







Rusty Slammington is de naam.
Ooit begon deze creatie zijn leven als een E28 5 Serie. Een destijds al enigszins gedateerde auto (want eigenlijk een stevig gefacelifte E12), maar wel met BMW’s schitterende ‘Shark Nose’. Hoewel deze roestige, lage en extreem brede auto is opgebouwd met veel origineel, maar aangepast plaatwerk, is onderhuids weinig meer van de E28 over. Dat is ook niet zo gek, want deze in sommige kringen legendarische BMW ging enkele jaren geleden in vlammen op. De gaandeweg getransformeerde en gechopte Bimmer kreeg geheel tegen de verwachting in echter nog een kans.
Mike Burrougs, de bouwer van deze creatie, begon de zoveelste reïncarnatie van zijn BMW slechts met een stapel metalen buizen. Na flink wat meten, zagen en lassen, werd daar een licht, maar sterk buizenschassis van gemaakt. De wielbasis werd flink ingekort, terwijl de spoorbreedte flink toenam. Er kwam dan ook nogal wat creatief knip en laswerk aan te pas om het roestige E28-huidje passend te krijgen.
De pushrod-wielophanging is afkomstig uit de racerij, net als de enorme 16- om 19-inch BBS-wielen. Deze komen namelijk van een Porsche 956! Toch is ook onder de kap nog steeds BMW-techniek te vinden. Het blok is namelijk een BMW S38, van origine een 3.5 l6 met 252 pk, onder ander gebruikt in de E28 M5. Dit exemplaar is opgeboord tot 3.7-liter, voorzien van dry sump-smering en andere racegoodies. Hoeveel vermogen het blok levert is niet helemaal duidelijk, maar ik vermoed dat het niks te wensen overlaat. Een iets gunstiger verbruik wellicht, want het blok lust na alle upgrades nog enkel benzine met een octaangetal van 110.
De auto was deze week te bewonderen op de H&R-stand, niet toevallig ook de leveranciers van de veren en schokdempers op deze auto, tijdens de SEMA in Las Vegas.
Met dank aan @vinox voor de tip!
Zo zie je ze ook in Helmond… En dan hoef je niet te zoeken
Ik vind hem stiekem heel gaaf
Wat heeft hij gesnoven toen hij deze auto verbouwde?
Zoek Mike’s E9 maar eens op. Dat is pas porno!
Vet! Mad Max meets DTM ofzo… ik hou niet zo van raped Beamers maar dit is weer es wat anders
@dizono: ‘octaangehalte’ is een foutief begrip. Gaan autojournalisten vaak mee in de fout. Het moet zijn: octaangetal.
(En nu bovenstaand geneuzel weer verwijderen: Edit: is gefixt).
Ik neem er nog eentje! ???
Ik doe met je mee, proost!
Ik vind dit geweldig!
Jezus wat een gaaf ding zeg!
Ha…leuk om naar te kijken….Meer niet…
@norge: dat zei mijn zwager ook altijd ?
Word ik blij van
Hij gaat alleen niet ver rijden zonder bougiekabels…
@phdg: check https://instagram.com/p/9xbX28HedM/
Ach ja, wel weer ns wat anders. Opzich eigenlijk heel gaaf.
Stevig gefacelifte e12 is niet helemaal waar. Misschien qua exterieur, maar de e28 is wel een betere auto
Good old rusty slammington.
Ik weet nog dat ik de foto’s zag van de wagen dat die uitgebrand was. De eigenaar zei erover: “i gues satan just wanted his car back.”
Ik vind de orginele Rusty overigens mooier, “orgineler” als je snapt wat ik bedoel. Deze is nu zo gemaakt met een bepaald doel.
Ik begrijp er helemaal niets van. Dat roest. Een coupe E28. Die spoiler. Maar een zes in lijn met achterwielaandrijving is altijd goed (vandaag een driftje gelegd, mijn achterbanden zijn eraan!). Maar ok, leuk idee, nog betere uitvoering!
Dan zie ik een Rauh-Welt Porsche 911 op de achtergrond. Ondanks dat ik de magie van rokende Japanners en über-brede luchtgekoelde Porsches nog niet helemaal begrijp, snap ik het bijzondere eraan.
Mijn levensvraag op dit moment is een andere. Op de SEMA staan de meest bizarre, originele en bijzondere auto’s. Waarom in godsna staat er een Audi Q5??? Een verouderde kleine SUV van Audi op grote wielen!
Zijn er serieus mensen die denken: “Ja! Op de beurs met de meest extreme en originele auto’s ga ik een stand huren om er een Audi Q5 op zetten!”
Afijn, ik neem nog een biertje. Het is weekend! ?
@gtwillem: waarschijnlijk staat die Q5 er om te laten zien dat ook voor de gemiddelde soccer mom een guitig setje veren en dempers beschikbaar is. Meer redenen kan ik ook niet bedenken.
Super dik buizenframe echt wel vakwerk en wat er omheen hangt is in mijn ogen met de juiste passie gedaan.
Een ware petrolhead
Ergens wel heel vet!
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
Vind hem wel dik!
Is inderdaad bizar dit. Waarom zou je van een oude BMW een sneeuwschuiver willen maken? Efficiënt is het niet. Met die slicks zul je er niet ver mee komen. Had dan op z’n minst een diesel gebruikt.
Echt, sommige mensen missen logica en gezond verstand gewoon…
Zo zie je maar, ook de RS6 DTM van Jon Olsson kan reïncarneren!
Zal wel lekker rijden..
Volg de eigenaar andrew_stanceworks op Instagram voor regelmatige updates over deze en zijn andere auto’s.
@coffeecup: mike_stanceworks dus…
Een vakman met de juiste tools kan wat maken. Over smaak kan je discuteren maar kwaliteit is het sowieso.
Een van de kenmerken van BmW’s uit die tijd was de motorkap die doorliep tot boven de wielkasten. Nu zit er een gewone motorkap op. Missertje
@roppp: Er zit altijd zo’n motorkap op een E28 hoor…
@griffendahl: nee hoor.
@roppp: Jawel hoor, jij bent in de war met een E12…
@roppp: get your facts straight!
De E12 (en de E6, E10, E21) had zo een motorkap over de volle breedte, de E28 (en de E9) nooit!
wat een retegeile verschijning zoals BMW autos zou moeten produceren zonder sound management en andere kloterij
@Autoblog er misschien even bij melden dat deze auto 3 of 4 jaar geleden tot op de grond toe af is gebrand bij een loodsbrand bij hem. Daarna heeft hij er dit monster van gemaakt. Voor de brand was hij (de e28) nog wel cool namelijk.
Dik mad max gevoel hierbij, heel gaaf toch wel!