Een goede kleur voor een goede auto.
Voor zijn honderdste verjaardag trekt Bentley niet alle stoppen uit de kast, maar komt het juist met een door Mulliner aangepaste versie van de nieuwe Continental GT. De zogenaamde ‘Number 9 Edition’ is deels gebaseerd op een sportauto uit Bentley’s eigen geschiedenis en hij neemt dan ook enkele karaktertrekken over van deze bolide. Het resultaat mag er zijn.
Aan de vooravond van het Autosalon van Genève zien we Bentley de doeken trekken van de Number 9 Edition. De speciale Continental GT (rijtest) is in het specifiek geïnspireerd door de Blower van ‘Bentley Boy‘ Sir Henry Ralph Stanley ‘Tim’ Birkin. De beste man verscheen met zijn 4,5-liter supercharged raceauto, te zien op de foto’s, aan de start van de 24 uur van Le Mans van 1930. Mede dankzij zijn diepgroene lakkleur werd de auto een van de meer iconische vooroorlogse auto’s van het merk.
Het is dan ook geen verrassing dat Mulliner, de personaliseringsafdeling van Bentley, juist deze auto heeft uitgekozen als inspiratie voor zijn gelimiteerde Continental GT. De Number 9 Edition, waarvan slechts 100 exemplaren gemaakt zullen worden, krijgt van Bentley o.a. een bijpassende grille, 21″ tienspaaks velgen, een carbon bodykit, een bijgespijkerd interieur en kan besteld worden in Viridian groen of Beluga zwart. Als klap op de vuurpijl is ieder van de speciale edities voorzien van 18 karaats ‘organ stops’ in het dashboard. De krachtbron heeft Bentley niet aangepast, dus ook deze Continental GT heeft de 635 pk sterke W12 onder de motorkap liggen.
Bentley heeft overigens ook beeld gedeeld van de auto. De video bekijk je HIER.
Groener rijden kan ik zo wel waarderen zeg!
Wat is die Continental toch een goed gelukte auto. Zeker in deze kleur, heerlijk!
Kun je hem ook zonder die 9 in de grille krijgen en met zilvere velgen?
@mercedesbenze350cdi: krijgen niet, kopen wel
@mercedesbenze350cdi: tuurlijk, dat heet een ‘gewone’ Continental GT in het groen… Velgen van zilver wordt denk ik wel een moeilijk verhaal… lichtmetaal in lichtgrijs moet lukken…
Heeeerlluuuhk! Doe mij er maar eentje! Die 9 zou ik alleen achterwege laten maar voor de rest echt prachtig! Wat een geslaagde auto is dit ook eigenlijk alles oogt goed
Zo jammer dat Bentley nu van VAG is…
Maar zooo mooi deze Bentley
Die groene kleur staat hem geweldig
(British Racing Green?)
En dan dat donkere olijfgroene leer in het interieur I ? it
Heerlijk een genot voor het Oog
Jammer van de kunstig mesh grille, die ook nog eens zo grof is dat de 9 eruit ziet alsof die er door een kleuter met een blokkwast op geschilders is…
Terwijl het interieur juist het andere uiterste is, zoals het een Bentley betaamt fantastisch mooi uitgevoerd, zeker in deze kleurstelling, en wél met zorg afgewerkt.
De grill is hem net niet door die negen, wel een mooie hommage maar pakt niet lekker uit. Kleur is top! Maar ik zou liever voor die oude gaan, dan ben je een fijnproever in plaats van de zoveelste patser in een Bentley (maar dat vind ik).
@ghost: ?
Vrees alleen dat die, gewéééldige, oude Bentley voor Patsers onbetaalbaar is…
maar dat is misschien maar goed ook?
@wahltiroler: dat is zeker maar goed ook!
Stuurloze auto !? Rare lui die Engelsen ;)
100!?! Geen Brits maatpak maar ordinaire Duitse confectie dus.
@jaapiyo: who fkn cares?!
