Vergelijkingen tussen de topmodellen van BMW en Mercedes laten de gemoederen vaak hoog oplopen maar een beetje discussie op niveau kan geen kwaad. De test van Car and Driver werd (op basis van het gevoel) gewonnen door de M3. Omdat één zwaluw nog geen zomer maakt lijkt het me leuk om eens te kijken of de BMW M3 de score naar 2-0 kan brengen. Daarom hebben we een tweede vergelijkingstest van de M3 tegen de Mercedes C63 AMG, en omdat smaken verschillen kijken we dit keer wat de duitsers er van vinden
Waarom won BMW de vergelijkingstest tussen de M3, de RS4 en de C63 AMG? In feite omdat de journalisten van Car and Driver de auto leuker vonden en niet zozeer omdat de concurrenten slecht zouden zijn of steken lieten vallen. Alledrie de auto’s zouden voor een autofan geen straf zijn om “onder de kerstboom” te vinden, maar er kan er maar één winnen. Ook het duitse Autobild testte de M3 tegenover de C63 AMG en zoals we gewend zijn van de duitsers kwamen de notitieboekjes voor de puntentelling eraan te pas om te bepalen wie er met de winst vandoor ging.
Nou is de tekst in het duits (dit artikel is wel erg vergeven van rare uitdrukkingen) niet voor iedereen goed te volgen en daarom zal ik een poging doen de belangrijkste punten voor jullie op een rijtje te zetten.
Qua geluid is het volgens de heren van Autobild een “walk-over” voor de C63. Niet dat de M3 slecht klinkt, maar de diepe brul van de 6,2 liter AMG motor maakte bij alle toerentallen net iets meer indruk. Eén verschil is er natuurlijk wel: de M3 heeft een maximaal toerental van maar liefst 8500 toeren en dat is natuurlijk een attractie op zich. De Merc komt niet zo hoog in de toeren dus als je van het gehuil bij hoge toerentallen houdt dan is de M3 leuker. Voor de meeste mensen zal de 6,2 vaker voor kippenvel zorgen. Zo zie je maar weer smaken verschillen en dat is ook goed zo.
Prestaties: De M3 is een heel stuk lichter (bijna 200kg) en bij lagere snelheden is de 420pk voldoende om met de C63 AMg met z’n 457pk en 600nm koppel, mee te kunnen komen. Bij de sprint naar 200 zit er maar 0,3 seconden tussen de twee auto’s en tot die snelheid gaan ze gelijk op. Hoe hoger de snelheid hoe belangrijker het hogere vermogen en het grote koppel wordt, dus we mogen aannemen dat de C63 uiteindelijk het snelst bij de 250 begrenzer zal zijn en dat zonder de begrenzer de Mercedes de hogere topsnelheid zou hebben (maar bewijzen ontbreken nog).
Ook in de tussensprintjes gaan de auto’s gelijk op waarbij de grotere motor van de C63 voor iets meer flexibiliteit zal zorgen ongeacht het toerental. Op het circuit is de M3 in z’n element en kunnen ook de betere remmen goed tot hun recht komen. Het lagere gewicht helpt natuurlijk ook hier weer en zorgt voor iets hogere bochtsnelheden. Een ander voordeel van de M3 is de feedback die je krijgt via het stuur en het scherpe stuurgedrag. Dat zorgt voor meer gevoel voor de grenzen en wat er onder de banden allemaal gebeurt.
De Mercedes scoort trouwens op het crcuit ook wel de nodige punten door de goede zitpositie, de soepele en minder schokkerige aandrijflijn en een sportiviteit die ze nog nooit eerder bij een model van Mercedes (of AMG) tegenkwamen. Het enige “minpuntje” is dat de besturing niet zo scherp is als dat van de M3.
Als je de test van Autobild zelf gaat lezen dan kom je aan het eind de conclusie tegen dat de M3 wint….. als je verder gaat kijken waar de M3 dan meer punten scoort dan de C63 dan kom je erachter dat het op het verbruik is….. Sorry hoor, maar dat is in mijn ogen volstrek irrelevant voor dit soort auto’s en kan nooit de beslissende factor zijn. Halen we de punten voor het vebruik uit de vergelijking dan blijkt…? GELIJKSPEL!
En ze hebben ook een videootje voor jullie. Enjoy!
Voor de volledigheid hieronder de scores:
Cliff zegt
Terechte winnaar! Freude am fahren.
