De BMW M8 CSL is onderweg naar morgen. Wat een topserie was dat, zeg.
BMW is eenmerk van uitersten. Met voorwielaangedreven 1 en 2 Series wordt de loyaliteit van de fans op de proef gesteld. Gelukkig heeft BMW ook een enorme hoeveelheid topwagens waar we dan wel weer heel erg blij van worden.
De BMW M8 is zo’n auto. Een dikke V8 met minimaal 600 pk is natuurlijk altijd goed. Het is alleen een beetje een lastige propositie. Dat komt voornamelijk door de concurrentie. Een Porsche 911 Turbo, Bentley Continental GT of Ferrari Roma zijn nauwelijks duurder.
M8 CSL
Misschien wel het grootste ‘probleem’ van de BMW M8 is de M5. Voor veel minder geld heb je exact dezelfde auto met twee deuren extra plus een hoop ruimte. Maar BMW heeft een heet ijzer in het vuur in de vorm van de BMW M8 ‘CSL’. De basis voor die auto wordt de BMW M8 Competition, die met 625 pk al niet karig bedeeld is. Volgens sommige bronnen zal het vermogen stijgen naar zo’n 700 pk.
Maar misschien wel het meest opvallende is dat BMW de M8 CSL een hardcore karakter gaat meegeven. Zie het als een soort tussenstap tussen de M8 Competion en de M8 GTE raceauto op Le Mans.
Prototypes
Er zijn al exemplaren van de M8 CSL gespot op de Nürburgring met acryl-glas, gestript interieur en rolkooi. Daarmee zal BMW dus een (flinke) stap verder gaan dan dat ze met de BMW M5 CS gedaan hebben.
Hoe de auto eruit komt te zien, is natuurlijk erg onduidelijk. Qua omschrijving moesten wij het meeste denken aan de MotoGP Safety Car van twee seizoenen terug (zie gallery). Dat was een M8 met grote achtervleugel, vrij kaal intrieur (geen iDrive!) en een rolkooi plus Recaro-racekuipen.
Dan rest nu nog de vraag, wanneer komt deze dikke M8 CSL? Allereerst weten we niet 100% zeker of BMW deze naam gaat gebruiken, aangezien deze voorbehouden was voor een heel bijzondere E9 en E46. De 8 Serie zal binnenkort gefacelift worden. Wellicht dat als tweetrapsraket de M8 CSL er vlak na volgt.
Via: Motor16.
lekkerlinksrijden zegt
Hoeveel pk’s je erin gooit maakt niet uit, het is geen mooie auto om te zien. In dit segment zijn er wel mooie, goed sturende auto’s te koop.
anthwan zegt
@lekkerlinksrijden: dat is eerder een mening dan een feit, ik zelf vind de GT4 amg geweldig en daar zijn de meningen ook gemengd over.
lekkerlinksrijden zegt
@anthwan: dat klopt voor de volle 100%, heb je wel vaker op een blog ;-)
Edge zegt
Meer PK erin, minder gewicht. Het zal vast een prima auto worden, maar het blijft een enorme sloep. Ik zie liever dat ze dat trucje uithalen met een iets kleinere auto. De M3 en M4 lenen zich hier prima voor (en historisch verantwoord), maar een M2 die nog een tandje heftiger is dan de M2 CS zou ook welkom zijn.
Rick-dos zegt
En vervolgens mag je er zonder opties een tonnetje of 3 voor betalen. Ik vind de 8 serie heus wel een mooie auto maar als BMW man ga ik liever voor de Porsche Turbo S of GT3 in deze prijsklasse.
Uiteindelijk blijft het in de basis een 8 serie. En ook al geven ze het 1000 pk en strippen ze heel die auto leeg een speciaal gevoel voor 3 ton zal het me niet geven. Ik zou pas interesse in die prijsklasse in een BMW hebben als het een standalone sportwagen van BMW is. Zoals Mercedes dat heeft met de AMG GT of Audi met de R8.
Een auto waar BMW al z’n know how in kwijt kan zonder de beperking dat het met de basis van de auto rekening moet houden. Zo’n M8 of M4 geeft toch altijd het gevoel dat ze niet echt kunnen laten zien wat ze kunnen.