Door iedereen verguisd, en twee jaar geleden gelukkig afgeschaft: het bonnenquotum. Er zijn echter plannen voor een soort particuliere ‘onderpolitie’, en de Politiebond vreest dat de quota hiermee wel eens hun terugkeer kunnen maken.
Eigenlijk gebeurt het al jaren dat particuliere partijen voor gemeenten handhavende taken uitvoeren, denk maar aan parkeerbeheer, dat in handen van private partijen is. Deze nepagenten krijgen het stickertje Bijzonder Opsporings Ambtenaar (BOA) opgeplakt, en kunnen naar hartelust schrijven.
Minister Opstelten is voornemens het takenpakket van BOA’s (die geen wapens mogen dragen, en bij escalatie de echte politie in moeten roepen) per 1 januari 2014 uit te breiden, om echte agenten zich op serieuzere taken te laten concentreren. Een uitleg van de plannen kan je HIER lezen.
Deze particuliere BOA’s zullen van zichzelf al flink schrijven, maar een uitbreiding van hun taken betekent dat de politie dus minder bekeuringen uitschrijft. De vrees van de Nederlandse Politiebond (NPB) is nu dat zij, om de geldstromen niet op te laten drogen, weer met een quotom opgezadeld worden, zo laat de bond vandaag in Sp!ts optekenen.
Of deze vrees gegrond is weet alleen de minister, maar we weten wel dat de trajectcontroles (al dan niet falend) het ‘bonnengat’ aardig dichten. Al deze extra CJIB-enveloppen spekken de staatskas flink, en bovendien: als BOA’s bonnen uitschrijven, dan komen deze ook gewoon bij het totaalplaatje toch?
slowland zegt
Dan ben ik misschien een brave Hendrik hoor, maar ik rij dagelijks op de A2 tussen Amsterdam en Utrecht en ik heb nog geen enkele boete: Cruisecontrol netjes op 105 zetten doet wonderen.
Hetzelfde geldt voor parkeerboetes: Ik kan me niet herinneren dat ik er ooit één heb gehad. Ik parkeer nooit op straat; altijd in een garage, dan kan je nooit de tijd vergeten….
Zo moeilijk is het allemaal niet hoor….
BMW330Ci zegt
@slowland: I see you like to live dangerously..
wimpster zegt
@slowland: Wat goed van jou zeg. Echt een modelburger! De Nederlandse overheid mag blij zijn met mensen zoals jij die netjes ‘Ja en amen’ zeggen en zich zonder enige kritiek in hun regeltjes schikken.
vondeyck zegt
@wimpster: Nee, je moet steevast schijt hebben aan de regels en een deel van je salaris reserveren voor de staatskas wou je zeggen?
wimpster zegt
@vondeyck: Natuurlijk niet steevast, maar ik ga niet schijnheilig zitten verkondigen dat ik me netjes aan alle regeltjes hou. Dat vind ik zo’n dooddoener. Altijd kritisch blijven.
quincy zegt
@wimpster: Alle regels is wel gelijk de andere kant van het verhaal. Enige wat hij zegt is dat hij netjes de max. snelheid aanhoud op de A2 en zijn auto zo parkeert, dat een boete niet mogelijk is. Neemt niet weg dat hij daarnaast gewoon een serie moordenaar kan zijn of elk weekend wild plast…
In mijn ogen is die twee regels hanteren niet meer dan verstandig! Het is al duur genoeg allemaal en dit scheelt de eventuele (hoge) boetes die er door kunnen volgen.
lemans96 zegt
@quincy: ‘….Elke cent die men zo ophaalt, hoef ik niet met belasting af te dragen!’
Jij hebt waarschijnlijk nog nooit van het ‘rupsje nooitgenoeg’ syndroom gehoord, waar onze overheid aan lijd, gehoord?
Droom lekker verder zou ik zo zeggen…
lemans96 zegt
@lemans96: OOps, natuurlijk is dit een antwoord op @Gregorius…
gregorius zegt
@lemans96: ja en nee. Natuurlijk houdt men van geld uitgeven in de politiek. Maar vergis je niet in de hoeveelheid inkomsten aan boetes…. 1 boete per jaar kan gebeuren, meerder boetes en je bent toch stom bezig. Stel dat iedereen zo denkt…. zou toch kut zijn.
gregorius zegt
@slowland: Je hebt wel gewoon 100% gelijk. Sommige regels zijn klote, maar je kan je er makkelijk aan houden als je wil. Die A2 is frustrerend, maar het scheelt je wel geld! En om je auto krasvrij te houden in Amsterdam EN op straat willen parkeren; veel succes.
