Dit is nog eens techniek waar je wat aan hebt. De FuelPod2 maakt het namelijk mogelijk thuis je eigen milieuvriendelijke biobrandstof zelf te maken. Je kan het apparaat daarbij gewoon kwijt in de garage. Per keer kan de FuelPod2 ongeveer 50 liter brandstof produceren dus de gemiddelde tank kan je bijna in één keer vullen. Wel moet je flink van frituren houden om over genoeg grondstoffen te beschikken.
De enige grondstof die je namelijk nodig hebt, is gebruikte olie uit de keuken. Dus als je veel bakt, braadt en frituurt dan is dat niet alleen lekker maar rijd je ook nog eens milieuvriendelijk. De brandstof die eruit komt, kan gewoon in een normale dieselauto gegooid worden zonder verdere aanpassingen. Ook de prestaties blijven hetzelfde.
Het apparaat wordt aangedreven door een kompressor dus je moet nog wel een aantal euro’s aftikken aan de energieleverancier. De FuelPod2 zelf is in Engeland te koop voor 2056 pond wat neerkomt op 2700 euro. Dat is dus een prima optie voor de gemiddelde dieselaar. (via Gizmodo)
floryn zegt
voor alle snackbars…
Fiskmas zegt
Haha super vet :D lekker bij de plaatselijke patatkraam om die olie vragen, in je apperaatje gooie en hopsa!
best prijzig maar het is dan wel gefilterd enzo nadat je het erin doet?
top idee in ieder geval.
Leon zegt
Goed idee, zo kunnen bijvoorbeeld snackbars hun overgebleven frituurvet milieu vriendelijk kwijt. Die zouden dat kunnen verkopen aan mensen met zo’n ding of zulk iets.
vjp zegt
en hoelang duurt het dan eer het 50 liter heeft geproduceerd?
Stefan zegt
Bij ons de pattatzaak gaan er echt 3 dozen vet per dag doorheen.. kan je aardig op dieselen !
323ti zegt
Waarom kan ongebruikt vet niet dan?
Iemand een idee?
Rogier M20B27 zegt
Was een tijdje terug ook in Chop-Shop
Zag er wel heel simpel uit, alleen over de levensduur van je motor word(t)?
niet gesproken.
Kan me zo voorstellen dat dit niet echt bevordelijk is.
Fabriccio zegt
Het is nu zo dat je moet betalen voor het laten komen ophalen van het oude vet, dus als iemand naar mij toe zou komen van mag ik het meenemen, graag zelfs!! , want het scheelt je toch weer ong 500 euro per jaar.
Mvg Fabriccio (Eigenaar pizzaria)
Axel zegt
Het nadeel is alleen dat je voor de wet strafbaar bent. Je rijdt dan met een brandstof waar geen accijnsen over betaald zijn. Dit schijnt helaas niet te mogen.
bartholomeo zegt
@ axel: het is dus verboden om een middel te vinden dat je motor op water rijd, want daar worden geen accijnzen op gehoffen ?
Frank deH zegt
Betaal je over frituurvet dan geen accijns?
RaZZle zegt
Komen ze dalijk weer op de proppen met die snacktax :P
hubert zegt
klopt helaas.
Als je (brand)stof gebruikt om een vervoermiddel er op te laten rijden, ben je accijnsplichtig. Dus zomaar voor 30ct/liter sla-olie bij de Aldi halen en in je auto gooien mag helaas niet.
Joost zegt
@ bartholomeo: als je het zelf “uitvindt” dan zal dit strafbaar zijn ja.
Wat jij waarschijnlijk bedoelt is dat een auto die loopt op waterSTOF.
Ik ga er vanuit dat als je dit bij de pomp tankt, er gewoon accijns over betaald wordt.
Daarnaast ken ik ook weinig winkels die waterstof verkopen zoals ze frituurvet verkopen ;)
@ Frank deH: nee :) accijns betaal je in NL over alcoholische dranken, brandstoffen en tabaksproducten
jakob_147 zegt
in een van de laatste afleveringen van fifth gear hebben ze het er ook over ;)
Klassiekerrally zegt
Je mag ook niet tegen de kerk piesen. Zijn er al gevallen bekend dat personen een boete hebben gekregen voor -in wezen- milieuvriendelijk(er) rijden?
