Een pickup op basis van een model dat bij ons in 1988 auto van het jaar werd, dat dan weer wel.
Onlangs werd een hele rits aan economische sancties tegen Iran geschrapt, wat vooral voor Renault en Peugeot goed nieuws is. Zij gingen beide een joint venture aan met de Iraanse autobouwer Iran Khodro. Je weet wel, van die auto speciaal voor vrouwen. Zo worden onder andere de Dacia/Renault Logan en de Peugeot 206 en 207 door de Iraanse fabriek gebouwd, maar ook de stokoude 405 wordt er nog steeds in elkaar geschroefd. En dan niet die gave Dakar-winnende coupé, maar de door Pininfarina getekende sedan.
Voor de economische sancties ingingen werden de onderdelen gewoon door Renault en Peugeot aangeleverd, sinds 2012 moet Iran Khodro haar onderdelen ergens anders vandaan halen. Dat lukt wel, al staan de verkopen onder druk en verdienen Peugeot en Renault er zelf niets meer aan. Met het opheffen van die sancties kan Iran Khodro haar onderdelen gewoon weer in Frankrijk bestellen.
Of het toeval is dat juist nu de Iran Khodro Arisun wordt gepresenteerd? Geen idee. Wat we wel weten is dat het een Peugeot 405 is met een ander frontje, die in heuse Ozzie-style tot Ute werd omgetoverd. Onder de kap een al bijna even antieke atmosferische 1.7 met 86 Perzische volbloeden onder de kap. Laat je het blokje op CNG lopen, dan ontsnappen er zomaar 13 hengsten. Waarom ze zich in Iran laten afschepen met dit opgewarmde lijk? Omdat de Iran Khodro Bardo, die deze Arisun vervangt, is gebasseerd op de Hillman Hunter, een Britse middenklasser uit -jawel- 1966…
richman zegt
Ik dacht dat alleen China aan kopiëren deed…
Dizono zegt
@richman: heeft niets met kopieëren te maken, Peugeot heeft simpelweg de rechten verkocht van de 405. Deze wordt dus met instemming van Peugeot gemaakt.
richman zegt
@dizono: ik had het wel over de fiat strada…
Dizono zegt
@richman: Oja, die heeft ook een laadbak en twee deuren. Scherp!
timoonus zegt
@richman: moet je goed hard knijpen met de ogen om hier een strada in te zien…. -_-
mercedesclk350 zegt
Dit is precies wat ze willen, ’t is goedkoop, er past veel in, je kun er lekker mee raggen want het kost toch geen fluit.
ej20g zegt
Stiekem ziet ding gekke karretje er voor een pickup budgetmobiel niet eens zo slecht uit. You get what you see.
alfablog zegt
Leuk artikeltje weer!
robert110 zegt
Nou, als je daar de vrouwen niet wild mee krijgt, dan weet ik het ook niet meer.
thomcarspotter zegt
Hebben!!
Nee, maar zonder grappen, als dit ding niet al te veel kost is het gewoon een “goed” vervoersmiddel voor iemand die geen neuk geeft om auto’s en die veel spulletjes mee wilt nemen. Strak design wel, kost da?
mintbirdie zegt
Mooi voor een raket installatie, of een 30 tal RPG s
jrsmoke zegt
@mintbirdie: Iran, niet Irak.
carmasterr zegt
@jrsmoke:
Ideaal voor het vervoeren van zwaar water en uranium dus.
Dutchdriftking zegt
Ik denk dat dit juist een goede auto is voor de doelgroep. Goedkoop, simpele techniek, en wat er niet op zit kan niet stuk.
paganizonda760nc zegt
Een ander kleurtje, 15” – 16” velgen eronder en je hebt een kek wagentje onder je bips waarmee je een boel schaapjes mee kan vervoeren. Helemaal top dus.
Pallas zegt
Cool ding op een gekke manier. Je kunt in Iran geloof ik ook nog Xantia’s kopen.
moveyourmind zegt
@Pallas: Hij heeft dan ook iets wat weinig andere moderne auto’s hebben: gele koplampen!