VDA Racing zegt
toen ik mijn m3 kocht twijfelde ik ook tussen de bmw en de mercedes maar besloot dan toch maar de m3 te nemen en heb hem nog steeds (e36 321pk)
ondertussen 194000km en nog nooit en panne of problemen mee gehad,ik zou graag de nieuw hebben maar ja…€€€€
autoblogger zegt
@Cliff: ja inderdaad, er is dus geen winnaar…
Apache zegt
Dat verbruik… wat een punt… en zo’n verschil! Dat heeft gemaakt dat de beemer wint. Mss “moest hij maar even winnen”.
Pordon zegt
Als het geen winnaar oplevert gewoon naar het uiterlijk kijken. voor mij een C63 AMG dan maar onder de kerstboom, ook al was de M3 beter dan heb ik alsnog liever een C63 AMG… De M3 is gewoon lelijk namelijk.
Trouwens is deze test tussen de M3 coupe en de C63 AMG gedaan, want dan wil ik nog wel even weten wat de M3 sedan tegen de C63 AMG doet.
chilleville zegt
haha ik vind het allebei wel mooie bakken :)
doe mij maar de Amg
die vind ik iets meer uitstraling hebben
Oftopic: kopieert MSN auto nou alles van autoblog of ?
–edit: alle artikelen van autoblog staan ook op MSN inderdaad–
Corvette Stingray 427 V8 zegt
@Pordon: Jij hebt duidelijk geen smaak!!!–edit: laatste waarschuwing, smaak schijnt persoonlijk te zijn–
Midas zegt
Dat betekent dat als je moet kiezen dat het toch weer moet gaan om welke auto je het meest aanstaat zonder de keiharde doorslaande cijfers die voor eens en voor altijd een winnaar aanwijzen. Kom maar op met die cognitieve dissonantie. :(
Gelukkig zit ik niet in die positie.
Corvette Stingray 427 V8 zegt
Het is toch waar he
w0o0dy zegt
@Corvette Stingray….. heeft er nog nooit iemand je gewezen op het feit dat smaak persoonlijk is en dat de opmerking “jij hebt geen smaak” dus feitelijke onzin is? En heeft er nog nooit iemand gezegd dat die Vette wel een erg foute bak is? Je ziet “pot verwijt ketel etc”
Daarnaast mag ik je er nog even fijntjes op wijzen dat een Ip-ban niet lollig is en wel degelijk toegepast wordt als mensen zich niet aan de spelregels (zoals ze worden uitgelegd onder het kopje huisregels) houden.
BMWMPWR zegt
Knap van bmw zonder turbo’s of compressors echte sport wagen is dat kun je van mercedes ook wel zegge maar is iets te zwaarr
Jordey zegt
op alle dingen zoals verbuik en kwaliteit etc etc.. vindt ik dat de m3 gewonnen heeft. maar ik kan niet driften en ik hou wel van een dikke v8 sound dus daarom verkies ik de c63 amg als ik ze kon betalen dan.
maar gelijkspel is dus wel terecht!
slk zegt
De c is voor mij de winnaar.Een model wat meer aanspreekt en niet onbelangrijk: het motorgeluid is bij de c vele maler mooier.
Turbopaultje zegt
“Am Ende zieht der M 3 locker vorbei an der C Klasse……..”
das is het echte, eerlijke oordeel van Autobild.
PieterA zegt
Ik heb liever de Beemer, hoogtoerige V8, wat wil een mens meer?
Rick dos zegt
LOL! :) Alles om de BMW maar niet te laten winnen!
“dus we mogen aannemen dat de C63 uiteindelijk het snelst bij de 250 begrenzer zal zijn en dat zonder de begrenzer de Mercedes de hogere topsnelheid zou hebben (maar bewijzen ontbreken nog).”
Zoals je zelf ook wel eens bij andere topics hebt geroepen. Ik wil bewijzen zien!
En als we dan toch selectief bezig zijn van welke criteria wél en welke niet relevant zijn voor deze test. Dan kun je natuurlijk ook andere dinge ter dscussie stellen.
Carroserie, wat moet mij dat zeggen?
Stoelen, ja und?
Geluid, smaak. Je hebt Stingray al er opgewezen wat dat inhoudt dus daar hoef ik niks meer over te zeggen.