Patrick zegt
@bartholomeo : inderdaad, op autobrandstoffen dient accijns betaald te worden, rijden op zelfgemaakte brandstof is enkel toegelaten als je voldoet aan de accijnswetgeving.
Kevski Style zegt
Zo’n grote aankoop hoef je niet te doen. Koffiefilters, wat stevig staaldraad en een grote jerry is alles wat je nodig hebt, samen met veel tijd. Heb wel eens testjes gedaan en het rijdt verder prima. De brandstof is zelfs schoner dan diesel uit de pomp (dus beter voor je motor), en het ruikt erg lekker als je langs komt rijden. Het duurt alleen veel te lang voor je een tank vol hebt. Een jerry van 25 liter ben je dagen mee bezig.
In dat opzicht zal dit beter werken, maar is de filtrering denk ik slechter….
GeenOnzinMaarFeiten zegt
@323ti
Het omzettingsproces is uiteraard ook voor “nieuwe” olie te gebruiken. Dit is zelfs beter aangezien het resultaat zuiverder zal zijn dan bij gebruikte olie.
Echter zitten er een aantal nadelen aan het gebruik van “niewe” olie:
1) Het kost geld, waar gebruikte olie vaak gratis of voor weinig afgehaald kan worden bij een eettent ofzo… Hier komt bij dat er nog accijns over betaald moeten worden. En aangezien je de kosten van de FuelPod2 al hebt wordt het financiel gezien steeds minder interressant om neiuwe olie te gebruiken.
2) Het direct gebruiken van “nieuwe” olie voor brandstof productie zorgt voor een sterke vraag naar plantaardige olie die anders voor voedselproductie gebruikt zou worden.
Met als gevolg sterk stijgende voedselprijzen en in het ergste geval een voedsel tekort. Tevens is het natuurlijk een grotere belasting voor het milieu doordat er meer gecultiveerde grond nodig is (ten koste van…) en de extra logistiek en exploitatie is milieutechnisch natuurlijk ook erg inefficient.
3) Plantaardige olie is wel overal te koop echter meestal alleen in erg kleine verpakkingen gericht op voedselmarkt (denk aan literflessen in de supermarkt). Deze vorm van verpakking is natuurlijk erg inefficient, dus niet ideaal voor het …….
@Axel
Onjuist.
Biodiesel gebruiken is niet illegaal! Geen accijns betalen over je gebruikte biodiesel DAT is illegaal. Netzo als alle andere vormen van belastingontduiking.
Bij gebruik van biodiesel ben je verplicht de gebruikte hoeveelheden op te geven aan de overhied waarna je er accijns over moet betalen.
(Vandaar ook dat gratis/goedkope gebruikte olie eigenlijk de enige interessante optie is, zie bovenaan)
@vjp
Een batch duurt ongeveer 12 uur.
JR zegt
Officieel mag je idd niet dit soort brandstof gebruiken zonder accijns te betalen, maar in Duitsland kun je exact deze zelfde soort brandstof kopen aan bepaalde pompen, dus ik vermoed het erg lastig zal zijn om te bewijzen dat je bijvoorbeeld daar NIET hebt getankt.
Een meer industriele look en manier kun je vinden bij http://www.biodys.com (NL bedrijf) Werkt op dezelfde manier.
Frank deH zegt
En mijn eigen biodiesel/gas. Ik bewaar al jaren lang mijn eigen stront. Dus als ik het goed begrijp mag ik daar mijn auto niet op laten rijden. Da’s mooi shit dan….
Zoef zegt
Volgens mij is er een gedoogbeleid ten aanzien van accijnzen op biobrandstoffen?
Yellomello zegt
raar hoor, de roverheid dwingt ons (bijna) om lelijke priussen te rijden maar als je echt milieuvriendelijk wilt rijden ben je weer crimineel bezig…
Patrick zegt
Yellomello: is afgewerkte slaolie verbranden werkelijk goed voor het milieu?
