Ford presenteert de nieuwe generatie van hun belangrijkste model: de F-150.
De Ford F-150 is een enorm succesnummer. Omdat iedere Amerikaan en zijn buurman er een koopt is het een van de bestverkochte auto’s ter wereld. Wat doe je met een model dat zich ruimschoots bewezen heeft? Precies, niet meer veranderen dan nodig. Het is dan ook geen verrassing dat het design geen verrassing is.
[bbmediaclip clipID=”3829849″ playout=”autoblog_yt” autoplay=”false”]
Afgaande op de zijkant zou je bijna denken dat het een facelift is, maar toch is dit wel degelijk een nieuwe generatie van de F-150. Ieder paneel is namelijk opnieuw ontwerpen. Wel staat de auto nog op hetzelfde platform.
Exterieur
Qua exterieur zijn de grootste wijzigingen aan de voorkant te vinden. Hoewel het front nog heel vertrouwd aanvoelt zijn de grille en koplampen toch compleet anders. De grille is in 11 varianten te krijgen. Van achteren is de nieuwe Ford F-150 vooral te herkennen aan de LED-achterlichten.
Interieur
De bedrijfswagen inrichting wordt gedomineerd door een nieuw 12 inch scherm. Deze is standaard op een XLT high-uitvoering of hoger. De uitvoeringen daaronder moeten het standaard met een 8 inch scherm doen. Wat verder opvalt is de uitklapbare armsteun in de middenconsole. Na het inklappen van de schakelpook kun je hier een vlakke werkruimte creëren.
Hybride
Op motorisch vlak is het grootste (en tevens enige) nieuws de komst van een hybride aandrijflijn. De combinatie van een 3.5 V6 en een elektromotor zou moeten zou deze variant de krachtigste pick-up in zijn klasse moeten maken. Hoeveel vermogen en koppel deze versie dan krijgt laat Ford echter nog niet los. Over een Raptor wordt nog met geen woord gerept, maar die volgt hopelijk nog.
Bij de tijd
Qua technologie is de nieuwe Ford F-150 ook helemaal bij de tijd. De pick-up krijgt namelijk het nieuwe ADA (Active Drive Assist)-systeem van Ford. Dit maakt hands free rijden mogelijk op bepaalde snelwegen. Een camera houdt intussen in de gaten of de bestuurder op blijft letten. Dit systeem werd onlangs ook al aangekondigd voor de Mustang Mach-E. De F-150 krijgt evenals de Mach-E ook over-the-air-updates.
Praktisch
Ford heeft ook nog tal van praktische snufjes toegevoegd. Zo heeft de F-150 nu een generator aan boord, die 2 tot 7,2 kW kan leveren. De achterklep is voorzien van een geïntegreerd liniaal, een houder voor mobiele apparaten, vakjes voor potloden en een bekerhouder.
De nieuwe Ford F-150 zal deze herfst leverbaar worden. Prijzen maakt Ford nog niet bekend.
vondick zegt
Echt een mooi ding eigenlijk wel. Ben benieuwd wat de hybride in NL zou kosten.
baf07 zegt
Jammer dat Nederland zo klein is, die wagens zijn best tof!
rikv99 zegt
@baf07: heb de afgelopen 4jaar best vaak in zo’n ding gereden en past best goed in NL hoor. In Rotterdam zijn er zelfs parkeergarages waar ze in passen.
Goed_Koopman zegt
Nog steeds met bladveren achter en weggedrag van een winkelkarretje? Doe dan maar de Dodge Ram met luchtvering rondom, die schijnt zelfs beter te rijden dan een S-klasse.
87tb zegt
@goed_koopman: Haha en dat geloof je zelf?
mennok zegt
@87tb: zeggen ze hè.. haha
Ultimora zegt
Ik heb in beiden gereden, maar de huidige 2019 F-150 doet qua rijeigenschappen weinig onder voor een DT Ram met luchtvering. Een RAM is zelfs wat straffer gedempt dan een Ford, maar dat is natuurlijk een voorkeur voor wat je fijner vindt.
sntial zegt
No nonsense achterlichten zoals veel US trucks. Daar kan Europa wat van leren. En daar stopt het ook.
redneckdarian zegt
Maakt eigenlijk bijna niet uit wat ze maken. De f150 gaat sowieso miljoenen verkopen
appeltaartislekker zegt
Hebben!
utregcity zegt
Vind hem qua uiterlijk beetje terug in de tijd gaan.
mashell zegt
Daar sluit ik me bij aan, het is nieuw maar oogt meteen gedateerd. Waarschijnlijk precies wat de klanten willen.
poes zegt
@utregcity: eens
robert110 zegt
@utregcity: De voorkant lijkt erg op de eerste generatie Super Duty’s. Dat is een ontwerp van eind jaren 90.
michaelcorleone zegt
Voor velen de benchmark in zijn klasse en zal weer succesvol zijn vooral in de US. Een hebbeding voor vele marktlui, aannemers, ZZP’ers, boeren en natuurlijk de liefhebbers in NL.
Blij dat de F-150 er nog steeds is,
reactief zegt
Als het platform hetzelfde is is het toch geen compleet nieuwe generatie, maar gewoon een facelift… ook al is elk paneel vervangen…
Geen spannend nieuw ontwerp dit, maar dat hoeft ook niet bij zo’n auto. Is gewoon de Golf van de VS.
stalensnuitje zegt
Is een Seat Leon dan ook een facelift van de Golf? Staan ook op hetzelfde platform…
robert110 zegt
Mooi klassiek ontwerp. De voorkant lijkt erg op de eerste generatie Super Duty. Ik ben benieuwd hoe die er uit zal zien in XL of XLT uitvoering.
Design_Driven zegt
Zonder chroom ziet hij er nog het beste uit maar ik sluit me bij die gene hier boven aan. Een stap terug, lijkt me niet slim zeker nu er nieuwe kapers op de kust liggen. Die start ups zullen geen grote deuk in de verkopen slaan maar wel in het imago en dat is een probleem voor de toekomst. Wil je echt iets nieuws of ga je liever terug in de tijd?
Dutchdriftking zegt
Heerlijk werkpaard. En die picknicktafel tussen de voorstoelen is natuurlijk fantastisch in de drive-in bioscoop!