Maar goed; zolang dit soort traject controles nog steeds geld opleveren: ga maar door. Elke cent die men zo ophaalt, hoef ik niet met belasting af te dragen!
bempi zegt
@slowland:
Jij krijgt zeker subsidie om dit soort onzin te vertellen.
W115 zegt
Niks mis met de stadswacht, zolang ze maar geen wapens meekrijgen.
mashell zegt
@W115: het fenomeen stadswacht bestaat al zo lang dat die groep wel gezuiverd zijn, de degenen die ongeschikt bleken zijn nu verkeersregelaar.
awesome zegt
@mashell: Afgelopen weekend was er een ‘evenement’ in mijn woonplaats, dus veel verkeersregelaars.
Geef deze mensen een geel hesje en een portofoon, of nog mooier: zo’n oordopje, en wat voelen die gasten zich een baas…
Ik vraag me trouwens af hoe dat zit: Moet ik luisteren naar de aanwijzingen van iemand die via een particulier bedrijf het verkeer staat te regelen? Dat zou volgens mij betekenen dat iedereen kan besluiten om dit aan te trekken en op een kruispunt het verkeer te regelen (mocht je dat willen)
mashell zegt
@awesome: Ja, je moet naar deze 3e rangs wannabee agenten luisteren. Ze zijn in zekere zin officieel. Ze hebben een zelfs een soort officieel diploma (maar dat kan ook na een bedrijfsinterne training van een uurtje worden uitgereikt). Er zijn veel goede verkeersregelaars die geen problemen veroorzaken en er geen probleem mee hebben terwijl er een leuk evenement aan de gang is hun tijd op de parkeerplaats door te brengen. Maar er is ook helaas een klein groepje verkeersregelaars dat de communicatieskills en het inzicht mist en op een sadistische manier de baas speelt met een “jij mag, van mij, hier niet langs” houding. Dat er af en toe wat verkeersregelaars op een motorkap belanden is dus eigenlijk ook niet zo vreemd. Maar probeer ze zoveel mogelijk te ontwijken want als er 1 op je motorkap beland dan heb je niet alleen een deuk in je motorkap, je krijgt je een maatschappelijke shitstorm over je heen, en wordt je zwaar gestraft voor het aanrijden van een “gezagsdrager”.
r2d2 zegt
@W115: Ik weet niet waar jij woont maar hier in Rotterdam heb je geluk als er een nederlandse volzin uitkomt. Er is van alles mis met de stadswachten; het uniform (a 1700 euro per persoon, imagine, stadswachten in een maatpak, dat was ook mogelijk geweest voor dit geld), de taalbeheersing, het gebrek aan redelijkheid.
Daarom zal dit experiment met de BOAs ook niet goed uitpakken. Autoriteit die krijg je niet, die verdien je. En als je niet in staat bent om met mensen te communiceren en regels uit te leggen, dan is het moeilijk verdienen.
Simpson zegt
Ja jongens, dan had je maar meer moeten consumeren, toen onze premier dat zei. We zullen uitgeknepen worden tot de laatste cent! :)
Kunnen we misschien een maandje burgerlijke gehoorzaamheid afspreken? Ik ben wel eens benieuwd wat voor rare sprongen er dan gemaakt gaan worden.
barchetta zegt
‘BOA? Jaja. Ik vertrouw het niet en bel nu de politie. U mag dan een badge hebben, dat zegt niks.’ Dan zijn ze vast snel klaar met dit soort ongein.
gregorius zegt
Blijft toch een gek idee dat een particulier bedrijf, met winstoogmerk, wordt ingehuurd door de staat om ‘overtredende’ mensen op te sporen.
De staat neemt dus voor lief dat er door deze inefficiënte oplossing geld op moet worden gehaald. Ik kan er nog steeds niet bij met mijn hoofd.
reistje zegt
@gregorius: Ik zat al te denken hoe werkt dat dan met de boetes?
Die moeten dan toch alsnog gewoon naar de politie? En zouden hun een bedrag per boete krijgen of wat.
gregorius zegt
@reistje: Er is vast iemand hier die de ins & outs weet, maar ik mag hopen dat ze niet betaald krijgen per boete van de overheid.
