Toch beter dan andersom. De M4 xDrive is veel sneller dan de folder zegt.
Ah, de informatie uit de folder. Wat je dat werkelijk krijgt, staat vast. Dus alle afmetingen, uitrusting, gewichten en dergelijke liggen redelijk vast. Maar wat je ermee kan, daar zit nog weleens een kleine discrepantie.
Denk aan met name aan de prestaties en het verbruik. Er zijn stiekem best veel factoren die ervoor zorgen dat een auto beter of minder presteert dan met hetgeen wat in de folder staat. In de meeste gevallen zijn de folder-opgaven ‘het best mogelijke resultaat in de meest ideale omstandigheden’.
Zo had Aston Martin diverse hoopvolle tijden voor de 0-100 km/u-sprint met een handgeschakelde Vanquish (check hier onze Aston Martin Vanquish Klassieker-special! Geen van de bekende automagazines kwam ook maar in de buurt. Aston Martin had wel een oplossing: gewoon de auto vól in de begrenzer rammen en niet doorschakelen. Dat scheelde ongeveer een halve seconde.
M4
Dat ging destijds om een Vanquish S met handbak. Het gaat nu om een veel goedkopere en veel snellere BMW M4. Deze werd geïntroduceerd als naamloos basismodel (480 pk en handbak, automaat optioneel) of als M4 Competition met 510 pk en automaat. Zoals we in de titel verklappen is deze veel sneller dan BMW zelf belooft.
De journalisten van het Amerikaanse Car & Driver hebben de M4 Competition uitgebreid getest en wat blijkt: de M4 xDrive is veel sneller dan BMW zelf zegt. Van 0-60 mijlen per accelereren duurt slechts 2,8 seconden! 2,8!
2,8 seconden!
Nu lijkt 60 mph op 100 km/u, dus kunnen we dat zo omrekenen? Nou, nee. Ten eerste is 62 mph gelijk aan 100 km/u. Ten tweede meten de Amerikanen op een andere wijze. Het wiel kan een keer draaien voordat de meting begint.
Relikwie uit de dragrace-wereld. Dus de M4 Coupé km/u gaat zeker niet in 2,8 naar de 100 km/u zoals wij dat meten: écht van stilstand en iets verder. Echter, elke tiende onder de fabrieksopgave is op dit niveau echt een wereldprestatie.
Volgens BMW in Europa kan de M4 Competition xDrive in 3,5 seconden naar de 100 km/u sprinten. Daar moet dus – aldus Car & Driver – iets af te snoepen zijn. Uiteraard houdt @wouter zich aanbevolen om dat even grondig uit te testen!
Meer lezen? Dit zijn 12 recente bestickerde race=speciaaltjes!
erce zegt
BMW hanteert al jaren “Underpromise, overdeliver”
oetelaar zegt
Hadden ze dat bij VW jaren geleden ook maar gedaan met de dieselmotoren, had een hoop gedoe kunnen voorkomen.
mashell zegt
Is precies wat VW deed, ze beloofden weinig uitstoot maar leverden veel uitstoot.
Ot92 zegt
@oetelaar Hebben ze toch ook gedaan? Mijn TDI leverde origineel 8% meer vermogen.
Johanneke zegt
De amerikanen meten echt anders, de tesla S plaid bijvoorbeeld was anders niet onder de 2 seconden op de 100. Er is een laser die de zijkant van het wiel in de gaten houdt, dus als het voorkant van het wiel eerst de laser blokkeert, kan je ongeveer 1 omwenteling maken voordat het wiel de laser niet meer blokkeert, wat de meting start. Rolling start noemen ze dit. Scheelt wat.
Rudy zegt
60 vs 62 mph heeft best wat invloed, kost al snel 0,1 of 0,2 seconden. Daarnaast de rollingstart die vooral bij auto’s met 4WD echt winst oplevert. Hoe dan ook zal de auto sneller zijn dan opgave (3,2 werkelijk?). Dat zie je sinds de turbo motoren bij BMW maar veel meer merken.
Zou me niet verbazen als de motor in werkelijkheid meer richting de 550pk levert in plaats van de opgegeven 510. Dat zal ook de reden zijn waarom de M3 / M4 fors sneller is als de Audi RS4 / RS5 (zie o.a. Carwow video’s)
Johanneke zegt
Ja klopt, ik heb ook downsize motoren gezien die af fabriek 10pk meer leveren. Volgensmij had autoweek civic 1.0 op de rollenbank in een video, daarin zeiden ze dat fabrikanten vrij conservatief zijn met het opgegeven vermogen zodat ze geen rechtzaak of ander gezeik kunnen krijgen.
Ot92 zegt
@Rudy De 480pk deed 510 tot 520pk. De 510pk tot 530 tot 550pk inderdaad.