Volgende keer toch even de voorwaarden lezen?
Een nieuwe auto kopen betekent genieten van enkele jaren fabrieksgarantie. Wel zo lekker, als toch wat mis is met de auto lost de dealer het meestal voor je op. Een nadeel is dat je in principe niets aan je auto mag doen. Als in, de ECU kietelen, een andere turbo monteren. Dat soort ongein.
Tuning en fabrieksgarantie
Het modificeren van een auto is steeds normaler geworden. Je bent allang niet meer een sjonnie met een vleugel op je Opel Astra. Denk aan de opkomst van gerenommeerde merken zoals een Akrapovič of een Eventuri, merken die in sommige gevallen ook samenwerken met autofabrikanten.
Dat betekent niet dat je een vrijbrief hebt om zomaar onderdelen onder je auto te schroeven. Mits je de fabrieksgarantie wil behouden. Die boodschap kwam hard aan bij de eigenaar van een nieuwe BMW M5.
De M5-rijder was niet tevreden over het geluid van zijn auto. Herkenbaar voor een ieder die een moderne (sport)auto koopt. Door het OPF-filter zijn auto’s een stuk stiller geworden. Shoppen voor een aftermarket uitlaat is dan geen gek idee. Dat is precies wat de M5-rijder heeft gedaan.
Op eigen initiatief heeft deze meneer een nieuwe uitlaat gemonteerd met een diffuser. Er ontstond een storingsmelding van het motormanagementsysteem en deze werd weggeschreven middels een aanpassing. Daarna begon het gezeur, voor hem.
De BMW-dealer was van mening dat de auto niet langer in aanmerking kwam voor de fabrieksgarantie. Omdat er geknoeid is met de software en vanwege het aftermarket onderdeel. Valt wat voor te zeggen natuurlijk. De M5-eigenaar besloot toen de originele uitlaat en diffuser weer te monteren. Blijkbaar was hij er helemaal klaar mee, want hij zette ook de M5 te koop.
Daarna ging hij verhaal halen bij de leverancier van het uitlaatsysteem. Hij wilde een schadevergoeding van 15.000 euro vanwege de waardevermindering door het vervallen van de fabrieksgarantie. De leverancier bedankte natuurlijk vriendelijk en ging niet de gevolgen dragen door de keuze van de eigenaar.
De M5-rijder stapte vervolgens naar de kantonrechter. Hier werd hij in het ongelijk gesteld. Vervolgens stapte de man naar het gerechtshof. Ook daar kreeg hij ongelijk.
Moraal van het verhaal? Neem altijd eerst contact op met je lokale dealer als je een aanpassing overweegt aan je nieuwe auto. Vraag of dit invloed heeft op de fabrieksgarantie. Als de dealer akkoord is laat je dat vervolgens op papier zetten, zodat je achteraf nooit juridisch gezeik hebt. Of je neemt genoegen met het vervallen van de fabrieksgarantie, dat kan natuurlijk ook. (via aftersalesmagazine)
rockefellar zegt
Welk land heeft dit zich afgespeeld?
Mogelijk dat het nog per regio kan verschillen met wet en regelgeving
p38a zegt
Kijk! Exact dit soort kritische vragen maken daadwerkelijk het moraal van het verhaal!
ra-smit zegt
Er wordt in de tekst over een ‘kantonrechter’ gesproken en die kennen we alleen in Nederland.
rockefellar zegt
Kijk weer wat geleerd. Las een karton rechter – van papier 🤣
't Peugje zegt
Kanonrechter of kantonrechter? :)
Bijzonder verhaal, waarom terugbouwen naar origineel als de garantie daarmee niet terugkomt? Waarom had hij garantie nodig? Was er iets stuk dan? Fabrieksgarantie op een M5 is twee jaar dacht ik, blijf lekker rijden tot die tijd.. Hoop energie om niks verspild weer.
DeWitteCondor zegt
Dit is gewoon niet zo snugger van de M5 rijder. Kun je van tevoren bedenken. Werkelijk iedereen heeft dat in zn voorwaarden staan en logisch ook.
