De tijden van levensgevaarlijke Landwinds zijn voorbij.
Als automerk heb je niet alleen te maken met je eigen imago, maar ook met het imago van je land. Auto’s worden vaak toch onwillekeurig beoordeeld op basis van hun land van herkomst. Net als mensen dus.
Bij Chinese auto’s zou je bijvoorbeeld het vooroordeel kunnen hebben dat ze onveilig zijn. Er was namelijk ooit de beruchte Landwind X6, die een rijdende doodskist bleek te zijn. Zulke dingen kunnen lang blijven hangen in het collectieve geheugen.
Over de veiligheid van moderne Chinese auto’s hoef je echter niet ongerust te zijn. EuroNCAP heeft weer een aantal auto’s te pletter gereden en daar zat ook een Chinese auto bij: de BYD Atto 3. Dit is een elektrische cross-over (wat anders?), die ook zijn opwachting maakt in Nederland.
De BYD scoorde gewoon – zoals het heurt – vijf sterren bij de EuroNCAP-crashtest. Net als de Mercedes EQE, Mazda CX-60, BMW X1, BMW 2 Serie Active Tourer, Seat Ibiza, Seat Arona en de Volkswagen Golf, die ook aan een test werden onderworpen.
Van de tien geteste auto’s waren er maar twee die géén vijf sterren haalden. Dat waren de Citroën C5 X en de Mobilize Limo (de bovenstaande auto). Die haalden beide vier sterren. Toevallig zijn dit allebei Franse auto’s, maar de Mobilize heeft wel Chinese roots. Dat is namelijk een gerebadgede JMEV Yi. Maar goed, ook dat is geen onveilige auto, met zijn vier sterren.
Bij de vorige ronde EuroNCAP-crashtests vielen de Chinezen evenmin door de mand, want de ORA Funky Cat en de WEY Coffee 01 haalden ook de volle vijf sterren. Als ze nu ook nog even normale namen verzinnen gaan we ze misschien wel serieus nemen.
schuimbekje3 zegt
Toch zou ik liever in een landwind rijden dan een opel frontera. Ik heb een ongeluk gezien van beide en de chinees overleefde het, de duitser niet.
ffw88 zegt
Het ene ongeluk is het andere niet eh.
wimof zegt
Ik zou graag in een Europese auto willen rijden.
Reden: er zijn genoeg niet Europeanen om hun auto’s bij hun aan te slijten.
Er zijn genoeg Europeanen om Europese producten aan te slijten.
Zo kan de dienst na verkoop opnieuw een dienst na verkoop worden en geen lachertje.
Hubert zegt
Reden 2 : Heb geen zin om het regime daar te steunen.
Hoewel je er niet aan ontkomt om chinese zooi in huis te halen, probeer ik het tot een minimum te beperken.
Heb dus echt zweeds (Volvo 940) en Frans (C2 en Twingo) thuis staan.
qriss zegt
Nou, in ieder geval de speciaal door de fabriek geprepareerde testauto’s zijn veilig.
Dat ze vervolgens in serieproductie toch iets minder veilig zijn horen we vanzelf wel (of hopelijk niet, want niemand zou China moeten willen sponsoren).
Over een aantal jaar zeggen we weer met zijn allen och god, hadden we toen maar geluisterd, nu is het te laat.