Deze M5 Evolve heeft al wat kilometers gereden, maar is alsnog helemaal vers.
Op dit moment is de Essen Motor Show in volle gang. 8 zalen vol met de tofste auto’s, projecten en schaalmodellen. Een verplicht nummertje voor de autoliefhebber. En in veel gevallen vinden het liefhebbers het leuk om hun auto helemaal naar eigen wens aan te passen. Natuurlijk, er zijn mensen die vastzitten in hun OCD en enkel en alleen voor origineel gaan, maar nu zelfs de grooste neuroot @nicolasr zijn Model S aan het modden is, is er geen enkele reden meer om je auto standaard te houden.
Het tunen van een auto kan op allerlei manier. De auto op de afbeeldingen lijkt zo goed als standaard te zijn. Het is gewoon een heel erg nette BMW M5 van de E39-generatie, volgens sommigen de beste aller tijden.
Volgers van de Mijn Auto-rubriek zullen de auto herkennen als de M5 van Adil, een van de grootste petrolheads die we kennen. Hij heeft kosten nog moeite gespaard om van zijn M5 de ultieme M5 te maken.
Supercharger!
Je zou niet zeggen dat de auto is aangepast, want zelfs de wielen zijn de originele ‘Styling 65’-items. Onderhuids is echter bijna alles aangepakt. De S62B50 is voorzien van een Evolve supercharger-kit. Dus je hebt flink veel cilinderinhoud, een directe gasrespons, veel vermogen (600 pk!), nog meer koppel en een heerlijk geluid.
Een supercharger is daardoor altijd fijner dan een twin turbo-setup. De reden dat fabrikanten voor turbo’s kiezen is simpel: meer vermogen en minder verbruik. Een supercharger is echter fijner en Adil wist dat ook. De motor is gereviseerd in 2017, dus nog behoorlijk fris. De supercharger kwam er overigens pas onder na de revisie, net als de Supersprint uitlaat en uitlaatspruitstuk. Dus die 303.672 km op de klok zijn echt relatief.
De rest van de auto is aangepast om het vermogen aan te kunnen. Er is een OS Giken-platen-sperdifferentieel die aanzienlijk beter is dan het standaard sper van de M5. Een ander zwak punt van de E39 M5 zijn de remmen, dat is hier met een Big Brake Kit verholpen. Voor een betere wegligging is er een Bilstein B16 schroefset. Kortom, alles is aangepast. Kosten van dit al dit moois: 57.450 euro.
Moet je de M5 Evolve gaan kopen?
Tja, en dan rest de vraag: moet je dit wel doen? Mensen zijn altijd heel erg bezorgd als het gaat om auto’s met hoge kilometerstanden. Ten eerste is het een al wat oudere auto, dus ja, logisch dat er meer kilometers op staan. Ten tweede zegt kilometerstand niet heel veel veel.
Toen ondergetekende de 325d met 230.000 km op de klok verkocht, reed die beter dan toen er 145.000 km op stonden en was de staat aanzienlijk beter. In deze M5 is in de tussen aanzienlijk meer geld, tijd en liefde gesto ken, dus om die kilometerstand hoef je je niet druk te maken. Sterker nog, een hoge km-stand is heel bevrijdend. Je kunt immers rijden wat je wil! En dat is precies waar deze auto voor gebouwd is! Interesse? De advertentie kun je hier bekijken!
De Mijn auto video van Adil kun je hieronder bekijken:
Check hier waar je op moet letten bij de aankoop een BMW M5 (E39):
Meer lezen? Dit zijn alle speciale BMW M5 uitvoeringen op een rijtje!
Robert zegt
De echte liefhebber kijkt eerst naar de onderhoudshistorie en dan pas naar de km-stand. En met een beetje periodieke ‘TLC’ komt zo’n auto heel ver. Het enige nadeel is: er zullen niet veel liefhebbers zijn die zo maar 57 mille (kunnen) aftikken van wat in essentie toch een auto van bijna een kwart eeuw oud is.
kniesoor zegt
Is/gaat de matgroene M5 CS ervoor in de plaats (ge)komen ?
Dutchdriftking zegt
Heel dik deze! De review van de eigenaar bij de concurrent van een autotijdschrift dat wekelijks verschijnt is ook erg vermakelijk. Ik zou hem graag willen. Persoonlijk zou ik wel de carbon delen verwijderen, een facelift stuur monteren en de wielen een tintje frisser spuiten.
Cuprafan123 zegt
@dutchdriftking bedoel je die review die hij zelf geschreven heeft? Die is inderdaad erg goed
Dutchdriftking zegt
Ja die ja, dan snap je wel dat er zoveel onderhoud in zit dat de prijs meer dan gerechtvaardigd is.
