De vergeten held?
Nog niet heel lang geleden hadden wij een echte “Made in China”-cultuur. Op bijna elk elektronisch product stond dat het gemaakt werd in het Aziatische land en daarmee bedoelde je zowat te zeggen “wij besparen op productiekosten”. Datzelfde geldt voor auto’s, want men blieft de Chinese wagens van vandaag de dag nog niet zo. Dan heb je toch liever spul uit bijvoorbeeld Japan.
Er is echter een tijd geweest dat Japan zo’n zelfde verhaal had. Wie Back to the Future III heeft gezien herinnert zich wellicht dat Doc Brown uit 1955 moest sleutelen aan een versie van de DeLorean uit 1985. Om expres een generatiekloofje te laten ontstaan, zei hij “geen wonder dat dit stukgaat, er staat ‘Made in Japan’ op.” Waarna Marty McFly met zijn 1985-brein zegt: “hoezo? Het beste spul komt uit Japan!” Wie nu geen idee heeft waar het over gaat: kijktip.
Het punt is: de periode rondom 1985 was de periode waarin Japanse spullen zo goed als Westerse spullen werden ontvangen. Zo ook de auto’s. De opmars van de Japanse wagens die veel weg hadden van de Europese of Amerikaanse modellen, maar toch lekker eigenwijs waren. Toch was er één ding waar de Japanners nog niet mee durfden te concurreren: de topklasse of de hoge middenklasse. Dat er wel pogingen waren, bewijst deze Mazda 929.
Het model 929 is geen vreemde. Die is hier in meerdere generaties geleverd als een flinke sedan van Mazda. Geleverd met het standaardarsenaal vierpitters natuurlijk, maar ook kon je een topversie krijgen: de 3.0i V6. Met 167 pk en 242 Nm nog best een potent blok voor zijn tijd. De 929 V6 van deze generatie is vooral erg zeldzaam. Hij is alleen geleverd in 1990 en 1991 en kreeg geen opvolger. Er kwam wel een nieuwe 929, maar die was niet voor ons. Pas toen de Xedos 9 hier voet aan wal zette, kon je spreken van een opvolger. Maar die sloeg even een jaartje over en kwam pas in 1993.
Goed opletten dus wanneer er een 929 V6 te koop komt. Onbekend maakt onbemind en bovendien is de 929 een hele ingetogen sedan. Heel anoniem, zelfs. Sterker nog: je treft nergens V6-badges aan. Alleen de badge ‘GLX’, wat staat voor de topuitvoering. Maar die had je ook gewoon met de tweeliter. Je kunt nu je slag slaan: er staat voor een relatief zacht prijsje een 929 V6 te koop. In Nederland!
Je moet even door de grijze symfonie heen kijken, want die is nogal aanwezig. De stoelen zijn zo’n enorm ouderwets velours-achtig stofje en de lakkleur is grijs. Combineer dit met een hoekig uiterlijk waar sowieso al weinig jeu aan zat en je hebt geen krankzinnig uitziende auto. Wel krijg je dus een relatief potente V6 met een automaat. En vooruit: in de middenconsole is er zowaar (kunst)hout te vinden
De kilometerstand is 163.300 km, ook een middenweg. Er zijn zeker exemplaren met minder kilometers, maar Japanse auto’s weten vaak nog veel meer kilometers te klokken. Voor een 29 jaar oude auto (1991) is het zeker geen schandalige kilometerstand.
En ook de optielijst is goed gevuld. Werkende climate control, elektronisch verstelbare buitenspiegels, vier elektrische ramen, ABS en lichtmetalen velgen. Het bedieningspaneeltje boven de automaathendel is de bijzondere. Niet alleen – je ziet het juist – stoelverwarming zit in deze 929, ook zie je het paneeltje voor de adaptieve dempers. Je kunt kiezen uit sportief of zacht (comfort), of dat de auto voor jou kiest. En daarnaast zit een knopje waarmee je kunt kiezen tussen Eco of PWR. Wij gaan er vanuit dat je daarmee de motor op milieu of rauwe kracht kunt instellen. Anyway: dat alles is toch een riante optielijst voor een auto uit 1991.
Verkocht? Mooi. Dan moet je even een goed bod doen op de Marktplaats-advertentie. Waar de verkoper uit onze hoofdstad nog 4.950 euro wil vangen voor dit toch wel gave exemplaar van een zeldzame 929.
Met dank aan @mikje90 voor de tip!
johnhert zegt
Dit vind ik nu 34x interessanter dan de zoveelste McLaren of Koenigsegg met 24.000 pk.
skinny058 zegt
@johnhert: Interessant is hij zeker, zal heerlijk rijden ook maar wat een wan-design hadden japanners toch in de jaren 80, man man wat een lelijk, inspiratieloos hok.
johnhert zegt
@skinny058: Dat geldt voor de meeste merken in jaren 80 wel… Ik kan de het simpele no nonsense érg waarderen.
skinny058 zegt
@johnhert: De europeanen waren echt wel wat onderscheidender over het algemeen, alleen had je natuurlijk wel de vierkante Volvo’s, Alfa 90 etc. die ook niet echt spannend waren.
frank2b zegt
@skinny058: Europa kwam met de vierkante Audi’s, de baksteenvormige Golf, en ook alle Volvo’s, Mercedessen en BMW’s waren met een tekenhaak ontworpen. Hell, zelfs de Italiaanse supercars als Lambo en Ferrari waren gemaakt van platen triplex leek het wel.
