Achterwielaandrijving, handbak en geen turbo’s of elektrificering: dit is de laatste echt toffe sportsedan en het is géén M5. Of E63.
Als je een toffe sportsedan wenst in het hogere segment, ben je al snel aangewezen op Duitse fabrikanten. Bij die auto’s is wel duidelijk dat er maatregelen zijn getroffen om ze toekomstbestendig te maken. Zo wordt de komende BMW M5 een plug-in hybride. En de M5 is al een beetje een compromis, want de echte purist zit niet te wachten op een automaat, vierwielaandrijving en turbo’s.
Maar turbo’s heb je toch nodig voor veel vermogen? En alleen een automaat kan dat vermogen verwerken toch? En vierwielaandrijving is toch de enige manier om het vermogen op het asfalt te krijgen? Nou, nee. Dus niet. Dat bewijst Hennessey met de H1000. De basis is de briljante Cadillac CT5-V Blackwing, de opvolger van de CTS-V. Dat is van zichzelf al een gaaf apparaat.
1.000 pk!
De 6.2 V8 is voorzien gepolijste cilinderwanden, nieuwe luchtinlaat, uitlaatsysteem, gewijzigd uitlaatspruitstuik en een veel grotere mechanische compressor. Het resultaat is een onvoorstelbare 1.000 pk aan vermogen en 1.310 Nm aan trekkracht.
Daarom noemt Hennessey ‘m ook de Hennessey H1000, natuurlijk. Mocht je 1000 pk echt veel te veel van het goede vinden, kun je ook kiezen voor de ‘milde’ H850. Deze is voorzien van – dit raadt je vast zelf ook wel – 850 pk.
De 0-96 km/u tijd is nu gedaald van 3,5 naar 2,5 seconden, alhoewel wij daar onze vraagtekens bij zetten. Met achterwielaandrijving en een handbak zal het nog lastig worden om het vermogen goed kwijt te kunnen. De Bugatti Veyron ‘doet’ ook 2,5 seconden naar de 100, maar heeft vierwielaandrijving en een automaat met dubbele koppeling. De kwartmijl (met staande start) duurt slechts 10,1 seconden, alhoewel dat ook lastig te reproduceren is. De topsnelheid is ‘ver voorbij de 320 km/u’.
Prijzen zijn nog niet bekend, maar reken op zo’n 75 mille plus een donorauto. Het is in feite het Excorsist-package dat je ook op de Camaro ZL1 kunt bestellen. De garantie is erop vooruit gegaan. Deze was altijd zo’n 20.000 km, maar is nu verdubbeld naar 40.000 km. Nadeel: de remmen en het onderstel zijn nog gewoon standaard. Als dat maar goed gaat.
Meer wacht Mike, er is meer Hennessey nieuws!
Is er meer Hennessey nieuws? Jazeker! De Amerikanen melden trots dat ze het zestiende exemplaar van de F5 hebben gebouwd. Dat is hun eigen hypercar. De eerste Hennessey leek een beetje op een Lotus Exige op extreme steroïden. Naar het schijnt was het in technisch opzicht een bijzonder geslaagde auto. De F5 is een tikkeltje anonieme en ietwat generiek vormgegeven hypercar, maar dat wordt wellicht beter oud.
Het zestiende exemplaar is een hoedtik aan Hennessey’s van weleer uit de jaren ’90, toen de Texanen zich enkel stukbeten op Dodge Vipers. John Hennessey is de oprichter van de Viper Club of America en zijn bedrijf was de eerste tuner die Vipers modificeerden. De eigenaar van deze auto is Rafa Martinez (ook lid van de club), die al een F5 had en er dus nóg eentje heeft gekocht.
De eerste was geïnspireerd op de Dodge Viper GTS uit 1996 (blauw met witte strepen), zijn tweede F5 – een Roadster – is een verwijzing naar de Dodge Viper GTS-R Championship Edition. Deze heeft Magna White lak met Sapphire Blue racestrepen op het dak. Beide hebben de 6.6 ‘Fury’ motor onder de kap, een V8 biturbo met 1.817 pk. Voldoende om 480 km/u mee te halen.
kilum zegt
1000 PK met een handbak en achterwiel aandrijving. Ik zou daar best eens mee willen rijden. Op een enorme lege parkeerplaats. Of een circuit met enorme run off area’s. Zodat ik niet bang hoef te zijn dat ik hem in de muur zet. Mijn god wat een geweld.