Net als vroeger alle Franse auto’s hadden, zo ontzettend mooi!
Pallas zegt
@moveyourmind: Te gek, valt pas op nu jij het zegt.
danone zegt
Foto 7, voor als de 86 Perzische volbloeden je niet genoeg snelheid bieden; ruimte voor twee kneiter grote NOS flessen;).
888natan zegt
Incl ‘selfmade bomb’
fconderkantlat zegt
@888natan: ik heb ergens een voorgevoel dat je nog geen 20 herfsten jong ben, op de luzac college met alleen autochtone klasgenoten zit?
888natan zegt
@arashrsf: ach man, neem mij nou eens niet zo serieus. Azijnpisser. Je hebt inderdaad gelijk Luzac College in Alkmaar! Inmiddels 23 jaar. Voor voorspellen is het een 7tje waard.
Jipp zegt
@888natan: 23 jaar en op het luzac, gevalletje kansloos dus.
888natan zegt
@jipp: je kan het van meerdere kanten bekijken he jippie. Ik ben al 3 jaar aan het studeren aan de UvA. Ik had mijn P in het eerste jaar, dat zegt genoeg.
Thomasio zegt
@888natan: Wow gast, ik ben drie keer in mijn leven ‘blijven zitten’ (groep 5, tweede klas en eerste jaar HBO), maar zelfs ik zit met mijn 23 jaar nu in mijn vierde jaar HBO, Wat heb jij gedaan? Gestopt met school en veel later pas weer begonnen?
888natan zegt
@Thomasio: je vindt dit lekker he, het ‘negatief’ lezen van mijn bericht? Ik ga nu mijn 4de jaar in aan de UvA. Denk je dat mijn ouders dat goed vonden als ik 4 jaar harde chilling neerzetten en nu pas ga studeren/ of nog steeds op het luzac zit? Neen, mijn ouders zijn niet zo als de andere ‘luzac oudertjes’.Ze hebben alles gegeven dat ik naar het luzac kon, en daar blijf ik ze voor bedanken.
str8six zegt
@888natan: “4 jaar harde chilling neerzetten” *proest*
888natan zegt
@str8six: kwam de snot uit je neus? ‘Ik zet nu harde chillin’, join me at st.maarten no stress bro’.
jpoers zegt
Sorry, waarom moeten wij tegen al die muesli-bakken aankijken en mag daar nog oude veel verbruikende techniek worden toegepast??
Orichy zegt
@jpoers: Iets met Europese regelgeving, die men in Iran niet kent en aan het millieu hebben ze gedacht, er kan veel in één keer mee. Nee, ze hebben inderdaad aan het millieu gedacht en toen gezegd, wat kan ons het schelen, in Europa doen ze al hun best voor ons.
Nu kunnen wij hiermee door rijden en zij laten de Europeanen de techniek uitontwikkelen, zodat zij dat later daar ook goedkoop uit kunnen brengen.
Wie is er nu slim, of dom?
Maar dat krijg je wel als je voorop wil lopen in Europa, voor de peanuts die het scheelt op de klimaatverandering, omdat die al eeuwenlang aan de gang is en gewoon doorgaat. Terwijl wij denken daar invloed op te kunnen uitvoeren, wat ik best arrogant vind, van de mensheid in het geheel. Denken dat je invloed hebt, op de evolutie van het geheel, not dus!
Maar het is goed voor de sier, meer ook niet.
OT: Erg leuk die Peug weer eens in een nieuw jasje terug te zien.
humpyourdog zegt
@jpoers: nou, een 1.7 met 86 paardjes is nu niet iets om jaloers op te zijn…
E34M5Touring zegt
@humpyourdog: T16 of Mi16 blok er in :)
Ram-G-maN zegt
Deze hadden wat mij betreft prima mogen meedingen in het vervangen van de Gelandewagen. Verbruikt waarschijnlijk stuk minder olie. Als NAVO-land materieel kopen bij een schurkenstaat als Iran is natuurlijk hilarisch! Even zonder gekkigheid. Het volk dat verdient wel meer.
lekbak zegt
@AutomotiveDesigner: waarom verdient het volk meer?