Deze Mazda is gewoon een kind van zijn tijd.
Robert zegt
@skinny058: ik vind dat cleane, rechttoe rechtaan ontwerp, zo typerend voor het Japanse autodesign uit die periode, juist gaaf. Geen overdreven poespas, geen masculiene pretenties, gewoon ingetogen klasse tonen.
Deze 929 staat trouwens al best een tijd te koop; dat geeft denk ik wel aan hoe beperkt de markt voor deze categorie auto’s is. En ook al is de spreekwoordelijke betrouwbaarheid zeker van toepassing op dit exemplaar, als daily driver zul je best wel geduld en doorzettingsvermogen moeten hebben om ogenschijnlijk simpele slijtdelen te kunnen of willen vervangen.
skinny058 zegt
@RRRobert: Over smaak valt niet te twisten maar ben zelf meer liefhebber van design waar over nagedacht is. Meer sexy lijnen, hoeft helemaal niet overdreven poespas te zijn. Gewoon strak en stijlvol. De volvo’s en japanners uit de 80’s zijn idd rechttoe rechtaan, wat een kind van 3 ook kan tekenen. Ik noem dat geen ontwerp maar gewoon saai en éénheidsworst. Niet onderscheidend, niet herkenbaar…gaap.
tmenges zegt
@skinny058: Volvo’s uit de jaren 80 niet onderscheidend en niet herkenbaar?
skinny058 zegt
@tmenges: Ok, die waren inderdaad wel herkenbaar. Zweeds design? Nog hoekiger en wel redelijk mooi.
motorhead zegt
@skinny058: 80…. heb je anno 2020 weleens gekeken?
skinny058 zegt
@motorhead: We hebben het toch over 80’s design hier…?
brammetjedeb zegt
@skinny058: meoh. Dashboard is best gaaf toch? Doet Mercedes nu ook, zo’n breed geval.
skinny058 zegt
@brammetjedeb: Ik vind hem zeker gaaf maar japans design uit de 80’s vind ik nikszeggend.
rhellema zegt
@skinny058: het is in ieder geval meerzeggend dan het Japanse design van nu. Of ga je echt beweren dat de Toyota’s en Lexussen van nu zo enorm gaaf zijn vormgegeven?
rhellema zegt
@johnhert: helemaal eens met je. Al die emotieloze hokken die er nu uitgebraakt worden mogen nog niet eens in de schaduw van deze auto staan.
baklava zegt
Ziet er puntgaaf uit. Leuke auto voor er bij!
christian85 zegt
@baklava: puntgaaf is wat overdreven (zie bediening links naast het stuur). Desalniettemin de tijd goed doorstaan en heerlijk om te zien
mpgc zegt
Leuk artikeltje weer zo op de zondag ochtend. Keep up the good work! Heb deze altijd een beetje saai gevonden. Ik vond zelf het hoekige model hiervoor fraaier. Daar is ook door Hans van der Beek met ondersteuning van de importeur nog mee geraced (rotatiemotor!)
vaakbenjetebang zegt
Grappig, deze komt al een tijdje bij mijn ‘marktplaats-suggesties’ bovendrijven. En dat terwijl ik niets zoek dat ook maar een beetje op een 929 V6 lijkt…
FieRo zegt
Mijn ouders hadden destijds een 929 station uit 1981, een hele ruime bak en hij deed het altijd. Heel wat reizen mee gemaakt, zat ruimte voor 4 personen en een complete kampeeruitrusting..
mikeyman zegt
Heel gaaf! Ben sowieso fan van ondergewaardeerde grote sedans. En deze past prima in dat straatje. Enige smet is die plek op het dash, maar verder ziet ie er nog erg goed uit zeg!
rikv99 zegt
???
appeltaartislekker zegt
Toekomstige klassieker?
lacker zegt
Neem dan een Xedos. Die waren lekker.
rhellema zegt
@lacker: maar ook lelijk…die Xedos 9 zag er echt niet uit. Totaal uit verhouding.
j4cks0n zegt
Een keer een road trip gemaakt, met 6 man in een 929. Inclusief aanhouding wegens scheur in voorruit en geen APK. Het was een memorabele dag. Roy man, if you are out there, I miss you.
frank2b zegt
Heerlijk artikeltje dit. Ben meteen de advertentie gaan bekijken!
kniesoor zegt
Leuke auto, hoop dat-ie een zorgzame nieuwe baas/bazin gaat vinden. Onthaasten in stijl.
Yzord zegt
Is gewoon lelijk.