Accijnzen ontduiken is strafbaar, op biodiesel rijden niet, tenzij jij over andere informatie beschikt uiteraard.
Snuf zegt
@Kevski,
Helaas is biodiesel helemaal niet beter maar juist slechter voor je motor. Vervuiling van je leidingen, filters, smeerolie en injectoren is vele malen sterker dan met gereguleerde standaard diesel. Ook aantasting van kunststof afdichtingen ligt op de loer. Uiteindelijk ben je duurder uit en het milieu spaar je er helaas ook niet mee (naast het eerder genoemde nadeel van voedsel concurrentie)..
Chip zegt
@ Mensen die zeiken over accijnzen
Ik wist toevallig nog van mijn theorie examen dat de douane je brandstof kan controleren. Maar denk je serieus dat zoiets ook maar één keer in je leven gebeurd? Die agenten hebben wel wat beters te doen hoop ik (demonstreren?).
Patrick zegt
@Chip: ik ben al door de douane gecontroleerd op mijn brandstof. Dus het gebeurt zeker één keer in mijn leven…………….hoera, ik heb een leven!!!
Frank deH zegt
@ Chip
Al 2x, alleen omdat ik met lpg onderweg ben nemen ze geen monster.
JPM zegt
Dit is natuurlijk leuk maar absoluut geen optie voor de toekomst.
ro zegt
@zelf is in Engeland
is zelfs in Engeland lijkt me beter:D
JP West zegt
Vet vreten en lekker scheuren. Klinkt aantrekkelijk. Ik krijg opeens het idee dat Duitsers dit al jaren weten :D Morgen maar een paar blokken Remia V-Power smeltvet en een paar lekkere berelullen in de frietpan. Eens kijken of de hightech CDI commonrail inspuitmotor met geregelde roetfiltratie er tegen kan. Ikke wel met een paar berelullen pindasaus!
CSL zegt
Leuke ding voor de mcdonalds!
Patrick zegt
CSL toch, Mc Donalds verkoopt zijn afgewerkte olie reeds, verpakt in patat.
Davidov zegt
Das een mooie uitvinding, vraag me af of de fabrikant er winst mee gaat maken.
LOL @ JP West
Kevski Style zegt
@ Snuf:
Waar baseer je dat op? Dat verhaal over kunststof heb ik persoonlijk getest, omdat ik daar zelf ook bang voor was, maar er kwam geen meetbaar resultaat naar boven toe. De vervuiling waar je het over hebt is neem ik aan vet? Andere vervuiling is een kwestie van beter filteren. daarom had ik het ook over koffiefilters. Als het schoon genoeg is om te drinken is het schoon genoeg om in een auto te gooien. Die vetaanslaag kun je goed tegen gaan door de olie te verwarmen, waardoor het vloeibaarder wordt. Enige nadeel wat eraan zit is dat je een auto niet te lang stil moet laten staan. Dan gaat het dichtslibben. Het lijkt op sludge (koelvloeistof en olie bij elkaar)
Overigens, voor de mensen die het zich afvragen: Bijmengen gaat ook prima….
Luis Petinga zegt
Weer zo’n kul apparaat. Je kunt gewoon in elke tank biodiesel maken. Olie van 60’C er in, methanol en natriumhydroxide (gootsteenontstopper), rondpompen en een nacht laten staan. Glycerine op de bodem, biodiesel on top.
En als je dan toch wat kant en klaars wil, voor nog geen 1000 euro kun je bij Biodys al een C300 kit kopen.
Luis Petinga zegt
@snuf
Je hutselt twee dingen door elkaar: biodiesel en PPO.
Biodiesel reinigt juist heel goed. Wel tast het sommige rubbers aan, maar daar is viton voor.
PPO (puur plantaardige olie) kan als er nog teveel fosfolipiden in zitten verslijming van je motor opleveren en die olie is ook een stuk smeriger.
Biodiesel is juist heel geraffineerd: ontdaan van fosfolipiden, geneutraliseerd, omgeesterd en daardoor lichter van viscositeit.
Het is wat onvriendelijk voor pakkingen maar daar merk je in de praktijk niets van.