In een land met relatief weinig snelweg heb je niks aan vermogen. Dit is goedkoop, goedkoop en simpel te repareren. Veel ruimte en een onderstel wat wel raad weet met slechte wegen waarschijnlijk. Als ik daar zou wonen zou ik het wel weten.
Sterker nog, als ik in Nederland (net zoals in de rest van de wereld) gewoon meuk achterin een pickup zou mogen gooien zonder alles in te pakken met sjorbanden en netten. Zou ik een dergelijke wagen hier zelfs wel willen rijden.
E34M5Touring zegt
Klein beetje off topic, ik kwam vandaag een Amerikaanse Peugeot 405 tegen. Met (volgens de badge op de zijkant) de 1.9 motor. Zag er wel iets anders uit dan de eurospec. Ik dacht dat Peugeot toen al weg was uit de US. Helaas geen foto kunnen schieten. Ik had nog nooit een US spec Peug gezien. Grappig dat zo’n ding gewoon nog een leven krijgt als Ute in Iran.
griffendahl zegt
@E34M5Touring: De 405 is in de US de laatste stuiptrekking van Peugeot geweest. US spec 405’s vallen op door de oversized bumpers met reflectors :)
Ik blijf een zwak houden voor de 405, vind het nog steeds wel een mooie auto. Als T16 zeker een tof collectors item.
E34M5Touring zegt
@griffendahl: Hij werd er veel minder scherp van maar het leek wel een veel grotere auto. Toch grappig dat iemand de moeite heeft gedaan zo’n ding weer naar Europa te halen. Hij zag er nog erg netjes uit moet ik zeggen. En inderdaad, als Mi16 ook prima te pruimen. Blijft jammer dat ze nooit die coupe versie van Dakar hebben gebouwd als roadcar. Auto kan die coupe lijn prima hebben vind ik.
clarkson zegt
Wat gaat dit kosten?
4244cc zegt
Leuk als project auto, v6je erin, dikke wielen en nog wat kleine dingetjes aan het uiterlijk en je hebt een prima werkpaard
thomcarspotter zegt
@4244cc: holden ute jonguh!
ThomasBol zegt
Bizar om te zien dat, ondanks de haat, er enorm veel Amerikaanse voertuigen rijden. Zelfs nog zo vers geïmporteerd dat het Amerikaanse kenteken nog bevestigd is. Het zelfde geldt overigens voor Russia.
citroenvisa zegt
Als ‘ie half zo goed rijdt als een 405 wil ik hem wel!
desjonnies zegt
Zag er net nog eentje rijden
Fantastisch mooie 405
Altijd een leuke wagen gevonden.
En er is één punt waar ze gewoon gelijk in hebben, het is een utilitair vehikel, calle kinderziektes zijn er allang uit, het gebruikt weer een slok minder dan een vergelijkbare Dodge Ram of Toyota Tundra.
En zal zijn werk net zo goed doen.
Peugeot heeft veel ervaring met pick ups:
http://p1.storage.canalblog.com/19/81/568981/86616799_o.jpg
desjonnies zegt
Iran heeft altijd auto’s geassembleerd uit andere landen en oude modellen of modellen die in Europa uitgepetoet waren
De Hillman Hunter heeft er jarenlang het straatbeeld bepaald als Paykan zo’n beetje hetzelfde als de 405 nu qua uitloop
http://www.independent.co.uk/migration_catalog/article5078172.ece/alternates/w620/paykan.jpeg
En Peugeot -best slim- zit er goed bij in Iran !
http://en.peugeotclub.eu/graphics/gallery/full/301_peugeot-pars.jpg
mrrallycross zegt
Wat een top logo!