Onderhoud, als verbruik niet belangrijk is, waarom onderhoud dan wel?
Als we die criteria eruit halen dan kom je uit op:
BMW – 190
Mercedes – 186
Dus alsnog BMW de winnaar. Met de kanttekening erbij dat als je echt selectief wil zijn dat je zo wel even door kan gaan.
Al met al ben ik van mening dat Mercedes met de C-klasse een mooie auto heeft neergezet. Een juweeltje zelfs.
Als de keuze aan mij was dan zou die keuze niet makkelijk zijn. Ik denk dat ik voor de Merc zou gaan.
slk zegt
De merc heeft ook een hoogtoerige motor
Ron zegt
@Rick Dos: Als de keuze aan mij was dan zou die keuze niet makkelijk zijn. Ik denk dat ik voor de Merc zou gaan.
Grapjas :)
Cliff zegt
@Autoblogger: er is wel een winnaar aangezien verbruik en dergelijke een heel belangrijk criteria in deze tijd is.
Pieter-Jan zegt
C&D is er bekend om dat ze BMW altijd voortrekken op basis van gevoel, zelfs al is het model van de concurrent op alle meetbare vlakken superieur. Het zal een historische dag zijn als een BMW een C&D vergelijkingstest verliest.
Volgens Britse magazines is de BMW confortabeler, en de Mercedes scherper. Net het tegenovergestelde van het Duitse oordeel. Zijn het de Britse wegen die een ander effect hebben, of hebben de wagens een andere afstelling voor de Angelsaksische afzetmarkt?
Voor mij speelt het verbruik wel degelijk een rol. Dit zijn geen supercars die je af en toe eens van stal haalt. En om de twee dagen naar een pompstation moeten zoeken zal snel oud worden. Wees maar gerust dat de rijken op sommige vlakken bijzonder vrekkig kunnen zijn. Je word doorgaans niet rijk door frivool te zijn met je geld.
Ron zegt
@Cliff: echter verbruik is in deze klasse volstrekt irrelevant zoals al terecht aangemerkt door Autoblogger. Kopers van deze auto’s zijn niet geinteresseerd in die paar liters extra benzine.
Ron zegt
@Pieter-Jan: met veel interesse kijk ik uit naar de voorbeelden die jij gaat noemen van modellen die op alle vlakken superieur zijn aan de BMW’s :D Nee maar even zonder gekheid, op basis van rationele meetbare waarden zijn er regelmatig auto’s die interessanter zijn dan BMW. Als BMW liefhebber koop je dan alsnog de BMW, maar er mag best erkend worden dat er voor bepaalde modellen ook betere of minstens gelijkwaardige alternatieven bestaan.
MrSelected zegt
Dus we gaan gewoon dingen wegstrepen?
Wat boeit onderhoud nou weer bij deze auto’s? Als je de benzine kan betalen kan je het onderhoud ook betalen..
Het geluid is ook puur persoonlijk, dus eigenlijk die punten zijn geeven door degenen die de Benz mooier vinden klinken..
eh, voor de rest kijk maar in de post van Rick Dos om 11.44.
Als ik zelf zou moeten kiezen, zou het een lastige keuze worden. De M3 coupé is een leuke auto. Mooi, degelijk en BMW. Maar de Mercedes ziet er mooier uit, en heeft ook nog eens 4 deuren. (M3 sedan is gewoon lelijk.)
En dat van een BMW liefhebber/rijder.
Pannekoek zegt
@ Rick dos
Niet voor de Alfa 159 GTA.. ?! ;)
321bhp zegt
rick dos je bent me net voor.
ik hoop dat jij het ook ziet. Mercedes wordt hier voor de zoveelste keer krampachtig beschermd (BMW heeft dat niet nodig en dat zegt al genoeg).
@autoblogger; hoezo heeft cliff als eerste post geen gelijk, volgens die test is BMW de winnaar. Dat jullie verbruik afdoen als onbelangrijk slaat natuurlijk nergens op. Dat punt is voor fabrikanten misschien wel het allerbelangrijkste, ook in dit segment. En het verschil in verbruik is ook niet gering, als de BMW zoveel benzine zou opstoken liet hij de C makkelijk achter.
En geluid is net zo subjectief als schoonheid. Als ik beide hoor accelereren aan het begin vraag ik me dan ook af waarom die mercedes 2 punten meer krijgt.
