Drie assen onder een G-klasse? Da’s niks nieuws man.
Bij de introductie verrasten Mercedes en party-afdeling AMG vriend en vijand met de monsterlijke G63 AMG 6×6. Een bruut van een auto, voor de plattelandsdandy met een gezonde dosis lak aan z’n omgeving. Maarre, enige tijd voor de incarnatie van die rijdende middelvinger was er al een vette G-klasse met zes kanjers van wielen.
Dat was de G500 Schultz, een auto die was bedoeld voor verkoop aan, jawel, voornamelijk Arabische klanten. Onder de kap ligt een 5-liter V8 met een vrij karige, anders kunnen we het niet omschrijven, output van 251 pk. Let wel: dit exemplaar stamt uit 1994 en is later stevig aangepakt. Helemaal origineel is-ie dus niet.
Gelukkig maakt het interieur het povere vermogen enigszins goed. Er zit een minibar in, houten panelen, een TV, twee airco’s en een telefoon. Een beetje zoals Dartz het bedoeld heeft, dus. We horen trouwens weinig meer van onze Letse vrienden. Zouden ze tot aan hun strot in de orders zitten?
Een Schultz doet tegenwoordig zo’n 100.000 euro, maar de nieuwprijs bedroeg destijds 860.000 Duitse marken.
Foto’s via Avito
tdu2zonda zegt
Doe me toch maar de 6×6 die iedereen kent (de huidige dus)!! :D
stino zegt
@tdu2zonda: mij ook, ook al ziet deze er monsterlijk uit, 251 pk zal dit beest wss pas over een paar minuten naar de 100 brengen
tdu2zonda zegt
@stino: Deze ziet er idd bruut uit, maar die 251pk zijn te weinig…of ff naar Brabus brengen haha
stino zegt
@tdu2zonda: ja of de echte 6×6 naar brabus brengen en daar die motorupgrade van hen doen die kap op de auto 5000 watt aan boxen erin leggen
Maarja voor dat geld kan je wss ook een 488 en een rs6 atb kopen
tdu2zonda zegt
@stino: Dat is idd nog het beste idee ja! 700 pk en gaan. Aan speakers in de bak had ik eigenlijk nog niet aan gedacht maar dat gaat super, beachparty’s worden zo nog leuker!
lekbak zegt
@stino: als je dit vermogen te weinig vind snap je het niet…
bjornjacobs zegt
Zal de beeldbuis in het dak verborgen zijn?
pudi zegt
Typisch zo’n geval van stijl, ik vind het niks..
moveyourmind zegt
Dat ding is waarschijnlijk niet voorruit te branden. Dan maar ff doorsparen voor the real thing. Dat is pas een monster.
clarkson zegt
Yes! Dit is lekker aso! Helemaal ieta voor mij
sydney zegt
Liever dit dan die ordinaire hoveniersbak.Tentsysteem op het dak,MC bakkie,water en extra brandstoftank en extra aircounit erin en er lekker mee door de outback avonturieren zie ik wel zitten.
moveyourmind zegt
@sydney: Avonturieren in the outback?
Wel afzien hoor met de twintigvoudig electrisch verstelbare stoelen, thuisbioscoop met Dolby 10.2 en een oversized airco waarmee je jezelf zelfs in de woestijn nog bijna in kan laten vriezen.
sydney zegt
@moveyourmind: Die rotzooi moet er natuurlijk uit.
paulloper zegt
Met dat ding trek je nog geen gladde worst van tafel. En over de pauperspeakers zal ik zwijgen.
gtwillem zegt
1994? Dan hadden ze al ver van te voren door hoe AMG de voorbumper voor de G zou ontwerpen 19 jaar later…
potjak zegt
@gtwillem: precies wat ik dacht en erg vooruitstrevende led dagrijverlichting
Author zegt
@gtwillem: We stand corrected! Thanks.
dikdraak zegt
@gtwillem: Nu is het bij een G-klasse natuurlijk ook niet zo moeilijk om er simpelweg een grille, bumper, lichtunits etc. van een nieuwer typen te schroeven.
tievdz zegt
@gtwillem: “Let wel: dit exemplaar stamt uit 1994 en is later stevig aangepakt. Helemaal origineel is-ie dus niet.”
scottishcarspotter2000 zegt
Snel zal ie idd niet zijn, maar waarschijnlijk lig je toch achterin, en dan hoef je niet in 1.2 seconden naar de 100…
maxidyne zegt
Mooi strak hemeltje…
gop1 zegt
Exterieur ziet er dik uit, perfect voor in de file, interieur is om depressief van te worden.
a3aan zegt
Tjonge wat een onoogelijk ding en dat terwijl ik de G63 6X6 nou juist zo enorm waardeer.
Lennaert zegt
8 cilinders met een inhoud van 5 liter. Waarom zijn er niet meer pk’s?!? Wat is er verkeerd gegaan!!?!
9000cse zegt
@Lennaert:
Niets is er verkeerd gegaan. In de loop van de afgelopen 20 jaar is alleen het begrip “veel” nogal veranderd. Toen was veel veel. Nu is dat veel nooit genoeg.
lekbak zegt
@lennaert: ik zou zeggen rij eens met een auto met deze motor en laat je aangenaam verassen. Soepele loop en lekker vermogen onderin. Op alle vlakken beter dan die moderne toerenmakers behalve het verbruik.
mrrallycross zegt
Doe mij dan toch maar de moderne versie
mercedesbenz63 zegt
Moest ik nou zolang wachten…
p993 zegt
Gaat natuurlijk om koppel en niet om vermogen. Wordt helaas niet vermeld. Wat een afzichtelijk interieur trouwens. Goede smaak is niet te koop blijkt maar weer eens.
philipf zegt
Interieur ziet er niet uit! Verder een coole wagen.
gerjanm zegt
Dat interieur maakt het wat mij betreft helemaal niet goed. Hier word deze auto bijna misbruikt als camper.