Svenska II zegt
Je moet wel kuiten als Jack Grealish hebben voor de koppeling waarschijnlijk…
Johanneke zegt
2.5 seconden naar de 100, ik denk dat ze met slicks op een weg gemaakt van slicks hebben gereden dan.
Maar goed, 0 naar 100 is helemaal niet belangrijk bij zo’n auto.
PortRo zegt
2.5 sec naar 60mph (dat is 96km/uur) en waarschijnlijk via de Amerikaanse methode met een rollende start. Dus je kan er wel iets van afhalen om te vergelijken met een start vanaf stilstand naar 100km/u.
PunicaOase zegt
Gaaf! Maar slechts 40K km garantie geven is wel wat twijfelachtig.. De fabrieksgarantie is sowieso foetsie..
weetikveel zegt
Ach, voor die tijd is de auto toch al wel om een boom gevouwen.
Edge zegt
Doe mij toch maar een standaard CT5-V Blackwing. Misschien een ander setje velgen erop, aangepaste uitlaat eronder voor nog beter geluid maar dat is het dan ook wel. 1000pk vind ik echt teveel in zo’n auto, en zeker als het van een louche tuner komt.
youknowme zegt
Hennessey is wat mij betreft nou niet een louche tuner te noemen. Als ze een hypercar kunnen bouwen die 480 km/h haalt dan zit het met een ‘simpele’ Cadillac wel goed. Verder ben ik het eens dat 1000pk voor een CT5-V redelijk krankzinnig is en te veel voor de openbare weg maar ze geven er tenminste garantie op. Dat zal je bij ‘louche’ tuners niet krijgen.
ggj1987 zegt
Ik denk dat hij hierop doelt:
https://www.autoweek.com/news/a2107521/viper-specialist-john-hennessey-his-cylinder-heads-problems/
Dit heeft welliswaar 20 jaar geleden plaatsgevonden, dus wellicht is de reputatie van Hennessey inmiddels hersteld, ik houd dat niet bij
rollingstoned zegt
“de echte purist zit niet te wachten op een automaat, vierwielaandrijving en turbo’s.”
Niets mis met turbo’s en intercoolers heur… :P
bmw1cabrio zegt
Ik krijg al jeuk als het over de ‘echte purist’ gaat. Als je zo’n purist bent, koop dan lekker een sportkarretje. Kopers van een grote sedan willen – over het algemeen – comfortabel en hard rijden.
En dat is ook gelijk de conclusie. Die echte puristen kopen amper nieuwe auto’s, waardoor die handbak en achterwielaandrijving allang is verdwenen.
Richmond zegt
Precies
O plaat zegt
Deze purist heeft naast zijn oldtimers ook een gezin. Dan is een Cadillac CTS (of 5serie of E klasse) wel de beste keuze als ruime gezinswagen waar je ook lol me kan beleven.
tortuga zegt
Is deze nu heel hard gebouwd op een 508?
O plaat zegt
Nee, deze is RWD en heeft geen achterlichten die ze van Ford na apen.
kniesoor zegt
Misschien geen turbo’s maar wel een compressor. Dus helemaal hulpstukvrij is-ie ook niet.
schuimbekje3 zegt
De enige amerikaanse auto waar ik in zou durven rijden is een Tesla…
De rest lijkt het niet zo met de levensduur van de inzittende op te hebben.
bladveren had mijn koets in 1800 ook al…
Pinion stuurinrichting had de model-T ford ook…
Dat hoef ik niet op een auto die sneller kan dan 30km/h..
O plaat zegt
2001 belde, ze willen hun comment terug. De enige Amerikanen met bladveren in 2023 zijn hun grootste pickups. De Cadillac waarop dit gebouwd is is zowat op elk vlak superieur tegenover de 5serie of E klasse. Ik ben open minded gaan vergelijken toen ik een gezins sedan zocht en na een testrit wist ik het wel. Nu staat er een Cadillac naast mijn VW, Renault en Ford…
kniesoor zegt
Tot voor kort had de Corvette ook nog een dwarse kunststof bladveer achter. Maar die zal met de verhuizing van het motorblok van voor naar achter het bestuurderscompartiment inmiddels ook wel vervangen zijn door schroefveren.