Verhoeven zegt
Ik had een nieuwe Volkswagen. Toen heeft carglass een reparatie uitgevoerd. Toen werd er bij de Volkswagens wagen gezegd jammer voor je garantie de voorruit is onderdeel van de carrosserie. Geen garantie. Terwijl mij autoverzekering mij verwees naar Carglass. Dus heb ik ook van geleerd.
anthwan zegt
Hoe is dat afgelopen dan? volledige Garantie weg?
drdre1 zegt
Volkwagen en garantie kan je niet in één zin noemen. Maar ik moest even goed googlen: de voorruit is inderdaad een onderdeel van de carrosserie. Had ’t wss ook mis gehad, dacht dat enkel het metalen frame de carrosserie betrof.
Johanneke zegt
Beetje eigen schuld eh dat je na al die jaren nog steeds met PON te maken wilt hebben.
Robert zegt
Volkswagen en garantie. Ze lachen je vierkant uit.
Ik kocht ooit een VW Polo als occasion bij een VW dealer. Die was daar ingeruild zonder dat men de laatste (voorgeschreven) grote beurt had uitgevoerd, maar ‘dat werd allemaal geregeld’ voor de oplevering. De hele auto bleek te zijn volgehangen met goedkope aftermarket onderdelen, variërend van een uitlaat die tegen de bodem klapperde vanwege de slechte pasvorm, tot aan banden waarbij de origineel geleverde Conti’s (Pon’s huismerk, want importeur) waren vervangen door levensgevaarlijke Chinese rommel. Oh, en de onderdelen ze dan niet hadden vervangen door goedkope rommel… waren ze simpelweg ‘vergeten’. Waaronder de voorgeschreven distributieriem, een waterpomp en een krakend wiellager. Uiteindelijk drie keer terug geweest. En vervolgens ook nog janken dat ík niet moest klagen…
suheyl zegt
Kanonrechter? Die knalt alles af?
audirs3 zegt
Moraal van het verhaal? Wees geen Tokkie en hou die auto gewoon lekker origineel…
drdre1 zegt
Tokkie. Origineel. Moraal van het verhaal: niks mis mee om je auto aan te passen, als je de mogelijke risico’s maar begrijpt.
por100 zegt
Of koop geen nieuwe auto, heb je ook geen opf filter om te verwijderen.
Dutchdriftking zegt
Je verwacht het niet… Als hij nu eerst alles had terug gebouwd naar origineel en daarna naar de dealer was gegaan… Overigens, als een bedrijf een motorstoringslampje gewoon weg programmeert lijkt mij dat ook een enorme alarmbel.
kniesoor zegt
Vwb dat eerste : kennelijk (zie artikel in de link) had BMW al een melding op het VIN-nummer gehad, dat er met de fabriekssoftware was gerommeld (lang leve de ongevraagde online verbinding tussen oto en fabriek). Dus dan had eerst terugbouwen van de originele uitlaat niet geholpen, de oto was vanuit BMW gezien al ‘besmet’.
Richmond zegt
Klopt zodra er ooit tuning is geweest ben je het bokje
Johanneke zegt
Ieder zijn mening eh, maar ik zou knettergek worden van die aftermarket uitlaatsystemen. Reed laatst achter een M2, dat ding was aan het gorgelen, boeren, beuken, echt een debiel kabaal kwam er van af. En we reden gewoon rustig met 50 van rotonde naar rotonde. Ik zou mij ten 1e kapotschamen, en ten 2e kapot ergeren.
luchtgekoeld zegt
Helmaal mee eens, waarom moet n voertuih onnodige herrie maken. Aso gewoon!!
potver7 zegt
Het begint er al mee dat iemand blijkbaar een M2 koopt om met 50 km/u van rotonde naar rotonde te kachelen. Nou zal de bestuurder vast ook wel eens ergens anders rijden, maar uiteindelijk koop je zo’n ding vooral omdat je ’t een gave auto vind, en je het geen enkel probleem vind om op te vallen in het verkeer. En daar past zo’n uitlaatsysteem ook bij. Als de beste m/v/x anoniem en in alle comfort had willen reizen, had hij/zij/hen wel iets anders uitgezocht…
maotje zegt
@potver7
Opvallen met je m2 is helemaal prima. T ding steekt van zichzelf al af tegenover het overige verkeer. Een beetje geluid is ok.