Snuf zegt
@ Kevski @ Luis
Als ik even samenvat: het tast dus je rubbers aan en is onvriendelijk voor pakkingen. Dan zitten we wat dat betreft op een lijn.
Probleem met biodiesel (omge-esterd tot FAME) en zeker voor PPO is divers: het stolt bij lage temperaturen eerder dan normale diesel, het vervuilt de injectoren eerder, laat ze ook minder nauwkeurig werken door de hogere viscositeit. Daarnaast komt het ook in de motorolie terecht (zoals elke brandstof, diesel of benzine). Groot verschil is echter dat de normale diesel en benzine er snel weer uit dampen zodra de motor(olie) op bedrijfstemperatuur is. Biodiesel echter heeft een veel lagere dampspanning en blijft in de motorolie waardaar de viscositeit daalt en hiermee de essentiele werking van de olie vermindert. Op langere termijn oxideert de biodiesel en daarmee tevens de motorolie en verdikt juist weer de olie. Ook gaat biodiesel niet goed samen met de toevoegingen aan de motorolie die overmatige slijtage moeten verminderen.
Luis Petinga zegt
Snuf
Biodiesel krijgt additieven voor flow-point verlaging zoals ook diesel (anti-vlok) dat krijgt en anti-oxidanten in de vorm van b.v. synthetische vitamine E.
Van oxidatie of stollen is dus geen sprake. De oxidatiestabiltieit en flowpoint norm is zelfs vastgelegd in de EN14214 specificatie.
Die olieproblematiek betekent in de praktijk helemaal niets. In tegenstelling tot de theorie bleken bussen in Canada juist veel minder vaak olie te hoeven verversen.
Allemaal olie-lobby argumenten :)
Pietje zegt
@GeenOnzinMaarFeiten: belastingontduiken mag niet en is verboden, belastingONTWIJKEN, daarintegen wel ;) klein verschilletje.
Over biodiesel gesproken, in dit artikel zeggen ze:
“Het is de bedoeling dat in de gehele Europese Unie geen accijns meer wordt geheven op biobrandstoffen, zoals slaolie, koolzaadolie of gebruikt frituurvet.”
http://www.autovisie.nl/expertise/lezersvragen/archief/slaolie/index.xml
Henny59 zegt
Ik heb een auto op diesel, voormalig grijs kenteken. Dus wel duur uit nu, maar een fijne auto. Fiat Doblo Cargo. Vijf jaar oud. Wat wordt er gedaan als de motor wordt omgebouwd voor andere brandstof dan diesel? Plantaardige oliën zijn dikker, maar je kunt ze blijkbaar ook verdunnen.
Voorlopig neem ik maar een afwachtende houding in. Ik wil mijn auto niet verknoeien met afgekeurd vet van de smaakpolitie.
Eefje zegt
Je kan het ook aan de professionals overlaten.. KIA laat in Mali olie uit noten van de Jatropha planten persen, hier wordt biodiesel van gemaakt, dat binnen Mali wordt verkocht. Goed voor de ontwikkeling en goed voor het klimaat! En je auto gaat er niet van kapot..
Dirk zegt
Prachtig machientje…….zelf heb ik met mijn vorige wagen ,een peugeot 206 sw zo een kleine 90.000km op zelfgebrouwen biodiesel rondgereden
Ik had een goede afspraak met een containerparkwachter die me op gepaste tijden een hoeveelheid gebruikte frituurolie ter beschikking stelde waaruit ik dmv van verestering mijn eigen biodiesel brouwde.
Eens je het gepaste recept onder de knie hebt en niet bang bent om even je handen te gebruiken is het perfect doenbaar zelf aan de slag te gaan.
Arno zegt
@Dirk: Waar maak jij je biodiesel momenteel mee en op welke wijze? Zelf verstook ik 200 liter per week, dus kan wel wat besparen lijkt me zo?
kees1968 zegt
Ik rij nu bijna 1000 kilometer op zelfgemaakt biodiesel en er is geen verschil te vinden. Weliswaar maak ik het met een andere installatie dan hier beschreven. Maar ik neem aan dat het principe hetzelfde is. GreenGenie Biodiesel is deze machine. Volgens mij moet er ook ergens een site van zijn.