Onverwachts één van de zeldzaamsten.
Het lijkt erop dat menig eigenaar van een bijzondere of unieke Mercedessen er tegelijkertijd vanaf wil. Na de CLK DTM in Nederland en de SLS Final Edition kun je je geld nu investeren in nog een speciale Mercedes. Dit is de SL320 Mille Miglia, de zeldzaamste Mercedes die recent is opgedoken.
Eerst even een klein beetje achtergrondverhaal. De Mille Miglia is een prestigieus auto-evenement wat jaarlijks plaatsvind in Italië. Van origine (dan hebben we het over de jaren ’20!) was het een race, maar nadat het lange-afstandsevenement in 1957 ophield, bleek er genoeg interesse te zijn om het als een rally voort te zetten. Geen race, gewoon heren en dames in schitterende automobielen die kalm en genietend de 1.000 mijl afleggen. Een soort Gumball 3000, maar dan voor mensen met smaak. Door haar lange geschiedenis met bijzondere auto’s heeft Mercedes altijd al een vrij prominente rol gespeeld in de Mille Miglia. Veel liefhebbers rijden de rally met een klassieke Mercedes. Klassiekers blijven echter klassiekers en hoe leuk het ook kan zijn in een oude auto, sommige auto’s zijn zo basaal dat je niet echt vrolijk wordt van 1.600 km afleggen ermee. Daar komt de SL320 Mille Miglia tevoorschijn. Deze Mercedes SL van de R129-generatie met de rustige 3.2 liter zes-in-lijn voorin is een ideale ‘support-auto’ voor de rally. Tegelijkertijd (voor zijn tijd) luxueuze opties in een heerlijk stille open roadster, klinkt perfect. Om dit te omarmen heeft Mercedes de SL320 als daadwerkelijke MM-editie uitgebracht in 2000.
De ironie wil het echter hebben dat de SL320 Mille Miglia nu perfect in het plaatje Mercedes-klassiekers past om in te toekomst als klassieker een Mille Miglia mee te rijden. Waarom de productie zo vroeg gestaakt is, wordt niet duidelijk. Wanneer de productie gestaakt is wel: nadat slechts 12 exemplaren de fabriek verlieten.
Zoals gezegd gaat het niet eens om een SL500, SL600 of SL73 AMG. Nee, de 224 pk sterke SL320 met zes-in-lijn werd gebruikt. Begrijp ons niet verkeerd, hoe weinig het ook klinkt, een SL is niet bedoeld als rasechte sportauto, helemaal zonder AMG-spul. Je redt je wel met 231 pk. Maar het toont aan dat speciale edities voor veel geld niet perse de dikste van de dikste hoeven te zijn. Gezien het ‘doel’ van de SL320 MM, misschien wel helemaal niet.
Je kunt de SL320 herkennen aan de moderne koplampen, met cutting edge techniek voor het jaar 2000. Verder is de auto volledig grijs met een zwart interieur en is er hier en daar met Mille Miglia-badges gestrooid. De velgen en de volledig rode achterlichten maken de auto af.
Het allermooiste? We durven het woord ‘goedkoop’ niet in de mond te nemen, maar er hoeft maar ‘LIMITED EDITION’ op een product te staan en de prijzen vliegen over de kop. Maar 66.890 euro voor deze auto – en 12 exemplaren is bizar weinig – is een goede deal voor de fervente Mercedes-verzamelaar die ze allemaal wil. Als die personen vaak Autoblog lezen hebben ze toch al meerdere tonnen stukgeslagen op die CLK DTM en SLS FE. En over die laatste gesproken, de verkoper is wederom het Mercedes Museum in Stuttgart. Het behoeft geen uitleg dat die wel het een en ander weten over speciale Mercs verzorgen, dus wat dat betreft zit je sowieso goed.
rubberman zegt
130pk? Volgens mij 224pk
Dutchdriftking zegt
@rubberman: dat dacht ik ook….
Loek zegt
@dutchdriftking: @rubberman: d’oh, ik keek bij de pk/gewicht verhouding. Scuzi!
