




Wrijf de slapers nog even uit je ogen. Dit is de nieuwe Clio.
De koffiepot loopt nog een keer door hier op Autoblog HQ, terwijl we met een vergrootglas de plaatjes analyseren van de rode hatchback. De opgefriste versie van de vierde generatie Clio is in ieder geval te herkennen aan de nieuwe LED-verlichting met C-vormige dagrijverlichting en een scherper vormgegeven voorbumper.
Renault brengt vier nieuwe kleurtjes naar de Fransoos. Het gaat hier om Rouge Intense, Gris Titanium, Bleu Iron en Blanc Nacré. Verder kun je nog harder losgaan op de optielijst met nieuwe velgen, kleurtjes en uitgebreidere personalisatie mogelijkheden.
De hatchback is straks te verkrijgen met de 1.5 dCi 110 diesel en de TCe 120 benzinemotor. Beide motoren zijn gekoppeld aan een handgeschakelde zesbak. Een ander nieuwtje is het feit dat de nieuwe Clio optioneel verkrijgbaar is met een achteruitrijcamera en parkeersensoren aan de voorzijde. Ook een audiosysteem van Bose was niet eerder verkrijgbaar op een B-segmenter bij Renault. Twee andere noemenswaardige nieuwtjes: klanten kunnen kiezen uit drie verschillende navigatie- en multimediasystemen en de hatchback beschikt optioneel over een automatisch inparkeersysteem.
De nieuwe Renault Clio is vanaf deze zomer te bestellen en na de zomer zullen de eerste leveringen plaatsvinden. Prijzen worden in een later stadium bekendgemaakt.
Ik vind hem maar matig, veel te groot imo
@jasbelle: Te groot? Op de Twingo na is dit het kleinste wat ze te bieden hebben.
@berlinetta:
Die zag ik donderdag naast een first-gen Scenic staan, dan is een Twingo ineens zo klein niet meer.
@berlinetta: klopt, maar als je kijkt hoeveel groter hij is in vergelijking met de vorige generaties, kan je niet meer echt spreken van een lekkere hot hatch ofzo. Vind ik overigens met de meeste hatchbacks tegenwoordig. De Peugeot 208 daarentegen vind ik de lekkerste hatchback van dit moment.
@jasbelle: Het probleem is juist dat elke auto groter wordt gedurende de jaren. Niet alleen bij Renault met dus de Clio en de Twingo. Wat dacht je van de Mini’s van tegenwoordig? Over groot gesproken… De hatchbacks van Peugeot zijn ook aanzienlijk gegroeid in de afgelopen jaren.
En dat geldt overigens niet alleen voor de hatchbacks, maar voor elke segment.
@berlinetta: Renault Twizy??
@jasbelle: koop je een twingo
Leuk dat er nu ook een 110 pk ingelepeld wordt. Kon ie mijns inziens wel gebruiken. Blijft qua design een van de leukere stadswagens. Enkel jammer van de kwaliteit van de plastics binnenin. Ook erg krasgevoelig vooral. Maar als je daar mee kan leven is het echt wel een goed product.
Ik heb wijzigingen gevonden in de voor- en achterbumper. Verder hebben de achterlichten iets strakkere LED-lijntjes gekregen (niet bij de estate), is de dagrijverlichting van de grille naar de koplamp verplaatst en heeft die koplamp nu ook ledjes voor dim- en grootlicht. Ik had eigenlijk wel iets meer verwacht, want Renault heeft nu nog steeds twee redelijk verschillende designtalen in de showroom staan.
Samen met de Fiesta vind ik dit de mooiste hatch in dit segment. Lijkt me een erg leuk autootje.
Zie maar bar weinig verschil met de oude eerlijk gezegd. Maar blijft een leuk ding.
@camber24: zucht, weer iemand die ‘vernieuwd’ niet helemaal begrijpt. Dat is om een model – dat pas een jaar of 3 oud is – even weer op te frissen met wat nieuwe designdingetjes, opties e.d. Dus andere bumpers, lampen, soms een grille e.d. Als je dat niet ziet, wat doe je dan op AB?
@stfu: zo zo, dat is aanvallend vriend! En dat allemaal op basis van een paar aannames van je. Wat is er aan de hand, was je batterij op vanochtend?
@camber24: je zegt zelf dat je geen verschillen ziet en dus de zoveelste voorspellende reactie op AB geeft bij een facelift/vernieuwing. En ik werk thuis op maandag ;)
@stfu: ik zei niet dat ik geen verschil zie, ik zei dat ik bar weinig verschil zie. Verschil zit hem in de nuance..
Het lijkt wel een trend te worden. Zo min mogelijk wijzigen met de Facelift. Zelfs na het lezen van het artikel zie ik het verschil niet met de vorige generatie.
@kilum: Audi is ooit begonnen met deze ‘magic trick’ zodat eigenaren van een pre-facelift niet het idee hadden in een ‘oude’ auto te rijden.
De eerste A4 kreeg een minimale facelift, net iets andere lampen en bumpers meer was het niet voor het oog.
@kilum: en terecht. Als een model pas een paar jaar oud is, waarom dan compleet verbouwen ? Ook niet goed voor de restwaarde.
Weinig verschil met voor de facelift, maar vind het wel een erg mooie hatchback. De Estate vind ik zeker niet mooi maar de hatchback vind ik een fraaie auto. Ziet er gewoon strak uit.
Alleen de facelift is wel erg minimaal, had meer in gezeten.
