Als je een beetje handig bent, kun je het een en ander zelf aanpakken en van deze Clio met TLC een heuse Collectable van maken!
Vandaag gaan we het even hebben over de geneugten van een lichte auto. Niets is namelijk leuker dan een auto die weinig weegt. Echter, dat is vrij lastig voor marketingmanagers om te verkopen en het is voor technici vaak erg prijzig om een leuke lichte auto te bouwen. Dus auto’s zijn vaak erg zwaar. Neem Lotus als voorbeeld, dat merk zou veel populairder moeten zijn. Zeker als je ziet hoeveel enorm zware auto’s Porsche weet te verkopen.
Ook als het gaat om hatchbacks geldt: hoe lichter hoe beter. In dit geval halen we de Renault Clio Renault Sport 172 aan. Deze auto is een hoogtepuntje voor de Hot Hatch, in het algemeen en voor Renault in het bijzonder. In principe lijkt het allemaal mee te vallen. Een 0-100 km/u sprinttijd van 7,2 tellen en een top van 220 km/u. Maar vergeet niet dat ‘ie bij 220 bijna de bak uitloopt. Geen achttraps automaat met overdrives. Daarbij heb je 200 atmosferische newtonmeters die ongeveer 1.000 kilogram aan Clio moeten meesleuren.
Reactie
De reactie op het gespedaal is direct en de Clio zal direct een gat slaan met wat achter je rijdt. Dat zorgt ervoor dat jouw mondhoeken permanent naar je oren wijzen. Bij het maken van bochten zal het lage gewicht (en uitgekiende onderstel) ervoor zorgen dat je kirrende geluiden maakt. Niets is leuker dan een lichte auto op zijn staart trappen.
Dus ja, eigenlijk moeten we allemaal een Hot Hatch rijden. Het nadeel is dat ze niet dik gezaaid zijn en dat de vraagprijzen niet mals zijn. We vonden dit exemplaar op Marktplaats. Natuurlijk, de kleur is saai en het is verder geen speciale uitvoering zoals de Cup en Trophy dat wel zijn. Maar voor een groot gedeelte zijn de sensaties hetzelfde.
Clio moet TLC krijgen
Deze grijze Clio heeft 140.000 km gelopen. Voldoende dat je ermee wat plezierritjes kan maken, maar nog niet zoveel dat je een donorauto nodig hebt voor ruil-onderdelen. De vraagprijs is nu 5.750 euro. Voor het gebodene (een originele Clio) valt dat eigenlijk heel erg mee. Zeker als je kijkt wat een beetje Clio Williams tegenwoordig kost.
Is er dan een skelet in de kast of een anaconda onder het gras? Jazeker, er zijn wat puntjes waar naar gekeken moet hebben (dak lekt, alarm trekt accu leeg, bak zingt in de vijfde versnelling) en nog wat kleine dingetjes om lekker door de zomer te komen. Kortom, de auto heeft wel wat TLC nodig. Het is prijzenswaardig dat de verkoper de gebreken vermeldt, in veel gevallen kom je er pas wat later achter.
Dan is het woord nu aan u, waarde lezer! Is dit de bodem voor onverprutste Clio RS’en? Of moeten we nog even wachten? Laat het weten, in de comments! Bekijk hier de Clio-advertentie!
Loek zegt
Zonder cruise control, arme stakker… ;)
dubcars zegt
Ik dacht dat de Phase II altijd een RS 182 was, maar net als met de M135i (daarna M140i) is er dus ook eem facelift met iets minder vermogen geweest..
maxidyne zegt
@dubcars: dat is de Phase III met dubbele uitlaat in het midden. Reservewiel vervalt dan. Dit is de 172 pk versie.
rogerzz zegt
Zo dan wat een geld.
Voor 6k aankoop waar nog een andere versnellingsbak bij moet, ‘barst in voorruit’ = nieuwe voorruit, ‘airco bijvullen’ = airco kapot, want voor 50 euro bijvullen had ie vast zelf gedaan. Additioneel dus 1500 euro voor bak/montage, 500 euro voorruit, 1000 euro airco, waarschijnlijk 4 nieuwe bandjes 500 euro + nog gezeur met alarm en alles. Dus dan tik je bijna de 10k aan voor deze bak ellende. Hilarisch in mijn optiek.
michaelras zegt
Gewoon best veel geld. Maar met deze relatief bescheiden KM stand kan je er dus ook gewoon wel weer een ruime 9.000 voor vragen straks als ie ‘af’ is.
Het aanbod is niet zo heel ruim he online. Jij hebt in je hoofd dat 10k echt een belachelijke prijs is. Maar dat is het al niet meer ben ik bang.
knapzuur zegt
Mijn reken knobbel zal vandaag wel niet lekker werken maar dan mis ik alsnog 1000 euro, want er zullen nog heel veel kleine dingetjes op de rekening komen, blokjes, remmetjes inc. leiding etc. nee je gaat niet terug krijgen wat je er in stopt.
Thomas20vt zegt
@rogerzz: de achterbumper is ook niet meer zoals hij hoort te zijn. Daar hebben ze een stuk uitgezaagd om een andere einddemper onder te hangen.
golf1985 zegt
Een lichte auto met veel vermogen rijd veel leuker. Ik heb zelf 150 pk op 900 kilo en ik lach nog steeds elke keer als ik erin rijd en hem op zijn staart trap!
mpgc zegt
Hele leuke auto. Ik heb er destijds precies zo één gehad. Voor die tijd behoorlijk snel en voor Renault begrippen ook best betrouwbaar. Enige nadeel vond ik de positie van het stuur (iets te vlak).
Hubert zegt
Leuk wagentje.
Maar hoe haal je het in je hoofd om zo’n krakkemikkig na-inbouwdakje er in te schroeven.
Dat is vragen om lekkage.
escort77 zegt
@Hubert: ik heb een 1999 Clio gehad met exact zo’n dakje. Voor een nieuwe auto prima, maar als ie een jaar of 10-15 is gaat het lekken, krijg je druppels in je nek bij een vlot bochtje en tenslotte komt er ook water bij de interieurverlichting en wat sensoren. Heel irritant en lastig te fixen. Zou voor mij een showstopper zijn als ik zo’n auto als hobby auto voor erbij zou nemen.
maxidyne zegt
Jammer van het aftermarket dakje… Voor de rest een leuke basis om in te investeren denk ik. Kleine Franse hot hatches zijn op latere leeftijd vaak aardig prijzig.