Dingen die wel te beoordelen zijn is bijv het gewicht; de Merc 200 kg zwaarder. Of het aantal pk/l is altijd een mooie eigenschap van een motor. ik weet dat de Merc meer een koppelmotor heeft maar het zegt wel iets over de techniek en daar is BMW veel verder mee.
Mijn MENING (even indekken voor alle moraalridders die hier rondrijden) is dat je moeilijk kan zeggen wie de winnaar is, ligt aan de toepassing. Maar hoort dit niet een auto te zijn waarmee je comfortabel naar het circuit kan rijden en daar vervolgens leuke rondetijden kan neerzetten? In dat geval zie ik de BMW toch wel als winnaar. De Merc is wel heel goed om mensen te vervoeren over het circuit. Een praktische 4 deurs en fijne automaat, ga ik te ver als ik zeg dat je misschien zelfs geld kan verdienen in zo’n auto met mensen vervoeren?
Rick dos zegt
@Ron
Wat?! Heb IK dat geschreven?! ;) :)
Maar ff serieus als ik de C-klasse zie rijden dan vind ik dat geen onaantrekkelijke verschijning. De minpunten voor mij zijn alleen de spiegels en het interieur.
@Pannekoek
Nee, ik wil wel RIJDEN met een auto. Niet om de zoveel kilometer met pech staan. ;)
Daniel zegt
sjaa, op deze specs gelijkspel..
maar ik zou zowieso voor M3 (coupe)gaan..
heb gewoon niets met Mercedes.. ;)
321bhp zegt
hmm ik ben een trage typer en zie nu dat heel autoblog me voor is met dat punt van verbruik
Pannekoek zegt
Och een haal-liefde verhouding met je auto.. Heerlijk.. :D :) :P
Dat heb ik op dit moment met me fiets.. .. . . ..
321bhp zegt
@rick dos; die punten die jij noemt wil ik dan ook gelijk voor de Beemer gebruiken. Ik snap het echt niet, 2 series hiervoor had de M3 de mooiste spiegels en stoelen die ik ooit heb gezien bij een auto (E36 krijgt van mij alsnog de prijs Best Of in de categorie spiegel & stoel), dat is nu wel anders.
dennism6 zegt
-edit: ip ban-
Ron zegt
@Pannekoek: lol, met m’n fiets heb ik alleen maar een haat-verhouding :D
Tsja daar gaan we weer, een discussie als deze mondt altijd uit in iedereen die punten afweegt die voor hem/haar belangrijk zijn. Het is maar goed dat er zowel een BMW als Mercedes is, dan kan iedereen lekker zelf kiezen ;)
Pieter-Jan zegt
@Ron: Je weet zelf wel dat ik algemene eigenschappen bedoel, en geen specifieke. Prijs, prestaties, betrouwbaarheid.
wilco faber zegt
Wat een discussie weer. Denk dat het erg lastig wordt om een winnaar aan te wijzen als je objectief bent in de vergelijking.
Zelf ben ik wel dol op een vol diep V8 geluid, dus die 2 punten extra kan ik inkomen, maar ook snap ik dat mensen die van screamers zoals de M3 houden dat onterecht vinden.
Qua uiterlijk sluit ik me bij Mr Selected aan, de Benz is mooier.
Ook ik zou t lastig hebben bij de keuze, maar k denk dat ik op dit moment voor de Benz zou gaan, ook als de RS4 mee zou wegen in de keus zou ik voor de Benz kiezen.
Racer X zegt
Ik wacht op de CSL, tot die tijd luister ik liever naar de 6-in-lijn van de E46. Wat een fantastische wagen was dat zeg…
Oly zegt
oja lekkere vergelijking echt een sedan en een coupe. dan kan je net zo goed een maybach 52S tegen een bugatti en dan wint de maybach natuurlijk want die heeft een zuiniger verbruik. wat is dit voor domme vergelijking doe dan van alle bij een sedan dan klopt het gewoon.
Whoohoow zegt
Ik zou zeker voor de C63 amg gaan en niet alleen omdat hij sneller is. Maar qua design is hij super, dat kan ik van de BMW niet zeggen.
ik de dinges zegt
Joh al rijdt die m3 1 op 20 dan zal je me er nog niet in vinden.
RenesisHP zegt
Ze hebben allebei naar mijn zin een nadeel genaamd overgewicht. Liever de huidige CSL dan, helemaal gestript AUB.