Dutchdriftking zegt
@720s: met 224pk is het al een stuk fijner. Al is een SL500 natuurlijk helemaal lekker
shibby zegt
Liever de SL73 die hier laatst voorbij kwam
turboboy zegt
Niveau op de redactie gaat de laatste tijd hard achteruit, zoveel fouten betreft de simpelste specificaties. Kijk naar de foto en je ziet al dat het een V6 is en geen 6 in lijn.
ttr6 zegt
Foei Autoblog: 6 in lijn………die waren er toen al lang uit het gamma van Mercedes verdwenen en pas veel later kwamen ze weer terug. Dit is gewoon een V6.
wetdualclutch zegt
@ttr6: ik denk dat de schrijver data van de oude (tot 1998) SL 320 heeft overgenomen, ook gezien het aantal pk’s. Met dit bouwjaar moet het inderdaad een V6 met 224 pk zijn. Overigens lees ik online ook dat er maar 10 met de SL 320 als basis zijn, en dat de overige 2 op basis van een SL 500 zijn?
tenaci zegt
Mooi, maar ergens bekruipt mij hetzelfde gevoel als bij de Testarossa 512M. Net iets te lang door gefacelift omdat de opvolger net iets te lang op zich liet wachten…
boomhauwer zegt
@tenaci: 512m. Gedrocht van Ferrari die we allemaal vergeten zijn.
Jorrit zegt
Dus eigenlijk is dit een uitloop-SL met een actiepakketje. Paar plakplaatjes, leuke velgjes, rechter buitenspiegel, etc. Net zoals de Golf “Rolling Stones”.
maferick74 zegt
@jorrit: en dan zo’n bedrag durven vragen… nee valt reuze mee
wimof zegt
@jorrit: En de kleurverschillen krijgen we er zo bij.
android16 zegt
@Shibby, dat dacht ik ook al ;)
lecomte zegt
Van de SL500 is ook een
Mille Miglia editie, waarvan er 630 stuks zou zijn gemaakt. Dus de SL320 is minder verkocht. Het artikel komt op mij over alsof de SL320 als enige als Mille Miglia editie zou zijn geproduceerd. Verder is er ook nog de SL400 Mille Miglia 417.
lecomte zegt
@lecomte: Er staan er zelfs 2 te koop in Nederland:
https://royalstarcars.com/aanbod.php?aanbod_id=22
En bij Seldenrijk in Harderwijk.
rovadepo zegt
@lecomte: dat is dan weer de pre facelift
lecomte zegt
@rovadepo: Ja dus?
autopetje zegt
@lecomte: dat dacht ik ook al. Kan nooit dat er alleen maar 12 zijn gemaakt. Ik heb zo’n ding nog in de showroom gehad. Niks bijzonders op wat plakwerk na.
lecomte zegt
@autopetje: Inderdaad. Stond destijds ook hier eentje bij de dealer. Hebben ze nog geprobeerd mijn moeder over te halen om hem te kopen. Maar saai zilver, interieurkleur niet geweldig en lelijke velgen. Het werd een SL500 in rubinrot met 2-kleurig champinon lederen interieur.
autopetje zegt
@lecomte: prachtige combi! Ik heb een zwak voor deze R129 generatie.
Dizono zegt
“De ironie wil het echter hebben dat de SL320 Mille Miglia nu perfect in het plaatje Mercedes-klassiekers past om in te toekomst als klassieker een Mille Miglia mee te rijden.”
Om deel te mogen nemen aan de historische MM moet de auto tussen 1927 en 1957 aan de originele MM hebben meegedaan en mag het bouwjaar ook niet na 1957 liggen. Dat is en dat blijft zo en deze Merc gaat dus nooit mogen meedoen.
Daarnaast is het niet echt een verrassing dat er 12 gebouwd zijn lijkt me, het staat namelijk op verschillende plekken op de auto vermeld, dus dat was al bij aanvang van productie bekend. Simpel en weinig interessant actiemodelletje om de auto door z’n laatste levensjaren te trekken. Vind het nog een hoop geld.
styns zegt
Weet iemand iets te vertellen over de Mille Miglia Z4 e89?