Maar die onnodige takkeherrie slaat nergens op. Vraag me dan toch altijd af of het niet gewoon tijd is om een keer volwassen te worden.
Ten eerste hoort een ander het ook en is gewoon onnodig om zoveel geluid te maken. Ten tweede ga je jezelf daar toch ook aan storen na een uurtje sturen. En ook met een m2 wil je toch gewoon “normaal” mee naar je werk kunnen rijden.
Johanneke zegt
Dat denk ik dus ook. Ik heb een keer een paar dagen met een lek flexibel deel van de uitlaat rond moeten rijden. Elke keer als ik op trok een kabaal, dat was al irritant, maar ook op de snelweg of 80km weg zelf. Constante harde brom. Was gewoon kut. En dan te denken dat er zat mensen zijn die dit expres aan hun auto doen. Joepie, hele dag in mijn eigen teringherrie + iedereen die in mijn buurt is in mijn teringherrie!
Diesel Rocks zegt
Ik vind dat zo’n M2 dan ook verplicht knalroze moet zijn, met geschilderde bloemetjes, zodat het nog meer opvalt dat je probeert op te vallen.
Diesel Rocks zegt
Ik heb een 335i gehad met een (origineel) M Performance motor en uitlaat pakket van BMW. Dat ding gaf ook vanzelf tussengas met bijbehorende knalletjes en overig incontinentie gepruttel. Het was nog wel bescheiden, best leuk, voor een paar keer. Mijn vriendin vond dat ik ermee terug moest want er was duidelijk een defect. Ja, het was beschamend om met zoveel kabaal alsnog ingehaald te worden door een (in verhouding) geruisloze dikke diesel.
Diesel Rocks zegt
Er is meen ik al jurisprudentie in een vergelijkbare zaak waarbij iemand een beroep deed op garantie terwijl zijn auto getuned was. De rechter besloot dat het voor de producent geen reden is om de garantie op alle onderdelen ongeldig te verklaren als alleen een motor onderdeel (softwarematig) is aangepast.
Het is dus niet zonder meer zo dat je volledige garantie vervalt als je iets aan je auto hebt aangepast. Als je bijvoorbeeld alleen met een app hebt aangepast dat je achterlichten altijd blijven branden tijdens het rijden dan is dat geen reden om geen garantie te krijgen bij een defect aan de motor.
Deze zaak is anders, want hier probeert een eigenaar verhaal te halen bij de ’tuner’ om gecompenseerd te worden voor de waardevermindering. Dat is inderdaad kansloos.
Richmond zegt
Nier alleen bij de tuner, ook bij bmw zelf
Gulli zegt
Iedereen weet toch dat als je aan je auto knoeit dat dan de fabrikant zijn handen er vanaf trekt? Toen ik mijn 116d ging leasen vroeg ik voorzichtig aan de dealer of mijn auto -desnoods- via hen een chiptune kon krijgen. Toen zei hij ‘Ja hoor, geen probleem, zelfs onder fabrieksgarantie als je het bij ons laat doen.’ Alleen moest hij dat vervolgens wel melden bij de leasemaatschappij en die zouden me dan een nieuw leasebedrag voorrekenen vanwege het hogere brandstofverbruik en slijtageonderdelen als banden en remmen. Ik heb er maar vanaf gezien. En ongezien aftermarket tunen durfde ik ook niet aan want BMW staat er bekend om een grote rode streep door je chassisnummer te trekken op het moment dat ze vermoeden dat er aan geknoeid is.
Jurgen zegt
En ongedaan maken gaat niet, BMW krijgt direct een melding als er aan de auto geknoeid is. Ook al breng je alles terug naar origineel, die melding krijg je er niet meer uit.
MarcoM zegt
Polestar tuning van Volvo, geen gezeur.