Nick zegt
Als je die punten weghaalt kun je net zo goed een streetlegal kitcar kopen aangezien die veel meer rijplezier bezorgen, ook een goede sound (Radical SR8 anyone?) en veel beter motorgedrag, remmen, besturing en verbruik.
En met het geld wat je overhoud zorg je ervoor dat hij ook handig in het dagelijkse leven is zoals ruimte aan weerskanten van de V8, elektrisch variabele schokdemper lengte (om net over drempels te kunnen, is ook belangrijk. ;))
Of wellicht een Lotus Exige met een 1.8T motor?
Citrofiel zegt
Wat ik wel heel opvallend vind, is dat de BMW voor comfort 8 punten krijgt, en de MB maar 6… Mercedes has gone mad! Zo’n belangrijke waarde als comfort deze keer verwaarlozen, zo erg dat hij zelfs verliest van een Beemer? Hopelijk gaan de andere modellen niet ook die kant op…
W!d zegt
Ik denk dat het verbruik wel degelijk een belangrijke factor is. Alleen al als je naar de actieradius kijkt.. lekker touren over de autobahn en bij ieder tankstation stoppen schiet echt niet op!
Daarnaast is het een kwestie van smaak.. ik vind bijde auto’s niet het toppunt van design..
Jordey zegt
Deze autofán gaat voor de RS4 of RS5! ( rs4 als de rs5 er _niet_ komt )!
jurrian zegt
Ik vind dat altijd zo’n stomme gewaarwording, dan is er een vergelijking, er wint 1 van de automobielen en in de 1e tien reacties is er al de helft die de andere auto beter vind. heeft iedereen allebij die auto’s al gereden dan??
CSL zegt
Natuurlijk wint M3 deze dual. De CSL die onderweg is wordt hellemaal een beest. Het verbaast me dat de Nieuwe M3 comfortabeler is maar toch beter is op de circuit.
Mocht de Mercedes nog grotere motoren gebruiken en nog meer power in die auto’s pompem, de puristen willen toch nog de M3.
Ik heb trouwens gehoord dat de Nieuwe M3 CSL mogelijk een 540pk sterke V10(M6) kan krijgen.
RScosworth zegt
Ik had nooit verwacht dat de M3 comfortabeler zou zijn dan de Benz. Toch zou de keuze voor mij makkelijk zijn aangezien ik de M3 ronduit lelijk vind met die ordinaire spoilers, luchtinlaatjes en friemeltjes aan de bumpers en het geluid dat véél te braaf klinkt. Een normale 3-serie coupe vind ik dan weer wel een erg mooie wagen.
Willy zegt
Bah sorry voor die Mercedes fans, maar hoe kunt ge nu die saaie auto verkiezen boven die bruute BMW die Uberlekker is! Mij zal je nooit in die Mercedes zien als ik het geld ervoor had, dan zou ik zeker en vast voor de M3(coupe) gaan.
Maarja ieder heeft zijn eigen smaak.
YK zegt
Ach mensen toch, wie zijn wij om te zeggen welke van de twee beter is? Als elk van jullie zo’n ding gratis aangeboden zou krijgen, of de loterij zou winnen, zouden jullie schuimbekkend met epileptische/spastische bewegingen bewusteloos op de grond neervallen.
ALLEBEI zijn ze toppertjes!!! http://nl.youtube.com/watch?v=w5rSzrEKdTs
barbus lover zegt
weetje..die rare motor van bmw bestaat al wat langer dan de nioeuwe motor van mercedes
die v10 komt uit f1 toch? vind je het gek dat die beter ontwikkeld is dan een hagel gloedje nieuwe v8 waarmee ze nog aant testen zijn?:P
w0o0dy zegt
Opvallend dat de BMW fans nu opeens gaan roepen dat verbruik zo belangrijk is. En ook een beetje zielig dat ze niet eens kunnen hebben dat MB een auto maakt die gelijkwaardig is. Jongens, zelfs als ik niet één negatief woord over de BMW schrijf ontstaan dit soort zielige reacties (bij deze acht ik bewezen dat het niet aan mij ligt, denk daar maar eens over na).
