een 911
lithiumion zegt
Elke Porsche na 1980 is overbodig
str8six zegt
@lithiumion: Ok.
AMGS zegt
Nee nooit. Cayman = wijvenauto
joost1990_2 zegt
@AMGS: En een AMGS is een taxi…
JamesBond007 zegt
@Joost1990_2:
En Joost is anders geaard!
thoraru zegt
@JamesBond007: sprak de fanboy van daniel craig?
JamesBond007 zegt
@thoraru:
Nee de minister van shut the f* up
Joost1990_2 zegt
@JamesBond007: Over originaliteit gesproken
tupperware zegt
@Joost1990_2:
Ach, iemand die een Cayman een “wijvenauto” vindt kan je onmogelijk serieus nemen.
10 tegen 1 dat hij niet eens beschikt over een rijbewijs, mensen die het weten kunnen weten allang dat de Cayman de betere Porsche is als je een rijdersauto zoekt i.p.v. een “handtasje”.
De GT3 uitgezonderd maar dat lijkt mij duidelijk..
E34M5Touring zegt
Kan me niet voorstellen dat ie sneller wordt dan de top of the range 911. Hij zal vast sneller zijn dan een 911 Carrera S en GTS, maar sneller dan een GT3 denk ik niet. GT3 is wel een auto die vaker op een circuit te vinden is, als je daar weggeblazen wordt door een Cayman krijg je toch gefronste wenkbrauwen onder je klanten vrees ik.
super zegt
@E34M5Touring:
denk dat maar een heel klein % van 911 bezitters ooit op een circuit rijdt
E34M5Touring zegt
@super: 5 uurtjes op Spa Francochamps leert mij toch heel wat anders. Vooral de GT3 (RS) modellen. Heb er in 1 middag 7 gespot. Allen straat auto’s.
bredaas zegt
Bron? Or it didn’t happen..
lambowambo zegt
Wordt tijd ook, krijgt de Cayman eindelijk het vermogen wat hij verdient.
hans12670 zegt
nee, de 911 heeft een achterbank…om je gezin uit te leggen dat de 911 een hele goede aankoop is.
tvr1974 zegt
Relatie van mij heeft net een GT-S (zie http://www.autoblog.nl/nieuws/porsche-boxster-gts-en-cayman-gts-met-15-pk-extra-65892 ) besteld..
Ook daarmee rijdt je een 911 cabrio er al uit op de baan… de normale 911 misschien nog (net) niet… Buiten dat de auto beter in balans is , is het ook mijn inziens de mooiere van de 2. Van binnen misschien minder luxe maar als je een sportwagen koopt wil je dat dan? Hij moet overigens wel bijna 120.000 aftikken (door een paar extra’s) dus die prijs van 90 voor een GT-4 kan echt nooit kloppen…
sir_smokalot zegt
Ligt er aan welke baan: als het alleen krappe langzame bochtjes zijn wel, op een Monza-achtige baan trek je dan nog steeds een lange neus met een Elf. Maar ja, wie gaat er met een cabrio scheuren?
tupperware zegt
@sir_smokalot:
Neem eens een kijkje op een trackday of de ring, de dakloze Elise’s vliegen je om de oren..
kingdecay zegt
Het blijft grappig om te lezen hoe mensen van wie de overgrote meerderheid zelf nog nooit een Cayman, 911 of Porsche in’t algemeen heeft gereden (ikzelf, met uitzondering van ooit ‘ns een kwartiertje sturen in ’n Boxster S behoor eveneens tot die categorie) bij ieder bericht over een krachtigere of betere Cayman steeds weer diezelfde onzin ligt uit te kramen over hoe deze de 911 zou kannibaliseren en zelfs overbodig maken. Kom op, geloof je het echt?
Ik geloof direct dat de Cayman een betere stuurmansauto is dan de 911, en ik geloof direct dat mits een beetje meer power en wat tweaks aan de ophanging de Cayman zowat elke 911 zoek rijdt op een circuit, maar ik geloof ook direct dat Porsche zich daar perfect van bewust is en dat ze er bij Porsche op de hun typerende en zeer kundige wijze altijd voor zullen zorgen dat beide modellen naast elkaar kunnen blijven bestaan. Want dat is ook net het punt dat iedereen altijd uit het oog schijnt te verliezen : het zijn twee verschillende wagens met verschillende layout, verschillend karakter en zelfs verschillende doelgroep. En als er dan een Cayman-editie verschijnt die koning 911 0,2 seconden achter zich laat op een willekeurig circuit, dan kun je er donder op zeggen dat Porsche niet heel lang daarna een 911 zal uitbrengen die dat verschil weer teniet zal doen door op zijn beurt 0,14 seconden sneller te zijn dan de Cayman. En dat is dan ook alleen maar om de statistiek-nerds tevreden te houden, want het effectieve cliënteel koopt de ene dan wel de andere om hun eigen persoonlijke redenen.
deladude zegt
Ik heb sowieso liever een Cayman dan een 911. Laat staan wanneer de Cayman 400 paardjes heeft trappelen. Hoe dan ook: heb geen rij-ervaring met zowel de 991 als de Cayman. Echter, gebaseerd op wat ik zie en lees, liever een Cayman met 400pk dan een 911 met 600pk
benjiiporsche911 zegt
NEE NEE NEE NEE NEEEEEE!!
Porsche 911= voor de mannen!
Cayman en boxter= VROUWENAUTO