Ik hoop dat ze ‘een bepaald gebied’ krijgen om te controleren en dat aan de hand van het aantal parkeerplaatsen in dit gebied er een ‘redelijke’ hoeveelheid boetes worden afgesproken. Onder grens en boven grens.
Met een beetje mazzel zal er ook nog wat worden afgesproken over de hoeveelheid klachten en aanvechtingen (is dat NL ?); als dit onder een bepaald percentage blijft, zal er misschien een bonus zijn.
Binnen zo’n boete bedrijf zullen er zeker targets voor de uitschrijvende loonslaaf. Onofficieel dan waarschijnlijk.
Aquios zegt
@reistje: De boetes gaan allemaal naar het CJIB. De particuliere Boa’s worden gewoon betaald door de gemeente als zijnde ingehuurd personeel.
reistje zegt
Particuliere stadspolitie knulletjes, ik kijk er enorm op neer.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik vind dat er in Nederland vrij veel “redelijke” agenten zijn die je geen boete geven om een stomme kleine overtreding die niemand kwaad doet.
En bij stadswachten heb ik eerder de gedachte, die schrijven ALLEEN over kleine kansloze overtredingen boetes uit en lopen mensen te pesten en dan voelen ze zich cool.
Want bij serieuze zaken/problemen word de echte politie wel ingezet.
Sorry hoor maar ik heb er geen respect voor.
midasracer zegt
Wat? Nog dommere mensen dan politieambtenaren? Bestaan die dan? Laatst een aanvaring gehad met 2 agenten die me aanhielden ivm mijn kentekenplaatsticker. Wat een dom geouwehoer. Ze wisten niet eens het verschil tussen een oliekoeler en een radiator. En dan komen er nog dommere mensen bonnetjes uitdelen? Dat wordt nog druk met bezwaren schrijven.
alfista zegt
die 6 miljard moet toch ergens vandaan komen he, van de heilige koe komt er jaarlijks al 13 miljard binnen via accijnzen op brandstof, opcenten, BTW, etc. Eerst de oldtimerscene nog eens extra genaaid, nu nogmaals meer boetes en dan die eikels van Robeco 33 miljoen meegeven om niets te doen…Fijn land is dit!!!!
Sciurida zegt
@alfista: Zo jammer inderdaad, want snijden in de overheid kan echt niet hoor…. KUCH CJIB hoofdkantoor KUCH
kaasboerin zegt
Ik heb er geen ene tijfus van gemerkt, dat die ‘quota’ afgeschaft is 2 jaar terug……..
Sciurida zegt
Wacht even… Hoezo zijn er private bedrijfjes in Nederland die boetes mogen uitschrijven? Hoezo slikken we dat? Geen wonder dat een paar vrienden van me de laatste tijd achterlijke bekeuringen krijgen voor het door het centrum fietsen terwijl er helemaal niemand loopt, en ook al zou dat wel zo zijn; er vallen natuurlijk dagelijks doden in het centrum van Tilburg door fietsers… Dat slaat toch nergens op? Waarom accepteren we dit?
Wat gebeurd er dan als ik gewoon doorfiets? Geldt dat als vluchten?
Aquios zegt
@Sciurida: Er zijn geen private bedrijfjes die boetes uitdelen. Het zijn Boa’s die ingehuurd worden door de gemeente. Op dat moment zijn ze dus in dienst van de gemeente en zijn het dus ook gemeenteambtenaren. Dus de gemeente schrijft de boetes uit. Niet de particuliere bedrijven.
Aquios zegt
Toch altijd jammer dat er zoveel mensen zijn die niet nadenken over waarom de Boa’s op straat lopen. Deze personen zijn er ter ondersteuning van politietaken en ter handhaving van o.a. gemeenteregelgeving (Apv) en tal van andere wetgevingen. Als er geen Boa’s zouden zijn zouden er dus veel meer agenten op deze klussen gezet moeten worden waardoor er een zwaar tekort zal zijn aan agenten voor andere klussen.
Voor de mensen die zo’n grote mond hebben over Boa’s, deze zou ik willen adviseren om eens te vragen of je met zo’n Boa mee mag lopen in een grote stad. Misschien dat je dan ook eens wat respect op kan brengen voor het werk dat ze doen. Denk aan het feit dat deze mensen aan dezelfde gevaren (drugsdealers en gebruikers, agressie, wapens) worden bloodgesteld als agenten maar dan zonder de geweldsmiddelen die agenten hebben. Zonder deze mensen zou de stad ook een stuk minder plezierig zijn om in te wonen of in rond te lopen.