Ik heb een zo neutraal mogelijk stukje geschreven aan de hand van de bevindingen van Autobild (waarbij ik de indruk heb dat ook van hen de Merc niet mocht winnen, let maar op het commentaar van de vent in de video, de toon is consequent anders als het over de BMW gaat). Opvallend genoeg wordt er in andere tests juist gemeld dat de M3 een beetje kunstmatig gevoel achterlaat als het om het stuurgevoel gaat, hier roemen de journalisten juist de scherpte en het gevoel. In andere tests bleek de C63 veel sneller, hier is de auto bijna even snel…. mij maakt het eerlijk gezegd geen moet uit welke de tests wint, maar het lijkt erop dat de journalisten op basis van hun persoonlijke voorkeur een waas voor de ogen krijgen.
Of de M3 leuker is dan de C63 kan ik niet beoordelen, misschien wint de BMW daarom wel de meeste tests (want in een aantal andere tests wint de M3 eigenlijk ook steeds en ook weer op weinig rationele gronden)
Als iemand echt intelligent is dan hoeft ie dat niet keihard te roepen, als iemand echt rijk is dan zal die er niet heel erg mee te koop lopen, als de auto’s echt zoveel beter zouden zijn dan is al dat “geschreeuw” tamelijk overbodig. De m3 is noch steeds het lievelingetje van veel journalisten en van veel fans… maar laten we niet gaan ontkennen dat Mercedes een geweldige wagen heeft neergezet die voor sommige mensen (op basis van smaak) ook een terechte keuze is en helemaal geen verkeerde aanschaf.
YK zegt
@w0o0dy,
“Jongens, zelfs als ik niet één negatief woord over de BMW schrijf ontstaan dit soort zielige reacties”
De mensen die dit snappen, snappen je. De mensen die het niet snappen, schrijven het soort reacties waar jij je zo aan stoort ;) (jaaah, het is een doordenkertje :D )
“In andere tests bleek de C63 veel sneller, hier is de auto bijna even snel…. ”
Kan het misschien aan de bestuurder(s) liggen?
En nog iets, als sommige reacties je niet bevallen, kan je toch editen???
Rick dos zegt
Schei alsjeblieft uit wOoOdy…
w0o0dy zegt
@Rick Dos: Done! Ik zal geen enkel artikel meer over welke BMW dan ook schrijven op Autoblog. Enjoy!
Rick dos zegt
Thx.
©HDM Designs© zegt
Ten eerste, ik zou liever hebbe dat ze wachte tot de CLK63 uitkomt, om die tegen de M3 te zetten, of dat ze wachte tot de M3 Sedan uitkomt, om die tegen de C63 te zetten.
Ten tweede, hoezo verbruik?
Iemand die deze auto’s kan betale, kan blijkbaar dus ook de bijbehorende kosten betalen, simpel.
Voor mij wordt et btw de C63. Over de begrenzer, het zou in de optielijst staan dat ie kan worden versoepeld naar 280, en sommige BEWEREN (ja ik wil dit ook wel es bewezen zien) dat hij zonder begrenzer 315 ZOU KUNNEN…
Woehh
Snoepie zegt
eins, zwei , 3 !!
atanaz zegt
de uitslag die eruit kwam is gebaseerd op EEN persoon’s smaak. Dus wie kan mij nu vertellen dat de bmw of de merc beter is?? NOBODYYY.. SMAAK that’s the nice part of the humans. We hebben allemaal een eigen smaak
Ron zegt
DE uitslag van dit soort vergelijkingstests is volstrekt waardeloos. Zo’n test is handig als je moet kiezen tussen bijvoorbeeld een Citroen Berlingo of een Peugeot Partner: dan neem je degene met het beste verbruik/prijs-kwaliteitverhouding, etc.
Een BMW M3 of Mercedes AMG? Ik durf te beweren dat niemand zich bij de aanschaf van die auto’s door een test als deze laat leiden, je droomt allang van de Mercedes of BMW en koopt die auto vervolgens 100% met je emotie.
Barry330cd zegt
Heb gelukkig nog niemand als reactie zien beweren dat de Lexus IS-F toch echt wel beter is als de lijdende voorwerpen van deze test. En godzijdank was er dan wel weer iemand die gelijk over de RS4 en RS 5 (die er nog helemaal niet zijn op korte termijn) beweringen maakt die nog niet te staven zijn. ;)
Als BMW fan zou ik toch, net als Rick dos voor de C63 gaan, gewoon omdat het een brute bak is.
Turbopaultje zegt
Er zijn nog een paar andere kandiaten…………….