Ik zie het verschil, maar ik ben niet de doorsnee autokoper qua kennis,
Die LED verlichting icm koplampen in de nieuwe styling zijn wel een mooie verbetering!
De oude koplampen zagen eruit alsof ze al 20 jaar oud waren!
Voor de rest gewoon leuke extra opties!
Voor de dieselrijders is de 110pk versie ook wel een aanwinst denk ik, die moesten het tot op heden met 90pk doen
Leuke auto’s alleen jammer dat de ruimte intern klein is. De achterbank en kofferbak zijn ondermaats gekeken naar de buitenmaten van een clio
@peug206: uhm, kofferbak is geloof ik de grootste in zijn klasse!
@ds3thp: niet echt…. misschien van de nieuwste wel maar die het vorige model was waardeloos. Te veel hoeken, waardoor er geen 3 kratten naast elkaar pasten. Tevens staat de bank onder een onmogelijke hoek naar achter en hetbkofferbakdeksel met het raam naar binnen.
Is het dimlicht nu ook LED? Dat is mij niet helemaal duidelijk. Hoop het wel, xenon en nu LED geeft de voorkant meer smoel imo
Eigenlijk is de Clio de Mégane geworden en de Mégane is gewoon de nieuwe Laguna, kijk maar naar de afmetingen.
Hetzelfde lot ondergaan de FORD modellen en de Opel, de Corsa was altijd Opel’s kleintje en daar zit nu de Adam onder, omdat de Corsa fors gegroeid is door de jaren heen.
Het valt me overigens wel op dat dit model en de Mégane bijzonder populaire auto’s zijn, ze ogen vlot en modern, zien er best spannend uit 1
@desjonnies: bijtelling (2012-2015) is alles. Gelukkig wordt de markt va dit jaar flink opgeschut.
@ThomasBol:
Van mij mogen ze flink wat merken “opschutten”, daar zit Renault overigens niet bij.
http://img856.imageshack.us/img856/4482/dq23.jpg
Ruimt wel lekker op.
@desjonnies: en dan vragen mensen zich wel eens af waar de grote Opels en fords van weleer zijn gebleven. Alsof de huidige mondeo nog niet groot genoeg is!
Guitig wagentje stuk leuker dan de golf.
Ot: wat fijn overal die jaguar f-pace reclames. Stuk beter dan al die andere meuk.
@redbee5: clio is concurrent polo, niet van de golf.
Zullen we die nieuwe Renault koplampen ‘Laurens LED’s’ gaan noemen? Wel mooi
Zeker een verbetering, al in het zoeken naar de verschillen. Vooral op de Estate. De hatchback ziet er van achter strak uit. Helaas moet ik nog 2,5 jaar met de mijne doen.
De Clio blijft een leuke auto, maar waarom nou dat kopieergedrag? Bijna alle autofabrikanten doen elkaar na tegenwoordig, de ene keer is het dit, de andere keer is het dat, nu is het die vorm in de voorbumper, praktisch elke autofabrikant gebruikt het. Verzin toch lekker wat origineels!
Voor de duidelijkheid, ik heb het over het designelement dat hier in het blauwe cirkeltje staat:
Licht strak getrokken. Meer is ook niet nodig daar deze er nog prima uit ziet. Sterk ontwerp!
Prima update, maar snap niet waarom er bij sommige merken allemaal tekst op de lampen moet staan. Gaat een beetje terug naar de ‘airconditiong’ stickers achterop een Micra-tijd.
@stfu: de buurman moet wel kunnen zien dat jij voor de LED optie betaalt hebt, dat geldt voor een BMW 3 serie net zo goed als voor een Rebault Clio.
Ziet er netjes uit, alleen heeft Renault een patent op lelijke sturen.
Kek karretje
Renault Sport moet dat ding is echt goed aanpakken. Beetje uitgebouwde schermen zoals de vorige RS, mooie wielen, HANDBAK, 2.0 liter atmosferisch motor terug met zo’n 230pk. Dan is ie echt af.
@thomasthomas: Atmosferisch blok kan je (helaas) wel vergeten!
De Clio RS zal denk ik als facelift straks wel standaard 220pk hebben denk ik.
Nu is dit 200pk voor de “normale” RS en 220pk voor de Trophy.
Dit schept weer wat ruimte voor verbetering en een nieuwe speciale versie.
Een beetje wat we gewend zijn van Renault. Hoe verder het model in zijn levenscyclus zit, hoe beter ze worden!!
wou eigenlijk net autoblog advies vragen voor een leuke hatchback op dit moment, maar renault heeft even de keuze zeer gemakkelijk gemaakt! sjongejonge wat ben ik blij te zien dat die 120pk een handbak krijgt. Dat was het enige punt dat ik aan het twijfelen was tussen clio en 208 (110pk handbak).
Onlangs een weekje met de Clio als huurauto gereden (1,5 dci) 90pk. Kan niet anders zeggen dan dat de auto uitstekend reed. Niet verwacht..met 90pk de 180 voor bij en die a6 3.0tdi zal wel denken hoe kan het nou dat ik niet los rij bij zo’n auto.. Lollll. Na 150km achter m gezeten te hebben moest ik naar links en hij naar rechts. Ben benieuwd naar die 110pk dci.. Als station echt leuke bak voor niet al te veel geld..
Hij verkoopt nog steeds prima, een grotere update dan dit heeft hij niet nodig. Even wat extraatjes en wat verschillen voor degenen die er wellicht al één hebben en aan iets nieuws toe zijn, klaar is Franse Kees.