In elk werk zijn er goede en slechte personen. Daar ontkom je helaas niet aan, maar alle Boa’s over 1 kam scheren zoals hier gedaan wordt is wel heel jammer.
Mijn respect krijgen deze mensen in ieder geval wel.
bempi zegt
@Aquios:
Die boa’s zijn dus overbodig. Ze stralen amper autoriteit uit en zijn gewoon goedkope arbeidskrachten zonder gedegen opleiding. Ik ken tal van vrienden die de opleiding tot agent hebben gevolgd en uiteindelijk ander werk zijn gaan zoeken, omdat ze alleen maar achter het bureau zaten te niksen, terwijl ze de taken van boa’s makkelijk kunnen overnemen. Maar ja dat kost de overheid weer teveel geld.
Aquios zegt
@bempi: Jammer dat je er zo over denkt. Zeker omdat je blijkbaar niet weet dat er voor een Boa vrij strenge eisen gesteld worden. Waaronder allereerst een opleiding tot Boa. Vervolgens een jaarlijkse herhalingsopleiding. Dan ook nog de zogenaamde jaarlijkse cursus geweldsinstructie. Dus onopgeleid zijn ze niet hoor.
Maar goed, het is nou eenmaal moeilijker om een negatief beeld om te leiden naar een positief beeld dan andersom.
lemans96 zegt
@Aquios: Deze BOA’s worden puur en alleen ingezet om inderdaad het bonnenquotum omhoog te trekken. Ik heb ze nog nooit iets anders zien doen dan normale burgers met lullige boetes te frustreren.
Aquios zegt
@lemans96: Weer zo’n statement zonder onderbouwing. Dus omdat jij het niet ziet is het ook zo. Ik zeg wederom, vraag eens een keer of je met een Boa mee mag lopen. Je zal merken dat er heel wat meer bij de baan hoort als alleen boetes uitdelen.
desjonnies zegt
Verschil van mentaliteit en waarom de Hermandad hier te lande niet populair is :
Sta verkeerd voorgesorteerd, zet mijn richtingaanwijzer aan en verander van vak; wordt er overigens netjes tussengelaten
De politiewagen die drie auto’s achter me staat, houdt me staande en geeft me een proces-verbaal.
Heb exact hetzelfde in Hamburg (Duitsland), -wat een oen ben ik he- ; Politiewagen stopt, seint met zijn lichten en laat me ertussen.
U kunt hopelijk begrijpen voor welke Politie ik het meeste respect heb.
JanC zegt
@desjonnies: Stel je nu voor dat je een Duits kenteken gehad had in je eerste scenario… Lijkt me stug dat je dan een boete had gekregen.
Sciurida zegt
@JanC: Onzin, de Nederlandse politie heeft nou eenmaal de reputatie graag boetes uit te schrijven, dat is nou eenmaal zo, en ik vind het heel makkelijk om dan te zeggen: “ja dan moet je je maar aan de regeltjes houden”, dit voorbeeld van desjonnies geeft aan dat het soms echt te achterlijk voor woorden is. Regels omdat…. regels, daar komt het uiteindelijk op neer, de ‘disciplinaire’ achtergrond van boetes is jaren geleden ergens verdwenen, tegenwoordig is het gewoon een rinkelende kassa in Leeuwarden.
JanC zegt
@Sciurida: Nooit gehad over regels zijn regels. Als buitenlander kom je sneller met iets weg.
lemans96 zegt
@JanC: ‘…Als buitenlander kom je sneller met iets weg.’
Dat klopt als een zwerende vinger. En dat geld zeker niet alleen voor auto’s met een duits kenteken. Er zijn voorbeelden te over waar onze exotische ‘aanwinsten’ met de meest trieste strafjes wegkomen bij zware overtredingen/misdrijven waar hollanders een paar jaar de bak voor indraaien.
lemans96 zegt
@desjonnies: Zeer tekenend voor de (top)mentaliteit van de duitse hermandad was het feit dat ze niet toestonden dat een commercieel bedrijf de verwerking en uitdeling van verkeersboetes op zich zou nemen. Iets wat onze fijne bestuurders er hier nu wel keihard doorheen willen jassen…