John zegt
Mijn MENING:
Zaken als onderhoud en verbruik zijn wel degelijk belangrijk. Niet het verbruik op zich, maar meer de afstand die je een tank kunt rijden en wel om simpele reden dat als je b.v. naar wintersport rijdt en je moet 5 keer stoppen om te tanken dat minder aantrekkelijk dan wanneer je het met 3 tankstops afkan. Reden voor een opdrachtgever van mij om niet met z’n M5 meer naar wintersport te gaan, maar met een vlotte diesel.
Voor onderhoud moet je je auto in NL meestal nog zelf bij de garage afleveren, dus dat doe je het liefst zo weinig mogelijk.
De BMW moet het met 4 liter opnemen tegen ruim 6 liter van de Merc. Dan is 420 PK toch bepaald geen slechte prestatie ;)
Aan het eind van de test komt trouwens de conclusie dat de M3 op het circuit een voorsprong heeft (en dus sneller te berijden is), maar dat het geluid van de Merc in het dagelijks verkeer leuker is.
Dat laatste is alleen persoonlijk, en persoonlijk vindt ik het geluid van de M3 mooier.
Turbopaultje zegt
Rallylegende: de Evo X ?
Stijlvolle bijter: de Gransport ?
USA powerpack: de Z06 ?
Ron zegt
@Turbopaultje: wat hebben die 3 gemeen? Juist, ze hebben alle drie helemaal niets met deze topic te maken.
Davidov zegt
Jemig, waarom zou de CSL (als ie er komt) een V10 krijgen?
Turbopaultje zegt
Niets met deze topic te maken……………… ??
Dat zie ik toch ff heel anders als ik een ton voor een auto in mijn handen zou hebben…….
Turbopaultje zegt
Nog 2 interessante, informatieve testreviews…….. :
http://www.youtube.com/watch?v=gmNglK1ww3c&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=8fV23whh68k&feature=related
Vinny_93 zegt
Toch liever M6 dan M3, kiezen tussen de M3 of C63 AMG wint voor mij de AMG, sorry jongens. De CLK63 AMG Black Series kan bij mij iets beter vechten tegen de M6, dat zou de BMW wel winnen. Wij hebben een 316ti, loopt net boven de 200 dus dat is niet heel sterk.
myke zegt
wat een vergelijking,? dat wordt voordat er een auto gestart wordt met afstand gewonnen door een mercedes.
het is een schande en belediging van het merk mercedes-benz om vergeleken te worden met een bmw.
de absoluut toonaangevende en meest inovatieve merk dat er is en ooit zal bestaan op deze wereld heeft zo een beetje alles op, in, en aan de auto ontwikkeld en bedacht. kan en mag je niet vergelijken met een flapdrollen, ” johnny ik heb zelf geen uitstraling maar mijn auto schreewt wel om aandacht” merk als bmw.bmw-rijders zijn veelal bluffende,brullende mensen met niet genoeg geld missen of vermogen maar altijd klasse zittend in hun bolide. kijken eigenwijs. en denken dat veel lawaai veroorzaken respect afdwingt. mensen met een succesvol leven en respect verdiend hebben rijden met een ander merk auto.
mensen met smaak, hersens en een wat groter vermogen rijden in des werelds besten automobiles en dat is een mercedes-benz.
een auto met een terechte of onterechte satus kiezen is een verlengstuk van je persoonlijkheid
hiermee geef je aan wie je daadwerkelijk bent, dus rijd je een bmw bluf,brul,blaat, schreeuw en fantaseer maar lekker verder dat jou auto van het zelfde niveau is. wanneer je ooit nog eens persoonlijke kwaliteit genoeg bezit, zal je zien dat je het mis hebt.
Turbopaultje zegt
Xuze me, Merkedessen zijn imo toch echt taxis. En AMG niet meer dan een snellere taxi, met als enige uitzondering de CLK DTM AMG.
En de tijd dat Daimler nog toonaangevend was is echt al bijna een decennium voorbij.
