Dit is net even wat bijzonderder!
Net als bij auto’s valt het op dat je bij Japanse motorfietsen vaak net even wat meer performance en no nonsense techniek krijgt, dan bij de Europese of Amerikaanse tegenstrevers.
Natuurlijk zijn er motorfietsen van Europese makelij die nog sneller zijn, maar die zijn bijna zonder uitzondering erg prijzig. Een S1000RR, Panigale of 1000 F4 zijn aanzienlijk prijziger dan hun Japanse concurrenten. Dan wordt de nadruk gelegd op heritage, geluid en design. Maar wat krijg je als je nu het beste van twee werelden met elkaar combineert?
Welnu, dan heb je een fiets zoals deze Bimota Tesi H2. Bimota is een Italiaans merk dat in 1973 werd opgericht. Bimota zag in de jaren ’70 en ’80 dat veel van de motorblokken van Japanse motorfietsen uitstekend waren, maar dat er veel te winnen viel bij het frame. Het merk kende een bescheiden aantal succesjes, maar wist niet te overleven. Het merk maakte onder leiding van Scientology malloten bizarre motorfietsen (onder andere voor de eveneens doodenge Tom Cruise), maar in 2017 werd de fabriek gesloten.
Gelukkig is Bimota weer helemaal terug! Ze hebben niet zelf een doorstart gemaakt, maar het merk is overgenomen door Kawasaki. Het resultaat is bijzonder en typisch voor Bimota: een bijzonder chassis met veel carbon en naafbesturing. De motor is een bijzondere, ditmaal van Kawasaki origine. De viercilinder is namelijk voorzien van een mechanische compressor en afkomstig van de Ninja H2.
Hoeveel vermogen de watergekoelde motor levert in de Tesi H2, is niet bekend. Standaard is het blok goed voor 206 pk en 129 Nm, maar het blok is eenvoudig te kietelen naar vermogens beginnend met een 3… Prijzen zijn nog niet gecommuniceerd, maar verwacht niet te veel wisselgeld als je 50.000 euro achterlaat.
Jantje_555 zegt
welkom op motorblog?
sr20det zegt
@Jantje_555: goeie zeg
supercarrera zegt
@jantje_555: Wen er maar aan, we worden de auto uitgepest en dit is de nieuwe betaalbare spielerei ;-)
bottles zegt
@Jantje_555: Zeikerd
kenner zegt
@Jantje_555: 1) klikt op het artikel, 2) scrollt naar beneden, 3) klikt op reageren , 4) typt tekst. Bespaar je zelf de moeite voortaan ajb
JanJansen zegt
@Jantje_555: wordt dit een standaard eerste comment?
Jantje_555 zegt
@janjansen: hangt er vanaf wie eerst reageert.
KEV9 zegt
@Jantje_555: maak je borst maar nat…. straks is het Formule1 seizoen voorbij…maanden lang geen verstappen nieuws….
dromedaris zegt
@soulmaster: toch alvast een lichtpunt in deze donkere dagen
racerx zegt
@Jantje_555: niet klikken is een optie, doe ik ook niet bij 90% van het EV nieuws…
jeroenwz zegt
Wat een beest. Volgens mij moet je over een gigantische zelfbeheersing beschikken om hier veilig mee te kunnen rijden…
allesmetturbo zegt
Lekker hoor. Setje akra’s zou m afmaken
schobbejak zegt
Gave techniek, uniek uiterlijk. Altijd goed.
bennyblisto zegt
Wat is naafbesturing?
bennyblisto zegt
@bennyblisto: ah ik zie het al bij de plaatjes.. Zijn hier grote voordelen van voor een motor?
nikilaudaferrari zegt
@bennyblisto: Voor zover ik weet is het grote voordeel dat de voortrein blijft veren onder het remmen. Een klassieke voorvork van een motorfiets bestaat uit binnen en buiten poten waar een demper en een veer in zit (telescoop voorvork). Dit is een lichte en eenvoudige constructie, maar heeft als nadeel dat het vervormd onder rem krachten waardoor de verende werking afneemt. Bij alternatieve voorwiel ophangingen zoals deze, maar bijvoorbeeld ook zoals die op een BMW GS of K zit heb je dit niet en kun je (in theorie) harder en langer doorremmen in een bocht.
Nadeel is het gewicht van de constructie, de vaak mindere stuuruitslag en de complexiteit. Maar het allergrootste nadeel is het stuurgevoel – je moet echt even wennen als je er echt mee gaat boenderen omdat het “afstandelijker” aan voelt.
tjorque zegt
@bennyblisto: ongetwijfeld wel/niet (schrappen wat het best bij je mening past) ?