Cuprafan123 zegt
@dutchdriftking Hij heeft meer dan 130k in upgrades en onderhoud gestoken. Hij heeft ook nog een bmw M5 E60 en een Yaris GR met 340pk. En hij is al aan het kijken voor een auto uit Maranello ;)
lightisride zegt
is dat zo? Er zit meer in een auto dan alleen de motor, het differentieel en de remmen. (tussen)Lagers, rubbers, slangen, versnellingsbak, electronica, etc. gaan allemaal niet eeuwig mee. Ook als ie goed onderhouden is. Het zal wel veel verschillen per auto/merk, maar moet je daar bij 300.000 voor BMW niet op gaan rekenen?
Dutchdriftking zegt
Juist ook al die zaken heeft deze eigenaar vervangen ;) Economisch gezien nogal idioot wat er in deze wagen is gestoken, maar ik denk dat dit nu wel de beste M5 is die er te koop staat.
tmenges zegt
Dat valt toch allemaal uiteindelijk ook onder het kopje onderhoud? Onderhoud is natuurlijk meer dan alleen olie en filters uiteindelijk.
Dutchdriftking zegt
Helemaal waar, maar helaas ziet niet iedereen dat zo. Na 150k km en een jaar of 10 kunnen de meeste auto’s wel een opfrisbeurtje van het onderstel gebruiken, helaas wordt dat vaak vergeten.
Joris24 zegt
Herken mezelf wel een beetje in deze actie, maar ik vraag me af of je dit bedrag er ook ooit maar een beetje voor gaat krijgen. Heb zelf ongeveer een halve ton gestopt in het als nieuw bouwen van een (straatlegale) audi S2 sedan met 400+PK’s op alle vier de wielen, maar ik heb niet de illusie dat ‘ie dat ooit daadwerkelijk waard gaat zijn (anders dan taxatie voor de verzekering). Zoiets bouw je voor de lol, maar niet als investering.
Alle respect voor dit project, maar als deze auto daadwerkelijk 600 PK heeft dan ben je illegaal op de weg. Bij een toename van meer dan 40% motorvermogen (of aanpassing in aantal cilinders) moet je de RDW laten herkeuren. Bij een ongeluk kan de verzekering er moeilijk over doen als blijkt dat je echt significant hebt lopen hobbyen. Mijn tip daarom, een herkeuring kost nog geen 150 euro, doe het even. Was bij mij ook in een kwartiertje gepiept, nieuw kentekenbewijs en klaar. Als de RDW ziet dat je verantwoord verbouwd hebt, vindt een keurmeester het alleen maar leuk.
Dutchdriftking zegt
Klinkt verstandig, zeker als je het apparaat ook met 600pk adverteert.
maotje zegt
40%? Ik dacht 20%.
Joris24 zegt
Je hebt gelijk, excuus! Ik kon het niet meer vinden. Destijds heb ik het laten doen omdat ik van een 4 naar 5cilindermotor ging én ook meer dan 40% toename had (van 140 naar 404). Maar je typegoedkeuring vervalt simpelweg, en daar ben je op verzekerd theoretisch gezien. Dus voor die 150 piek kun je je echt een hoop complicaties besparen.
https://www.independer.nl/autoverzekering/info/situaties/auto-tunen
en:
Als u één van de onderstaande wijzigingen aan de motor van een voertuig met Nederlands kenteken aanbrengt, dan moet de RDW het voertuig individueel goedkeuren.
Het gaat om de wijziging van:
– De motorcode of het motortype;
– Het aantal cilinders;
– De cilinderinhoud;
– De brandstofsoort, zoals van benzine naar diesel of de wijziging naar elektrische aandrijving;
– Het vermogen van een motor, driewielige motorrijtuig en bromfiets;
– Het vermogen van andere voertuigen, als dit meer dan 20 % afwijkt van de oorspronkelijke waarde zoals in kentekenregister geregistreerd.
Cuprafan123 zegt
Ik kan bevestigen, ik heb een keer mogen meerijden. Het is een monster op de weg! Zonde dat ie m weg doet. Maar wat ervoor in de plaats gaat komen is nog gaver! En hij heeft ook nog een bmw M5 E60. Uiteraard perfect onderhouden zoals ik Adil ken.
JelmerS zegt
Normaal gezien zijn modificaties niet echt waarde verhogend, met deze vraagprijs betaal je alsnog iemand zijn hobby.. wel gave techniek op en aan deze auto.
mark383 zegt
Mooie wagen, maar wat een slechte foto’s! Auto komt totaal niet tot z’n recht zo.