Rick dos zegt
En we hebben beeld!
http://nl.youtube.com/watch?v=G73NohCgvxo&feature=related
Rick dos zegt
O en the jungens von DSF vinden de M3 ook de betere.
http://nl.youtube.com/watch?v=B8YbYaseoqg
w0o0dy zegt
je bent er nog wel een paar vergeten:
De engelsen
http://www.youtube.com/v/8kp2C78ITkw&rel=1
En eentje met de Vxr8 en de c63 en de m3
http://nl.youtube.com/watch?v=bE_cOjW3rGg
w0o0dy zegt
Datasheet van de test van Roas and Track van de M3. Highlights: 0-60mph in 4,1sec en 400m met staande start in 12,5 sec. Skidpad score 0,98g! en de slalom snelheid kwam op 71,4mph.
Zelf downloaden en lezen? http://www.roadandtrack.com/assets/download/0208_RT_BMW_M3_datapanel.pdf
Hele artikel
http://www.roadandtrack.com/article.asp?section_id=3&article_id=6283
Dev zegt
@ Top Gear vanavond.
De M3 zou het winnen als het om zinnige dingen ging. Maar dat gaat het niet, het gaat om onzinnige lol die je met zo’n auto kan beleven. Jeremy Clarkson loopt liever met de C63 weg, en ik kan het alleen maar met hem eens zijn.
Daarbij komt ook nog eens dat ze de ‘zachte spec’ hadden zonder de rest van de CLK DTM bits, en de M3 was de coupé variant en niet de 4 deurs.
Alwood zegt
trouwens! van alle auto’s die in topgear zaten zou ik uiteindelijk wegrijden met de XF… toch wel de leukste wagen vant moment… kan ik nog een 2e handsje kopen van het geld wat ik overhoud tov de M3 :P
Kevin zegt
Mercedes-Benz heeft als merk ‘comfort’ in de basiswaarden staan. Dat is dus iets dat ze never uit het oog verliezen. Hier wordt waarschijnlijk beoordeeld op basis van de merkstandaarden, anders zou Mercedes-Benz onmogelijk minder comfort kunnen scoren dan een dynamisch merk als BMW. Dit maakt het meteen geen vergelijk, maar een onafhankelijk oordeel.
Ook maakt het vergelijk tussen een ras-coupé en een volbloed-sedan dit een nogal krom verslag.
Straks komt de krachtigste Baierischen Dreier als sedan. Zet die -ook qua gewicht- naast de über-C. Dat maakt het een eerlijk vergelijk. Een echte automobilist kent het verschil toch wel tussen een coupé en een sedan zeker? Dan weten we toch ook dat dit een krom vergelijk is? En dan is die M3 ook nog comfortabeler?! Dat is in dit segment alleen maar een nadeel. Dit is een segment dat zich kenmerkt door spijkerharde ophanging, idem stoelen en indrukwekkende acceleraties. Wie dat gecombineerd wil hebben met comfort kiest wel een Bentley of een Aston-Martin. Akkoord, dan is de prijs weer anders. Maar ja… Kiezen of delen.
Wacht nu allemaal maar effe rustig op de C 63 AMG Black Series. Kompressortje hier, carbonfiber daar, en wederom een zwaar Kleenex-moment voor de heren ingenieurs uit het Beierse. Mercedes-Benz troeft momenteel BMW even op alle vlakken af, so be it. Dat is echter jaren omgekeerd geweest, laten we dat niet vergeten.
Eén ding is voor de ware autofiel wel te hopen. Dat er géén C Sportcoupé meer komt. Dat zou een lachertje zijn. En al helemaal als C30CDI AMG… Je reinste downgrading. Gelukkig zijn ze daar in Affalterbach inmiddels ook achter. Toont wel het lef en de ambitie die ze daar hebben, hetgeen ik persoonlijk dan wel weer kan waarderen.
Mijn persoonlijke winnaar is de C-klasse. Niet in het minste geval door de uitstraling. Het design. De techniek. De lelijke eend die een prachtige zwaan is geworden. Een gesigneerd motorblok. De verfijnde snuisterijen die de auto te bieden heeft. Het nieuwe, perfect werkende COMAND (mét standaard een smetteloos werkende LINGUATRONIC) en tenslotte een wereldse krachtbron welke zich keer op keer bewijst. Van C- tot S-klasse en (bijna) alles dat er tussenin zit. Niets dan lof richting Sindelfingen (werken Mercedes-Benz) en Affalterbach (werken AMG). Oprecht C KLASSE.
pissingbmw zegt
een schande voor het meest vooraanstaande merk om met een frikandel als een m3 vergeleken te worden. schaam je diep als je serieus denkt dat een bmw ook maar een vorm van tegenstand biedt.