Rijden op waterstof is een milieuvriendelijk alternatief, maar niet per se heel erg sexy. Misschien wordt waterstof met deze Defender-kloon echter wél sexy.
Het wordt al jaren gezien als een van de grote beloftes binnen de autowereld: waterstof. De milieuvoordelen van een elektrische auto, met het snelle tanken van een benzine- en dieselauto. Wie nu op waterstof wil rijden, heeft echter niet bijzonder veel keuze. Er is de Hyundai Nexo, een crossover met een WLTP van 665 kilometer en de Toyota Mirai. Van die Mirai komt er een tweede generatie, deze sedan krijgt een actieradius van zo’n 650 kilometer.
Mogelijk komt daar de komende jaren een derde auto bij. Ineos en Hyundai hebben namelijk de handen ineen geslagen, om samen waterstof meer aan de man te gaan krijgen. Eerstgenoemde is een Brits chemiebedrijf dat we ook kennen van de Grenadier. Een SUV die erg veel lijkt op de oude Defender. De twee bedrijven Hyundai en Ineos schrijven in een gezamenlijk persbericht dat ze samen willen kijken naar de productie en verkoop van waterstof.
Een ander onderdeel van die overeenkomst heeft met de Grenadier te maken. De twee partijen willen namelijk bekijken of ze de waterstofaandrijflijn uit de Nexo in die Grenadier kunnen proppen. De Nexo heeft alleen voorwielaandrijving, maar in het persbericht benadrukt Ineos dat ze ook aan ‘demanding 4×4 owners‘ denken. Mocht die Grenadier dus waterstof krijgen, dan wordt het een vierwielaandrijver.
En dat zou goed nieuws zijn voor waterstof. Deze vorm van elektrische auto’s heeft immers al een imagodreun opgelopen door die immens lelijke eerste generatie Mirai. Als zoiets cools als een old school Defender dan op waterstof rijdt, zien we hopelijk dat waterstof rijden eindelijk een beetje sexy wordt. Zeker als Ineos het Mercedes Formule 1-team overneemt en Hamilton in een Grenadier stopt.
Overigens zijn er wel een paar opmerkingen te bedenken. Ten eerste die actieradius van 665 kilometer. Ga er maar vanuit dat de Grenadier die niet heeft, tenzij ze er een grotere waterstoftank in stoppen dan ze bij de Nexo doen. Die Nexo is immers ontworpen om zo aerodynamisch mogelijk te zijn, terwijl de Defender zo aerodynamisch is als een distributiecentrum. Daarnaast is het nog maar de vraag of JLR niet nog een rechtszaak uit de hoed tovert, om de productie van de Grenadier tegen te gaan. Het derde punt is de overeenkomst; ze gebruiken nu nog woorden als ‘verkennen’. We moeten dan nog afwachten wat hiervan terecht komt, al zijn we op dit moment zeker niet tegen de komst van een Grenadier op waterstof.
hiostu zegt
Waterstof mileuvriendelijk… Daar zijn we nog een lange weg van verwijderd. Zo inefficiënt om te produceren, zeker op grote schaal.
superhans zegt
Ik meen dat Ineos een chemiebedrijf is dat waterstof als restproduct produceert. Hun keuze voor waterstof is daarom volstrekt logisch.
flutterby zegt
Waterstof is lang niet zo milieu vriendelijk als een BEV en zeker niet zo makkelijk te vullen als benzine of diesel. Zelfs LPG tanken brengt veel minder complicaties met zich mee.
Geweldig techniek, maar zeker niet het gouden ei.
macz46 zegt
@flutterby: dat was elektriciteit ook niet in 1897, gun het wat tijd….
nissanfairladyz zegt
Hoe kun je dan met minder energie waterstof of welke gas op druk brengen? Dat zijn letterlijk de limieten der natuur. Je moet natuurwetten breken, wil je voor niks gassen op druk brengen. :) Wat denk jezelf.
Natuurkunde zit waterstof enorm in de weg, voor elektrische auto’s niet. Batterijen kunnen nog veel beter worden.
Een gas op druk brengen, kun je NIET efficiënter doen.
flutterby zegt
@nissanfairladyz: de grootste stap in waterstof efficiëncy zou zijn om lokaal te produceren. Hierdoor hoeft het minder lang op deuk gehouden worden en kost de transport nauwelijks energie.
Echter met zulke kabels naar het tankstation is de investering in een snellaadstation een factor 5 tot 10 voordeliger dan waterstof maken, opslaan en tanken.
flutterby zegt
@macz46: elektriciteit is een transportmiddel van energie terwijl waterstof een opslag is. Je kan beide niet met elkaar vergelijken.
katoenboer zegt
@flutterby: maar alle elektrische auto’s rijden nu ook niet bepaald milieuvriendelijk rond…
flutterby zegt
@katoenboer: klopt, snel in de trein en anders maar het beste ervan maken (BEV).
raoufff zegt
Als het dan toch moet dan graag aanlengen met Karvan Cévitam Grenadine siroop.
moveyourmind zegt
Blijf het apart vinden dat ze met zo’n overduidelijke kopie van de Defender weg kunnen komen.
superhans zegt
Had liever gezien dan Landrover een auto als deze had gebouwd (ICE dan) en de nieuwe “Defender” als Freelander had neergezet. Zonder hardcore offroader is Landrover m.i. vervallen tot handtasjesmerk.
ibssr zegt
Een auto 68 jaar produceren en op het moment dat de echte Defender niet meer wordt geproduceerd een patent op het ontwerp van de originele Defender proberen te krijgen, zodat niemand met het karakteristieke lijnenspel aan de haal kon gaan. Dat mislukte. Ook toen Ineos de in huis ontworpen Grenadier presenteerde was dat voor Land Rover weer een reden om naar het Britse hooggerechtshof te stappen en Ineos aan te klagen voor het gebruik van het iconische ontwerp. Het verloor de zaak echter opnieuw, waardoor Ineos vrij was en is om de Grenadier definitief te gaan bouwen. Jaguar Land Rover wil dat Audi, Lamborghini, Porsche en Volkswagen geen SUV’s meer verkopen in de VS, omdat VAG patentinbreuk Terrain Response-technologie zou plegen. JLR is volledig de weg kwijt. De laatste stuiptrekkingen voordat ze worden opgeslokt. Ze zouden meer focus moeten hebben op het bouwen van een echte opvolger van de Defender en op de kwaliteit van hun premium producten. Ineos bouwt vanaf ultimo 2021 de echte opvolger van de Defender en betrouwbaarheid is hun top prioriteit.
cappie zegt
Hondenhok.