Een flitsende Porsche met 500 pk hoeft helemaal niet duur te zijn. Qua aanschaf dan.
De eerste generatie Cayenne is nou niet direct de mooiste auto die Porsche ooit gebouwd heeft, en ook niet de meest sportieve. Toch heeft deze Porsche een belangrijk voordeel: je kunt ze voor weinig op de kop tikken. Vervolgens rijdt je wel in een echte Porsche met een dikke motor. En je hebt ook nog eens een praktische auto.
Er staat nu een exemplaar bij Domeinen, dus daar zul je zeker niet de hoofdprijs voor betalen. Goed, je weet niet wat er allemaal mee gebeurd is en of ‘ie het überhaupt nog doet, maar dat maakt het lekker spannend.
De auto in kwestie is niet de eerste de beste Cayenne. We hebben hier namelijk te maken met de topversie: de Turbo S. Althans, dat is wat er op de kofferklep staat. Op basis van het chassisnummer lijkt het echter te gaan om een normale Turbo. Daarmee heb je ‘slechts’ 500 pk, in plaats van 550 pk. Maar dat mag de pret niet drukken.
Een Cayenne Turbo van de eerste generatie is nog steeds snel zat, maar echt een nekkendraaier is het niet meer. Tussen alle SUV’s en cross-overs val je niet meer op met je oude Cayenne. Daar is echter wat aan gedaan.
Deze auto is namelijk voorzien van een dikke bodykit van TechArt. De Cayenne is daarmee omgetoverd tot TechArt Magnum. En wat is de enige juiste kleur voor een Magnum? Precies, bruin. Voordat je trouwens denk dat de velgen ook van TechArt zijn: die zijn weer van Mansory.
Het interieur past goed bij de bruine buitenkant, want dit is vrijwel volledig uitgevoerd in beige. Tot aan de tellers toe. Een leuk kleurtje heeft interieur van de Cayenne ook wel nodig, want niet alles wordt even mooi oud.
Als de kilometerstand klopt valt die nog best mee, want de teller staat momenteel op 112.128 km. Nu maar hopen dat de auto een beetje fatsoenlijk onderhouden is. Er zitten in ieder geval geen goedkope banden onder, dat is alvast een goed teken. Wie durft?
Met dank aan Roelard voor de tip!
Foto’s: Domeinen
ghengiskhan zegt
Thanks but no thanks. Mijn bankrekening lijkt nu al op een financiële Bermudadriehoek, daar hoef ik dit niet bij te hebben.
mark383 zegt
Zo op foto’s afgaande staat hij er wel netjes bij. Ziet er uit of iemand er wel goed voor heeft gezorgd. Sowieso is er een hoop geld geïnvesteerd in de bodykit en de velgen (of je ze mooi vindt is een tweede…)
okdoei zegt
Ik vind het vooral opvallend dat er geen schades opzitten, want een keuze voor een dergelijk lelijke bodykit op een al niet mooie auto betekent dus dat de bestuurder vaak z’n bril niet opheeft. Of de persoon in kwestie had een bestuurder. Kan.
rynnus zegt
Geïmporteerd exemplaar en vervallen apk sinds 2017. Wel maar 2 eigenaren, maar ondanks de optische goede indruk en de lage km stand vertrouw ik het voor geen cent. Typisch een model dat wordt afgetrapt door figuren geen ene fluit om de auto geven, behalve dan wanneer ze hun eigen weerspiegeling zien in een winkelpui.
ouwedibbes83 zegt
Kun je uit zo’n vervallen APK eigenlijk redelijkerwijs concluderen dat hij sinds die datum in 2017 niet meer de weg op is geweest? Want t lijkt me dat je met alle ANPR-camera’s in no time een boete scoort met dit kenteken.
En als dat klopt, heeft die dus zo’n 5 jaar stil gestaan en wss ook al die tijd geen onderhoud gehad. Want waarom zou je m beurtjes geven als hij stil staat. Of maak ik nu te grote sprongen?
mrrobot zegt
Qua onderhoud heerlijk zo’n Cayenne met de accessible engine bay.
raoufff zegt
Leuk vervoer om mee te doen aan de boerenprotesten!
f1timmie zegt
Eerste gen Cayenne Turbo? Is volgens mij 450pk. En 521pk voor de Turbo S…
machielvdd zegt
Dat klopt, voor de pre-facelift versies. Deze is van na de facelift.