Ik denk dat vooral een hoge complexiteit en dito kosten dit systeem de das om doet.
cazzo046 zegt
@bennyblisto: beetje l’ art pour l’ art, maar wel gaaf.
jagftype zegt
Heel gaaf, en lijkt me bizar om te rijden!
caspart zegt
Mooi dat Bimoto nog in ons midden is!!
okdoei zegt
Wel een dikke designfout in dat ding. Ze zijn de uitsparingen in het zadel, voor de enorme ballen die je nodig hebt om hierop te durven rijden, vergeten.
rietdekker zegt
Alleen jammer van die H2 erin verwerkt. Een machine zoals deze verdient op zijn minst een unieke naam
woudloper zegt
Ik vind die motor artikeltjes best kunnen.
stefanham zegt
Onlangs mijn hobby Subaru verkocht en daarvoor in de plaats een GSX1100 gekocht. Lekker goedkoop en iedere keer weer een attractie om op te rijden. En oja, het sleutelt ook een stukje makkelijker.
racerx zegt
@stefanham: groot gelijk, je moet tegenwoordig aardig krom staan voor een leuke auto ernaast.
kapitein zegt
@stefanham: Same here. Een lekker goedkoop hok gekocht voor de echte barre dagen en verder zo veel mogelijk op de motor. Elke rit weer met een big smile voor een fractie van het geld.
autogeak zegt
Ik zie niet hoe een Panigale rijder hier jaloers van zou worden. Panigale ziet er vele malen beter uit, heeft meer vermogen en waarschijnlijk veel meer technologie aan boort.
JanJansen zegt
@autogeak: met een eenvoudige mapping heeft de Bimota ruim 300pk. Hij is dan niet meer Euro4 maar ach, who cares.
De voorwiel ophanging is daarnaast een juweeltje.
Maar ja ik zou inderdaad de fiets naar een coachbuilder brengen om de proporties in balans te brengen.
berrybentley zegt
Leuk artikel??
xytras zegt
Bimota malle motorfietsen^^!?
Bimota was zowat de Lamborghini van de motorwereld, qua exclusiviteit iig, maar ze waren ook wel meestal van niveau als het op sturen aankwam.
Voor de motor speelden ze idd leentjesbuur bij de andere merken.
De 1ste Tesi kwam trouwens alweer bijna 30 jaar geleden uit, ik herinner me nog goed hoe maf ik die besturing vond, zag er wel wat lomp uit.
Dutchdriftking zegt
Mooie brommer! Wel even de montage voor de kentekenplaat en die lelijke uitlaat vervangen.
dave130r zegt
Laat maar lekker komen hoor dat motorfiets nieuws, je bent petrolhead of niet!
supertjeduc zegt
Mooi beetje gek merk , hoop dat Kawasaki dat een beetje in stand houdt
Dat blok past wel bij een beetje gek , lekker openschroeven dan denken mensen dat er een straaljager voorbij rijdt ( denk dat die minder herrie maakt
Heb die snelle versie wel eens op een dyno gezien daar kreeg je kriebels van in je lijf
mr3108 zegt
Ducati dealer Moto Puro te Nuenen vandaag failliet verklaard. Zonde!
OT: mooie machine! Hoop dat het gaat slagen
rhellema zegt
Maar man man man wat istie ongelofelijk lelijk zeg!!
theladystig zegt
Gave motor, ik mis alleen de proporties.
En sorry, ik als Panigale eigenaresse wordt hier niet jaloers van.
Ik zou er echter wel graag een ritje op maken.
kennone zegt
Nou, ik denk als je een ducati 1299 Panigale R Final edition bezit, je voor niemand jaloers hoeft te zijn, ook niet als die andere een stuk sneller is! Dikke 200PK uit een 90° V twin en wel een mooi design,, meer heb je toch niet meer nodig in je motor leven??
racerx zegt
Meh, ik vind ‘m niet heel erg geslaagd. Zeker de 1 op 1 overgenomen uitlaat is redelijk dissonant.
karaya zegt
Die SB2 hadden wij vroeger in consignatie in de zaak staan. Super compact en fantastisch mooi afgewerkt. Echt een waanzinnig mooie motor,
sudbina zegt
Toch vind ik de oude Tesi 3D wel een stuk gaver qua frame design.
https://de.m.wikipedia.org/wiki/Bimota_Tesi#/media/Datei%3ABimota_Tesi_3D_Concept.jpg
Wel mooi dat Bimota toch zo voortleeft. Het was toch wel altijd het beste van het beste in motorland (fuckups zoals de Manta daargelaten).
Als ze nog zelfstandig waren geweest zou de Tesi 4D ongetwijfeld op Panigale techniek zijn gestoeld, maar nu is het dus een Kawa blok geworden; jammer dat ze t niet de Tesi 1K noemen in Bimota naamgevings traditie.
Ow en die uitlaat is wel echt Bimota onwaardig.
jerudo zegt
@sudbina: met die uitlaat lijkt het wel heel erg op een Bimota Mantra vind ik, net een reïncarnatie. Nu weet je ook meteen wat ik vind van dit ontwerp.
editorinchief zegt
> Natuurlijk zijn er motorfietsen van Europese makelij die nog sneller zijn, maar die zijn bijna zonder uitzondering erg prijzig. Een S1000RR, Panigale of 1000 F4 zijn aanzienlijk prijziger dan hun Japanse concurrenten. Dan wordt de nadruk gelegd op heritage, geluid en design. Maar wat krijg je als je nu het beste van twee werelden met elkaar combineert?
Als de Europese superbikes met hun superieure performance, heritage, geluid en design te duur zijn, dan maar een Bimota van 50K?
> Bimota zag in de jaren ’70 en ’80 dat veel van de motorblokken van Japanse motorfietsen uitstekend waren, maar dat er veel te winnen viel bij het frame.
Bimota gebruikte vaak Ducati-blokken, en soms ook van BMW of HD.