Vroeger werkte ik, jonge ghost op de Zuidas in Amsterdam, ook wel de snuifas genoemd. De plek waar elk lulletje rozenwater dat net de school is uitgeklapt heen gaat en daarna, net als in de wolf of Wallstreet, wordt gek gemaakt van het grote geld en je denkt dat je het mannetje bent. Terwijl jij daar loopt, in je confectiepak van de Suitsupply, tussen de business managers in hun maatpakken die lunchen bij Gustovino’s, om aldaar veels te veel te betalen voor een droge pizza en onvriendelijke bediening. Moreel van dit verhaal? Niemand die het nou echt boeit of je een maatpak draagt of in je confectiepakkie loopt met een “fake it till you make it-houding”.
@ghost: mooi verhaal wel. Ik vind de Conti GT stiekem ook erg geslaagd trouwens (de GTC nog meer), maar zoals laatst ook al bij die Chiron speciaal; ik zou ‘m altijd zelf samenstellen en snap absoluut de appeal niet van zo’n ‘beperkte oplage’ van identieke auto’s (zeker niet als het er freakin’ 100 zijn).
Een groot deel van het punt is toch dat je ‘m helemaal uniek maakt naar je eigen smaak? Waarom bieden ze anders 64.000 kleuren aan + de optie paint to sample?
@jaapiyo: beperkte oplage is eigenlijk ook wat achterhaalt idd. Ik denk dan even terug aan het verhaal van de Golf II Limited. 71 stuks van gemaakt waarvan het overgrootte deel voor directieleden en managers was. Rest van de wereld had tot op eind jaren ‘90 nooit van die 5deurs krachtpatser gehoord want beperkte oplage en speciaal. Dat mis ik tegenwoordig heel erg bij speciaaltjes. (Komt ook door internet hoor i know, maar toch).
@ghost: pcies. Speciaaltjes zijn niet speciaal genoeg meer. Kek likje verf, paar optionele goodies, that’s it.
Zo’n golf limited of Ferrari 250 GTO is een ander verhaal. Ze onderscheiden zich wezenlijk van hun familieleden. En als je in die zin een ‘exclusief clubje’ creëert, snap ik wel dat het waarde toevoegt (hoe ‘sneu’ ook), omdat menschen zeker geen eenheidsworst willen zijn, maar ook niet per se ontiegelijke individualisten. Het beste scenario is om deel uit te maken van een clubje, maar dan wel een elite clubje. Zo is van (vrijwel?) elke 250 (en 330) GTO de eigenaar bekend. Ik durf ‘m wel aan dat als het een oneoff zou zijn, zoals de Bugatti Type 57 SC Atlantique, de prijs lager zou zijn in dat geval.
Enfin, terug naar die speciaaltjes van vandaag de dag; het enige wat je hiermee bereikt is dat je de eenheidsworst onder de Conti GT kopers bent. Sta je over 30 jaar bij de cars and coffee, staan er drie van die groene exemplaren net als de jouwe te shinen. Maar al het publiek trekt als een magneet naar die diep donkerpaarse die ook is op komen dagen. Die is tenminste ‘speciaal’.
Mooi eerbetoon en fraai resultaat over t algemeen. Kritische noot, een kunststof gril is echt not done in dit prijssegment, en de platgeslagen achterlichten passen niet in het gehele plaatje.
Dat het Bentley van nu niets meer met het Bentley van toen te maken heeft, wordt nog eens dunnetjes onderstreept door de foto in de header van dit artikel…
Geef er maar 1,ziet er goed uit
Standaard Continental GT in het groen uiteraard ziet er mooier uit. Zo vind een nummer in de grill toch een beetje te veel van het goede. Enfin, groen staat wel erg elegant. Groen rijden is tof!
@appeltaartislekker: oké, dat leest niet fijn weg. Sorry.
dat ziet er zeer goed uit,maar die 9 in Grille vind ik niet mooi
He ze hebben de Exp 10 Speed 6 concept gepakt en er een 9 opgeplakt. Gaaf.
Mooi zo! Maar wel zonder 9 in t grille. En ipv groen in t interieur, bruin.
Groen leder, wanneer hebben we dat voor het laatst gezien? Enorm gave uitvoering…..