BMW designs is dezer dagen niet meer wat het ooit geweest is. Maakt de Neue Klasse BMW opnieuw groots?
Verandering is vaak goed, maar niet altijd. Dat zien we ook aan de geschiedenis van de mensheid. Na de bloei van het Romeinse Rijk kwamen de middeleeuwen. Na een periode van vrijheid komt er nu steeds meer beperking, surveillance en betutteling. Er wordt zelfs -oh gruwel- gesproken over het invoeren van een snelheidslimiet op de Autobahn. En zo kwam er ook na een periode met fabeltastisch mooie BMW’s in de jaren 80 en jaren 90, decennia van gek gevormde Bimmers.
Toegegeven, in de laatste 20 jaar zijn er nog wel wat mooie BMW’s geweest, zoals de F1x. Maar er zijn ook wat Medusa’s geweest, zoals de E65, X4 en X6. Het lijkt ook steeds erger te worden, gezien de XM, nieuwe 5 en nieuwe 7. Eigenlijk is het bizar. Waar andere merken hopeloos hun best doen ‘herkenbare’ designcues te creëren die synoniem staan voor dat merk, doet BMW het tegenovergestelde. De dubbele koplampen, de nieren, de proporties, de Hofmeister; alles wat een BMW decennialang een BMW maakte, moet om welke reden dan ook van tafel. Weg met ons!
Er zijn veel BMW fans die het met lede ogen aanzien en die hopen op een revival van het ‘oude’ BMW. Sommigen zeggen dat de nieuwe designs gemaakt zijn voor de Aziatische markt. Doch ook daar zijn er fans die juist graag teruggaan naar het oude. Dat blijkt wel uit deze studie voor een nieuwe M3 op basis van de Neue Klasse platformstructuur. Deze komt namelijk uit Zuid-Korea.
Het is een project van Ihn Lee, student aan de Korea National University of Arts. Hij hoopt overduidelijk dat de E30 terugkomt in een nieuwe doch herkenbare vorm. De voorbumper is duidelijk modern BMW M. Maar de koplampen, proporties, box flares en de vorm van de ramen zijn overduidelijk referenties naar de goede oude originele M3. De wielen zijn alleen veel groter. Leuke detail is het BMW logo op flank over het ventilatierooster heen. Een beetje Z4 E85esque.
Voor de extra punten is Ihn Lee nog even de extra mile gegaan door ook een virtueel schaalmodel, een cabrio en een shooting brake vorm te geven. Niet alleen goede smaak maar ook vlijtig dus, deze jongeman. Hoop jij ook op een BMW-revival? Of vind jij de nieuwe BMW 7-Serie wel mooi? Laat het weten, in de comments!
pier zegt
Zou toch wat zijn als BMW een moderne interpretatie van de E30 zou presenteren, net zoals die fantastische R5 E-tech.
fiscaal zegt
Inderdaad zou fantastisch zijn! Hoop ook op moderne interpretatie van bijv Alfa bertone.
heckblende zegt
Sommigen willen vooruit
Anderen willen achteruit
baf07 zegt
Ik wil het liefst achter de voorruit
baf07 zegt
Ik wil het liefst achter de voorruit
baf07 zegt
Ik wil het liefst achter de voorruit
Dakhaas zegt
Volgens mij wil jij het liefst achter de voorruit.
Oopelkadet zegt
Ik vind die nieuwe R5 helemaal niets, en het gaat ook iets worden. Vele te groot, hoekig. EIgenlijk zijn alle nieuwe autos lelijk, allemaal rijdende schuurdeuren gemaakt naar EU normen.
P zegt
Hier in de buurt rijdt er nog iemand rond met een E39 520d. Opzich niets speciaals maar de auto is perfect onderhouden en volledig origineel.
Het blijft een plaatje.
RiKe zegt
Het lijkt er wel op alsof ze deze versie hebben ontworpen met LEGO blokjes en dan de naden hebben weggewerkt
lekkerlinksrijden zegt
Dit is een M2 met Alfa kont
HZW zegt
Ja, de achterkant minder goed gelukt, die wijkt te veel af van de voorkant design richting.
cdlop01 zegt
Neue klasse is geen retrodesign….. . De neue klasse is een nieuwe design richting voor Bmw en hard nodig. Veel zal afhangen van uitvoering, afwerking materiaalgebruik en daar is elke nieuwe Bmw een forse stap terug helaas, dus ben bepaald niet optimistisch.
sollie1984 zegt
Er is niets mis met de afwerking of materiaalgebruik van de moderne BMW’s, zowel bij de F- en G-series niet. Sterker nog, het zit steviger in elkaar dan die van de concurrenten.
cdlop01 zegt
Was het maar waar.
tenaci zegt
Die groene shooting brake is wel echt heel gaaf. Wielen een inchje kleiner en dan banden met iets meer wang en hij is perfect. BMW biedt de man een baan!
HZW zegt
Ik vind dit wel heel gaaf, ben altijd een BMW M3 E30 fan geweest, al heeft BMW destijds de spatborden vorm van de Audi quattro afgekeken.
Er Staat een BMW M3 E30 te koop in Nederland :
https://www.autowereld.nl/bmw/m3/e30-coupe-40359730/details.html
citroen55 zegt
Retro is inspiratieloos, alsof er niets nieuws te tekenen is, tevens ongestructureerd t.o.v. het overige portfolio, zie Reno. Design is door de elektrificatie meer dan ooit een sleutel thema voor de toekomst van een merk. De getoonde ideeën zijn leuk en aardig, maar niet markt conform. En ja, het gaat om de cijfers en als die goed zijn, dan bevestigt dat de ingeslagen weg.
verdebosco zegt
BMW is vooral de laatste jaren heel recalcitrant gaan ontwerpen. Alles overboord wat zo’n beetje in het DNA zit. Jaap noemt het al. Terwijl M1, M3 E30, Z1, Z8, E46, i3 of i8 een van de vele voorbeelden van ‘mooi’ zijn bij BMW. Retro, normaal of futuristisch. het past allemaal.
Nu wordt zo’n beetje alles stukgegooid en alleen onder luid protest soms weer enigszins hersteld. Zoals de grote bevertanden op de 3/4-serie of de monstergrilles op de 7/X7. Beide niet hersteld overigens.
Maar, ik verdenk toch de Chinezen. Zeker ook intern bij BMW, die steeds meer te vertellen krijgen en hun wansmaak doordrukken. De macht van Chinezen groeit intern bij veel bedrijven die Europees zijn. Logisch als je kijkt naar economische groei. Maar helaas voor betere vormgeving. Smaak is in China wel ontwikkeld in de keuken, maar niet voor producten.
HZW zegt
https://www.carscoops.com/2024/11/neue-klasse-inspired-e30-m3-is-our-dream-beemer/